Aiotko antaa lapsellesi hiihtolomaa? Muita lomia keväällä?

  • Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti
"CIS"
tyttö ei ole koulussa lomalla, menee ehkä hevosleirille alkuviikosta jos se pidetään. itse olen ekat kolmepäivää kotona kuskaamassa tyttöö.
kaippa noi päiväkoti ikäisetkin sitten lomailee sen kolme päivää. me ei juuri lomailla noina aikoina, mies tekee paljon töitä ja on nytkin paljon lomia odottamassa. lapset lomailee sitten kyllä kun mekin, mutta joskus päätetään lomasta nopeestikkin.
 
"vieras"
[QUOTE="utelias";27969914]Päiväkodeista on jaettu kysely, jossa kysytään onko lapsi hoidossa vai lomalla esim. koululaisten hiihtoloman(=yleisimmän talvilomaviikon aikana). Myös pääsiäisen ajan tilanteesta kysellään. Vietkö lapsen vain periaatteesta hoitoon vaikka itselläsi olisi lomia?[/QUOTE]

Hiihtoloman aikaan ei ole lomaa, lomailemme myöhemmin keväällä koko perhe sitten yhtä aikaa ulkomaanreissun merkeissä.

Miksi sen loman täytyisi juuri hiihtolomaviikon aikaan olla?

Meillä ainakin kustannuskysymys siksi että hiihtolomaviikolla etelän reissu maksaa yli tuhat euroa enemmän kuin muulloin.

Eli kyllä, lapsi menee hiihtolomaviikolla hoitoon ja me vanhemmat töihin.
 
"tyty"
Voi apua, en oo edes tajunnut, että meidän pph:lla on tietty talvilomakin. Itselläni ei ole. Toivottavasti mies voi pitää sitten lomaa, ettei tarvitse varahoitoon viedä.
 
Lapsi on kotona aina, kun jompi kumpi vanhemmistakin on. Ellei nyt ole niin pahassa taudissa tms. että lapsen parempi olla hoidossa.

Joulu-tammikuussa lomailin lapsen kanssa kolme viikkoa, mies viettää talviloman lapsen kanssa (mä otin vaan kaksi päivää vapaata risteilyn takia). Kesälomia poika saa pitää ainakin kuusi viikkoa.

Meillä siitä hyvä tilanne, että kun palasin hoitovapaalta töihin, oli käyttämättömiä lomapäiviä kertynyt 55 kpl.
 
Blue
Lomalla ollaan silloinkin. Meillä lomaillaan aina kun perheen koululaisilla on lomaa paitsi kesällä kesäkuu ollaan töissä, mutta heinä- ja elokuu (koulujen alkuun asti) lomaillaan. Sen verran tehdään ylitöitä että pystytään lomalla paljon olemaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkodin täti;27970420:
On kaksi eri asiaa viedä lapsi hoitoon kun vanhempien lomat ei riitä kaikiksi loma-ajoiksi (yleinen tilanne, ellei vanhemmat pidä lomiaan eri aikoina) kuin viedä lapsi hoitoon ja viettää itse lomaa. Tiedän tapauksen, jossa lapsi on aloittanut päiväkodin 9kk ikäisenä ja viettänyt ekan lomansa ekaluokalla (ja tällöinkin vanhemmille tuli yllätyksenä, ettei koululaiselle järjestetä heidän loma-aikana hoitoa) :(
Minun mielestä vanhempien ei pitäisi tarvita pitää lomiaan eri aikaan siksi, että lapsi voisi olla pois päiväkodista mahdollisimman paljon. Perhe tarvitsee myös sitä yhteistä aikaa lomalla, perheenä.

Jos ei satu itse olemaan opettaja tai päiväkodissa töissä kenenkään tavallisen ihmisen lomat eivät riitä tuohon määrään vapaata mitä päiväkoti nykyisin olettaa ihmisten lomailevan.

