Miks en laihdu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turhautunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Tai sitten ap syö vain väärin.
Kaikki me ollaan yksilöitä, aineenvaihdunnallisestikin, ja tosiasia on se, että on monia ihmisiä joille ei sovi vähärasvainen linja eli virallisten suositusten mukainen. Jos tuntuu, että ei toimi, kannattaa kokeilla vähähiilihydraattista (siinä ei tartte niin usein syödäkään, 6 tuntia syömättä menee kevyesti kun syö riittävän tukevia aterioita). Sekään ei ihan kaikille sovi, mutta kokeilematta ei tiedä, ja joilleki sopii enempi hh määrä ja joilleki pienempi, kokeilemalla sekin selviää.

Mitä sä sitten oikein syöt, kun pystyt olemaan noin kauan syömättä?
Jos mä vedän ison pastamätön (eli hiilareita), niin nälkä pysyy kauan poissa, mutta vähähiilihydraattisella ruokavaliolla mun pitää kyllä syödä aika usein :/

Kerron esimerkin:

Tässä mökillä ollessa syötiin possupihvit, maustevoita, aurajuustoa, salaattia ja grillattuja herkkusieniä n. klo 14 lounaaksi. Seuraavan kerran tajusin kello 22 että ristus en ole syönyt mitään sen jälkeen. Ei siis ollut näläntunnetta ollut kahdeksaan tuntiin.

terv: alakarppi -11,5kg

Mä syön päivässä kolme ateriaa, päivittäiset kalorimäärät vaihtelee 1200-1500 välillä. Syön päivässä 100-140g hiilihydraatteja. Laihtumistahti on ollut 1kg/ viikko. Ei ole tullut näläntunnetta, en pidä herkuttelupäiviä. Itse kun katsoin listaa niin se vaikuttaa aika kaloripitoiselta, liikuntahan ei sinällään kuluta juuri kaloreita vaan laihtuminen tapahtuu pääasiassa sillä ruualla. Liikunta vain pitää kehon hyvässä kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Tai sitten ap syö vain väärin.
Kaikki me ollaan yksilöitä, aineenvaihdunnallisestikin, ja tosiasia on se, että on monia ihmisiä joille ei sovi vähärasvainen linja eli virallisten suositusten mukainen. Jos tuntuu, että ei toimi, kannattaa kokeilla vähähiilihydraattista (siinä ei tartte niin usein syödäkään, 6 tuntia syömättä menee kevyesti kun syö riittävän tukevia aterioita). Sekään ei ihan kaikille sovi, mutta kokeilematta ei tiedä, ja joilleki sopii enempi hh määrä ja joilleki pienempi, kokeilemalla sekin selviää.

Mitä sä sitten oikein syöt, kun pystyt olemaan noin kauan syömättä?
Jos mä vedän ison pastamätön (eli hiilareita), niin nälkä pysyy kauan poissa, mutta vähähiilihydraattisella ruokavaliolla mun pitää kyllä syödä aika usein :/

Täytyy olla riittävästi rasvaa aterialla. Esim monesti oon syöny aamupalaksi kylkisiivuja (kaikkine rasvoineen toki) muutama kpl ja pari kananmunaa sekä jotain rehua. Toisinaan vielä reilu tl kookosöljyä päälle. Sillä jaksan helposti 5-6 tuntia, eikä sittenkään nälkä tule yllättäen, pystyn odottamaan ruokaa ilman naposteluja. Itse asiassa en pystyiskään syömään esim parin tunnin päästä, no ehkä jotain herkkua (suklaata, jäätelöä ) tai muutaman pähkinän mut ei sen suurempia. Tää vaan sopii mulle. :)

Sit jos on esim pelkkä pihvi ja kasviksia ilman rasvalisää, ni ei jaksa niin pitkään.

Usein ei aamullakaan ole varsinaisesti nälkä (mutta tekee kyllä mieli syödä )... Eilen illalla söin sitte mokkavaahtoa, joka sisältää paljon sokeria, ni kylläpä oliki herätessä nälkä!

