Äidille sakot tukistamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sinä joka kyselit mitä tehdä kun lapsi riehuu niin että satuttaa itseään ja muita. Meinaatko että oikea keino on tarttua hiuksista? Miten olisi vaikka holding? Kiistanalainen menetelmä, mutta käytetään juurikin mm. mielenterveystyön parissa tällä hetkellä kun toistaiseksi ei ole parempaa näyttöä sen hyvistä ja huonoista puolista.

Enempää mulla ei oo siihen sanottavaa eikä varmaan muutenkaan koko ketjuun, on vain sairasta että teidän mielestä on ok tukistaa lasta ja löydätte ties mitä perusteluita tällaiselle toiminnalle.

[QUOTE="vieras";24021476]Peesi! juuri näin se on, itse kun olin aikoinaan töissä lasten parissa niin näin kyllä niin monenlaisia lapsia, sellasia joilla ei kotona minkäänlaista kuria ollut, ja kun kerroin lapsen äidille millä lailla esim 8v poika oli hakannut toisia lapsia niin äiti vaan sanoo voi voi kulta... joo, ei tarvi siite miettiä mistä näitä mummojen hakkaajia tulee kun kotona ei minkäänlaista kuria ole....[/QUOTE]

Eiköhän niitä mummonhakkaajia tule enemmän sellaisista lapsista, jotka ovat itse olleet väkivallan kohteina. Tai piittaamattomuuden.

[QUOTE="vieras";24021260]Sä puhut lyömisestä ja väkivallasta. Mä en. Kiitos syväluotaavasta matkasta hevosen sielunelämään. Ihan tiedoksesi,kissaemo kantaa poikasiaan niskasta,samoin koiraemo. Kyllä eläimet jälkikasvunsa kurissa pitävät,kukin laji tavallaan. Toki kaikista asioista saa liioittelemalla vaikka minkälaisia kauhutarinoita,mutta kyse nyt on kuitenkin tukistamisesta ja lapsen kantamisesta omaan huoneeseen.

Edelleen,on eri asia ottaa kourallinen hiuksia käteen ja repiä niin että päänahka soi. Se ei ole tukistamista,se on repimistä. Yritä nyt hyvä ihminen tajuta,että kun ei ihan oikeasti kaikille lapsille tehoa mikään neuvottelu tai lempeä sanallinen ohjaus.

Sä et tiedä mitä on taistella jokaikinen päivä 5-vuotiaan adhd-pojan kanssa siitä,saako kissan kanssa painia vai ei tai saako vauvaa heiluttaa sitterissä niin että koko sitteri on nurin. Jos yrität puhua,niin poika ei pysy paikallaan,muljauttelee silmiään,huutaa niin että mä en kuule omaa puhettani. Rimpuilee,potkii,nauraa. Neuvolassa tästä oli puhetta ja siellä oltiin samaa mieltä siitä,että joskus lapsi tulee saada pysähtymään.

Mä en edelleenkään hakkaa lastani,en raipalla enkä potki kannuksilla. Mutta joskus otan kiinni tukasta,jotta saan lapseen edes jonkulaisen kontaktin että voin edes ylipäätään puhua hänelle! Kun sä et tiedä,niin et ymmärrä.

Mut joojoo,toki sä sekunnissa saisit muutettua meidän perheen elämän auvoiseksi arjeksi,vaikka alan ammattilaiset ovat tehneet työtä tän asian kanssa jo toista vuotta. Se on niin helvetin hyvä huudella niitä hevosenkasvatusneuvoja,kun ET_IHAN_OIKEASTI_TIEDÄ.[/QUOTE]

täällä palstalla on näitä mammoja jotka eivät näe eivätkä halua nähä tätä asiaa toisen ihmisen näkökulmasta, on niin helppo tuomita toista kun meidän "ville" ei koskaan kiukuttele ja meidän "minna" on aina totellut. Jos ei ole muunlaista kokemusta lastenhoidosta kun se oma mussukka joka aina on kiltti niin sitte on vaikea asettautua toisen asemaan.. itse lasten parissa työskennelleenä ja adhd lapsia myös olen hoitanut niin tiedän todellakin millaista se on kun yrittää ojentaa adhd lasta ja asiaa vaikeuttaa kyllä se jos tällä adhd lapsella ei ole minkäänlaista kuria kotona, tällaisiakin tapaukusia löytyy... joten olen sitä mieltä että se tapa jolla sinä kasvatat lasta on teidän perheelle se oikea, älä välitä näistä mammoista jotka luulevat olevan täydellisiä kasvatuksen asiantuntijoita, sinä olet itse se joka tuntee lapsesi parhaiten ja tiedät mikä häneen parhaiten tepsii, sitä ei kukaan muu ulkopuolinen voi sanoa jos ei ole omakohtaista kokemusta adhd lapsesta...

