Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minulla oli tunne, että pitää saada uuden So Much For Thatin ensimmäinen luku pian nettiin, kun muuten joku kirjoittaa jotain samankaltaista, ja oma ideani vaikuttaa kopiolta. Tämä nyt ei ole ihan sama, mutta sinnepäin kuitenkin, ja yli-innokkaat suomalaiset foorumitkin mainittu, lieköhän kirjoittaja itsekin täällä. https://archiveofourown.org/works/55088503

- Joymuffin
Vähän takamatkalta, mutta kyllä, hei, täällä pyörin myös. Kun nyt kerran jo Vauvalla tulin tunnustaneeksi. :D
 
vierailija
Toteuttamattomat AU-suosikit:

Fifty Shades of Bojan - Kärtsä Anastasian rooliin
Kahvila AU - jompi kumpi barista ja jompi kumpi asiakas
Yliopisto AU - Kärtsä ujo professori, jonka nuori, flirttaileva opetteja Boitsu hurmaa
 
vierailija
Minulla taas kesti hävettävän pitkään ennen kuin tajusin ettei lonkerolla tarkoitetakaan sitä juomaa tässä yhteydessä
Kerroin eräässä Joksu-Discordissa (jossa lähinnä ulkkareita), että sana "lonkero" tarkoittaa tentacle ja laitoin siihen ruudunkaappauksen Google Translatesta, jossa ananaslonkerosta tulee pineapple tentacle, heistä se oli hulvatonta. :)
 
vierailija
Itse rakastin kyllä tähti-AU:ta ja tykkäsin myös lonkero-AU:sta, vaikka yleensä en tuollaisista välitä, samoin se pitkä, hyvin kirjoitettu incubus-ficci. Vampyyritkaan eivät ole koskaan kiinnostaneet ennen, mutta näemmä siinä veren imeskelyssä on kuin onkin jotain seksikästä. Mitään tuollaisia en kuitenkaan lähtisi itse kirjoittamaan. Sen sijaan kaiken maailman haltiat sun muut korkea fantasia eivät nappaa yhtään, en muista onko näitä edes Bojerenä, mutta kun yritin lukea kaveri Jance-fantsua enkä vain kyennyt.

Itse koen myös AU:t vähän hankaliksi ja etäisiksi ainakin kirjoittaa siinä mielessä, että koen että nykytilanne ja se miten he tapasivat on kuitenkin minusta tosi olennainen heidän suhteelleen ja myös sille, keitä he ylipäätään ovat ihmisinä. Stripparificissänihän he olivat molemmat aiemmin menestyneitä muusikoita, jotka ovat keskenään suht samassa elämäntilanteessa.

- Joymuffin
Mä myös tässä juuri äskettäin huomasin, että vampyyritkin näköjään kiinnostaa, vaikken ole sellaisista aikaisemmin välittänyt ollenkaan. Mutta enpä tosin olisi osannut kuvitella itseäni lukemassa noita tähti- tai incubus-ficcejäkään. Suoraan sanoen vuosi sitten en edes tiennyt sanaa incubus 😂
 
vierailija
Hey, I'm late to respond and I see some people already responded but here are my thoughts.
-ek, -ček (for anything in male form) would be added when you are referring to anything small or little. So it's not just used for male names (Martin - Martinček) but also for things, for example chair - small chair - stol - stolček, cloud - oblak - oblaček for a small cloud.
The -či is not used for things, it's for names only, and it sounds more endearing. Bojči, Janči, Jurči.. it doesn't work with Martin, for example, though Tinči might work for those who are called Tine as well.
Nace is a bit of an exception, it could be Nacek or Nacko, like someone suggested.
Kris is very much not typical for Slovenia, as a matter of fact, I have only ever heard of one Kris. Kristjan is common, even Kristian, but I've only ever heard of one Kris. There is also Krištof, but this is very rare nowadays (used to be more common in the past) Krisek sounds right for "little Kris". Do JO call him Krisko or Kriško? If it's Kriško - and I'm just guessing here - they might be joking and basically calling him "little Krištof", similarly to as B once joked by calling Nace Ignacij which I serrrrriously doubt that it's his full name because it sounds so old fashioned. "Naci" is actually a female shortened name, short for Ignacija, I've known several women by that name but they are all older generations (mostly no longer alive).
"Boki" is an interesting nickname. I know several Bokis! Funny thing is it's a nickname that is given not only to Bojans but also men named Boštjan and Borut. But most Bojans I know are called Bojč or Bojči.
I hope I covered everything I'm happy to answer to more questions if you have any.
Thank you so much 🥰!
 
