Aion aloittaa elämäntaparemontin. Vinkkejä kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
En halua vain laihduttaa vaan pysyvästi muuttaa elintapojani. Liikunta on jo mukana eli monenlaista liikutantaa 3-4 kertaa viikossa. Ajattelin vain lisätä kasviksia, marjoja, hedelmiä. Ja vähentää höttöjä, kuten pizzaa, sipsejä, karkkia, makeita leivonnaisia jne. Siis oikeastaan jättää ne vain erityistilanteisiin. Ylipainoa on noin 25-30 kiloa eli on tässä urakkkaa. Olen niin monta kertaa "laihduttanut" ja paljonkin, mutta koskaan se ei ole ollut pysyvää. Nyt jotain ihan uutta. Kertokaa lisävinkkejä ja kokemuksia!

Noin isolla ylipainolla muutoksetkin näkyvät nopeasti kun hylkää höttökamat...
ei kannata totaalikieltää itseltään mitään, mutta kotona, arjessa tiukkana. Tsemppiä!

Minä aloitin liikkumisen lähtemällä ulos kävelemään kaksi kertaa päivässä. Saattoivat olla esim. 1h-2h kestäviä lenkkejä. Kyllä siinä kunto nousi ja nyt olen alkanut välillä hölkkäämään ja juoksemaan. Mutta eniten vaan kävelen. Minusta on hyvä liikkua joka päivä ja muutenkin pysyä aktiivisena koko päivän. Toki sitä voi sen pari tuntia katsoa telkkaa tai olla koneella.

Ei pidä syödä itseään ähkyyn tai täyteen, eli annoskokoja pitää pienentää. Kyllä siihen nopeasti tottuu. Illalla kannattaa syödä vain kevyesti. Mikään ei tarvitse olla ehdottomasti kiellettyä, mutta itse olen jättänyt kyllä melkein täysin alkoholin ja sipsit. Ne koen olevan mun laihtumisen tiellä, mutta esim. suklaa pieninä määrinä tai jäätelö on mulle ok silloin tällöin. Kannattaa syödä kolmen tunnin välein, mutta ei isoja annoksia. Syö hitaasti ja kuuntele kroppaasi. Pysy aktiivisena koko päivän.

Ja myös vaalean leivän olen jättänyt melkein kokonaan kun se ei tunnu kropassa hyvältä, eikä liika makea. Ja teen kaikki ruoat itse alusta lähtien, en käytä marinoitua lihaa, vaan kaikki mahdollisimman puhdasta ja hyvää ruokaa. Vesi on mulla juomana, sekä aamuisin kahvi ja joskus vihreä tee.

Hiljaa hyvä tulee, eli itsellä ainakin toimi parhaiten, kun muutin aina yhden osa-alueen kerrallaan. Ensin muutin ruokailutottumuksia sitten rupesin lisäämään liikuntaa ja on kiloja pudonnut vuoden alusta jo 8. Minulla ei toiminut kertarysäys. Aina tuli takapakkia, kun alkuinnostus laantui.

Tsemppiä muutokseen! :)

Mulle teki terää kun olin tammikuun makeanlakossa. Eli ei mitään karkkeja sokeria hunajaa tmv... Väheni keksien napostelut ja kaiken muunki napostelu huomattavasti. Nyt otan taas 2viikon makealakon, joka joutuu nyt jo koetukselle, työkaveri toi arnoldsin donitseje :P
Hedelmät ja marjat on sallittuja ja niitä oonki ilolla nauttinu rahkan kanssa.

Helmikuun tavoitteena oli lisätä kasviksia ruokavalioon ja se onnistuikin vasta tässä kuussa, kun ostin itelle teräsvarrella sauvasurvimen ja ai että tulee hyviä kasvissosekeittoja :P Suosittelen!

Mulla myös kaikenmaailman laihutuskuurit on tuonu kilot tuplana takasi, joten siihen en lähde. Eli itse nyt kokeilen tätä muutos/kuukausi meininkiä. Mutta auttoi jo kaiken kanssa pelkästää makea lakko jäi vaihtui samalla tacosipsit kasvisdipattaviin jne...

Liikunta astui kuvioihin jo marraskuussa, mutta nyt oon käyny treeneissä 3-4krt/viikko ja kunnon hikitreeniä. Hidasta on homma, koska lihasta tulee tilalle, mutta senttejä menee sitäki enemmän. Marraskuusta tammikuulle vyötärö ja lantio -6 senttiä ja mieli virkeä.

Tsemppiä koitokseen, toivottavasti saat jotain omaa poimittua mun koettelemuksesta!?

Aamulla puuroa, raejuustoa,vehnäleseitä ja mehukeittoa, lounaalla kasviksia ja kanaa/kalaa/naudanlihaa, välipala rasvaton maitorahka, päivällinen täysjyvä pasta/riisi, kasviksia, kanaa/kalaa/naudanlihaa, iltapala rasvaton maitorahka. Tää on tarpeeks simppeliä mulle ja 7kg on jo lähteny 7 viikossa. Siis käytännössä annoskoot, ei sokeria eikä rasvaa. Googlaamalla löytyy ihan helposti ja tarkat ruokaohjeet.

Lautasen vaihto pienempään, ei santsiannoksia, terveellliset välipalat esim hedelmäsmoothieita jotka täyttää ja ravitsee, iltanaposteluun kasviksia.

Tavoitevaatteeksi odottamaan joku ihana vaatekappale joka on pari kokoa liian pieni - houkuttimeksi. Vaikka makkarin seinälle killumaan :)

Liputan aina hyötyliikunnan puolesta. Kävele/pyöräile kauppaan, postiin, kirjastoon, töihin... Käytä portaita aina, kun se on mahdollista. Tee lumitöitä ja pihahommia jo siksikin, että se on tehokasta.

Minä olen hyötyliikkuja. Otan auton, jos on pakko. Töihin kuljen aina pyörällä ja kauppareissutkin hoituu pääosin pyörällä. Muut tilaa hissin töissä, minä menen automaattisesti portaisiin. Se on jo selkäytimessä, sitä ei tarvi edes miettiä, se ei ole enää edes valintatilanne...

Huomaamatta tulee liikuttua arjessa.

Yhteistyössä