[QUOTE="vieras";24021560]Eiköhän niitä mummonhakkaajia tule enemmän sellaisista lapsista, jotka ovat itse olleet väkivallan kohteina. Tai piittaamattomuuden.[/QUOTE]

niitä tulee sellaisista lapsista joille ei opeteta kotona mikä on OIKEIN ja mikä VÄÄRIN, eli saat lyödä toista, sylkeä toisen päälle jne.. kun mitään ei kielletä ei lapsi teidä että on asioita joita ei saa tehdä, ei pidetä minkäänlaista kuria!

En ole muuttamassa kenenkään perhe-elämää. Sama onko lapsi adhd, onko lapsia 1 vai 10, onko perheessä eläimiä joita ei osata käsitellä, en siltikään löydä mitään oikeutusta kajota lapseen väkivalloin, ja se tukistaminen on kirjattu lakiin laittomaksi kurituskeinoksi.

Onhan se hyvä että löytyy välimuotoja, lievä tukistus, kunnon tukistus... yhtälailla hiuksiin tarttumista.

Ole hyvä ja anna joku vaihtoehtoinen toimintamalli. Miten sinä hoitaisit asian mun asemassani? Luuletko sä ihan tosissaan,että mä olen ihan ensimmäisenä keinona päättänyt ottaa lastani tukasta kiinni,kun nyt satun olemaan niin laiska kasvattaja etten jaksa perustella suu vaahdossa miksi jotain ei saa tehdä? Joo,mitäpä sitä suotta muuta kokeilemaan,kun suoraan tukasta kiinni vaan. Vai voisko olla,että me ollaan kokeiltu IHAN KAIKKEA muuta,useiden vuosien ajan?

[QUOTE="vieras";24020395]Sanoinko niin? En ole lapsen pahoinpitelyn puolesta puhuja, herran jestas! Mutta pahoinpitelystä tuossa jutussa ei olekkaan kyse. Tai no, lain mukaan tukistaminen sitä on ja eihän tukistaminen oikea kurinpidollinen toimenpide olekkaan. Mutta jos yhden kerran perusteella saa sakot niin ei herran jestas. Ja nimenomaan tuo yläkertaan kantamisjuttu saa mut kiukustumaan. Tuskinpa isäpuoli väkivaltaa on käyttänyt!!! Maalaisjärjen käyttö on sallittua.

Ja tuohon, että minä sitten vissiin katselisin sivusta, kun lapsiani pahoinpideltäisiin...Kyse oli kuitenkin ÄIDISTÄ, joka tukisti omia lapsiaan. EI siis vieraasta henkilöstä. En ole mikään tukistamisen kannattaja enkä varmasti katsoisi hyvällä, jos joku tukistaisi lastani. Mutta eihän tässäkään tilanteessa äiti ollut ulkopuolinen vaan se, joka kuritti![/QUOTE]

Samaa mieltä!

[QUOTE="vieras";24021585]niitä tulee sellaisista lapsista joille ei opeteta kotona mikä on OIKEIN ja mikä VÄÄRIN, eli saat lyödä toista, sylkeä toisen päälle jne.. kun mitään ei kielletä ei lapsi teidä että on asioita joita ei saa tehdä, ei pidetä minkäänlaista kuria![/QUOTE]

Pitääkö sitä moraalikasvatusta sitten tehostaa väkivallalla? Ettei lapsi vain oppisi, että on hyväksyttävää lyödä toista, jos on isompi ja vahvempi.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24021357]Sallitko esim. lapsen ohjaamisen omaan huoneeseen? Siis vaikkapa sellaisessa tapauksessa, että lapsi kieltäytyy sinne menemästä esim. jäähylle ja joutuisit ottamaan hiukan tiukemman otteen lapsen kädestä/lapsesta, jotta saat hänet liikkumaan eteenpäin?[/QUOTE]

Kidutusta, elintilan rajoittamista :(

Niitä otteitakin on erilaisia ja myös kantotapoja. Jäähyjä meillä ei ole käytössä, mutta jos esim. parkkipaikalla lapsi meinaisi lähteä, voin kyllä ottaa kiinni ja vaikka syliin. Tarkoituksena ei ole satuttaa lasta tai nöyryyttää häntä jos estän juoksemasta auton alle ja ne otteet ei todellakaan ole sellaiset että sormenpäät porautuu ihoon, käsi vääntyy sijoiltaan tai nilkoista kantaen raahataan mukana.