Ukko tekee kirvesmiehen töitä, eli aika rankkaa työtä, hän syö aamulla 3 munan munakkaan, viipaleen (tai pari, en oo varma) ruis-mallaslimppua ja päälle paljon voita, tieten kookos- tai oliiviöljyäkin ottaa. Evääksi ottaa yhden karppisämpylän (mantelileipä ), jonne väliin sentti voita, sekä salaattia erikseen. Ei muuta, ja sillä se jaksaa hyvin eikä ole niin justiin jos ei olekaan ruoka valmiina kun töistä tulee. :) Ennen hän otti evääksi tyyliin 4-6 viipaletta leipää päällyksineen, sämpylän ja toisinaan pullaa/piirakkaa/tms sekä kahvia ja maitoa, ja niin vain oli kova nälkä kotiin tullessa vaikka oli syönyt joka tauolla. :D

Mäkään en tietoisesti karppaa tms, mutta syön kasvis- ja proteiinipainotteisesti. Olen jättänyt pastan, riisin, perunan ja leivän pois eli ruualla en syö niitä. Jos joskus tekee mieli niin sitten syön.

Mä olen tällä laihtunut 6 kg ja vaatekoko on muuttunut 46 -> 44/42 mallista riippuen.

Syöt liikaa, minäkin yritin ennen kiloklubin avulla laihtua joka suositteli 1600 kaloria per päivä, mitään ei tapahtunut.

Sitten siirryin 1200 kaloriin päivässä ja alkoi tapahtua! 73kg------>60kg

Mäkään en tietoisesti karppaa tms, mutta syön kasvis- ja proteiinipainotteisesti. Olen jättänyt pastan, riisin, perunan ja leivän pois eli ruualla en syö niitä. Jos joskus tekee mieli niin sitten syön.

Mä olen tällä laihtunut 6 kg ja vaatekoko on muuttunut 46 -> 44/42 mallista riippuen.

Ai niin, aikaa tähän on mennyt noin 2 kk

Aika isoja on annokset mullekin. Esim. 1 dl mysliä on aika paljon!

Kasviksia vois olla enemmän. Tai banaanin sijasta muita hedelmiä.

Mä laitoin, että vajaa 1dl mysliä. Olis varmaan pitänyt laittaa, että noin 0,5dl. Se on totuudenmukaisempi :)

Syön kyllä vaihdellen muitakin hedelmiä, tässä nyt sattui olemaan esimerkkinä banaani.

Uskooko suurin osa oikeasti, että jos mä jätän vaikka ne kaks leipää syömättä, niin siitä löytyy ratkaisu? Mä kun olen tässä vuoden aikana koko ajan jättänyt jotain pois, ja vielä ei ole sitä ihmettä tapahtunut, että paino lähtisi laskuun. Jos mä nyt jätän ne kaks leipää pois, niin kertoisitteko, että paljonko mä laihdun, ja missä ajassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Laihduttaja:
Taitaa olla niin, että syöt liian vähän, minkä vuoksi elimistöllä ei ole mitään mitä polttaa.

Miten joku voi olla sitä mieltä että ap syö liian vähän?!

Siten, että ap syö melko runsaita määriä, mutta ei saa riittävästi energiaa poltettavaksi.

Laihdututtamisesta enemmän tietävät!!! Onko mahdollista, että ap ei syö riittävästi proteiineja? Koska eikös se ole niin, että rasva palaa proteiinien avulla?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aika isoja on annokset mullekin. Esim. 1 dl mysliä on aika paljon!

Kasviksia vois olla enemmän. Tai banaanin sijasta muita hedelmiä.

Mä laitoin, että vajaa 1dl mysliä. Olis varmaan pitänyt laittaa, että noin 0,5dl. Se on totuudenmukaisempi :)

Syön kyllä vaihdellen muitakin hedelmiä, tässä nyt sattui olemaan esimerkkinä banaani.

Uskooko suurin osa oikeasti, että jos mä jätän vaikka ne kaks leipää syömättä, niin siitä löytyy ratkaisu? Mä kun olen tässä vuoden aikana koko ajan jättänyt jotain pois, ja vielä ei ole sitä ihmettä tapahtunut, että paino lähtisi laskuun. Jos mä nyt jätän ne kaks leipää pois, niin kertoisitteko, että paljonko mä laihdun, ja missä ajassa?

