Laitetaanpa tännekin matkaraporttia Vauvan puolelta kopioituna. Olen vielä Slovenian ajassa, niin eihän tässä voi vielä nukkumaan käydä!
Matkalta siis palattu tänään, puhki poikki, onnellisena, haltioituneena ja väsyneenä, mutta aina jaksaa kirjoittaa! Joten:
Keikkarapsan kirjoitinkin jo aiemmin, 15.6. aamun puolella taisi olla.
Saavuimme tosi aikaisin aamulla Sloveniaan, Finnairin kone laskeutui jo paikallista aikaa 8.40 Jože Pučnikin lentokentälle.
Autoilusta:
Meillä oli vuokrattuna auto Free2Rent -nimisen slovenialaisen firman kautta, ja SUV-kokoisen auton vuokra 5 vuorokaudelle täysine vakuutuksineen oli 379 euroa. Bensaa meillä meni ällistyttävän vähän koko reissussa, yksi tankillinen! Vaikka ajoimme ainakin 600 km. Bensa (95) oli n. 0,45e/l halvempaa kuin Suomessa (1,47e/l).
Palvelu vuokraamossa oli aivan käsittämättömän ystävällistä. Meille mm. neuvottiin heti, ettei kannata tankata moottoriteiden varsilla, vaan kylissä. Hintaeroa tosiaan vähän olikin, ei toki Suomen hinnoissa kallista, mutta motareilla bensa oli 1,72e/l.
Ajokulttuuri oli ihan hanskattavissa, mutta huomionarvoisin seikka oli se, että tiet ovat kapeampia kautta linjan (isot-pienet), kuin mihin täällä on totuttu. Slovenialaiset ajavat toisinaan moottoriteillä kovaa (ja aika läheltä ohittavan tuntuisesti), 130-140km/h:ssa.
Pikkuteilläkin he kaahavat kuin kaistapäiset, mutta vaikka kummankin puoli on kapea, niin jos itse pysyt omallasi, niin he pysyvät kyllä omallaan. Siihen totuin kuskina noin 3.ntena päivänä, etten enää pelännyt, että he törmäävät meihin
Tunneleissa pysyin todellakin kiltisti oikealla, sielläkin nämä posottivat pääasiassa ohi! Rekat olivat alkumatkasta ystäviäni, niiden takana vauhti sai rauhassa olla leppoisa
Minulla oli jo Suomessa Easypark-sovellus, se toimii myös Sloveniassa, ja vuokra-auton rekkarin pystyi lisäämään siihen ja sovellus tunnisti automaattisesti, että auto on slovenialainen. Parkin maksaminen sen kanssa onnistui joka paikassa, missä olimme. Autossa ei ollut parkkikiekkoa, en muista, olisiko sitä edes voinut missään käyttääkään...
Minulla oli mukana autoon myös oma kännykkäteline, koska (ehkä digi-pöllönä) halusin navigoida puhelimen avulla (ja kuunnella Joksuja!), enkä minkään auton navigaattorin (en ole niihin tottunut). Puhelimen datapaketti ei ylittynyt kellään meistä, vaikka käytimme nettiä ihan normaalisti.
jatkuu!
JOULU, siinä on 5 kirjainta