  • Tykkää
Reactions: LadySLO:)
vierailija
Hey, I'm late to respond and I see some people already responded but here are my thoughts.
-ek, -ček (for anything in male form) would be added when you are referring to anything small or little. So it's not just used for male names (Martin - Martinček) but also for things, for example chair - small chair - stol - stolček, cloud - oblak - oblaček for a small cloud.
The -či is not used for things, it's for names only, and it sounds more endearing. Bojči, Janči, Jurči.. it doesn't work with Martin, for example, though Tinči might work for those who are called Tine as well.
Nace is a bit of an exception, it could be Nacek or Nacko, like someone suggested.
Kris is very much not typical for Slovenia, as a matter of fact, I have only ever heard of one Kris. Kristjan is common, even Kristian, but I've only ever heard of one Kris. There is also Krištof, but this is very rare nowadays (used to be more common in the past) Krisek sounds right for "little Kris". Do JO call him Krisko or Kriško? If it's Kriško - and I'm just guessing here - they might be joking and basically calling him "little Krištof", similarly to as B once joked by calling Nace Ignacij which I serrrrriously doubt that it's his full name because it sounds so old fashioned. "Naci" is actually a female shortened name, short for Ignacija, I've known several women by that name but they are all older generations (mostly no longer alive).
"Boki" is an interesting nickname. I know several Bokis! Funny thing is it's a nickname that is given not only to Bojans but also men named Boštjan and Borut. But most Bojans I know are called Bojč or Bojči.
I hope I covered everything I'm happy to answer to more questions if you have any.
Hvala, LadySlo. I do have more questions. So when they (probably Kris' sister and brother, I think) call Nace Naci, is it a joke, since it's a female name? I'm not totally sure, if JO calls Kris Krisko or Krisek but Kris' siblings do call him Krisek or at least I think, they do, since they are holding the poster Krisek written in it. So they call Kris Krisek (with this thing above s) and Bojci and Janci (the thing above the s there too) but Nace just Naci. So they are probably making fun of them but doesn't know anything too funny with the names Bojan and Jan. Am I right? They do call Jure Mjau Mjau, so there's that.
 
vierailija
Sanoisin että omat AU-suosikkini:


Suht realistiset AU:t:

1. Lätkäfic
2. Henkivartijafic
3. Lovefool
4. Italian-loma (jäi kesken)

Oudommat AU:t:

1. Tähdenlento
2. Lonkero
3. Incubus (se pitkä jossa Jere on hoitsu)

Bonus-Jance-AU (jossa taisi kyllä olla Bojere myös, mutta hyvin taustalla)

1. Taideresidenssi (varmaan jäänyt kesken), jostain syystä kukaan muu palstoilla ei tunnu lukeneen tätä

Sitä avaruusficciä en ole vielä lukenut.
Täällä yksi taideresidenssificin rakastaja! Toivottavasti se vielä jossain vaiheessa jatkuisi. Se on aivan ihana 😍
 
Thank you, LadySlo. I do have more questions. So when they (probably Kris' sister and brother, I think) call Nace Naci, is it a joke, since it's a female name? I'm not totally sure, if JO calls Kris Krisko or Krisek but Kris' siblings do call him Krisek or at least I think, they do, since they are holding the poster Krisek written in it. So they call Kris Krisek (with this thing above s) and Bojci and Janci (the thing above the s there too) but Nace just Naci. So they are probably making fun of them but doesn't know anything too funny with the names Bojan and Jan. Am I right? They do call Jure Mjau Mjau, so there's that.
About Naci - maybe, yeah. Or maybe they are just adding -i at the end like Bojči, Janči, Naci... But this is just a guess from my side. I do know a few Naces myself, but to my knowledge all of them were just called Nace - but I don't know what their closest family called them.

Yeah, nothing funny about names from Bojan and Jan, at least I can't think of anything. :) Maybe Jan could be Janko. :) Which isn't funny by itself, but the famous children's story Gretel and Hansel by Grimms is translated as "Janko in Metka" :)

Btw there's also a legendary Slovenian cartoon from the 80s called Bojan :)
 
vierailija
Btw there's also a legendary Slovenian cartoon from the 80s called Bojan
Once someone linked a Swedish children's book on Vauva named Bojan och tåget (Bojan and the Train). The Finnish word for train can also refer to certain forms of male intimacy. :p
 
  • Haha
Reactions: LadySLO:)
vierailija
Tänään Bojere-viikon teemana on angst (mustasukkaisuus, katumus jne.) /final f*ck ja bonuksena moodboardin tekeminen (niitä on tosin kivasti tullut pitkin viikkoa).

Miten te suhtaudutte angstiin? :)
 
vierailija
Tänään Bojere-viikon teemana on angst (mustasukkaisuus, katumus jne.) /final f*ck ja bonuksena moodboardin tekeminen (niitä on tosin kivasti tullut pitkin viikkoa).

Miten te suhtaudutte angstiin?
Itse en oikein angstista perusta 😅 Elämässä on muutenkin niin paljon negatiivisuutta niin mielummin otan kaiken mahdollisen pitkälti ruusuilla tanssimisena. Toki pieni angsti lisää vain syvyyttä tarinaan ja sopii useaan kohtaan, mutta itsellä tökkii jos ficissä on useampi kappale angstia putkeen taikka samassa kertomuksessa useampi eri iso probleema. Esimerkiksi camboy-ficin kanssa odottelin että tänne on tullut raporttia että angsti on siltä kertaa ohi, ja sitten luin useamman kappaleen putkeen 😊 On kumminkin niin hyvä ficci etten halunnut kesken jättää. Pahemmat angstificit jätän suosiolla lukematta. Onneksi on niin monenlaisia ficcejä että kaikille varmasti jotain löytyy 👍🏼
 
vierailija
Tänään Bojere-viikon teemana on angst (mustasukkaisuus, katumus jne.) /final f*ck ja bonuksena moodboardin tekeminen (niitä on tosin kivasti tullut pitkin viikkoa).