Minä pidän sentään kaikki kertyneet ylityötkin vapaana, ja kun olen ollut lomalla sekä syysloman että joulun mun vuosilomani on tässä kohdalla jo käytetty.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja Porho
hhtgf
Lomaillaan koko perhe ainakin hiihtolomalla. Mahdollisesti pääsiäispyhinä miehellä töitä kun ei aina ei vapaatoiveet kohtaa. Mutta lapset lomailevat kaikkina loma-aikoina.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja lisää vp;27970612:
No mä otan ainakin palkattomia ihan lasten takia.
Kaikissa paikoissa se ei ole mahdollista olla kesällä palkattomalla (katsos kun ne kollegatkin haluavat pitää kesälomansa kesällä). Sijaisia ei kesäksi palkata, koska tehtäväala on sellainen että siihen perehdytys kestäisi liki puoli vuotta. Kesätyöntekijästä ei siis olisi apua.

Eli ei auta kuin pitää se 4vkoa kesälomaa ja olla siihen tyytyväinen. Toiset 4vko saisi jos mies pitäisi lomansa eri aikaan minun kanssani, mutta en näe sitä meidän perheen kannalta hyvänä ratkaisuna. Kouluun kun esikoinen menee, se on varmaan pakollista mutta sitä ennen lomaillaan ja tehdään lomareissut koko perheenä yhdessä.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";27970640]

Jos ei satu itse olemaan opettaja tai päiväkodissa töissä kenenkään tavallisen ihmisen lomat eivät riitä tuohon määrään vapaata mitä päiväkoti nykyisin olettaa ihmisten lomailevan.

[/QUOTE]

No eihän päiväkotien työntekijöillä sentään sen enemmän ole kuin muillakaan kunnallisilla työntekijöillä. Kaikki eivät varmaan pidä lomiaan samaan aikaan niin yrittävät jakaa lomat sopiviin paikkoihin, jolloin lapsia luulisi olevan vähemmän paikalla?
 
"vieras"
[QUOTE="a p";27970675]No eihän päiväkotien työntekijöillä sentään sen enemmän ole kuin muillakaan kunnallisilla työntekijöillä. Kaikki eivät varmaan pidä lomiaan samaan aikaan niin yrittävät jakaa lomat sopiviin paikkoihin, jolloin lapsia luulisi olevan vähemmän paikalla?[/QUOTE]

Kunnallisilla jotka on olleet yli 15 v töissä on lomaoikeuspäiviä kuuukautta kohti 3 eli yhteensä 36. Näistä kuluu vain 5 päivää viikkoa kohti (mulla yksityisellä töissä ollessa lomapäiviä kertyy 2,5 kuukautta kohti eli kaikkiaan 30 ja niitä kuluu 6 päivää viikkoa kohti). Eli minä voin lomaoikeuden puitteissa olla lomalla 5 täyttä kalenteriviikkoa ja perhepäivähoitaja/lastentarhanope jolla on täydet lomat 8 viikkoa.

Eli tulee tuosta 3 viikkoa eroa, mikä on aika paljon.
 
"Jenis"
[QUOTE="a p";27970675]No eihän päiväkotien työntekijöillä sentään sen enemmän ole kuin muillakaan kunnallisilla työntekijöillä. Kaikki eivät varmaan pidä lomiaan samaan aikaan niin yrittävät jakaa lomat sopiviin paikkoihin, jolloin lapsia luulisi olevan vähemmän paikalla?[/QUOTE]

Ilmeisesti päikyn työntekijät tekee ylitöitä aika paljon, muuten mä en ainakaan keksi miten on mahdollista että vaikka päiväkoti on kiinni sen 5 viikkoa (yleensä vähän yli, riippuu miten päivät menee) kesällä ja pari viikkoa joulun aikaan, silti näinä pääsiäis-, hiihto-, syyslomaviikkoina siellä ollaan vajaalla miehityksellä ja ryhmiä yhdistellen.
 
Päiväkodin täti
Juu, lomat kertyy ihan kvtessin mukaan meilläkin. Ja edelleen painotan sitä, että on ok tuoda lapsi hoitoon jos itse on töissä... Mutta se on mielestäni epäreilua lapsia kohtaan, että vanhemmat lomailevat yhdessä ja tuovat AINA lomilllaan lapsensa hoitoon (kerran vuodessa parisuhdeyhteisloman ilman lapsia nyt vielä ymmärtää :) ) Koulujen loma-ajat kysellään siksi etukäteen, että ne on suosituimpia loma-ajankohtia (myös meidän työntekijöiden kannalta). Ja kuntahan järjestää tarpeen mukaan päivähoitoa ympäri vuoden. Eli vaikka oma päiväkoti on kiinni voit viedä lapsesi päivystävään päiväkotiin. Lomiaan ei siis tarvitse järjestää aina saamaan aikaan kun oma pk on kiinni :) Yksityiset päiväkodit voi olla kiinni milloin lystäävät mut ainakin täällä tekevät päivystysaikoina yhteistyötä kunnallisen kanssa eli päivähoito kyllä järjestyy siten ettei kenenkään tarvitse palkatonta sen takia ottaa :)
 
