Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minulla oli tunne, että pitää saada uuden So Much For Thatin ensimmäinen luku pian nettiin, kun muuten joku kirjoittaa jotain samankaltaista, ja oma ideani vaikuttaa kopiolta. Tämä nyt ei ole ihan sama, mutta sinnepäin kuitenkin, ja yli-innokkaat suomalaiset foorumitkin mainittu, lieköhän kirjoittaja itsekin täällä. https://archiveofourown.org/works/55088503

- Joymuffin
Kirjoittaja nyt vauvalla, tehnyt myös toisen Bojere ficin ja KrisDamon ficin, laittoi linkit niihin
 
vierailija
Luin noita teidän Bojere-testistä saamianne vastauksia ja olin jokseenkin varma, että mulle tulee Anxious Bojere, ja sehän sieltä sitten tulikin (vaikka en edes mielestäni vastannut sellaisella tavalla kysymyksiin) 😅

Jep, MRS=3
 
vierailija
Tänään Bojere-viikon teemana on AU. Tuleeko mieleen jotakin AU:ta mihin haluaisitte nämä tyypit sijoittaa, tai mitä ei kenties vielä ole?
Olen kirjoittanut jonkin verran scifiä, mutta en ole koskaan keksinyt sopivaa scifi-AU:ta Bojerelle. Jos joku muu keksii scifi-ideoita, jotka eivät ole avaruusjuttuja, niin voin harkita. :)

Yleisesti ottaen en juuri välitä esim. fantsusta, yliluonnollisista jutuista tai historiallisista tarinoista, niin tällaisia AU:ita en ole itse kaivannut, vaikka moni tykkää. Minulla on kyllä yksi nykymaailmaan sijoittuva AU, jonka saatan kirjoittaa kun muut ideat on käytetty (viimeksi eilen illalla tuli taas idea lyhyeen ficciin. Myös sellaista olen harkinnut jo varmaan puoli vuotta, missä Joker Out olisikin Suomen musiikkiskenessä, mutta en koskaan keksinyt siihen mitään kiinnostavaa jujua.

- Joymuffin
 
vierailija
Tänään Bojere-viikon teemana on AU. Tuleeko mieleen jotakin AU:ta mihin haluaisitte nämä tyypit sijoittaa, tai mitä ei kenties vielä ole?
Rakastan AU:ita oikeastaan ennemmän kuin kaanoniin perustuvia tarinoita. :D On jotenkin niin herkullista lukea miten hyvä kirjoittaja saa tutut hahmot ja heidän välisen dynamiikkansa samalla tavalla eloon ihan jossain muussa maailmassa. Luen hyviltä kirjoittajilta lähes minkä tahansa AU-ficin, tulee mieleen yksi toisen fandomin suosikeistani formulaficci vaikka en voi sietää formuloita eikä urheilu muutenkaan kiinnosta. :D Ainoastaan fantasia- ja yliluonnolliset ficit eivät minuunkaan iske. Esim. sen tähti-AU:n olen vain silmäillyt läpi vaikka sen kirjoittajista pidän todella paljon.

Kaikkein eniten pidän sellaisista AU:ista joissa kumpikaan ei ole julkkis, niitä voisin lukea loputtomiin.
 
vierailija
Rakastan AU:ita oikeastaan ennemmän kuin kaanoniin perustuvia tarinoita. On jotenkin niin herkullista lukea miten hyvä kirjoittaja saa tutut hahmot ja heidän välisen dynamiikkansa samalla tavalla eloon ihan jossain muussa maailmassa. Luen hyviltä kirjoittajilta lähes minkä tahansa AU-ficin, tulee mieleen yksi toisen fandomin suosikeistani formulaficci vaikka en voi sietää formuloita eikä urheilu muutenkaan kiinnosta. Ainoastaan fantasia- ja yliluonnolliset ficit eivät minuunkaan iske. Esim. sen tähti-AU:n olen vain silmäillyt läpi vaikka sen kirjoittajista pidän todella paljon.

Kaikkein eniten pidän sellaisista AU:ista joissa kumpikaan ei ole julkkis, niitä voisin lukea loputtomiin.
Itse rakastin kyllä tähti-AU:ta ja tykkäsin myös lonkero-AU:sta, vaikka yleensä en tuollaisista välitä, samoin se pitkä, hyvin kirjoitettu incubus-ficci. Vampyyritkaan eivät ole koskaan kiinnostaneet ennen, mutta näemmä siinä veren imeskelyssä on kuin onkin jotain seksikästä. :D Mitään tuollaisia en kuitenkaan lähtisi itse kirjoittamaan. Sen sijaan kaiken maailman haltiat sun muut korkea fantasia eivät nappaa yhtään, en muista onko näitä edes Bojerenä, mutta kun yritin lukea kaveri Jance-fantsua enkä vain kyennyt.

