Äidille sakot tukistamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24020879]Kun ikinä ei voi asettua täysin toisen ihmisen saappaisiin. Äidit,joiden lapset ovat luonteeltaan rauhallisia ja vetäytyviäkin,eivät voi käsittää miten joku voi kajota kullannuppuunsa kurittamistarkoituksessa. Toisaalta taas äidit,jotka kasvattavat yhtä tai useampaa raisua,impulsiivista ja äkkipikaista lasta,eivät voi käsittää miten joissakin perheissä riittää kun sanoo asiasta kerran.

Lapset on erilaisia. Ja jos mun lapsi kaikista hyvistä aikeistani huolimatta alkaa hyppiä silmille toistuvasti,niin mun mielestä aikuisen kuuluu näyttää missä kaappi seisoo. Ja jokainen terve ihminen käsittää mitä tarkoitan,nyt ei oo puhe turpaan täräyttelystä tai pieksämisestä. Joku oikeus vanhemmallakin on,ei se mun mielestä ole mikään vaihtoehto että heti ekana soitetaan lastensuojeluun että hei,tulkaa apuun,mä en saa meidän marttia kuriin.

Jos se vaatii sen lapsen pysäyttämisen tukasta nappaamalla tai huoneeseen kantamalla,niin sen teen. Mutta semmosta tilannetta ei tule,että esim. mua päin heitellään jotain esineitä ja jäisin tumput suorana ruikuttamaan että älä viitti hei,ei tunnu kivalle,ei saa heittää. Hyihyi,nyt lähtee lelu pois.[/QUOTE]

Niiiiiin täysi peesi! Tätä juuri olen yrittänyt aiemmin tässä ketjussa sanoa!!!

[QUOTE="vieras";24020886]En osaa sanoa. En ole koskaan käsitellyt hevosta enkä tiedä niistä mitään.[/QUOTE]

No puolestasi voin kertoa mitä tapahtuu kun kuritat hevosta väkivalloin. Jos lyöt päähän, hevonen ei anna enää hevillä koskea päähänsä -> vaikeuttaa hoitamista. Jos lyöt muualle, saat takaisin hampaista, kaviosta, joku päivä hevonen voi hypätä niskaasi tai juosta ylitsesi. Väkivallalla menetät tasan luottamuksen ja kunnioituksen ja niiden palauttaminen on vaikeaa, joskus mahdotontakin. Ison eläimen kanssa tuo korostuu, kuka haluaa että yli 500kg silkkaa lihasta jyrää ylitsesi kun et kykene ymmärtämään sen käytöstä ja käsittelemään eläintä oikein.

Voitko sinä tukistaa lasta, koska mitä ilmeisimmin lapsi ei kykene antamaan samalla mitalla takaisin? Jos nyt pientä lasta kuritat niin mitä se sitten murkkuikäisen kanssa on? Sieltä voi tulla jo nyrkistä takaisin ja ihan itse olet antanut mallia moiseen.

Mua pelottaa tällaisissa tuomioissa aina se pystyvätkö tuomitut ottamaan sen askeleena kohti parannusta, vai kostavatko lapsille entistä enemmän mutta pitävät huolen ettei tällä kertaa jäädä kiinni :(

No puolestasi voin kertoa mitä tapahtuu kun kuritat hevosta väkivalloin. Jos lyöt päähän, hevonen ei anna enää hevillä koskea päähänsä -> vaikeuttaa hoitamista. Jos lyöt muualle, saat takaisin hampaista, kaviosta, joku päivä hevonen voi hypätä niskaasi tai juosta ylitsesi. Väkivallalla menetät tasan luottamuksen ja kunnioituksen ja niiden palauttaminen on vaikeaa, joskus mahdotontakin. Ison eläimen kanssa tuo korostuu, kuka haluaa että yli 500kg silkkaa lihasta jyrää ylitsesi kun et kykene ymmärtämään sen käytöstä ja käsittelemään eläintä oikein.

