Aikamoinen puutarha

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ihania matkakuvauksia. :) Joskus kyllä harmittaa, että autoilu ei ole minulle vaihtoehto ja julkisillakaan jaksamissyistä ei tule paljoa liikuttua. Jos joskus onnistun pääsemään Sloveniaan, niin näen siellä varmaan lähinnä sen mitä näkee bussin ikkunasta Ljubljanassa ja matkalla sinne. :p Täällä kotimaassani joku on kahdesti vienyt minut autolla johonkin hieman kotikaupunkini ulkopuolelle ja kerran tämän kaupungin vuorille. No, ensi kuussa on tarkoitus testailla taksilla ajelua vuorille kun kaveri tulee kylään lähiseudun maista. Hän saa kyllä heikkohermoisena varmaan slaagin paikallisten ajotyylistä vuoristoteillä. :)

- Joymuffin

Matkapäivä 4.

Tällöin kävimme Koperissa! 🤩🤩🤩 Eli Adrianmeren rannalla. Oli kyllä ihan uskomattoman ihana päivä sekin. Vrhnikasta sinne ajoi tunnissa, matkaa sellaiset 90km. Halusin löytää sen paikan, jossa Joksut olivat edellisvuotena esiintyneet, sehän oli jossain sataman lähellä, ja jokin trg (aukio). Kun saavuimme Koperiin, otin navigaattorin pois päältä ja päätin vain suunnistaa jonnekin, jossa voisi pysähtyä ja etsiä osoitetta keikkapaikalle tarkemmin.
En tiedä miten mutta sattumalta ajauduimme näin ehkä hienoimmalle paikalle, josta lomapäivän Koperissa voi aloittaa, eli lähelle rantaa kadulle, jossa oli pitkähkö vinoparkki ehkä noin 5-10m vielä merenpinnan yläpuolella. Siinä otettiin sitten ensimmäiset maisemakuvat ja ihailtiin Välimerta.
Sitten kävi vielä ilmi, että keikkapaikalle pääsi autolla suorinta ja lyhyintä reittiä pitkin merenrantaa juuri siitä, missä olimme.
Lähempänä keikkapaikkaa olikin yhtäkkiä tiellä jotain vahtijoita, jotka rajoittivat sen rantakadun ajoa, josta meidän piti mennä. Avasin ikkunan ja kysyin, mikä homma, niin kuullessaan, että olemme turisteja ja tarkoituksemme oli katsella rantaa hän ihmeekseni näytti meille, että antaa mennä. Eli saimme sitten ajaa sinne kuitenkin, emmekä olleet edes ainoita.
Jätimme auton ehkä 500m tältä paikalta taakse päin toiselle kadulle ja lähdimme kävelemään ranta-alueelle.
En ollut alkuun uskoa, että se alue, jolla Joksut esiintyivät Koperissa oli todella se alue, jonka sieltä löysimme, koska se näytti aiempaan Ptujn keikka-alueeseen verrattuna niin pieneltä. Mutta pieni vuoden takaisten kuvien tarkastelu varmisti, että oli se sama alue.
Hieno paikka! Ja bändin lava oli käsitykseni mukaan niin päin, että bändi tosiaan näki merelle soittaessaan 😍🥰 (oliko se niin, LadySlo? 😃)

Koper on todellakin näkemisen arvoinen paikka, jos Slovenian-lomaansa haluaa yhdistää etelänmatkan.
Haha yes, it was much much smaller than the place in Ptuj, just a parking lot basically, but we were also squeezed much closer together, especially in the golden circle. Yes, they could see the see from the stage, at least during soundcheck. Then when they started playing, it was dark already. :) If I remember correctly, they came on around 9.30 and it was so still unbelievably hot, it wasn't until towards the end of the concert when finally there was some breeze coming from the sea. It was a really good gig too, the warm-up group were pretty good and the DJ played some good music in between too.

For this day, I had also longed to stop by in Idrija at the lace festival, but due to our family's leisurely pace and having such a good time in Koper, there was no time (and not really energy) for that.
In addition, when I had noticed that some people were really spinning there already on Saturday and their even theoretical chance of bonging was round zero, I thought that they should stay for the first time then! If I ever return to Slovenia 🩷🩷🩷
I am interested in lace because of its finesse, and I would have really liked to see it made in action, but Koper with his palm trees and warmth took the win anyway.

