Äidille sakot tukistamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan ok. Jos meitä aikuisia vähän "opettaisi tavoille" meitä liki kaksi kertaa isompi henkilö, niin kuolemantuomiotahan kiihkeimmät olisivat vaatimassa moiselle ihmishirviölle.

Voi tsiisus. Mukulat mullittelevat ja jos puhe ei mene perille, pieni tukistaminen johtaa sakkoihin. Onhan tukistaminen väärin, mutta jos yhden kerran perusteella tulee sakot niin huh huh. Ja tuo isäpuolen juttu. Ihan uskomatonta! Mitähän kauheeta siinäkin oli?

Ihan varmaan lasten oikea isä on ilmoittanut asiasta jonnekin, pikku kultamurut kertoneet isipapalle, kuinka kaamea äidin uusi mies on. Tai anoppi voi yhtä hyvin olla asialla. Joku katkeroitunut tyyppi kuitenkin.

Tietysti sitten ymmärrän raportoimisen jollekin lastensuojeluviranomaisille, jos tukistaminen on äidin normaali tapa saada lapset kuriin. Mutta mulle kyllä tulee tuon jutun perusteella sellanen olo, että joku on halunnut tehdä perheen äidille ja isäpuolelle vaan kiusaa :/

[QUOTE="vieras";24020155]Voi tsiisus. Mukulat mullittelevat ja jos puhe ei mene perille, pieni tukistaminen johtaa sakkoihin. Onhan tukistaminen väärin, mutta jos yhden kerran perusteella tulee sakot niin huh huh. Ja tuo isäpuolen juttu. Ihan uskomatonta! Mitähän kauheeta siinäkin oli?

Ihan varmaan lasten oikea isä on ilmoittanut asiasta jonnekin, pikku kultamurut kertoneet isipapalle, kuinka kaamea äidin uusi mies on. Tai anoppi voi yhtä hyvin olla asialla. Joku katkeroitunut tyyppi kuitenkin.

Tietysti sitten ymmärrän raportoimisen jollekin lastensuojeluviranomaisille, jos tukistaminen on äidin normaali tapa saada lapset kuriin. Mutta mulle kyllä tulee tuon jutun perusteella sellanen olo, että joku on halunnut tehdä perheen äidille ja isäpuolelle vaan kiusaa :/[/QUOTE]

Sinä katselisit hyväksyvästi vierestä kun sinun lapsia pahoinpideltäisiin?

Mun 5 vuotias tyttäreni joskus kun saa raivokohtauksen voi olla erittäinkin hankala viedä kantaen omaan huoneeseen ja kyllä siinä voimaa tarvitsee,kun pitää kiinni käsistä ja jaloista ettei lyö tai potki minua eikä myöskään samalla pääse itseään satuttamaan vaikka potkaisemalla seinään...
Joskus ollaan istuttu melkein tunti niin lattialla,että olen tytärtäni pidellyt sylissä,kun hän on raivonnut ( yrittänyt purra,lyödä ja potkia ym ) ja kyllä se otti omillekkin voimille...
Neuvolassa minulle kerrottiin,etten ole tehnyt mitään väärää...
Mutta jonkun ulkopuolisen silmin toikin tilanne saattais olla aika kauhea...

No mutta jos kiukutteleva, rimpuileva ja potkiva 20-30kg lapsi pitää kantaa yläkertaan tai vaikka vaan pitää edes paikallaan niin kai siinä voimaa tarttee itse kukin. En ole lapsiin kohdistuvan väkivallan puolestapuhuja mutta jotenkin tuntuu että taas mennyt pikkasen yli tämä homma...

• Tykkää
Reactions: röppö
Muistatko, miltä sinusta tuntui lapsena kun tukistettiin? Itseäni äiti tukisti oikein voimaa käyttäen ollessani noin viiden vanha. Kynnet oikein pureutuivat päänahkaan. Pelkäsin siitä lähtien omaa äitiäni. En pytynyt luottamaan häneen enää. Turvattomuuttahan se aiheuttaa kun kaksi kertaa isompi ihminen käy pieneen fysiikkaan käsiksi.

