Äidille sakot tukistamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24020493]Mitäköhän oikeuden mielestä pitäisi tehdä silloin kun lapsi ei tottele sanaa ja koskea ei saa?[/QUOTE]

Luovuttaa. Loppupeleissä lapsella on oikeus päättää eikä vanhemmalla ole siihen mitään sanomista. Kuten ei myöskään opettajilla. Jos lapsi päättää 13-vuotiaana lähteä Provinssirockiin,niin eihän vanhemmat voi fyysisesti pidätellä lasta yhtään mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja no mulle on jäänyt;24020504:
Iltaisin muistan pelon ja itkun nukahtaessa kun isä kävi repimässä hiuksia päästä.

Hyi kauheeta :O Mut siis sua ei oo tukistettu kuitenkaan? Kun ei tukistamisen tarkotus oo repiä hiuksia päästä. Sun iskällä on ollu jotku ihan eri motiivit nyt =)

[QUOTE="vieras";24020484]Ei mullekaan. En saanut kaupasta joskus uutta barbia,niin sylkäsin äitin naamalle siinä kassajonossa. Sillon äiti otti ohimotupon sormien väliin,tuijotti syvälle silmiin ja sano hyvin jäätävällä äänellä että anna olla viimenen kerta. Jos tuollon ois reagoitu kuten nykyvanhemmat,että vähän punastellen hymistellään muille ihmisille että meidän JeminaJamina se on niin temperamenttinen pieni pakkaus,niin luulenpa että olisin joskus vastaavassa tilanteessa sylkäissyt uudestaan.[/QUOTE]

Kuule äitis olis pitänyt alottaa se kasvattaminen jo vauvasta asti ettei olis tarvinnut sylkeä yhtäkään kertaa... hyi hitto, kuolisin jos mun lapsi sylkis toisia päin...

[QUOTE="vieras";24020510]Luovuttaa. Loppupeleissä lapsella on oikeus päättää eikä vanhemmalla ole siihen mitään sanomista. Kuten ei myöskään opettajilla. Jos lapsi päättää 13-vuotiaana lähteä Provinssirockiin,niin eihän vanhemmat voi fyysisesti pidätellä lasta yhtään mitenkään.[/QUOTE]

Näin se varmaan on. Ja sitku 13 vee tytär saa tippurin ja tulee raskaaksi Provinssirockissa on sekin vanhempien syy...

[QUOTE="huhhuh";24020529]Kuule äitis olis pitänyt alottaa se kasvattaminen jo vauvasta asti ettei olis tarvinnut sylkeä yhtäkään kertaa... hyi hitto, kuolisin jos mun lapsi sylkis toisia päin...[/QUOTE]

Noh,kuten varmaan aikuisena ihmisenä tiedät,niin vaikka miten yrittää elämäänsä pedata eteenpäin niin niitä yllätyksiä tulee :) Muuten olin oikein mukava ja hyvätapainen pieni tyttö,mutta raivostuessani kamala. Jokainen lapsi sortuu joskus ylilyönteihin,koska he ovat lapsia,eivät robotteja.

[QUOTE="huhhuh";24020529]Kuule äitis olis pitänyt alottaa se kasvattaminen jo vauvasta asti ettei olis tarvinnut sylkeä yhtäkään kertaa... hyi hitto, kuolisin jos mun lapsi sylkis toisia päin...[/QUOTE]

Etkä ainakaan tukistaisi??! Tappaisit mieluummin itsesi, jos sulle kävis noin!
Olisin kyseisen lapsen äitinä toiminut varmaan ihan samoin! Eipä ainakaa toiste sylje. Kasvatus siis toimi hänen kohdallaan :)

[QUOTE="vieras";24020540]Näin se varmaan on. Ja sitku 13 vee tytär saa tippurin ja tulee raskaaksi Provinssirockissa on sekin vanhempien syy...[/QUOTE]

Tottakai. Koska eivät pidätelleet lasta. Mutta fyysisesti ei saa koskea,eikä mihinkään lukita. Joten vanhempien vika se on joka tapauksessa,teki niin tai näin niin aina väärinpäin.