We also had the world's slowest restaurant this time, it was a restaurant 8km towards Pirani, where we waited an hour for food. I understand that it's pretty basic, but at the time it was a bit of a shame when even the teenagers were dripping wet all the time on the beach.
That's why we didn't go to Piran either, we did consider it, but maybe next time too😊

Piran would have been located very close, only 18km (about half an hour) drive from Koper. I don't know if there would have been a nice sandy beach there? The beach in Koper that we ended up on was a stone beach. However, there was plenty of lawn too.
Idrija, on the other hand, would have been located about 45 minutes west of Vrhnika. You should have clicked there separately.
Piran is lovely and definitely worth the visit to walk around and have lunch there at one of the restaurants by the sea but it's not the best for the beaches. I saw your pictures and you did visit the best beach in Koper. If you had more time and wanted to spend a full day at the beach I would recommend Portorož. :)

vierailija
Haha yes, it was much much smaller than the place in Ptuj, just a parking lot basically, but we were also squeezed much closer together, especially in the golden circle. Yes, they could see the see from the stage, at least during soundcheck. Then when they started playing, it was dark already. If I remember correctly, they came on around 9.30 and it was so still unbelievably hot, it wasn't until towards the end of the concert when finally there was some breeze coming from the sea. It was a really good gig too, the warm-up group were pretty good and the DJ played some good music in between too.
Yes, it gets dark quite early according our yardstick of summerday’s length :) i.e. now I understand, what they mean by saying that it never gets dark at summer here in Finland. It only gets like darker or dim, but not black.
And it really gets black in the south in the summer.
I’ve been to south, in Spain, but the latest time was april bc I don’t like very hot temperatures, so never experienced that before ☺

• Tykkää
Reactions: LadySLO:)
vierailija
Ptujssa näkyi tähdetkin taivaalla kesäyönä! Eli oli tarpeeksi pimeää siihen yön osalta eikä liikaa valosaastetta. Suomessahan ei tähtiä kesäöinä oikein näe kun on liian valoisaa 🙂

You could even see stars in the sky in Ptuj on a summer night! So it was dark enough for that at night and not too much light pollution. In Finland, you can't really see the stars on summer nights when it's too bright🙂
If you ever come in the middle of August, we have meteor showers (Perseids). It's amazing to see if you are in the mountains especially. (unless clouds ruin everything)

@Joymuffin, how about a train? It goes from Ljubljana towards Bled, passes Bohinj and then goes south to Sežana. Then it's either back to Ljubljana or towards Koper at the seaside. It's quite scenic - you need to switch the train few times but it's not too bad.

vierailija
mistään kun en tiedä, niin onks tuo hyvä paikka jne? Toivottavasti olisi heille (ja tietty katsojille) unohtumaton kokemus!
Jos sattuu sadekeli, telttalava on aivan ihanteellinen. Ei pääse kastumaan sen kummemmin yleisö kuin esiintyjätkään. Olin takavuosina Ruississa hirvittävän ukkosmyräkän aikana, sähköt menivät ja niittylava oli pelkkää lillua sen jälkeen. Ihmiset hakivat suojaa sateelta, itse olin kyykyssä avatun roskalaatikon kannen alla.

vierailija
If you ever come in the middle of August, we have meteor showers (Perseids). It's amazing to see if you are in the mountains especially. (unless clouds ruin everything)

@Joymuffin, how about a train? It goes from Ljubljana towards Bled, passes Bohinj and then goes south to Sežana. Then it's either back to Ljubljana or towards Koper at the seaside. It's quite scenic - you need to switch the train few times but it's not too bad.
I like trains, but currently planning anything like that is just impossible as I don't have the energy (and I used to do all the planning for trips I took with others in the past when my health was better), even that thought sounds exhausting. :/

I always used to try to catch Perseids and Leonids but never saw a single shooting star in many many years. :)

- Joymuffin

• Tykkää
Reactions: LadySLO:)
vierailija
Näemmä Siddhartalle tullut keikka Cvetlicarnaan Ljubljanaan 22.10. ja ihan Ljubljanan lähellä 18.10. Ei siis aivan poissuljettua, että Joksut ja heidät voisi nähdä samalla reissulla vielä tänä vuonna, jos kalenteri- ja muut jumalat suovat. :)

Lisäksi heillä on jokin mystinen keikka Kölnissä ensi viikolla, josta lukee "Entrance to the Slovenian fan-zone is free", mitähän sitten tarkoittaakaan, linkkiä ei ole ja kuva on rikki. (En siis ole menossa, mutta ihmettelen.)

Yhteistyössä