Voitko sinä tukistaa lasta, koska mitä ilmeisimmin lapsi ei kykene antamaan samalla mitalla takaisin? Jos nyt pientä lasta kuritat niin mitä se sitten murkkuikäisen kanssa on? Sieltä voi tulla jo nyrkistä takaisin ja ihan itse olet antanut mallia moiseen.

Sinä siis et käytä koskaan raippaa tai sähköpaimenta tai jos hevonen muuten vaan puree sua niin sä annat purra?

[QUOTE="vieras";24020968]Sinä siis et käytä koskaan raippaa tai sähköpaimenta tai jos hevonen muuten vaan puree sua niin sä annat purra?[/QUOTE]

Raippaa ei käytetä rangaistuksen vuoksi. Eikä kipua tuottamaan, vaan herättelemään hevosta jos muut avut ei mene läpi.
Öh, mitä sä sähköpaimenella teet? Moinen taitaa olla ihan tarhanlankana ja harva hevonen siihen toistamiseen kajoaa, on siellä tasan turvallisuuden vuoksi jos ei muuten aidoissa pysy. Ja eihän ne kaikki siltikään pysy langoissa.
Ja en anna purra, mutta meinaatko että pitäisi nyrkillä motata jos hevonen alkaa uhittelemaan? Taitaisi homma lähteä ihan perustyöskentelystä maassa liikkeelle, vaikka alkeista asti jos hevonen ei tiedä mitä siltä odotetaan ja vaaditaan tai jos minun eleissäni on jotain mitä hevonen tulkitsee uhkaavaksi. (Eli olen valmis myös siihen, että minusta löytyy jotain vikaa, eikä aina vain toisesta osapuolesta jos hommat menee reisille ja ulkopuolinen apu tuolloin on tervetullutta).

Mutta nuo eläimet eivät varsinaisesti liittyneet tähän, vaikka liitinkin keskusteluun tuomaan lisää näkökulmaa tähän, muttei sekään näemmä onnistunut.

[QUOTE="huhhuh";24020598]Luepas nyt kunnolla, en suinkaan sanonut tappavani itseäni, sanoin että kuolisin. Kuolisin häpeään ja miettisin syvästi mitä olen tehnyt väärin että lapsi sylkee toisia päin.[/QUOTE]

Kerrotko rehellisesti, onko sulla joko vain yksi lapsi tai sitten kaksi tai useampi melko pientä lasta?

[QUOTE="vieras";24020510]Luovuttaa. Loppupeleissä lapsella on oikeus päättää eikä vanhemmalla ole siihen mitään sanomista. Kuten ei myöskään opettajilla. Jos lapsi päättää 13-vuotiaana lähteä Provinssirockiin,niin eihän vanhemmat voi fyysisesti pidätellä lasta yhtään mitenkään.[/QUOTE]

Kyllä se on vanhemman velvollisuus estää lasta esim. tälläisessä tapauksessa. Vaikkapa seisomalla oven edessä.
Valitettavasti minulla ei ole lähdetietoja, mutta muistan Ajankohtaisen kakkosen "kasvatusillan" (tai joku muu vastaava), jossa asiantuntija kertoi ihan selviä esimerkkejä, miten lasta ja nuorta tulee estää esim. ko. tilanteissa.

[QUOTE="hohhoijaa";24021082]Kyllä se on vanhemman velvollisuus estää lasta esim. tälläisessä tapauksessa. Vaikkapa seisomalla oven edessä.
Valitettavasti minulla ei ole lähdetietoja, mutta muistan Ajankohtaisen kakkosen "kasvatusillan" (tai joku muu vastaava), jossa asiantuntija kertoi ihan selviä esimerkkejä, miten lasta ja nuorta tulee estää esim. ko. tilanteissa.[/QUOTE]

Mitää sitten teet kun se 13 vee ryhtyy lyömään sua kun ei pääse ovesta ulos?