Ensinnäkin ihmetyttää mistä toi juttu on mennyt poliisille? Ihan naurettavaa että tuollaisista sakotetaan ja tehdään kärpäsistä härkäsiä. Ei tuossa nyt lapsia kuitenkaan pahoinpidellä. Oikeesti! Miten rimpuilevaa lasta voi kantaa aiheuttamatta tälle mielipahaa? :laugh: Ja pitäähän siinä sen verran voimaa olla ettei se laps putoa vai olisiko se parempi että putoais. Oliskohan oikeuslaitoksella parempaa tekemistä kuin ruotia tällaisia typeriä juttuja.

Äiti oikein kunnolla repi "niskavilloista" lapsena. Olin jo 13 v, kun tuon tasoinen pahoinpitely loppui. Yhä vieläkin voin tuntea sen kivun ja nöyryytyksen, kun äiti raivoissaan repi hiuksista. Hiuksista repiminen loppui vasta, kun olin noin 13-vuotias. En ole tavannut äitiäni 20 vuoteen. Ei ole aikomustakaan tavata enää koskaan häntä. Syvät arvet jäi. Traumoja yhä vieläkin parantelen.

En suhtautuisi noin kepeästi lasten pahoinpitelyyn.

[QUOTE="vieras";24020200]Sinä katselisit hyväksyvästi vierestä kun sinun lapsia pahoinpideltäisiin?[/QUOTE]

Sanoinko niin? En ole lapsen pahoinpitelyn puolesta puhuja, herran jestas! Mutta pahoinpitelystä tuossa jutussa ei olekkaan kyse. Tai no, lain mukaan tukistaminen sitä on ja eihän tukistaminen oikea kurinpidollinen toimenpide olekkaan. Mutta jos yhden kerran perusteella saa sakot niin ei herran jestas. Ja nimenomaan tuo yläkertaan kantamisjuttu saa mut kiukustumaan. Tuskinpa isäpuoli väkivaltaa on käyttänyt!!! Maalaisjärjen käyttö on sallittua.

Ja tuohon, että minä sitten vissiin katselisin sivusta, kun lapsiani pahoinpideltäisiin...Kyse oli kuitenkin ÄIDISTÄ, joka tukisti omia lapsiaan. EI siis vieraasta henkilöstä. En ole mikään tukistamisen kannattaja enkä varmasti katsoisi hyvällä, jos joku tukistaisi lastani. Mutta eihän tässäkään tilanteessa äiti ollut ulkopuolinen vaan se, joka kuritti!

Ensinnäkin ihmetyttää mistä toi juttu on mennyt poliisille? Ihan naurettavaa että tuollaisista sakotetaan ja tehdään kärpäsistä härkäsiä. Ei tuossa nyt lapsia kuitenkaan pahoinpidellä. Oikeesti! Miten rimpuilevaa lasta voi kantaa aiheuttamatta tälle mielipahaa? :laugh: Ja pitäähän siinä sen verran voimaa olla ettei se laps putoa vai olisiko se parempi että putoais. Oliskohan oikeuslaitoksella parempaa tekemistä kuin ruotia tällaisia typeriä juttuja.

Peesi. Lapsen tulee oppia käsittelemään myös mielipahaa. Voi jukoliste, että tää asenne ottaa mua just päähän. Curling-vanhemmuus!!! Vanhempien tulee kasvattaa lapsensa eikä siis niin päin, että lapset sanelee, mitä vanhemmat saavat/ eivät saa tehdä! Enkä todellakaan nyt kannata lapseen kohdistuvaa väkivaltaa. Mutta hei oikeesti! Jos ton jutun perusteella tulee oikeusjuttu niin oi ja voi.

Muistatko, miltä sinusta tuntui lapsena kun tukistettiin? Itseäni äiti tukisti oikein voimaa käyttäen ollessani noin viiden vanha. Kynnet oikein pureutuivat päänahkaan. Pelkäsin siitä lähtien omaa äitiäni. En pytynyt luottamaan häneen enää. Turvattomuuttahan se aiheuttaa kun kaksi kertaa isompi ihminen käy pieneen fysiikkaan käsiksi.

Muistan. Ei jäänyt traumoja.

