Aiotko antaa lapsellesi hiihtolomaa? Muita lomia keväällä?

  • Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti
"utelias"
Päiväkodeista on jaettu kysely, jossa kysytään onko lapsi hoidossa vai lomalla esim. koululaisten hiihtoloman(=yleisimmän talvilomaviikon aikana). Myös pääsiäisen ajan tilanteesta kysellään. Vietkö lapsen vain periaatteesta hoitoon vaikka itselläsi olisi lomia?
 
säpäle harmaana
No täällähän me lomaillaan vatsataudissa. Ihan kivaa, kun saa tuo koululainenkin lomailla yhtä aikaa.

Siis itselläni on nyt töistä lomaa (koulussa kävin maanantaina ja perjantaina menen tenttiin). Ensi viikolla on sitten miehellä loma ja alle kouluikäinen menee ainoastaan maanantaina hoitoon. Koululaisen lomaviikosta en sitten vielä tiedä, miten koulu- ja työasiat menevät.
 
Päiväkodin täti
Näin päiväkotityöntekijän näkökulmasta lomat on erittäin tärkeitä lapsille! Nykyään ryhmät on isoja, erityistä tukea tarvitsevat lapset ovat normiryhmissä, sijaisia ei palkata etc. Kaikki tämä näkyy arjessa. On melua ja kaikkia ei kerkiä millään ottamaan huomioon niin paljon kuin haluaisi :( Lapset tekee arkenakin pitempää päivää päiväkodissa kuin vanhemmat töissä (työmatkoihin käytetty aika) ja elämä päiväkodissa ei tosiaankaan ole pelkkää iloista yhdessäoloa laululeikkeineen... Antakaa siis lapsillenne lomaa jos se on vaan mahdollista! Ikävä kyllä sen kyllä huomaa lapsesta jos tämä ei saa olla riittävästi kotona omien vanhempien kanssa.
 
Saraldo
Mä olen nyt ekan kerran hiihtolomalla lomalla ja jos tyttö olis vielä päiväkodissa, hän olisi ilman muuta kotona. Ensi vuonna en sitä varmaankaan saa, joten silloin tyttö lomailee yksinään.
 
"Kaisa"
Kaikki talvilomat pidettiin jo joulun aikaan jolloin päiväkodit olivat kiinni, miten päiväkodissa joku voi luulla että olisi lomia vielä helmikuullekin???????
Välillä ärsyttää ihan tosi paljon tällaiset aloitukset, ikään kuin ihmisillä olisi 10 viikkoa vuodessa lomaa???
 
Saraldo
[QUOTE="Kaisa";27970129]Kaikki talvilomat pidettiin jo joulun aikaan jolloin päiväkodit olivat kiinni, miten päiväkodissa joku voi luulla että olisi lomia vielä helmikuullekin???????
Välillä ärsyttää ihan tosi paljon tällaiset aloitukset, ikään kuin ihmisillä olisi 10 viikkoa vuodessa lomaa???[/QUOTE]

Tää on ihan totta! Pitäisi olla joulunaikaan lomalla, hiihtolomalla lomalla, kesä-, heinä- ja elokuun lomalla. Mulla on 30 lomapäivää vuodessa, en saa sitä pyhällä hengelläkään riittämään kaikkeen.
 
"noh"
Sanotaanko nyt vaikka näin, että vien lapsen hoitoon vasta kun on pakko. En voi käsittää ihmisiä, jotka eivät ymmärrä sitä, että se hoidossa olo on lapselle työtä! Tuplahoitomaksu niille vanhemmille, jotka pitävät lapsiaan hoidossa ollessaan ITSE kotona (mikäli siihen ei siis ole pätevää syytä esim. sairaus, opiskelu yms.)
 
Päiväkodin täti
On kaksi eri asiaa viedä lapsi hoitoon kun vanhempien lomat ei riitä kaikiksi loma-ajoiksi (yleinen tilanne, ellei vanhemmat pidä lomiaan eri aikoina) kuin viedä lapsi hoitoon ja viettää itse lomaa. Tiedän tapauksen, jossa lapsi on aloittanut päiväkodin 9kk ikäisenä ja viettänyt ekan lomansa ekaluokalla (ja tällöinkin vanhemmille tuli yllätyksenä, ettei koululaiselle järjestetä heidän loma-aikana hoitoa) :(
 
"vieras"
Kaikilla ei ole talvilomaa! Siksi noita kysellään. Kaikilla ei myöskään ole samaan aikaan se loma, jos sellainen on. Siksikin haluavat tietää milloin lapset lomailevat, kun kuitenkin iso osa lomailee samoihin aikoihin.
 
"vieras"
Lapset on lomalla ja vapaapäivillä silloin kun jompi kumpi vanhemmistakin on, aina vapaat eivät vaan satu yhtä aikaa koulujen lomien aikaan, mutta ei meillä koululaisia vielä olekaan.
 
"Jenis"
[QUOTE="Kaisa";27970129]Kaikki talvilomat pidettiin jo joulun aikaan jolloin päiväkodit olivat kiinni, miten päiväkodissa joku voi luulla että olisi lomia vielä helmikuullekin???????
Välillä ärsyttää ihan tosi paljon tällaiset aloitukset, ikään kuin ihmisillä olisi 10 viikkoa vuodessa lomaa???[/QUOTE]

No just niin! Ei kellään muilla kuin opettajilla oo tommosia lomia. Mä "annan" lapsilleni lomaa ihan tasan yhtä paljon kuin mulla itselläkin on, mutta kaikki menee jo siihen että saa pidettyä kesäloman (pk kiinni 5vk, mulla kesälomaa vain 4), joulun välipäivät ja pääsiäisenä/vappuna/tms jonkun yksittäisen päivän.
 

Yhteistyössä