Miksi tyttärelleni kertyy ylipainoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pullukan pullukka äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toisessa lauseessasi kerroit vastauksen. Lapsi siis syö liikaa. Yksinkertaista. 80 % on merkitystä syömisillä, joten rajoita ruoan määrää, muuten lapsesi tottuu 'lihavan ihmisen annoksiin'. Ilmeisesti näin on jo käynyt.

Onko lapsella omaa rahaa käytössään? Voisiko käydä koulun jälkeen ostamassa herkkuja ja syö niitä salaa?

Tietenkään äiti ei sellaista tiedä, jos on:-)

Mut sokeripussia ei kannata ostaa ollenkaan kaappiin - ei sitä tarvi kukaan muukaan:-D

Sokerin tilalle voi ostaa luomuhunajapurkin ja makean himoon sitä voi ottaa vähän. Parhaiten se toimii, kun sekoittaa sen nokareen tummaan kaakaojauheeseen. Katsopa sen ravintoaineet:
Kaakaojauhe, ei lis

Hunajaa riittää pieni määrä, kun sekaan laittaa mantelijauhetta. Ja koko mössö sekoitetaan itse lempikipossa Ingmannin luomukermaa (kermoissa ei saa olla karrageenia!) joukkoon sen verran, et sekoittuvat. Kokeilepa, on hyvää!

Letut muuten voi tehdä mantelijauheeseen, vohvelit myös. Siinä on paljon hyviä ravintoaineita. Kokeilepa, et pysty syömään siihen tehtyjä lettuja kahta enempää:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=379&lang=fi

Mut varmaan se lettuhillo on pahempi lihottaja. Olen utelias kuulemaan, mitä merkkiä se mummolla on... Niillä kun on perinteisesti kotipakastemansikatkin sokeroituja, vaikka ei hyvä marja sokeria tarvi yhtään!

Syökö lapsi siis selvästi enemmän kuin sisaruksensa, joilla ei ole tätä ongelmaa? Ehkä tytöllä ei ole niin hyvä aineenvaihdunta. Minun kahdeksanvuotiaani syö myös paljon (myös niitä herkkuja, myönnän) ei liiku tarpeeksi, eikä silti liho. On ennemminkin hoikka. Ja väittäisin, että johtuu hyvästä aineenvaihdunnasta.

Syökö lapsi siis selvästi enemmän kuin sisaruksensa, joilla ei ole tätä ongelmaa? Ehkä tytöllä ei ole niin hyvä aineenvaihdunta. Minun kahdeksanvuotiaani syö myös paljon (myös niitä herkkuja, myönnän) ei liiku tarpeeksi, eikä silti liho. On ennemminkin hoikka. Ja väittäisin, että johtuu hyvästä aineenvaihdunnasta.

korkeasta aktiivisuustasosta.
Meillä on yksi pulleampi lapsi ja kaksi laihaa versiota, ja eroa aktiivisuustasossa on kuin yöllä ja päivällä. Laihemmat eivät ole hetkeäkään paikallaan ;)
Sama juttu on helppo huomata aikuisissa. Hoikat ihmiset tekevät yleensä koko ajan jotain, ja energiaa kuluu.

Mä jättäisin puuron. Ite lihon puurosta jostain kumman syystä.
Jättäisin myös pois maustamattoman jugurtin sokerilla.
Sen sijaan keittäisin pari kananmunaa ja tekisin jugurttipohjaisen marja smoothien ilman sokeria.

Tilanne on siis tämä:
Lapsi on arjessa staattinen eli ei "luonnostaan" liiku esim. välitunnilla. Harrastuksissa fuskaa ja perheen liikunnan pyrkii tekemään mahdollisimman vähän rasittavasti.

Kouluruokailussa ruokamääriin ei voi puuttua kotoa käsin.

Herkkumäärää kotona on rajoitettu.

Eli mitä voi tehdä:
kotiruoka voisi olla sitten kevyttä, jos annoskokoihin ei halua kiinnittää huomiota. Eli arkena päivällinen olisi kasvissosekeittoja, kalaa, kanaa & kasviksia, juureksia yms. vähäkalorista. Ei leipää ruualla. Ruokajuomaksi vettä/rasvatonta maitoa.

Ilta/aamupalat tyyliin keitetty muna, ruisleipä/näkkäri margariinilla, kalkkunalla ja tomaatilla ja lisäksi vaikka porkkana/kurkkutikkuja. Itse tehty marjarahka voisi olla hyvä kanssa.

Ei välipaloja.

Ehkä se siitä.