Raippaa ei käytetä rangaistuksen vuoksi. Eikä kipua tuottamaan, vaan herättelemään hevosta jos muut avut ei mene läpi.
Öh, mitä sä sähköpaimenella teet? Moinen taitaa olla ihan tarhanlankana ja harva hevonen siihen toistamiseen kajoaa, on siellä tasan turvallisuuden vuoksi jos ei muuten aidoissa pysy. Ja eihän ne kaikki siltikään pysy langoissa.
Ja en anna purra, mutta meinaatko että pitäisi nyrkillä motata jos hevonen alkaa uhittelemaan? Taitaisi homma lähteä ihan perustyöskentelystä maassa liikkeelle, vaikka alkeista asti jos hevonen ei tiedä mitä siltä odotetaan ja vaaditaan tai jos minun eleissäni on jotain mitä hevonen tulkitsee uhkaavaksi. (Eli olen valmis myös siihen, että minusta löytyy jotain vikaa, eikä aina vain toisesta osapuolesta jos hommat menee reisille ja ulkopuolinen apu tuolloin on tervetullutta).

Mutta nuo eläimet eivät varsinaisesti liittyneet tähän, vaikka liitinkin keskusteluun tuomaan lisää näkökulmaa tähän, muttei sekään näemmä onnistunut.

Hevonen pelkää raippaa sen aiheuttaman kivun vuoksi, eli sun on ensin pitänyt opettaa hevoselle raipan aiheuttavan kipua ja sama juttu sähköpaimenen kanssa.

Sä voit tosiaan antaa hevosen rauhassa pureskella itseäsi ja muita ihmisiä...

[QUOTE="vieras";24021146]Hevonen pelkää raippaa sen aiheuttaman kivun vuoksi, eli sun on ensin pitänyt opettaa hevoselle raipan aiheuttavan kipua ja sama juttu sähköpaimenen kanssa.

Sä voit tosiaan antaa hevosen rauhassa pureskella itseäsi ja muita ihmisiä...[/QUOTE]

Voi hyvä ihminen, hevosen ei ole tarkoitus pelätä sitä raippaa! Ja eipä ole ne hevoset ihmisiä pureskelleet joiden kanssa olen ollut tekemisissä, jokaista niistä kohdeltu hyvän hevosmiestaidon mukaisesti.

Sä puhut lyömisestä ja väkivallasta. Mä en. Kiitos syväluotaavasta matkasta hevosen sielunelämään. Ihan tiedoksesi,kissaemo kantaa poikasiaan niskasta,samoin koiraemo. Kyllä eläimet jälkikasvunsa kurissa pitävät,kukin laji tavallaan. Toki kaikista asioista saa liioittelemalla vaikka minkälaisia kauhutarinoita,mutta kyse nyt on kuitenkin tukistamisesta ja lapsen kantamisesta omaan huoneeseen.

Edelleen,on eri asia ottaa kourallinen hiuksia käteen ja repiä niin että päänahka soi. Se ei ole tukistamista,se on repimistä. Yritä nyt hyvä ihminen tajuta,että kun ei ihan oikeasti kaikille lapsille tehoa mikään neuvottelu tai lempeä sanallinen ohjaus.

Sä et tiedä mitä on taistella jokaikinen päivä 5-vuotiaan adhd-pojan kanssa siitä,saako kissan kanssa painia vai ei tai saako vauvaa heiluttaa sitterissä niin että koko sitteri on nurin. Jos yrität puhua,niin poika ei pysy paikallaan,muljauttelee silmiään,huutaa niin että mä en kuule omaa puhettani. Rimpuilee,potkii,nauraa. Neuvolassa tästä oli puhetta ja siellä oltiin samaa mieltä siitä,että joskus lapsi tulee saada pysähtymään.

Mä en edelleenkään hakkaa lastani,en raipalla enkä potki kannuksilla. Mutta joskus otan kiinni tukasta,jotta saan lapseen edes jonkulaisen kontaktin että voin edes ylipäätään puhua hänelle! Kun sä et tiedä,niin et ymmärrä.