Miten te suhtaudutte angstiin?
Jos ficissä ei ole onnellista loppua, en lue sitä. Hyvin yksinkertaista. En myöskään perusta lopuista, jotka ovat katkeransuloisia tai avoimia. Muussa kirjallisuudessa voin hyvin lukea vaikka minkälaista tragediaa, mutta ficcimaailmassa haluan, että kaikki on onnellista hattaraa ja päähenkilöt saavat toisensa. Yltiöpositiivisuus on asia erikseen, ei ficin tarvitse koko ajan olla fluffia (sekin voi olla tylsää luettavaa), mutta melodraamaa ja angstia angstin tähden en vain jaksa. Täydellinen ficci itselleni on sellainen, jossa on tasapaino angstin ja onnellisuuden välillä - kaihoa, pitkän kaavan kautta, mutta onnellinen loppu. :)
 
vierailija
Minä haluan, että ficissä on ainakin jotain tarinanpoikasta ja jännitettä. Sen ei tarvitse välttämättä olla angstia, mutta pelkkää fluffia tai prnoa en yleensä jaksa, ellei se ole todella hyvin kirjoitettu. Ja tässä itse asiassa olen sitä mieltä, että monessa PWP-tägätyssä tarinassa (eli juoneton prno) on minun makuuni tarpeeksi juonta ja itse en olisi tägännyt sitä PWP:ksi. Ei tarvitse olla isoa draamaa, mutta jokin juju.

Yleensä jos ficissä on paljon angstia, haluan tasapainottaa sitä niin, että siinä on reilusti muutakin. Esim. edellisessä Nočem-ficissäni ja tässä uudessa on paljon hajoilua, mutta on myös kauniita ja kuumia hetkiä ja höpsöttelyä. Mutta useimmat säännöt pitää rikkoa joskus, siksi minulla on tulossa (varmaan su tai ma) myös se yksi lyhyt ficci, jossa ei ole onnellista loppua, vaikkakin siinä on silti tavallaan valonpilkahduksia.

Minulla on kaveri, joka ei tykkää lukea liian angstisia ficcejä, koska ne menevät hänellä tosi tunteisiin, ja sitten itse kirjoittaa jotain, missä Jere kuolee yms, mutta hän on itsekin myöntänyt, että tämä on vähän erikoista. :p

- Joymuffin
 
vierailija
Mulla riippuu aika paljon omasta mielentilasta millaista ficciä haluan lukea. Joskus en pysty tai halua lukea angstia ollenkaan, joskus taas tekee mieli lukea sitä. Yleisesti ottaen haluan ficcien päättyvän mahdollisesta angstista huolimatta onnellisesti.

Myös omissa skenaarioissa pyörittelen välillä angstisiakin käänteitä jos niille tuntuu olevan tarvetta. Niissäkin pyrin onnelliseen loppuun. Välillä angst on siis keino käsitellä omia negis-fiiliksiä. 😊
 
vierailija
Tässä algoritmi-angstia: kun hain tänään Aikamoista puutarhaa selaimen hakutoiminnolla, tuli tulokseksi kuva Kamelista kimalleasussaan. 😂🙈 Että tästä lähtee päivä käyntiin. Lepyttelynä oli sen jälkeen kyllä jotain perennoja.
 
vierailija
Tässä algoritmi-angstia: kun hain tänään Aikamoista puutarhaa selaimen hakutoiminnolla, tuli tulokseksi kuva Kamelista kimalleasussaan. Että tästä lähtee päivä käyntiin. Lepyttelynä oli sen jälkeen kyllä jotain perennoja.
Joo tässä menisi minunkin angsti-raja, ei Kamelia verkkokalvoille heti aamutuimaan 😅 Vai olisiko se enemmän horror-genreä sitten? 🙃
 
vierailija
Minulla on joku ihme ei-seksuaalinen "kink" ylikasvaneeseen ruohoon. Olen ollut aivan uskomattoman fiiliksissä siitä, että täällä on runsaasti talojen pihoja, jotka ovat kuin niittyjä. En ole varma, onko tämä jokin pysyvämpi estetiikka, ruohoa ei ole vain vielä leikattu, vai ruohoa ei ole totuttu leikkaamaan ihan näin aikaisin huhtikuussa, mutta nautin kun voin. (Täällä myöskään voikukkaa ei näytetä pitävän rikkaruohona, mikä onkin ehdottoman oikein!)

Ja tämä liittyy siten, että sain juuri ficci-idean aiheesta ja ehdin jo kirjoittaa sen suurimmaksi osaksi päässäni valmiiksi kävelyn aikana. :D

- Joymuffin
 

Yhteistyössä