[QUOTE="annika";25641016]tarkoitus ei ollut lynkata, varsinkin kun tekstistäsi huomaan kyllä ettet voi hyvin. mieti silti vielä mitä edellytyksiä lapsellasi on pärjätä ryhmässä toisten 1-3 vuotiaiden kanssa? osaako hän puhumalla ratkaista kahnauksia, riitoja leluista yms, vai veisikö hän toisilta lapsilta lelut kädestä, tai toiset lapset häneltä, jolloin hän ehkä turvautuisi väkivaltaan itseään puolustaakseen? vai ottaisiko hän iskuja/huutoja/tönimistä vastaan kun menisi 'tutkimaan' vähän isompien lasten tekemää junarataa tai legorakennusta? Luuletko että hän tästä hyötyy?
Ihan todella, jos miettii semmosia ryhmiä missä lapset on äitien kanssa, semmosissakin tahtoo ollla sitä tönimistä, lelujen vientä yms, vaikka päältäkatsojia on paljon enemmän kuin tyypillisessä päiväkodin pienten ryhmässä.
Miten lapsesi viihtyy ulkona näillä keleillä? keksiikö tekemistä vai turhautuuko? päiväkodissa on kuitenkin useita tunteja ulkoilua päivittäin, eikä välttämättä tarpeeksi sylejä kaikille ketkä ei viihdy.
ja joo, aion laittaa omat lapseni syksyllä hoitoon, pienempi on silloin 1v 8kk.. enkä tiedä onko sekään hyvä idea, vaikka töihin haluankin mennä.[/QUOTE]
Voi herranen aika, lapset ovat lapsia ja kohtelevat toisiaan sen mukaan, eipä 1-3 vuotiaitten ryhmästä taida muutenkaan kovin montaa keskustelijaa löytyä joka konfliktit ratkaisisi puhumalla ja miettimällä kuinka tämäkin ongelma nyt ratkaistaan!

Oma äitini ja miehen äiti ovat molemmat lastenhoitajia ammatiltaan, niin että kyllä minulla jonkinlainen käsitys on siitä millaista se elämä on hoidossa (tässä kohtaa huomauttaisin että hoitomuotojahan on vaikka kuinka monta erimoista, eikä meiltä täältä maalta edes löydy paikkaa jossa olisi se surullisen kuuluisa "ainakin 20 lasta per hoitaja"-tilanne), eikä siellä suurin osa päivästä kulu toisia pieksemällä, lapset kun tekevät paljon kaikkea kivaa hoitajien ohjauksessa

Eikä ne pienimmät (varsinkaan näillä pakkasilla) siellä ulkona vietä "useita tunteja".
Ja niin kuin edellisessä tekstissä yritin todeta, minulla on myös tämä syntymätön lapsi huolehdittavana, (samoin kuin oma terveyteni ja kaikki kotitaloustyöt) en minä siis eroon esikoisestani halua, hänhän on minulle maailman rakkain pieni tonttu, mutta haluaisin että minä, esikoinen ja vielä syntymätön lapseni voisimme kaikki hyvin, ja se toive ei nyt toteudu oikein millään määreellä, kaikki voisivat olla vielä vähän tyytyväisempiä elämäänsä.
Alkup tarkoitukseni on ollut nimenomaan hoitaa molemmat lapset mahdollisimman pitkään (=niin kauan kuin talous antaa myöten) kotona, mutta koskaan en ole siihen uskonut että lapset kasvavat tasapainoisiksi ihmisiksi kyyhöttämällä kanssani kotona ensimmäiset 3-4 vuotta, varsinkin kun tiedän että itselläni pää hajoaisi jos en koskaan kotoa mihinkään pääsis (en nyt tarkoita mitään "omaa aikaa", olen aina mielelläni liikkunut lapsen kanssa enkä koskaan ole tuntenut häntä taakaksi), enkä nyt tarkoita tällä toteamuksella haastaa riitaa eri tavalla ajattelevien kanssa koska omassa ammatissani olen päässyt toteamaan monta kertaa kuinka perheet, tilanteet ja ihmiset ovat niin erilaisia että niitä ei vain voi vertailla keskenään, puhun siis omasta tilanteestani ja perheestäni.