Miten tämä liittyy siihen, että lasta tukistetaan rangaistuksena? Vai onko se tiukka ote kädestä rangaistus kun viet lapsen jäähylle?

En kommentoinut aiemmin uutisessa mainittuun rangaistukseen jonka isäpuoli sai, siihen minulla ei ole mielipidettä kun se ei ole yhtä selvä asia kuin tarttua toista hiuksista.

No niinpä. Tätä juuri halusinkin sanoa. Otteita on erilaisia eikä aina ole todellakaan tarkoitus satuttaa lasta. Samoin tukistaminen voi joskus toimia herättelykeinona tai lapsen pysäyttämisenä JOS mikään muu ei tunnu tehoavan. Kaikki tukistaminen ei siis ole pään repimistä ja reipottelua. Asiat eivät ikinä ole niin mustavalkoisia! Yhtä lailla lapsen ohjaaminen huoneeseen on teoriasi mukaan lapsen alistamista ja väkivaltaa, koska siinä lapsi pakotetaan liikkeelle ja tiukempi käsiote ei varmastikaan tunnu lapsesta mukavalta, vaikka äiti tai isä siis ajatttelisikin kuin sinä hevosia ohjatessasi; tarkoitus on vain saada ohjattua lapsi oikeanlaiseen toimintaan, kun tietyt avut eivät enää toimi...Silloin on turvauduttava toisenlaisiin keinoihin kuin keskustelu ja päähän taputtelu. Mielestäni lapsen tukistaminen tietyissä tilanteissa on yhtä sallittua kuin se, että hevosille annetaan raippaa tehosteena! Ei tukistamisen tarkoitus ole pahoinpidellä lasta! Jos siis nyt tähän hevosujuttuun karkeasti verrataan...

[QUOTE="vieras";24021560]Eiköhän niitä mummonhakkaajia tule enemmän sellaisista lapsista, jotka ovat itse olleet väkivallan kohteina. Tai piittaamattomuuden.[/QUOTE]

Hakattu on koko kouluikä ja henkistä väkivaltaa kestetty. Mutta yhtään mummoa en oo hakannu.

Sinä joka kyselit mitä tehdä kun lapsi riehuu niin että satuttaa itseään ja muita. Meinaatko että oikea keino on tarttua hiuksista? Miten olisi vaikka holding? Kiistanalainen menetelmä, mutta käytetään juurikin mm. mielenterveystyön parissa tällä hetkellä kun toistaiseksi ei ole parempaa näyttöä sen hyvistä ja huonoista puolista.

Enempää mulla ei oo siihen sanottavaa eikä varmaan muutenkaan koko ketjuun, on vain sairasta että teidän mielestä on ok tukistaa lasta ja löydätte ties mitä perusteluita tällaiselle toiminnalle.

Noh,jos haluat vaikka 10-vuotiaan ylipainoisen raivokohtauksen saaneen pojan pysyvän paikallaan ja ite oot 165cm ja 50-kilonen nainen,niin kyllähän sun pitää päälle istua. Ei sekään varmaan mukavalta tunnu. Mut tuli erittäin selväksi että sulla on ilmeisesti yksi taaperoikäinen lapsi. Sen isompaa ei ihan niin vaan kanneta parkkipaikalla kainalossa autoon. Ainakaan mun hauiksella.

[QUOTE="vieras";24021703]Vielä kerkeet.

Mutta että ärsyttää tämä palstalogiikka. Että kun minua ei koske niin ei koske koko muuta maailmaakaan.[/QUOTE]

Meinasin just laittaa samaa.

[QUOTE="vieras";24021663]Noh,jos haluat vaikka 10-vuotiaan ylipainoisen raivokohtauksen saaneen pojan pysyvän paikallaan ja ite oot 165cm ja 50-kilonen nainen,niin kyllähän sun pitää päälle istua. Ei sekään varmaan mukavalta tunnu. Mut tuli erittäin selväksi että sulla on ilmeisesti yksi taaperoikäinen lapsi. Sen isompaa ei ihan niin vaan kanneta parkkipaikalla kainalossa autoon. Ainakaan mun hauiksella.[/QUOTE]

Perhepiiristä löytyy kyllä isompaakin. Mutta ei ole koskaan tarvinnut tarttua hiuksista kiinni.
Tulipa myös keskusteltua aiheesta henkilön kanssa joka työskentelee osastoilla jne. tällaisten tapausten kanssa ja kyllä sieltäkin tuli suoraa kommenttia että väkivalta ei kuulu hoitotyöhön, edes se tukistaminen vaikka ihminen kuinka riehuisi (esim. avekki-menetelmä).