No esim. kaksi ruispalaa sisältää yhteensä 140 kaloria ja siihen kun pistät esim. leivän päälle tulevan rasvan ja muut täytteet niin siitä tulee n.180 kaloria.

Lisäksi myslissä, myslipatukassa ja partaäijässä on paljon kaloreita. Niin ja jos tosiaan paistoit wokin öljyssä niin yhdessä rkl öljyä on jo melkein 100 kaloria.

Jos ne kaksi leipää on 300 kcal per pv ja läskikilo on noin 9000 kcal niin jättämällä 30 leipää syömättä (aikaa kuluu kuukausi?) sä laihdut noin kilon. Muuttamatta mitään muuta. Toisen kk aikana laihdut toisen kilon.

Ihan suoraan se ei siitä jatku koska sulla paino putoaa ja peruskulutuksen tarve pienenee mutta tuolla pääset alkuun. Eikse jeah? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja matematiikkaa:
Jos ne kaksi leipää on 300 kcal per pv ja läskikilo on noin 9000 kcal niin jättämällä 30 leipää syömättä (aikaa kuluu kuukausi?) sä laihdut noin kilon. Muuttamatta mitään muuta. Toisen kk aikana laihdut toisen kilon.

Ihan suoraan se ei siitä jatku koska sulla paino putoaa ja peruskulutuksen tarve pienenee mutta tuolla pääset alkuun. Eikse jeah? ;)

No miten sitten voi olla mahdollista, että reilu vuosi sitten, ja sitä aiemmin söin keskimäärin 2500kcal päivässä ja paino oli sama kuin nyt, vaikka olen vuoden jo syönyt vähemmän. Koko ajan olen pikkuhiljaa jättänyt herkkuja pois, ja muuttanut kaikkea terveellisemmäksi. Niin kuin joku laskikin, niin nykyisin syön noin 1700-1800kcal päivässä. Lisäksi on tuo työn tuoma lisäkulutus.

Onko nyt käynyt niin, että tuo pikkuhiljaa vähentäminen on huono ratkaisu? Onko mun elimistö ehtinyt tottumaan aina niihin muutoksiin, ja ei sen vuoksi reagoi?

Kun sä hoet koko ajan että paino on sama, niin omko vaatekoko myös? Että olisit kiinteytynyt mutta samoilla kiloilla?

Tai sitten se aktiivisuuden muutos ei ole ollut niin iso kuin olet ajatellut. Oletko koskaan mitannut esim askelmittarilla paljonko kävelet? Mulla oli töissä "kun on koko ajan liikkeellä" eikä se ollutkaan läheskään niitä mitä olin kuvitellut :o :(

Kun sä hoet koko ajan että paino on sama, niin omko vaatekoko myös? Että olisit kiinteytynyt mutta samoilla kiloilla?

Tai sitten se aktiivisuuden muutos ei ole ollut niin iso kuin olet ajatellut. Oletko koskaan mitannut esim askelmittarilla paljonko kävelet? Mulla oli töissä "kun on koko ajan liikkeellä" eikä se ollutkaan läheskään niitä mitä olin kuvitellut :o :(

Tuo askelmittari oli hyvä vinkki! Laitanpas heti tänään sen housujen liepeeseen, kun lähden töihin. Joskus kotona ollessa olen mitannut, että askeleita tulee noin 7000-8000. Tähän sisältyy leikkipuistossa käynti noin 2km edestakaisin.

Vaatekoko on pysynyt samana. Ainoastaan rinnat ovat KASVANEET :D Mulla oli aiemmin B- kupin liivit, ja nyt olen noin puoli vuotta sitten siirtynyt C- kuppiin :D
Paino siis heittelee sen 1-3 kiloa, mutta vaatekoko on koko ajan ollut sen 44/46

Tuo askelmittari oli hyvä vinkki! Laitanpas heti tänään sen housujen liepeeseen, kun lähden töihin. Joskus kotona ollessa olen mitannut, että askeleita tulee noin 7000-8000. Tähän sisältyy leikkipuistossa käynti noin 2km edestakaisin.