Itse koen myös AU:t vähän hankaliksi ja etäisiksi ainakin kirjoittaa siinä mielessä, että koen että nykytilanne ja se miten he tapasivat on kuitenkin minusta tosi olennainen heidän suhteelleen ja myös sille, keitä he ylipäätään ovat ihmisinä. Stripparificissänihän he olivat molemmat aiemmin menestyneitä muusikoita, jotka ovat keskenään suht samassa elämäntilanteessa.

- Joymuffin
 
vierailija
Tykkään AU:ista erityisesti silloin, kun niissä on saatu canonista tuttuja elementtejä (kuten molempien luonteenpiirteitä, ensikohtaamisen erityisyys siellä viisukuplassa) symbolisella tasolla mukaan. Esim. Kuuraman Space AU onnistuu tässä mielestäni tosi hyvin. Mutta fakta on se, että luen kyllä lähes kaikkea, mihin nämä kaksi on kirjoitettu ja kunhan saan heidät sinne kuvitella 😅 Kirjoitustyyli ratkaisee enemmän kuin genre. Mutta supersankarit, abot ja death-ficit on itselleni ’nääh’ ja ajatuksena vähän etäännyttäviä. En myöskään tykkää mpregeistä tai hirveästi vanhemmuus-ficeistä.
 
vierailija
Itse rakastin kyllä tähti-AU:ta ja tykkäsin myös lonkero-AU:sta, vaikka yleensä en tuollaisista välitä, samoin se pitkä, hyvin kirjoitettu incubus-ficci. Vampyyritkaan eivät ole koskaan kiinnostaneet ennen, mutta näemmä siinä veren imeskelyssä on kuin onkin jotain seksikästä. Mitään tuollaisia en kuitenkaan lähtisi itse kirjoittamaan. Sen sijaan kaiken maailman haltiat sun muut korkea fantasia eivät nappaa yhtään, en muista onko näitä edes Bojerenä, mutta kun yritin lukea kaveri Jance-fantsua enkä vain kyennyt.

Itse koen myös AU:t vähän hankaliksi ja etäisiksi ainakin kirjoittaa siinä mielessä, että koen että nykytilanne ja se miten he tapasivat on kuitenkin minusta tosi olennainen heidän suhteelleen ja myös sille, keitä he ylipäätään ovat ihmisinä. Stripparificissänihän he olivat molemmat aiemmin menestyneitä muusikoita, jotka ovat keskenään suht samassa elämäntilanteessa.

- Joymuffin
Lonkero AU oli joo hyvä, se osui mulla juuri sopivaan scifihermoon kun taas tähtificissä se maailma ei napannut.

Tykkäsin muuten kovasti niistä pienistä scifiviboista joita siinä pidemmälle tulevaisuuteen sijoittuvassa ficissäsi oli. Luen innolla jos joskus päädyt kirjoittamaan K/B-scifiä. :)
 
vierailija
Tykkään AU:ista erityisesti silloin, kun niissä on saatu canonista tuttuja elementtejä (kuten molempien luonteenpiirteitä, ensikohtaamisen erityisyys siellä viisukuplassa) symbolisella tasolla mukaan. Esim. Kuuraman Space AU onnistuu tässä mielestäni tosi hyvin. Mutta fakta on se, että luen kyllä lähes kaikkea, mihin nämä kaksi on kirjoitettu ja kunhan saan heidät sinne kuvitella Kirjoitustyyli ratkaisee enemmän kuin genre. Mutta supersankarit, abot ja death-ficit on itselleni ’nääh’ ja ajatuksena vähän etäännyttäviä. En myöskään tykkää mpregeistä tai hirveästi vanhemmuus-ficeistä.
Joo just näin. Ja rakastan itse ajatusleikkejä esim. millainen B olisi jos hän olisi päätynyt sosiologian opettajaksi lukioon, perusluonteenpiirteethän olisivat edelleen samat ja jotain uutta tai kiinnostavaakin saattaisi olla. Ja miten hän tässä universumissa tulisi tapaamaan K:n jne.
 