Kyllä minä ymmärrän, että rangaistaan väkivaltaisuudesta lasta kohtaan, mutta en yhtääntajua, että kun mielipahan aiheuttaminen lapselle on myös rangaistavaa. Saako lapsille tai nuorille antaa edes kotiarestia, kun siitäkin tulee mielipahaa ja onhan se lapsen vapauden rajoittamistakin??

Äiti ei ostanut uutta talvitakkia minulle, kun olin pieni. Piti kulkee kirppistakissa koko talvi ja mua hävetti niin vietävästi ja olin loukkaantunut ja pahoitin mieleni pahasti. Siitäkin olisi voinut antaa äipälle sakot ja mulle korvausta mielipahasta ja kokemastani häpeästä.

[QUOTE="vieras";24021703]Vielä kerkeet.

Mutta että ärsyttää tämä palstalogiikka. Että kun minua ei koske niin ei koske koko muuta maailmaakaan.[/QUOTE]

No enpä kuule ihan sitä tarkoittanut.
En hyväksy väkivaltaa missään muodossa, sen kokeneena. Mutta kyllä tää överiksi menee - johan palstalla on esim huutamisen todettu olevan kidutusta. Huono äiti jos ei saa kuria lapselle puhumalla, viis siitä vaikka lapsi olisi 13-vuotias sylkevä, haistatteleva, pikkurötöksiä tekevä maailman valtias. Äiti on yhteiskunnan sääntöjä noudattaen yrittänyt kasvattaa lapsensa -> lopputuloksena yhteiskunnan säännöistä piittaamaton julppi joka kuvittelee saavansa tehdä mitä vaan, jos ei muuten niin pannaan nyrkit puhumaan. Missä se raja tulee vastaan, jolloin se paapominen ja ymmärrys loppuu? No, viimeistään tietysti 15-vuotiaana jolloin ollaan jo rikosoikeudellisesti vastuussa teoistaan, mutta ketäpä sitten syytät kun sille kyseiselle lapselle ei ole saanut minkäänlaista kuria pitää. Jäähypenkki tai holding kun ovat myös vapauden rajoittamista.

[QUOTE="huh";24021779]Kyllä minä ymmärrän, että rangaistaan väkivaltaisuudesta lasta kohtaan, mutta en yhtääntajua, että kun mielipahan aiheuttaminen lapselle on myös rangaistavaa. Saako lapsille tai nuorille antaa edes kotiarestia, kun siitäkin tulee mielipahaa ja onhan se lapsen vapauden rajoittamistakin??

Äiti ei ostanut uutta talvitakkia minulle, kun olin pieni. Piti kulkee kirppistakissa koko talvi ja mua hävetti niin vietävästi ja olin loukkaantunut ja pahoitin mieleni pahasti. Siitäkin olisi voinut antaa äipälle sakot ja mulle korvausta mielipahasta ja kokemastani häpeästä.[/QUOTE]

Just näin. Vanhemmat vaan käräjille lapsiaan vastaan! Ja kuten todettu, väkivaltaa en hyväksy mutta raivopäisen 6-vuotiaan yläkertaan kantaminen ja esim 3-vuotiaan mustelmille lyöminen ovat 2 eri asiaa.

Kuinka moni muuten muistaa sen parikymppisen opiskelijatytön joka vei isänsä käräjille, kun oli sitä mieltä että isin täytyy elättää häntä ja isä tuomittiinkin maksumieheksi? Eikö näissä oikeuskäytännöissä lapsukaisten osalta muka tosiaankaan mennä jo liian pitkällekin ?

Perhepiiristä löytyy kyllä isompaakin. Mutta ei ole koskaan tarvinnut tarttua hiuksista kiinni.
Tulipa myös keskusteltua aiheesta henkilön kanssa joka työskentelee osastoilla jne. tällaisten tapausten kanssa ja kyllä sieltäkin tuli suoraa kommenttia että väkivalta ei kuulu hoitotyöhön, edes se tukistaminen vaikka ihminen kuinka riehuisi (esim. avekki-menetelmä).