Mut joojoo,toki sä sekunnissa saisit muutettua meidän perheen elämän auvoiseksi arjeksi,vaikka alan ammattilaiset ovat tehneet työtä tän asian kanssa jo toista vuotta. Se on niin helvetin hyvä huudella niitä hevosenkasvatusneuvoja,kun ET_IHAN_OIKEASTI_TIEDÄ.

[QUOTE="hohhoijaa";24021082]Kyllä se on vanhemman velvollisuus estää lasta esim. tälläisessä tapauksessa. Vaikkapa seisomalla oven edessä.
Valitettavasti minulla ei ole lähdetietoja, mutta muistan Ajankohtaisen kakkosen "kasvatusillan" (tai joku muu vastaava), jossa asiantuntija kertoi ihan selviä esimerkkejä, miten lasta ja nuorta tulee estää esim. ko. tilanteissa.[/QUOTE]

Juu seisomalla oven edessä...
Muistanpa aina,kun 15 vuotias veljeni paiskasi päätä lyhyemmän äitimme oven edestä seinää päin ja painatti vain ovesta ulos...

En ole muuttamassa kenenkään perhe-elämää. Sama onko lapsi adhd, onko lapsia 1 vai 10, onko perheessä eläimiä joita ei osata käsitellä, en siltikään löydä mitään oikeutusta kajota lapseen väkivalloin, ja se tukistaminen on kirjattu lakiin laittomaksi kurituskeinoksi.

Onhan se hyvä että löytyy välimuotoja, lievä tukistus, kunnon tukistus... yhtälailla hiuksiin tarttumista.

En ole muuttamassa kenenkään perhe-elämää. Sama onko lapsi adhd, onko lapsia 1 vai 10, onko perheessä eläimiä joita ei osata käsitellä, en siltikään löydä mitään oikeutusta kajota lapseen väkivalloin, ja se tukistaminen on kirjattu lakiin laittomaksi kurituskeinoksi.

Onhan se hyvä että löytyy välimuotoja, lievä tukistus, kunnon tukistus... yhtälailla hiuksiin tarttumista.

Sallitko esim. lapsen ohjaamisen omaan huoneeseen? Siis vaikkapa sellaisessa tapauksessa, että lapsi kieltäytyy sinne menemästä esim. jäähylle ja joutuisit ottamaan hiukan tiukemman otteen lapsen kädestä/lapsesta, jotta saat hänet liikkumaan eteenpäin?

[QUOTE="vieras";24021120]Mitää sitten teet kun se 13 vee ryhtyy lyömään sua kun ei pääse ovesta ulos?[/QUOTE]

Ehkä tuossa vaiheessa on mennyt jotakin pahasti vikaan. Kysyisin ammattilaisilta neuvoja. Esim. MLL, Kasvatus- ja perheneuvola..

Joo,eli ohi meni että tuuli vaan humahti. Ihan samalla tavalla voit aiheuttaa enemmän kipua tarttumalla vaikka pikkuvarpaaseen tai käsivarteen. Tarttumalla johonkin. Mut se hiuksiin tarttuminen yleensä tehoaa parhaiten rimpuiluun ja saa lapsen pysähtymään,ilman että niitä hiuksia tarvitsee alkaa repiä irti päästä. Eli sun mielestä lapseen ei saa koskea ollenkaan pysäyttämismielessä,kun se voi tuntua ikävältä,niinkö? Ja mitäs jos vielä kerran kertoisit miten väärin koiran potkiminen on.

Kyllä jatkuva ruumiilliinen rankaiseminen on todellakin väärin. Olisko kivaa jos itteänne riuhottais tukasta kovalla voimalla? Ajatelkaa vähän, jotka tätäkin tekoa puolustaa. Voin sanoa, että tukistaminen ei välttämättä itestänne tunnu miltään, mutta entä siitä lapsesta. Pieni nipistäminen vielä menee, mutta riuhtominen...huhuh!

