Äidinmaidon säilytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keltanokka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keltanokka

Vieras
Kertokaa ensikertalaiselle, että miten pumpattu rintamaito säilyy? Esim. jos haluu ottaa mukaan kaupungille? En haluis imettää julkisesti, vai onko se vaan pakko? Miten te muut teette? En tiiä näistä jutuista vielä mitää.. :ashamed:

Mie en osannut imettää julkisesti, menin sit vessaan ja imetin siellä..tai annoin korviketta pullosta. Pumpattua maitoa varmaan uskaltaisin näillä keleilllä säilytellä max. 4h. Minkä ikäinen vauva sulla?

Lypsetty maito säilyy huoneenlämmössä 6-10 tuntia.

Mä kyllä imettäisin (ts olen imettänyt) sillä vauvalle rinta on kuitenkin paras. Mun laps olis ainakin loukkaantunu ja vetäny hirveet raivarit jos olisin pulloa tarjoillut.

Käytä sellasta ns pashmina huivia. Niitten avulla pystyy imettää tosi huomaamattomasti ku pitää sellasia paitoja, joista tissin saa yläkautta pullautettua esiin. Harva edes huomaa mun imettävän ku tarjoan rintaa ennen ku laps alkaa kiljumaan ja tosiaan, muutoinkin on jo huivi kaulan ympärillä. Sitä vähän siirtelee niin, että peittää tissiä (EI lasta) niin avot. Kukaan ei huomaa mitään ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Toinen hyvä vaihtoehto on kantoliinan kanssa imetys mutta itse onnistuin vasta vanhemman vauvan kanssa sillä. Oletan siis että sinun on vielä aika pieni?

No siis vauva syntyy ihan pian, ja jo etukäteen mietin näitä käytännön asioita. Äidinmaitoa haluan kuitenkan antaa.. Tuntuu vaan hankalalta pelata huivien ja liinojen kanssa. Mutta ehkä senkin taidon sitten oppii. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No siis vauva syntyy ihan pian, ja jo etukäteen mietin näitä käytännön asioita. Äidinmaitoa haluan kuitenkan antaa.. Tuntuu vaan hankalalta pelata huivien ja liinojen kanssa. Mutta ehkä senkin taidon sitten oppii. :whistle:

Ei tuo pashmina huivin käyttö ainakaan hankalaa ole :) Se vaan on siinä, siirrät vähän rinnan päälle ku otat rinnan esille. Suurin moka on ruveta peittämään koko vauvaa sillä huivilla, se kiinnittää huomiota toimintaasi ja moni vauva rupeaa jo aikaisin huitomaan huiveja pois edestä.

Vauva tuskin haluaa pulloa jos on äitinsä sylissä. Kiusaa vauvaa todella paljon, että sulla olis rintaa tarjolla mutta annatkin pulloa.

Kyllä siihen imetykseen tottuu =) Anna vauvan syntyä eka, imetä sairaalassa ja kotona paljon. Ei se enää tunnu niin isolta asialta kun siihen on tottunut.

Alkuperäinen kirjoittaja me:
Lypsetty maito säilyy huoneenlämössä vain 2h (naistenklinikan ohje) ja jääkaapissa 1 vrk

Onko tuo luovutetun ÄMmän ohjeita? Niillä on tiukemmat kriteerit koska maitoa käsitellään paljon ja annetaan sitten jollekin keskoselle.

Kotioloissa lypsetty ÄM säilyy huoneenlämmössä vähintään 6h, todennäköisesti pitempäänkin. Kaivanko esille tutkimusta aiheesta? =)

Otin jääkaapista annoksen mukaan, kuljetin tarvittavan ajan hoitolaukun foliolaukussa ja sit lämmitin vasta ennen syöttöä.

Tuore lypsetty maito säilyy huoneenlämmössä 6-8 h!!!!

Huom, maito ei ole pilalla, jos ja kun siihen ilmaantuu semmosta paakkua. Äidinmaito tekee niin hyvin pian, mut ei ole silloin vielä piloilla. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Säilyykö tuo korvike sitten jotenkin paremmin muuten?

Säilyy ja on sinänsä helpompi kuljettaa (esim. helteillä), et voit avata purkin vasta siellä kaupungilla. :)

Mut kyllä mä ton äidinmaidonkin kanssa pärjäsin ihan hyvin, nou hätä. :)