vierailija
Mä näkisin mielelläni Kärtsän ja Bojanin seikkailemassa Keskimaassa 😂 (Lotr on yksi ensimmäisiä ja rakkaita fandomejani, joten näiden yhdistyminen olisi siitä syystä mielenkiintoista.) Tässä murut hobitteina:

 
vierailija
Mulle AU-ficit ei yleensä nappaa ollenkaan. Tai sitten pitää olla hyvin innostava ja erilainen idea, mistään coffee shop AU:ista en oikein jaksa innostua tai scifistä. En pitänyt siitä tähti-AU:stakaan. K ja B taustatarina on mielestäni niin oleellinen osa heitä, että sen poistaminen yleensä vesittää ihan koko suhteen ja jännitteen. Ehkä kiinnostavimpia on sellaiset AU:t, jotka eroaa vain lievästi todellisuudesta tai suhtautuu humoristisesti siihen muutokseen ("lovefool" oli todella hyvä ficci siinä mielessä mun mielestä, B yhä kuuluisa ja K ei, ja fanitusta tuli käsiteltyä vähän itseironisesti).

Nostalgiasyistä mulle ehkä ainoa poikkeus on Harry Potter AU, se vähän kuin kuuluu joka fandomin valikoimaan ja kyllä, tulen aina lukemaan vähintään yhden sellaisen ficin. :D
 
vierailija
Mulle AU-ficit ei yleensä nappaa ollenkaan. Tai sitten pitää olla hyvin innostava ja erilainen idea, mistään coffee shop AU:ista en oikein jaksa innostua tai scifistä. En pitänyt siitä tähti-AU:stakaan. K ja B taustatarina on mielestäni niin oleellinen osa heitä, että sen poistaminen yleensä vesittää ihan koko suhteen ja jännitteen. Ehkä kiinnostavimpia on sellaiset AU:t, jotka eroaa vain lievästi todellisuudesta tai suhtautuu humoristisesti siihen muutokseen ("lovefool" oli todella hyvä ficci siinä mielessä mun mielestä, B yhä kuuluisa ja K ei, ja fanitusta tuli käsiteltyä vähän itseironisesti).

Nostalgiasyistä mulle ehkä ainoa poikkeus on Harry Potter AU, se vähän kuin kuuluu joka fandomin valikoimaan ja kyllä, tulen aina lukemaan vähintään yhden sellaisen ficin.
Lovefool oli monella tapaa hyvä ja kiinnostava ja tykkäsin tosi paljon alkuasetelmasta. Siinä tosin tuntui että Kärtsä oli jotenkin vähän infantilisoitu samaan tapaan kuin kuuro-Jere-ficissä ja itseäni ärsytti, että se "Bojan alkaa seurustella fanin kanssa" vain annettiin mennä läpi tyyliin "Kris vähän jurputtaa, mutta muuten ei ole ongelma kellekään". Ehkä olen turhan todellisuushakuinen, mutta esim. lonkeroficissä oli kiva, että koko homma oli kunnolla taustoitettu. :)
 
vierailija
Mun suosikit ovat sellaisia, joissa ei olla liian tiiviisti tosielämän tapahtumissa, vaikka samoja asioita voi osin ollakin. Ehdottomia suosikkeja on tietenkin Ugly beautiful ja Do you thing we'll be in love forever mutta myös se camboy-fic (en muista nimeä) ja lovefool. Robin Hood -versio on myös uponnut todella hyvin ja pidän myös siitä supersankari-ficistä, molemmat siis edelleen kesken. Mikä muuten on Lonkero-ficci? Yhden avaruusficin lulin vähän aikaa sitten, mutta en muista, että siinä olisi ollut mitään lonkeroita.
 
vierailija
Mä näkisin mielelläni Kärtsän ja Bojanin seikkailemassa Keskimaassa (Lotr on yksi ensimmäisiä ja rakkaita fandomejani, joten näiden yhdistyminen olisi siitä syystä mielenkiintoista.) Tässä murut hobitteina:

Apua, näen sieluni silmin Kärtsän ja Bojanin tanssimassa Pomppivan ponin pöydillä, lonkerokolpakot käsissä, nauraen ja laulaen kovaäänisesti…
 
vierailija
Ai vitsi, lonkeroficci, kiitos kun muistutitte. Enpä olis arvannut tykkääväni moisesta, mutta toisin kävi. Myös tähtificillä oli kieltämättä hetkensä. Olen kyllä aivan liian tylsämielinen keksiäkseni mitään AU:ta, josta edes itse teoriassakaan kiinnostuisin.
 
vierailija
Sanoisin että omat AU-suosikkini:


Suht realistiset AU:t:

1. Lätkäfic
2. Henkivartijafic
3. Lovefool
4. Italian-loma (jäi kesken)

Oudommat AU:t:

1. Tähdenlento
2. Lonkero
3. Incubus (se pitkä jossa Jere on hoitsu)

Bonus-Jance-AU (jossa taisi kyllä olla Bojere myös, mutta hyvin taustalla)

1. Taideresidenssi (varmaan jäänyt kesken), jostain syystä kukaan muu palstoilla ei tunnu lukeneen tätä

Sitä avaruusficciä en ole vielä lukenut.
 