Toivottavasti psykiatrisilla osastoilla on hieman eri resurssit kuin meillä täällä kotona. Ei siellä kukaan yksin joudu laittamaan riehuvia ihmisiä nippuun,sitä varten niillä on siellä lepositeet,rauhoittavat lääkkeet ja monta hoitajaa,joista yleensä mt-puolella huomattava osa miehiä. Toki voisin ottaa kotikäyttöön nuo rauhoittavat i.m pistokset tai lepositeet,mutta toistaiseksi olen pärjännyt hyvin ottamalla osan lapsen hiuksista kämmeneni sisään sen enempää repimättä tai ravistelematta.

Minusta tuosta uutisoinnista sai jotenkin sellaisen kuvan, että ei oikein toimiva ollut tämä uusperhe. Ja eiköhän asiasta ole tehnyt ilmoituksen lasten bioisä tai hänen sukulaisensa (isovanhemmat, täti, kummi).

Tiedätkö mitä psyykkinen väkivalta on?
"Henkisen väkivallan muotoja ovat alistaminen, nöyryyttäminen, huutaminen, kiroilu, painostaminen, pilkkaaminen, nimittely, uhkailu, kontrolli, vähättely, alentuvasti käyttäytyminen, pelottelu, häirintä sekä syyttely."

Mä harrastan siis jatkuvasti psyykkistä väkivaltaa lapsiani, ja myös miestäni kohtaan. Samalla voinkin syyttää lapsiani henkisestä väkivallasta mua kohtaan, ja herrajestas miten päiväkodissa ne lapset huutaakaan! Mä myös uhkailen: ellet tottele laitan lelun pois, jos leikit ruualla joudut pöydästä pois. Mä kontrolloin eli laitan jäähylle, mä en myöskään anna juosta autotielle jne.

Varmaan tulee paljon maksettavaa sinä päivänä kun mukulat tajuaa että voivat haastaa mut käräjille. ;)

No toi kuulostaa siltä että on tukistettu lähes joka tilanteessa eli ihan oikein toi tuomio. Kukahan tuon on ilmoittanut poliisille?

Jos kainaloista nostaminenkin on pahoinpitelyä, niin en tiedä mitä lasten kanssa enää voi tehdä.

Tukistamisen kannalla en ole ollenkaan, mutta silti ja tuo yläkertaan kantaminen on tuomion arvoinen teko - jotenkin jos tuolle linjalle lähdetään, niin kyllä vanhempien keinot ovat aika vähissä.

Ja tässä on tälläinen ilkeys/kostomahdollisuus exille, ei mieluisille miniöille/vävyille, jos ihan kaikesta rangaistaan - kai vanhemmilla on oikeus olla vihainenkin - enkä tarkoita oikeutta pahoinpitelyyn kuitenkaan.

Jos laki sanoo, että lapsen tukistaminen on kiellettyä niin miksi siitä ei tulisi rangaista? Eikös tämän teidän logiikan mukaan sitte raiskaus tai ryöstö ole myös sovellettava laki, josta voi tarpeenmukaan olla rankaisematta, jos se siis tapahtuu esim. kerran, tai kaksi tai kolme (niin kuin tässä tapauksessa)

Toisekseen, mehän emme tiedä mitä siellä kotona on tapahtunut. Toteen on voitu näyttää nämä kolme (4) tilannetta, mutta kuten jokainen varmasti tietää: teot joista ei ole riittävää todistetta eivät kelpaa oikeudelle.

Mä en väitä että yksittäisestä tukistamisesta mitään traumoja jää. Tässä tapauksessa äiti oli tukistanut johdonmukaisesti kaikkia lapsia, joka kertoo kyllä jo siitä että tukistamista käytetään kasvatusmetodia. Toistuva lapseen fyysisesti kiinnikäyminen tai sisarusten kurittamisen näkeminen hajottaa sisältä.

[QUOTE="vieras";24021585]niitä tulee sellaisista lapsista joille ei opeteta kotona mikä on OIKEIN ja mikä VÄÄRIN, eli saat lyödä toista, sylkeä toisen päälle jne.. kun mitään ei kielletä ei lapsi teidä että on asioita joita ei saa tehdä, ei pidetä minkäänlaista kuria![/QUOTE]

No nykyään on VÄÄRIN tukistamalla opettaa oikeaa ja väärää, että siitä lähdetään.

Yhteistyössä