Vaatekoko on pysynyt samana. Ainoastaan rinnat ovat KASVANEET :D Mulla oli aiemmin B- kupin liivit, ja nyt olen noin puoli vuotta sitten siirtynyt C- kuppiin :D
Paino siis heittelee sen 1-3 kiloa, mutta vaatekoko on koko ajan ollut sen 44/46

Älä sitten yliarvioi sitä keskiraskasta työtä. Ajattele sitä vaan bonuksena, laske peruskulutus ym ihan ei-aktiivisen mukaan ja syöt niin.

Luultavasti et laihdu, koska hiilarit paukkuu yli 200 grammassa ja rasva reilusti alle 50 grammassa. Lisäksi proteiinit n.60 grammassa.

Lähes 50 % tyydyttymätöntä rasvaa.....

Mies laihduttanut 30kg ja saanut pysymään kilot poiskin jo vuoden. Todettua monen laihdutusyrityksen epäonnistumisen jälkeen: kalorien ylöskirjaaminen toimii sekä laihdutuksessa että ylläpidossa, muu on vain itsensäpettämistä.

Listaapa jonkun normaalin päivän kaikki syömiset tänne, niin saa paremmin kuvaa ruokavaliosta.

Tässä on työpäivän ruokalista. Vapailla syön 2 lämmintä ruokaa.

Aamupala: 1,5dl rasvatonta jugurttia + 0,5dl turkkilaista jugurttia, vajaa 1dl mysliä, kahvi rasvattomalla maidolla.

- Voin kertoa että turkkilainen jugu pois! Sisältää törkeästi rasvaa samoin myslit koska siinä on pähkinöitä. Ei laihduttajan ruokaa. Pikemmin sellaisen, joka haluaa lihoa.

Lounas: 3dl kasviswokkia riisillä, vihreä salaatti + vähärasvaista fetaa, 2dl rasvatonta piimää

- Kokeile fetan sijaan välillä raejuustoa.

Välipala 1: Banaani, viili, myslipatukka + kahvi
Välipala 2: 2 ruisleipää, jossa levitettä + juustoa + kurkkua + kahvi

-Myslipatukat lihottaa. Viilin pitäisi olla vähärasvasta samoin juuston.

Iltapala: 1,5 dl turkkilaista jugurttia + 2dl marjoja, 2 ruisleipää juustolla, tomaatilla ja kurkulla

- Edelleenkin ei turkkilaista jugua, vaan vähärasvaista. Juusto vähärasvaista tai ei ollenkaan.

lisäksi juon päivän aikana 0,5l vichyä ja vähintään saman verran vettä.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Listaapa jonkun normaalin päivän kaikki syömiset tänne, niin saa paremmin kuvaa ruokavaliosta.

Aamupala: 1,5dl rasvatonta jugurttia + 0,5dl turkkilaista jugurttia, vajaa 1dl mysliä, kahvi rasvattomalla maidolla.

- Voin kertoa että turkkilainen jugu pois! Sisältää törkeästi rasvaa samoin myslit koska siinä on pähkinöitä. Ei laihduttajan ruokaa. Pikemmin sellaisen, joka haluaa lihoa.

Lounas: 3dl kasviswokkia riisillä, vihreä salaatti + vähärasvaista fetaa, 2dl rasvatonta piimää

Iltapala: 1,5 dl turkkilaista jugurttia + 2dl marjoja, 2 ruisleipää juustolla, tomaatilla ja kurkulla

- Edelleenkin ei turkkilaista jugua, vaan vähärasvaista. Juusto vähärasvaista tai ei ollenkaan.

LISTASIN MUUTOKSET TUOHON ALLE! KATSO SIITÄ.

Keventäjät ja askelmittari:) eli laskin kaikki kalorini päivittäin ja lisäsin liikuntaa, niin painoni putosi yli 10kg.Luultavasti syöt liikaa suhteessa kulutukseesi eli lisää 2-3 aerobista liikuntakertaa viikossa ohjelmaasi.

Huoh. Milloin ihmiset oppii että laihduttajakin tarvitsee rasvaa. Esim pähkinät on oiva hyvän rasvan lähde. Niitä ei missään nimessä kannata jättää pois.

Ei ei......