[QUOTE="vieras";24020568]Etkä ainakaan tukistaisi??! Tappaisit mieluummin itsesi, jos sulle kävis noin!
Olisin kyseisen lapsen äitinä toiminut varmaan ihan samoin! Eipä ainakaa toiste sylje. Kasvatus siis toimi hänen kohdallaan :)[/QUOTE]

Luepas nyt kunnolla, en suinkaan sanonut tappavani itseäni, sanoin että kuolisin. Kuolisin häpeään ja miettisin syvästi mitä olen tehnyt väärin että lapsi sylkee toisia päin.

[QUOTE="huhhuh";24020598]Luepas nyt kunnolla, en suinkaan sanonut tappavani itseäni, sanoin että kuolisin. Kuolisin häpeään ja miettisin syvästi mitä olen tehnyt väärin että lapsi sylkee toisia päin.[/QUOTE]

Tämä voi tulla yllätyksenä,mutta mikään elävä olento ei ole täysin toisen ohjailtavissa. Ei välttämättä aina ole kyse siitä,että vanhemmat ovat tehneet jotain väärin. On olemassa hyvien perheiden narkkarilapsia,linnakundeja,murhaajia,muuten vain kieroutuneita kusipäitä. Vaikka vanhemmat yrittäis miten ja hengittäis 24/7 sen lapsen kautta,niin ikinä ei voi täysin vaikuttaa toisen itsenäisesti ajattelevan ihmisen käytökseen. Et ilmeisesti ole koskaan elänyt murkkuikäisen kanssa,niiltä vasta kauheaa tekstiä joskus tuleekin ja se ei tosiaan ole aina äidin vika.

Tuleeko täällä nyt ohjeet "näin tukistat oikeaoppisesti"?

Ei ihme että joillakin menee hernepelto nenään kun puhutaan lastenhoidosta, kasvatuksesta ja arkioloista, itketään "oonko nyt huono äiti" jos taustalla on asenne että lapsia saa kurittaa fyysisesti ja näemmä psyykkisestikin.

[QUOTE="huhhuh";24020598]Luepas nyt kunnolla, en suinkaan sanonut tappavani itseäni, sanoin että kuolisin. Kuolisin häpeään ja miettisin syvästi mitä olen tehnyt väärin että lapsi sylkee toisia päin.[/QUOTE]

No siis tarkoitin nimenomaan sitä, että kurinpidollisen toimenpiteen sijaan olisit kuollut, koska häpeäisit omaa lastasi. Et kestäisi sitä, että lapsi ei olekkaan äitinsä jatke vaan saattaa käyttäytyä joskus hyvinkin alkukantaisesti. Sinun mielestäsi kasvatus on siis mennyt pieleen, jos lapsi joskus käyttäytyy kuin mikäkin riiviö eikä kasvatustoimenpiteitä kannata enää siinä kohtaan tehdä? Mieluummin siis vaivut syvään epätoivoon/häpeään kuin opettaisit lapselle, miten ei kuulu käyttäytyä. Millaisia omat lapsesi ovat, onko heillä ikinä ollut tilanteita, joissa he käyttäytyvät sopimattomalla tavalla?

[QUOTE="vieras";24020693]Sinä siis et aseta lapselle mitään rajoja?[/QUOTE]

Asetan toki, mutta minun ei tarvitse käyttää väkivaltaa siihen. Tämä taito taitaa vaatia hieman pidempiä hermoja, päättäväisyyttä ja kykyä hakea sitä apua muualta jos meinaa keinot loppua.

vrt. ei eläintenkään kanssa väkivallalla mitään todellista saavuteta vai hivautatko koiraakin jos ei osaa käyttäytyä tai lyötkö hevosta jos ei tottele?

Alkuperäinen kirjoittaja öööh;24020589:
Isä kävi tukistamassa iltaisin kun olin jo sängyssä. Mitkä hänen motiivinsa olivat? Kuritus? Ja päänahka oli hellänä seuravanakin päivänä.

Millähän tavalla tämä liittyy tähän aiheeseen millään tavalla? Selvästi isäs sai jotain sairaita kicksejä tuosta,mutta tuolla ei oo mitään tekemistä tän avauksen kanssa. Eihän se nyt oo ihan normaalia mennä repimään tytöltä tukkaa päästä,kun toinen on nukkumassa. Ihan huvikseen ilmeisesti vielä.

