M
Mantelitumake
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Taatelitaateli:Mantelitumake: en toivonut sinulta tarkennuksia siksi, että ajatuksesi olisivat jotenkin erityisen nerokkaita vaan siksi, että mielestäni kirjoituksissasi oli ristiriitaisuuksia. Yhtäältä sanot ettei lapsi saisi olla erossa ensisijaisesta hoitajasta (äiti) ja toisaalta että perheyksikkö sisältää myös isän (johon lapsi kiintyy myös ensisijaisesti?). Puhut myös siitä, että vanhempien tulisi saada hengähdystaukoja lapsenhoidosta, toisaalta siitä ettei kiintymyssuhdetta tule horjuttaa tilapäisillä hoitosuhteilla. Ja sanot myös, että tarkoitit alle vuoden ikäistä lasta vaikket kertaakaan siihen mennessä ollut puhunut lapsen iästä mitään.
Hienoa, että ajattelet olevasi vaikeaselkoisesti kirjoittava ja asiantunteva psykologian teoreetikko. Argumentointitaitoa ja esimerkkejä kannattaa tosin hioa, koska ne eivät ole vielä ihan huippuluokkaa.![]()
Argumentointitaitoni eivät todellakaan ole huippuluokkaa. Minulla ei ole koulutusta vastailla asiattomiin henkilökohtaisuuksiin, joten enpä edes yritä.
Vauvoista puhuin ja vauvanhoitopalstallahan olemme, joten en kouluikäisistäkään tietysti puhuisi?
Selitin myös jossain viestissäni miksi puhumme äidistä, vaikka yhtälailla voisimme puhua lähivanhemmasta. Perheyksikkö oli sana jota käytin sitten kun huomasin, että et ihan ymmärtänyt mistä mitä tarkoitin pääasiallisella kiintymyssuhteella. Tilapäiset hoitosuhteet katson ainakin itse hoitosuhteeksi, kun kyse on muustakin kuin parista tunnista. Yöt lapsen kanssa tai toistuvasti illat, miten kukin haluaa määritellä.
Hengähdystauot, hetket ilman vauvaa kerran viikossa miehen kanssa tai useammin niin että vauva on isänsä kanssa oikein hyviä, kannatan, suosittelen ja harrastan itsekin. Miksi haluaisitkaan maalata puheeni niin, että minun mielestäni hyvä äiti on sellainen joka on metrin päässä lapsesta kaikkina aikoina arkena ja pyhänä, miksi tosiaan pilata hyvää keskustelua esittämällä asia niin.
Kiitän sinua kuitenkin siitä, että sain verestellä muistojani. Ilmeisesti myös minä sain sinut ajattelemaan, koska muuten olisit varmasti jättänyt tällaisen kirjoitustaidottoman ja epäloogisena pitämäsi ihmisen kirjoitukset omaan arvoonsa.