Äitiys/vanhempainpäiväraha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua!!

Vieras
Tilanteeni on se, että olen ollut viime vuonna yhtäjaksoisesti yli 6kk töissä ja ajattelin, että äitiys/vanhempainpäivärahan voisi laskea näiden työtulojen perusteella. Kelan sivuilta olin ymmärtänyt, että tuki laskettaisiin vuoden 2010 verotuksen perusteella, sinä vuonna minulla ei tuloja ollut, kun opiskelin. Ymmärsin myös, että jos tulot ovat siitä vuodesta nousseet 20% voitaisiin tuki laskea niiden tulojen perusteella.

Raskaus tuli siis täytenä yllätyksenä, tätä ei oltu suunniteltu, mutta elämähän ei aina mene niinkuin suunnitellaan... Ajattelin heti, että sattuipa hyvin, että juuri viime vuonna minulla noita työtuloja on ja äitiys/vanhempainpäiväraha laskettaisiin niiden perusteella, eli en saisi minimitukea. Olen siis jatkanut opiskeluja nyt tammikuussa. Eli tänä vuonna minulla ei ole tuloja taaskaan ollut.

Nyt kuitenkin Kelasta sanottiin, että työtulojen pitäisi olla 6kk ennen äitiysloman alkamista. Olen todella järkyttynyt tästä tiedosta, meillä on muutenkin ollut hyvin tiukkaa koko opiskeluni ajan ja koko tämä kevät ja olin aidosti (tietenkin) onnellinen, että äitiys/vanhempainpäivärahaa tulisin saamaan tulojen perusteella, eli paljon enemmän, mitä minimituki olisi. Ajattelin, että kyllä sillä pärjäisimme...

Onko tosiaan niin, että en millään keinoilla voi saada tukea lasketuksi viime vuoden tulojen perusteella? Eikö siinä ole minkäänlaisia mahdollisuuksia? Tietääkö kukaan?

Sehän se kätevää oliskin, jos kaikki saisi itse päättää mitkä tulot lasketaan.

Se olis vielä kätevämpää, jos saisi itse päättää minkä suuruiset ne tulot on olleet. No joo, arvasinkin, että tallaisia vastauksia täältä saa, mutta väliin mahtuu joskus niitä asiallasiakin, niiden takia kysyn.

Kyse on kuitenkin viime vuoden tuloista, ei mikään vanha juttu. En todellakaan tiennyt, että tulojen pitää olla tasan 6kk ennen äitiyslomaa. 2010 vuoden ja alkavan äitiysloman välillä on kuitenkin 1v8kk, joten ajattelin, että tuloja voitaisiin mahdollisesti kuitenkin jossain tapauksissa katsoa siltäkin väliltä, jos ja kun ne huomattavasti eroavat toisistaan.

Laskettuaikasi on ilmeisesti tämän vuoden puolella? Niinhän se tosiaan menee että ne puolen vuoden tulot on viimeinen 6kk ennen päivärahan alkamista. Tai viimeisin valmistunut verotus joka on 2010 tai sitten se kolmen vuoden sisällä kaksi.

Kelalla on todella tarkat ohjeet ja pykälät joiden mukaan toimivat (mikä tietysti järkevää, että kaikkia kohdellaan tasa-arvoisesti). Itsekin mielellään olisin laskettanut päivärahat 2011 vuoden tuloilla, koska paremmat kuin 2010, mutta onneksi kohdallani ei ero kovin merkittävä ollut. Mutta asioista kannattaa ottaa selvää, eikä olettaa, ettei tule pettymyksiä. Ja mielestäni asia on kerrottu selkeästi Kelan sivuilla.

Mutta kyllä te pärjäätte. Pärjää sillä minimituella moni muukin, toki monista asioista joutuu varmasti tinkimään, mutta vauva ei tarvitse rahaa, vaan rakkautta. Toki tarvikkeet, vaatteet ym. maksavat, mutta nykyisin saa paljon ostettua käytettynä kirppareilta ym.

Jeps, ei tohon paljon muuta voi sanoa kun että olis kannattanu lukea noi ohjeet tarkemmin etukäteen. Toisaalta silläkään ei ole merkitystä, jos raskaus alkoi ihan sattumalta. Tää on tää pätkätyöläisen realiteetti..
Sulla on kyllä mahdollista tehdä kirjallinen anomus, jossa pyydät että toi tuki laskettaisiin jonkun muun 6kk jakson mukaan, kuin sen äitiyslomaa edeltävän. Mutta sille pitää sitten olla perustelut että minkä takia näin. En tiedä käviskö toi opiskelu sitten perusteeksi, mutta siinäkin tapauksessa käsittääkseni lasketaan opiskelujen alusta 6 kk taaksenpäin -ei mitä tahansa 6kk-jaksoa siltä vuodelta. Voit siis anoa, mitään et menetä, mutta ei välttämättä myöskään mene läpi -eli älä tuudittautu siihen että tulet saamaan enemmän rahaa.
Onnea raskaudesta kuitenkin! Mä sain ensimmäisen lapseni melkein minimirahoilla, ja nyt kun sain tietää odottavani toista, olen työskennellyt ankarasti että saan ton kuuden kuukauden tulot mahd. suuriksi. Ei varmaan lohduta yhtään, mutta ainakin sit jos joskus saat toisen lapsen niin tiedät miten homma menee.

Yhteistyössä