[QUOTE="paula";30727377]Letut muuten voi tehdä mantelijauheeseen, vohvelit myös. Siinä on paljon hyviä ravintoaineita. Kokeilepa, et pysty syömään siihen tehtyjä lettuja kahta enempää:
Manteli - Fineli

Mut varmaan se lettuhillo on pahempi lihottaja. Olen utelias kuulemaan, mitä merkkiä se mummolla on... Niillä kun on perinteisesti kotipakastemansikatkin sokeroituja, vaikka ei hyvä marja sokeria tarvi yhtään![/QUOTE]

Ruuan lisäaine voi lihottaa -

Joskus se voi olla tosi pieni juttu, mistä johtuu.

Suolaturvotuksen vähentämiseksi täytyy syödä paljon kaliumia. Esimerkiksi basilikaa on hyvä laittaa ruokiin, kuivattuna ja tuoreena.

Alkuperäinen kirjoittaja pullukan pullukka äiti;30726874:
Leipää syö aamuisin yhden fatserin kaurapuikulan, joskus kaksikin. Ja iltapalalla ehkä leivän myös. Mutta meillä on myös puuropäivä 3 kertaa viikossa milloin taas aamuisinkaan ei leipää syödä...

Laitan sulkuihin omat kommentit.

Ainesosat
Vehnäjauho, (vehnäjauhoa on enemmän kuin 24%, koska on listassa ekana. Paljon gluteenia ja on melkein pullaa!)
kaurahiutale ja jauho (24 %),
vesi,
rypsiöljy, (rypsiöljyn täytyy olla luomua, jos sitä käyttää. Muutoin liikaa jäämiä...)
siirappi, (sokeriahan se on!)
täysjyväruisjauho,
vehnäproteiinii, (Tämähän on sitä ylimääräistä, lisättyä gluteenia, en ostaisi)
hiiva,
suola (1,2 %), (keittokinkussa suolapitoisuus on ollut joskus 1,5 - eikö tuo ole kauhean paljon leivässä?)
sakeuttamisaine (E412), ( ---eihän kunnollinen leipä sellaista tarvitse!)
happamuudensäätöaineet (E263, E262) ja
emulgointiaineet (E471, E482).
Maidoton. Laktoositon. Kuitupitoinen.

Hiiva pitää usein yllä makeanhimoa, jota ei huomaa, ennen kuin jättää sen tietoisesti pois ja tuntee, kuinka paljon se vaikuttaa. Se venyttää mahalaukkua, jolloin annoskoot voivat olla aina suurempia, luulisin.

Kaurapuuron jos teet, muista keittää kypsäksi ja käytä luomuhiutaleita. Siihenkin voit lisätä mantelijauhoa.

[QUOTE="paula";30728221]Jos edellisissä oli uusi asia se karrageeni, lue tuolta lisää:
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/carrageenan.htm

Kevyttuotteet pois senkin takia kokonaan.[/QUOTE]

Mainitsit lapsen migreenin myös. Minullakin on iloinen kokemus migreenistä:
Migreeni voi kadota karttamalla arominvahventeita. Jo 12 vuotta ilman migreenia

Onko hänellä käytössä jotain lääkitystä siihen? Minulla ei ole. Onneksi en koskaan kokeillut niitä, mutta heti sen saan, jos "unohdan" tarkistaa tuoteselosteita.

Heippa!
Mä oon ollut lihava koko elämäni ja vanhempani ovat sinun lailla taistelleet painoni kanssa. Sanot, että tuntuu kurjalta rajoittaa lapselta kaikki. Se on totta, se myös tuntuu kurjalta lapsesta, joka kyllä tajuaa jo tosi nuorena villakoiran ytimen. Tajuaa jossain vaiheessa senkin, että säännöstely jatkuu ikuisuuteen saakka, mikäli haluaa mahtua ovista sisään.

Ihmiset on erilaisia. Sisarukseni ovat laihoja ja syövät miten mielivät. Veljenikin oli niin laiha, että piti miettiä taas et mitä se söi s ettei elävältä muumioidu.. Vanhemmillani ei näiden asioiden kanssa varmasti ollut helppoa!

Mä olin salasyöjä. Vetelin karkkia posket pullottaen aina ku mahdollista. Söin kavereilla ja kylässä, koulussa ja synttäreillä niin paljon kuin kykenin, koska mussa oli sisäinen halu ahmia itseni täyteen, enkä sitä kotona ikinä saanut. Tästä tuli kierre: Mä ahmin ja lihon muualla, remmit kiristyy kotona, joten ahmin vähän lisää.

