T
Taatelitaateli
Vieras
Meillä on vuoden ikäinen poika ja paljon lastenhoitoapua saatavilla. Olemmekin tämän vauvavuoden aikana vieneet lasta vähintään kerran kuussa yökylään isovanhemmille tai sukulaisille ja olen myös useamman kerran ollut ystävien kanssa parin päivän reissuilla ja vähintään kerran viikossa syömässä, leffassa tms niin että lapsi on jäänyt isänsä kanssa (myös miehen äiti on tuolloin auttanut hoidossa). Ja sama toisinpäin eli mieheni on myös ollut omissa menoissaan ja vastaavasti minä olen tuolloin hoitanut lasta joskus apuvoimien kanssa. Olen erittäin onnellinen tästä meidän tilanteesta, että meillä on paljon hoitoapua, mutta ikäväkseni olen saanut paljon syyllistämistä muiden äitien taholta. "miten voit olla kaksi yötä erossa 4 kk ikäisestä", "en ole ollut yhtään yötä pois lapseni luota" yms yms. Monet sanovat yhtäältä, että on hienoa kun on hoitoapua, mutta sitten samaan hengenvetoon kertovat pyhimyksinä kuinka he eivät ole olleet yhtään yötä pois kotoa. Monella on varmaan se tilanne ettei hoitoapua ole ja jotkut eivät ilmeisesti myöskään koe, että haluaisivat pois kotoa. Meidän suhteemme kuitenkin toimii ihan hyvin ja miehen kanssa kahdenkesken tehdyt matkat ja vapaaillat ovat pitäneet hyvin parisuhteemme kasassa ja tuoneet romanttisuutta lapsiperheen arkeen. Koen myös omat reissuni ja harrastukseni henkirei'iksi arjessa enkä tiedä miten selviytyisin ilman niitä. Ärsyttää vaan se miksi meidän perheen valinnoista pitää syyllistää?! Miten se on muilta äideiltä pois jos minä saan omaa aikaa halutessani? Lapsi on aina ollut hoidossa tutun ihmisen luona ja myös sukulaisemme ovat hoitamisesta innoissaan. Iloa vaan osittain pilaa ne arvostelevat sanat ja eleet, onko se kateutta vai mitä?