Äidin univaikeudet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uni ei tule silmään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uni ei tule silmään

Vieras
Lapseni on nyt 8 kk ikäinen ja viimeiset kolme kuukautta meillä on nukuttu todella huonosti yöt. Poika heräilee välillä tunnin kahden välein, joskus useamminkin ja yleensä rauhoittuu vain kun nostan hänet hetkeksi rinnalle. Vaikka yöunet ovat jääneet vähiin, olen asennoitunut niin, että tässä eletään nyt jonkin aikaa tämmöistä vaihetta ja kyllä niitä kunnon yöuniakin sitten joskus taas nukutaan. Mutta, mutta...voiko tällaisesta useamman kuukauden huonosti nukutusta putkesta jäädä jotain pysyviä univaikeuksia? Nyt jo huomaan, että yöheräilyjen jälkeen uudelleen nukahtaminen on välillä tosi vaikeaa. Tänä yönä en pystynyt nukkumaan ollenkaan, vaikka periaatteessa univelkaa pitäisi olla vaikka muille jakaa. Kello nyt pian 06.00 ja en ole silmällistäkään saanut yön aikana nukuttua. Koko ajan odotan, milloin poika taas pian herää.
Kertokaapa kokemuksianne...Onko täällä muita univaikeuksista kärsiviä?

Kyllä minäkin pyöriskelen sängyssä, kun poika 6kk heräilee usein. ITse olen väkisin silmät kiinni hyvässä asennossa pää tyynyssä ja odotan koska uni tulee ja tuleehan se sitten joskus. TUskin jää mitään pysyvää, jos ihan terve ihminen olet muuten, esim. henkisesti. Toisille on rankempaa valvoa, toisille helpompaa.
Nukkuuko lapsi teillä omassa sängyssä? Meillä poika on meidän sängyssä, jottei heräileminen olisi niin rankkaa ja ettei tarvitse piristyä noustessa sängystä. Toki lapsi voi tottua omaan sänkyyn sitten huonommin, mutta.. Ei kannata tulla koneelle aamuyöstä, vaikka tuntuu ettei uni tule, usein sitä huomaa nukahtaneensa :)

Ihan tutulta kuulostaa, siis äidin univaikeudet. Itse olen kärsinyt niistä suunnilleen siitä, kun vauva oli 2 kk. Eli yösyötön jälkeen en saanutkaan enää unta, tai illalla en saanut unta. Tällaisia n. 2 h yöunia saattoi olla parikin yötä peräkkäin, ja pari seuraavaakin mennä vielä huonosti, ennen kuin sain taas nukuttua. Eli univelan ja väsymyksen määrä ei tuntunut vaikuttavan mitenkään asiaan... päinvastoin, olin kuolemanväsynyt mutta en saanut unta päivälläkään...

Tuttavapiiristä tiedän 3 äitiä joilla myös ollut uniongelmia jossain vaiheessa vauvavuotta, muutamalla ongelmat kestäneet pidempäänkin.

Omista univaikeuksistani puhun menneessä aikamuodossa, koska viimeiset 2 kk olen nukkunut hyvin (vauva nyt 10 kk). Omalta kohdaltani uskon, että vauvan siirtyminen omaan huoneeseen nukkumaan (omassa sängyssään nukkunut koko ajan) ja imetyksen vähentäminen ovat auttaneet asiaan. En tietenkään voi olla varma etteikö unettomuuskausia vielä tulisi. - Voi olla, että perhepedissä olisin saanut yösyötön jälkeen paremmin unta, mutta kun sillä tavalla en saanut nukutuksi ollenkaan - kokeiltu on...

Minua helpotti tieto että tästä kärsivät muutkin tuoreet äidit (eli en ole tulossa hulluksi :) ja että varmasti kyseessä on väliaikainen tilanne.

Yhteistyössä