"piinu"
Mulla olis töitä mutta päiväkoti kiinni, että joudun kikkailemaan hoidon kanssa aika lailla. Yhdistyspyöritteinen päiväkoti, kiinni viikon jouluna, viikon hiihtolomalla ja 4-5 viikkoa kesällä. Jotenkin nuo on järjestettävä vaikkei lomia ihan noin paljoa ole. Onneksi on isovanhemmat!
 
Trilla
Meillä lapset on aina koulujen loma-ajat kotona. Meidän päiväkodista tuli lappu, jossa a) kysyttiin onko lapsi kotona hiihtolomalla ja b) kysyttiin että jos ei ole, niin koska lapsella sitten on lomaa.
 
"Eee"
Hiihtolomaviikon muksut on pois hoidosta, mutta meillä vanhemmilla on töitä. Sitten maaliskuun puolessa välissä ollaan matkalla viikko. Pääsiäisen jälkeen pidetään viikko lomaa koko perhe. Noilla pitäis jaksella kesään...
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkodin täti;27970816:
Eli vaikka oma päiväkoti on kiinni voit viedä lapsesi päivystävään päiväkotiin. Lomiaan ei siis tarvitse järjestää aina saamaan aikaan kun oma pk on kiinni :) Yksityiset päiväkodit voi olla kiinni milloin lystäävät mut ainakin täällä tekevät päivystysaikoina yhteistyötä kunnallisen kanssa eli päivähoito kyllä järjestyy siten ettei kenenkään tarvitse palkatonta sen takia ottaa :)
Mutta kun mä en missään nimessä tahdo viedä lapsia vieraaseen paikkaan, jos/kun ei ihan pakko ole. Eli helpoin yrittää vekslata ne omat lomat siihen väliin, kun oma päikky on kiinni.
 
"xXx"
Lapsi on aina lomalla silloin kun vanhemmatkin ovat. Syksyllä oli viikon, joulun aikaan kaksi viikkoa. Enempää lomia ei riitä, muutaman päivän pidän maaliskuussa jolloin siis tulee tietenkin lapsellekin pidennetty viikonloppu. Ja syy miksei lomapäivät nyt riitä, on se että jemmataan ensi syksyn reissua varten jokusia päiviä, ja kuitenkin halutaan myös 4vkon kesäloma ja reissun lisäksi viikon talviloma myös ensi vuodelle. Kummallekin meistä kertyy sen 28 päivää eli 5 viikkoa 3pv.

Ei, emme pidä lomia eri aikaan miehen kanssa, sillä haluamme lomailla perheenä. Kesällä pidämme kolme viikkoa päällekkäin, jolloin lapselle tulee 5vkoa lomaa. Mitä lomaa se sellainen on, että toinen vanhemmista menee duuniin ja toinen kökkii lapsen kanssa kotona? Mieluummin mökkeillään yhdessä ja käydään lapsen ehdoilla reissussa. Mä teen vuorotöitä ja yhteinen aika perheenä kortilla, toki lapsella on vähän hoitopäiviä kun viikonloput on isänsä kanssa ja arkivapaina mun kanssa. Kaikki arkipyhät luonnollisesti isänsä kanssa myös.
 
Päiväkodin täti
Pakko vielä laittaa, että ei ole välilä millä kokoonpanolla kukin lomansa viettää (ollaanko lomilla koko perhe, vain toinen vanhempi, mummi, kummi tai kuka tahansa luotettava aikuinen) Lapselle on tärkeintä se, että saa olla lomalla, edes joskus ja edes muutaman päivän vuodessa :)
 
Kululaisella vaan on lomaa. Nuoremmat lapset hoidossa ja me vanhemmat töissä. Mulla ei lomapäiviä olekaan kun vasta aloittanut uudessa työssä ja mies piti lomansa jouluna. Ja ei, meillä ei ole lapset koskaan hoidossa jos itse olemme lomalla kotona.
 

Yhteistyössä