Aikuistuttuani lihoin todella paljon, kun vapauduin ruokanatsin ikeestä. Sitten tulin järkiini, ymmärsin ja hyväksyin kohtaloni ja kamppailen loppuelämäni sisälläni asuvan pikkunälän kanssa. Onneksi sentään tiedän, miten kuuluu syödä jos haluan pysyä terveenä ja hoikkana. Kiitos äidille siitä. Ja voimia sinulle oman lapsesi kanssa. :)

Kiitos vastauksista ja ratkaisuvaihtoehdoista ongelmaamme.
Lapsi ei käy itse kaupassa. Kulkee koulumatkat koulukyydillä. Aterioilla ei ole leipää ollut koskaan tarjolla, koska on minusta turhaa. Puuroon ja jogurttiin laitan sokeria, ripauksen kyllä. Koska ei se muuten sitä ole suostunut syömään. Koen kuitenkin saavani itsemakeutetusta vähemmän makeaa kuin kaupan sokeriversioista. Makeutusjauheita tms en ole lapselle syöttänyt. Olen aina ollut sitä mieltä että ne ei ole lapsille hyväksi. Mutta tuosta sokerista. Kuinka monen lapsi oikeasti suostuu syömään puuroa tai maustamatonta jogurttia ilman sokeria? Hunajaa tosin voisin kokeillakkin tarjota. Ja ehkä jotain smoothieta tehdä..

Arkiruokamme ovat juuri tuota mitä ''jospa'' kommentissaan ehdotti :)

Aineenvaihdunta on kyllä hidasta ollut aina. Pissalla käy tosi harvoin.

Mutta eiköhän tämä näillä vinkeillä saada tasoittumaan. Ja pituuskasvupyrähdyksissä aina vähän sutjakoituukin. Nyt taitaa vaan olla taas tuo leveyskasvatuksen aikakausi..

Meillä syödään puurot ja maustamattomat jogurtit ilman sokeria ja siis lapsikin syö. Alettu syömään alusta asti ilman sokeria, niin ei nyt isompanakaan osaa vaatia sokeria niihin.

Mä varmaan yrittäisin hyväksyä sen että ihmiset on erilaisia ja antaisin toisen olla ja elää omana ittenään. Tarjolle terveellistä ruokaa, siitä ei kellekään haittaa ole, ja aktiivista tekemistä mukaan päivään :) Kamalasti en toista juoksuttaisi väkisin, se on sama ku yrittäis väkisin pitää ikiliikkujaa paikallaan. Parasta olis löytää tytölle mieluista puuhaa. Mitähän hän itse tekisi jos kysyisit?

Ei olisi tullut mieleenkään laittaa sokeria jugurtteihin ja puuroihin! Ei ees hunajaa. Ihan tottumiskysymys. Meillä 1v ja 4v syöneet aina maustamattomat viilit ja jugurtit sekä puurot joko sellaisenaan tai joskus vähän marjoja tuoreita tms sadon hedelmiä sekaan. Sokeri on kaapissa lähinnä juhlaleipomisia varten, ei todellakaan aamupalapöydässä.

[QUOTE="Minnea";30728581]Ei olisi tullut mieleenkään laittaa sokeria jugurtteihin ja puuroihin! Ei ees hunajaa. Ihan tottumiskysymys. Meillä 1v ja 4v syöneet aina maustamattomat viilit ja jugurtit sekä puurot joko sellaisenaan tai joskus vähän marjoja tuoreita tms sadon hedelmiä sekaan. Sokeri on kaapissa lähinnä juhlaleipomisia varten, ei todellakaan aamupalapöydässä.[/QUOTE]

No ei minullakaan tullut mieleen laittaa. Mutta tässäkin kohtaa nuo niin rakkaat ja läheiset isovanhemmat, kielloista huolimatta totuttivat tähän. Lapset ovat olleet heillä hoidossa aika paljon pienenä ja isompanakin. Mummolassa on kuulemma eri säännöt. Näistä on väännetty välillä nätisti ja välillä ei niin nätisti.

Tuohon sokeri juttuun. Ei meilläkään lisätä sokeria mihinkään, kaapissa taitaa olla sokeripurkki mutta sitä käytetään harvoin leipomiseen. Maustamattoman jogurttiin laitetaan pari lusikallista vauvojen hedelmäsosetta jotta tulee makuvaihtelua. Samoin mustikat, banaani, vadelmat antavat makua hyvin.

Onko lapsesi syntynyt sektiolla? Imetitkö? Saiko vauvana antibiootteja? Näillä on nyky tietämyksen mukaan vaikutusta ihmisen lihomiseen.