Onkohan LadySlo vielä täällä hengailemassa? Olisin kysynyt Krisin lempinimestä, kun aika yleisesti fanit käyttävät Krisko-nimitystä mutta perhe taitaa kutsua nimellä Krisek. Onko se jokin harvinaisempi lempinimi, ihan outo vai vaihtoehto tuolle Krisko-nimelle?

Saa toki muutkin vastata, jos jollakulla on tästä tietoa/aavistusta.
Hey, I'm late to respond and I see some people already responded but here are my thoughts.
-ek, -ček (for anything in male form) would be added when you are referring to anything small or little. So it's not just used for male names (Martin - Martinček) but also for things, for example chair - small chair - stol - stolček, cloud - oblak - oblaček for a small cloud.
The -či is not used for things, it's for names only, and it sounds more endearing. Bojči, Janči, Jurči.. it doesn't work with Martin, for example, though Tinči might work for those who are called Tine as well.
Nace is a bit of an exception, it could be Nacek or Nacko, like someone suggested.
Kris is very much not typical for Slovenia, as a matter of fact, I have only ever heard of one Kris. Kristjan is common, even Kristian, but I've only ever heard of one Kris. :) There is also Krištof, but this is very rare nowadays (used to be more common in the past) Krisek sounds right for "little Kris". Do JO call him Krisko or Kriško? If it's Kriško - and I'm just guessing here - they might be joking and basically calling him "little Krištof", similarly to as B once joked by calling Nace Ignacij which I serrrrriously doubt that it's his full name because it sounds so old fashioned. "Naci" is actually a female shortened name, short for Ignacija, I've known several women by that name but they are all older generations (mostly no longer alive).
"Boki" is an interesting nickname. I know several Bokis! Funny thing is it's a nickname that is given not only to Bojans but also men named Boštjan and Borut. But most Bojans I know are called Bojč or Bojči.
I hope I covered everything :) I'm happy to answer to more questions if you have any.
 
vierailija
Apua, oon koko ajan luullut että lonkeroficillä tarkoitetaan täällä sitä avaruusalukseen sijoittuvaa one shottia. Tämä toinen jäi multa aikoinaan lukematta kun ei teemoiltaan yhtään iskenyt mutta ehkä pitää nyt kokeilla.
Minulla taas kesti hävettävän pitkään ennen kuin tajusin ettei lonkerolla tarkoitetakaan sitä juomaa tässä yhteydessä 😂🙈
 
vierailija
Mä huomaan, et tykkään tosi monenlaisista ficeistä, olivatpa ne sitten AU:ssa tai eivät. Itse asiassa AU on kyllä minusta monella tapaa helpompaa, koska ne tähän todellisuuteen perustuvat ficit tuntuvat liittyvän usein euroviisujen aikaan, ja viime vuoden finaali vtuttaa vieläkin 😅

Mulle käy arkisemmat AU:t siinä missä fantasiamaailmatkin. Nyt esim. luen coffee shop-ficciä, jossa Jere on vaikeasti masentunut ja tapaa kahvilassa barista-Bojanin. Varsinkaan AU-ficeissä kuvaukset K:n ja B:n persoonallisuuksista tuntuu vastaavan vain osittain heistä julkisuudessa tullutta vaikutelmaa, mutta en anna sen hirveästi haitata, koska fiktiotahan kaikki ficit ovat.

Ainoa poikkeus tuntuu olevan vampyyreihin ja kuolemaan liittyvät ficit, ne eivät ollenkaan nappaa. Ehkä LOTR ja Harry Potter tuntuisivat hankalilta teemoilta mulle, kun en ole sisällä niissä kaanoneissa.
 
vierailija
Itse tykkään AU-ficeistä jos ne ovat ns. luonnollisia. Olen yrittänyt scifi, vampire yms. teemoja lukea, mutta en ole päässyt niihin sisälle (vielä ainakaan)
Tykkään ihan perus coffee shop, college AU-teemoista :D Ihan lempparini on se Deaf Jere -ficci. Se on niin ihana, että olen lukenut laittoman monta kertaa sen läpi ja odottelen kuumeisesti seuraavia lukuja
 

Yhteistyössä