Asetan toki, mutta minun ei tarvitse käyttää väkivaltaa siihen. Tämä taito taitaa vaatia hieman pidempiä hermoja, päättäväisyyttä ja kykyä hakea sitä apua muualta jos meinaa keinot loppua.

vrt. ei eläintenkään kanssa väkivallalla mitään todellista saavuteta vai hivautatko koiraakin jos ei osaa käyttäytyä tai lyötkö hevosta jos ei tottele?

Sinä siis käytät psyykkistä väkivaltaa lapsia kohtaan. Ap:n linkissä olevassa jutussa kerrottiin miehen saaneen sakot mielipahan aiheuttamisesta; sinuakin pitäisi sakottaa!

En,mutta koiraa voin ottaa niskasta kiinni tai alistaa selälleen lattialle.

[QUOTE="vieras";24020784]Sinä siis käytät psyykkistä väkivaltaa lapsia kohtaan. Ap:n linkissä olevassa jutussa kerrottiin miehen saaneen sakot mielipahan aiheuttamisesta; sinuakin pitäisi sakottaa![/QUOTE]

Tiedätkö mitä psyykkinen väkivalta on?
"Henkisen väkivallan muotoja ovat alistaminen, nöyryyttäminen, huutaminen, kiroilu, painostaminen, pilkkaaminen, nimittely, uhkailu, kontrolli, vähättely, alentuvasti käyttäytyminen, pelottelu, häirintä sekä syyttely."

Vaasan ensi- ja turvakoti
Linkistä löytyy lisää määritelmiä jottet menisi sokeana syyttelemään. Sekä jatkoa tuolle lainaukselleni.

ja ps. ei ole tarvinnut yllämainittujakaan tehdä, onko sinulle vierasta kieltää, ohjata ja neuvoa oikeaan suuntaan haukkumisen, syyttelyn ja pelottelun sijaan?

Kun ikinä ei voi asettua täysin toisen ihmisen saappaisiin. Äidit,joiden lapset ovat luonteeltaan rauhallisia ja vetäytyviäkin,eivät voi käsittää miten joku voi kajota kullannuppuunsa kurittamistarkoituksessa. Toisaalta taas äidit,jotka kasvattavat yhtä tai useampaa raisua,impulsiivista ja äkkipikaista lasta,eivät voi käsittää miten joissakin perheissä riittää kun sanoo asiasta kerran.

Lapset on erilaisia. Ja jos mun lapsi kaikista hyvistä aikeistani huolimatta alkaa hyppiä silmille toistuvasti,niin mun mielestä aikuisen kuuluu näyttää missä kaappi seisoo. Ja jokainen terve ihminen käsittää mitä tarkoitan,nyt ei oo puhe turpaan täräyttelystä tai pieksämisestä. Joku oikeus vanhemmallakin on,ei se mun mielestä ole mikään vaihtoehto että heti ekana soitetaan lastensuojeluun että hei,tulkaa apuun,mä en saa meidän marttia kuriin.

Jos se vaatii sen lapsen pysäyttämisen tukasta nappaamalla tai huoneeseen kantamalla,niin sen teen. Mutta semmosta tilannetta ei tule,että esim. mua päin heitellään jotain esineitä ja jäisin tumput suorana ruikuttamaan että älä viitti hei,ei tunnu kivalle,ei saa heittää. Hyihyi,nyt lähtee lelu pois.

Tiedätkö mitä psyykkinen väkivalta on?
"Henkisen väkivallan muotoja ovat alistaminen, nöyryyttäminen, huutaminen, kiroilu, painostaminen, pilkkaaminen, nimittely, uhkailu, kontrolli, vähättely, alentuvasti käyttäytyminen, pelottelu, häirintä sekä syyttely."

Vaasan ensi- ja turvakoti
Linkistä löytyy lisää määritelmiä jottet menisi sokeana syyttelemään. Sekä jatkoa tuolle lainaukselleni.

ja ps. ei ole tarvinnut yllämainittujakaan tehdä, onko sinulle vierasta kieltää, ohjata ja neuvoa oikeaan suuntaan haukkumisen, syyttelyn ja pelottelun sijaan?

Suomessa oikeuslaitos määrittelee mikä on henkistä väkivaltaa ja mikä ei!

Yhteistyössä