Täytyy kommentoida tähän yksi omakohtainen kokemus. Lapsemme ovat olleet aina keskimittaisia kaikin puolin. Yhden kesän lopulla pistin merkille, että yksi lapsistamme näyttää pyöreämmältä kuin yleensä. Neuvolassa selvisi, että lapsi (tuolloin 5 vuotta) oli tukevoitunut selvästi. Ihmettelin kovasti asiaa, kun kotona söimme ja liikuimme juuri samoin kuin ennenkin. Vasta jonkin ajan päästä selvisi, että kaverin perhe, jonka luona lapsi leikki tuon kesän aikana todella paljon, tarjosi lapsille AINA jotain herkkuja ja PALJON. Nämä herkut näkyivät lapsessa aika nopeasti. Kyllä me kotonakin herkuttelimne jonkin verran kesäloman aikana, mutta tässä vain esimerkki, millaiset asiat voivat kasvuun vaikuttaa. :) Ja uinti on muuten tosi tehokasta treeniä. Jos ap:n tyttö pitää siitä, voisiko uinnin määrää vaikka tuplata? Lähipiirissäni on kokemuksia uinnin tehokkuudesta painon pudottajana. Ja lapsille uiminen on yleensä myös kovin mieluista! :)

Alkuperäinen kirjoittaja pullukan pullukka äiti;30728601:
No ei minullakaan tullut mieleen laittaa. Mutta tässäkin kohtaa nuo niin rakkaat ja läheiset isovanhemmat, kielloista huolimatta totuttivat tähän. Lapset ovat olleet heillä hoidossa aika paljon pienenä ja isompanakin. Mummolassa on kuulemma eri säännöt. Näistä on väännetty välillä nätisti ja välillä ei niin nätisti.

Kyllä meilläkin on lapsen mamma antanut pienestä saakka pojalle hilloleipää ja kaakaota aamupalaksi, se on niiden "juttu". Mutta ei tuota hilloleipää ole koskaan ollut kotona tarjolla eikä sitä edes ole pyydetty.

Kuten totesit: eri säännöt mummolassa kuin kotona. Lopeta se sokerin laittaminen puuroon. En edes halua alkaa ajatella kuinka kammottavalta sokeri maistuisi kaurapuurossa :O

Me ei olla mitään terveysintoilijoilta, oikeastaan herkutellaan vähän liikaakin. Mutta ajatus sokerista puurossa tuntuu tosi ällöltä! En miellä puuroa makeaksi jutuksi, joten olisi minusta sama kuin ripottelisi sitä sokeria perunoiden ja jauhelihakastikkeen päälle. Ei ole lapsenkaan puurossa koskaan sitä ollut, marjoja kylläkin. No mutta tosiaan, jos meillä ei ole sokeria puurossa, niin jotain makeaa juttua lapsi saa melkein päivittäin. Eli vaikka keksin tai vanukkaan jälkkäriksi. Sokerijugurtteja tai mehuja ei sen sijaan käytetä kuin tosi poikkeuksellisesti.

Itse olen myös omissa syömisissäni sillä linjalla, että on herkut ja on terveellinen ruoka/välipalat. Jälkimmäisessä ei ole sokeria, mutta voidaan kuitenkin syödä herkkuja useammin kuin kerran viikossa. Monilla taas on niin, että mitään keksejä tai karkkeja ei saa kuin korkeintaan kerran viikossa ja niiden suhteen ollaan tiukkoja, mutta tavalliset aamu, ilta- ja välipalat on kuitenkin sokerisia eli sokerista jugurttia, puuroa sokerilla, sokerisia kiisseleitä, rahkoja, sokeroituja muroja, kaakaota jne. Eli tulee sellaista piilosokeria paljon, vaikka tavallaan ollaan tiukkoja herkuttelun suhteen. Päiväkodin aamu- ja välipalatkin on tosi usein sokerisia, varsinkin välipalat. Ja tietysti myös aamupala, jos puuron päälle laitetaan sokeria. Onneksi meidän lapsi haetaan normaalisti hoidosta ennen välipalaa, eikä hän käytä puuron päällä sokeria, joten perusruokavaliosta ei tule sokeria juurikaan, vaan se tulee vain sellaisista selkeistä herkuista, joista olisi helppo karsia jos ongelmia painon kanssa tulisi.

No mutta piilosokerin lisäksi selittävä tekijä on lapsen aktiivisuus. Meidän lapsemme on perusluonteeltaan suht rauhallinen, mutta hänessä on kuitenkin havaittavissa se ilmiö, että jos on saanut jotain sokeria enemmän, luontaisesti pyrkii kuluttamaan ylimääräisen energian. Toisessa mummolassa lapsi saa aina ja paljon herkkuja ja kun sieltä sitten haetaan kotiin, lapsi juoksee ympyrää asunnossa hyvät tovit. Olen kuullut, että kaikilla lapsilla tämä luontainen sääntely ei toimi, vaan päinvastoin passivoituvat vatsa täynnä herkkuja entisestään ja jäävät sohvalle röhnöttämään. Silloin se ylimääräinen energia tietysti muuttuu rasvakudokseksi.