[QUOTE="vieras";24020395]Sanoinko niin? En ole lapsen pahoinpitelyn puolesta puhuja, herran jestas! Mutta pahoinpitelystä tuossa jutussa ei olekkaan kyse. Tai no, lain mukaan tukistaminen sitä on ja eihän tukistaminen oikea kurinpidollinen toimenpide olekkaan. Mutta jos yhden kerran perusteella saa sakot niin ei herran jestas. Ja nimenomaan tuo yläkertaan kantamisjuttu saa mut kiukustumaan. Tuskinpa isäpuoli väkivaltaa on käyttänyt!!! Maalaisjärjen käyttö on sallittua.

Ja tuohon, että minä sitten vissiin katselisin sivusta, kun lapsiani pahoinpideltäisiin...Kyse oli kuitenkin ÄIDISTÄ, joka tukisti omia lapsiaan. EI siis vieraasta henkilöstä. En ole mikään tukistamisen kannattaja enkä varmasti katsoisi hyvällä, jos joku tukistaisi lastani. Mutta eihän tässäkään tilanteessa äiti ollut ulkopuolinen vaan se, joka kuritti![/QUOTE]

Taitaa niitä tukistamisia olla monenlaista. Toiset väh ottaa kiinni ja toiset reppii kunnolla?
Että et itte antas tukkapöllöä, mutta ihan sama vaikka toiset äitit repii lapsensa päät?

Joo,silloin kun joku akka kuristi pienen vauvansa pysyvästi vammaiseksi,piti ymmärtää ja paapoa kun äidillä on ollut niin rankkaa. Sitten jos pennut jatkuvasti tahallaan niskottelee,eivätkä edes ole mitään uhmaikäisiä enää,niin äidiltä ymmärrettävästä syystä palaa pinna ja heti on lauma korppikotkia niskassa nokkimassa.

En kannata lapsen pahoinpitelyä,mutta siitähän tässä nyt ei ollut kyse. Se on vähän eri asia,jos ottaa päänahkaa myöten tukasta kiinni ja pyörittelee pitkin seiniä.

Joskus jouduin pitelemään viisivuotiasta,22-kiloista poikaani raivarin ajan paikallaan ettei satuttaisi itseään eikä muita. Kyllä siinä oltiin jälkeenpäin molemmat mustelmilla,raivopäisen lapsen voimat ovat jotain ihan omaa luokkaansa. Mutta ois varmaan vaan pitänyt antaa olla,vetää ovi kiinni perässä ja mennä lukemaan divaanisohvalle vaikka Kodin Kuvalehteä ja teeskennellä että en kuule mitään.

Muistan.Ei jäänyt traumoja.
Sain jopa joskus ihan turpaani isäpuoleltani teininä ,mutta ei siitäkään jäänyt traumoja.

[QUOTE="vieras";24020435]Muistan. Ei jäänyt traumoja.[/QUOTE]

Ei mullekaan. En saanut kaupasta joskus uutta barbia,niin sylkäsin äitin naamalle siinä kassajonossa. Sillon äiti otti ohimotupon sormien väliin,tuijotti syvälle silmiin ja sano hyvin jäätävällä äänellä että anna olla viimenen kerta. Jos tuollon ois reagoitu kuten nykyvanhemmat,että vähän punastellen hymistellään muille ihmisille että meidän JeminaJamina se on niin temperamenttinen pieni pakkaus,niin luulenpa että olisin joskus vastaavassa tilanteessa sylkäissyt uudestaan.

Taitaa niitä tukistamisia olla monenlaista. Toiset väh ottaa kiinni ja toiset reppii kunnolla?
Että et itte antas tukkapöllöä, mutta ihan sama vaikka toiset äitit repii lapsensa päät?

Repii lapsensa päät? Niinköhän oli käynyt. Äidin mukaan ei. Ei ole minun asiani, jos joku tukistaa lastaan enkä todellakaan siitä mitään ilmoitusta tekisi! Ainakaan yhden kerran perusteella. Eri asia, jos äiti aina nimenomaan repisi lapsiaan hiuksista. Et sinäkään voi mennä sanomaan, että kyseinen äiti olisi nimenomaan repinyt lastensa päät! Tukistamista tosiaan on monenlaista, niin kuin totesit. Ei sakkojen saamiseen paljoa tukistamista varmaan vaadita, jos isäpuolikin sai sakot yläkertaan kantamisesta!

Yhteistyössä