Niin ja tuohon edelliseen lisätäkseni, lapsi ei välttämättä pysty aina ymmärtämään järkiselityksiä siitä, miksi esim. lyöminen tai toisia päin sylkeminen on väärin. Lapset ovat erilaisia ja eivät aina ikänsä puolesta kykene asettumaan toisen asemaan. Eivät osaa ennakoida tekojaan. Jos puhe ei auta niin mitä sitten pitäisi tehdä, että saat lapsen rauhoittumaan? Lapsihan saattaa toimia niin, että on vaaraksi jopa itselleen ja jos äiti/isä ei saa puheelllaan tai muilla keinoin lasta lopettamaan touhujaan niin mitä pitäisi tehdä!!!!???

[QUOTE="vieras";24021357]Sallitko esim. lapsen ohjaamisen omaan huoneeseen? Siis vaikkapa sellaisessa tapauksessa, että lapsi kieltäytyy sinne menemästä esim. jäähylle ja joutuisit ottamaan hiukan tiukemman otteen lapsen kädestä/lapsesta, jotta saat hänet liikkumaan eteenpäin?[/QUOTE]

Niitä otteitakin on erilaisia ja myös kantotapoja. Jäähyjä meillä ei ole käytössä, mutta jos esim. parkkipaikalla lapsi meinaisi lähteä, voin kyllä ottaa kiinni ja vaikka syliin. Tarkoituksena ei ole satuttaa lasta tai nöyryyttää häntä jos estän juoksemasta auton alle ja ne otteet ei todellakaan ole sellaiset että sormenpäät porautuu ihoon, käsi vääntyy sijoiltaan tai nilkoista kantaen raahataan mukana.

Miten tämä liittyy siihen, että lasta tukistetaan rangaistuksena? Vai onko se tiukka ote kädestä rangaistus kun viet lapsen jäähylle?

En kommentoinut aiemmin uutisessa mainittuun rangaistukseen jonka isäpuoli sai, siihen minulla ei ole mielipidettä kun se ei ole yhtä selvä asia kuin tarttua toista hiuksista.

[QUOTE="vieras";24020879]Kun ikinä ei voi asettua täysin toisen ihmisen saappaisiin. Äidit,joiden lapset ovat luonteeltaan rauhallisia ja vetäytyviäkin,eivät voi käsittää miten joku voi kajota kullannuppuunsa kurittamistarkoituksessa. Toisaalta taas äidit,jotka kasvattavat yhtä tai useampaa raisua,impulsiivista ja äkkipikaista lasta,eivät voi käsittää miten joissakin perheissä riittää kun sanoo asiasta kerran.

Lapset on erilaisia. Ja jos mun lapsi kaikista hyvistä aikeistani huolimatta alkaa hyppiä silmille toistuvasti,niin mun mielestä aikuisen kuuluu näyttää missä kaappi seisoo. Ja jokainen terve ihminen käsittää mitä tarkoitan,nyt ei oo puhe turpaan täräyttelystä tai pieksämisestä. Joku oikeus vanhemmallakin on,ei se mun mielestä ole mikään vaihtoehto että heti ekana soitetaan lastensuojeluun että hei,tulkaa apuun,mä en saa meidän marttia kuriin.

Jos se vaatii sen lapsen pysäyttämisen tukasta nappaamalla tai huoneeseen kantamalla,niin sen teen. Mutta semmosta tilannetta ei tule,että esim. mua päin heitellään jotain esineitä ja jäisin tumput suorana ruikuttamaan että älä viitti hei,ei tunnu kivalle,ei saa heittää. Hyihyi,nyt lähtee lelu pois.[/QUOTE]

Peesi! juuri näin se on, itse kun olin aikoinaan töissä lasten parissa niin näin kyllä niin monenlaisia lapsia, sellasia joilla ei kotona minkäänlaista kuria ollut, ja kun kerroin lapsen äidille millä lailla esim 8v poika oli hakannut toisia lapsia niin äiti vaan sanoo voi voi kulta... joo, ei tarvi siite miettiä mistä näitä mummojen hakkaajia tulee kun kotona ei minkäänlaista kuria ole....

Yhteistyössä