Ai että mä himoitsisin aromisuolaa tohon kurkun päälle

Alkuperäinen kirjoittaja iltatähtien äippä:
aromisuolassa on läskin suurin syyllinen muuttaa solujen toimintaa että ne muuttuvat rasvasoluiksi (natriumglutamaatti)E621 KAUHEA MYRKKY :o

Mutta kas kummaa, että siihen ei ole raportoitu vielä kenenkään kuolleen... ;)

Mutta sitruunapippuria ja aromisuoloja ( ei Aromat:a, mutta vastaavia ) saa myös glutamaatittomana, onneksi. =)

En käytä ollenkaan Aromatia ja olen luopunut myös liemikuutioista. Pelkkää natriumglutamaattia ovat molemmat. E621 on myrkky ja lapsilla aiheuttaa mm. ylivilkkautta, jota voisi kuvitella ADHD:ksi.

eihän niitä kuolemia mitä liikalihavuuden seurauksena esim. Amerikassa on pilvin pimein tokikaan lasketa tähän piikkiin ja syyllisiä niihinkin on ehkä monta tapauskohtaisesti mutta prosessin alkuunpanijana..... roskaruokaa ( hamppari ranskalais tyyliin) syövät lihovat suhteettomasti enemmän kuin pelkkä ruuan rasva antaisi syyksi.....ja myös yhteyksiä noihin adhd juttuihin on löydetty samoin kuin keinomekeuttajilla niitä en myöskään anna lapsilleni (käytä itsekään) koskaan

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Aromisuola kuuluu kylläkin tomaatin päälle. :p

Ei, ku siihen kuului sitruunapippuri. Toinen natriumglutamaatin lähde. :D

:D

Eipäs kun mustapippuri! Aromisuolaa tuorekurkulle, ugh olen puhunut :)

Mustapippuria tomaatille? Pitääpä koittaa. :D

Ja joo, kuten sanottu, meillä ei ole eikä meille tule aromisuolaa. =) Ja meillä tosiaankin vältellään natriumglutamaatin (kuten muidenkin lisäaineiden) saantia muussa kuin sen luonnollisessa muodossa (eli niissä missä sitä on luonnostaan).

Mut silti saa välillä vaan tehdä mieli. :D Meni ohi jo, himotus ohitettu onnistuneesti. :saint:

miksi et laita lipstikkaa? Siitä puuttuu se hermomyrkky, makua vahvistava ainesosa, pelkkä mauste riittää. Se makuaistimushan tapahtuu AIVOISSA. Lapselle niitä ei siksi saakaan antaa YHTÄÄN - sehän lukee jo laissakin!

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mä ripottelin lapsena sokeria tomaatin päälle, ja ai että oli hyvää. :p Siis silloinoli , ei nyt enää. :xmas:

Mä ripottelin sokeria juustosiivun päälle ja sit siivu rullalle ja suuhun, ei oo kans enää hyvää tai en tiä kun ei oo tullu mieleen maistaa...
Samaten söin voipaketista leikattuja voisiivuja n.1cm paksusia pelkilteen...

Alkuperäinen kirjoittaja kangasP-akka harmaana:
Mä ripottelin lapsena sokeria tomaatin päälle, ja ai että oli hyvää. :p Siis silloinoli , ei nyt enää. :xmas:

Mä ripottelin sokeria juustosiivun päälle ja sit siivu rullalle ja suuhun, ei oo kans enää hyvää tai en tiä kun ei oo tullu mieleen maistaa...

---kokeilepa leipäjuustoa hunajalla - eikä hillahillonsiemenillä;-)

Alkuperäinen kirjoittaja kangasP-akka harmaana:

:D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aromisuolassa on läskin suurin syyllinen muuttaa solujen toimintaa että ne muuttuvat rasvasoluiksi (natriumglutamaatti)E621 KAUHEA MYRKKY :o

Mutta sitruunapippuria ja aromisuoloja ( ei Aromat:a, mutta vastaavia ) saa myös glutamaatittomana, onneksi. =)

jos niissä on hiivauutetta tai jos joku mausteuute sisältää sitä, sama juttu tai jos on seassa on pansuolaa, sama vaikutus:
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/patologi.html

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Huh, se on kyllä sellaista myrkkyä. Joskus pentuna söin sitä lusikoimalla ja voi sitä jysäriä sen jälkeen. Sen jälkeen en ole koskaan vapaaehtoisesti sitä ruokiini laittanut. :x

huomasitko, et ole ainoa?

Mistä sen huomasit silloin?

Kuka sulle sitä tarjosi, kun ei sitä lapsille saa antaa - mitään glutamaatteja ei saa. Mut otitko särkylääkettä?

Alkuperäinen kirjoittaja 12 v ilman migreeniä:-D:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

jos niissä on hiivauutetta tai jos joku mausteuute sisältää sitä, sama juttu tai jos on seassa on pansuolaa, sama vaikutus:
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/patologi.html

Ai siis yhtä paha myrkky tuo hiivauute terveydelle, kun ng:ikin? :o Vai aiheuttaa samoja oireita MIGREENIPOTILAILLE, kun ng? Valtaosalle väestöstä noista kuitenkaan ei tule mitään oireita, eikä he siihen kuole. Ja nuo lihavuudet ja niistä aiheutuvat kuolemat kyllä johtuu monesta muustakin asiasta, kun glutamaatista. Tottahan toki, niitä pitää välttää, jos niille on allerginen, yliherkkä tai saa muita oireita ja kiva, että joku haluaa terveydestään huolehtia, mutta tuo hysterian lietsominen on aika naurettavaa. Kuollaan täältä joskus kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja fegerille - oliko muitakin?:
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Huh, se on kyllä sellaista myrkkyä. Joskus pentuna söin sitä lusikoimalla ja voi sitä jysäriä sen jälkeen. Sen jälkeen en ole koskaan vapaaehtoisesti sitä ruokiini laittanut. :x

huomasitko, et ole ainoa?

Mistä sen huomasit silloin?

Kuka sulle sitä tarjosi, kun ei sitä lapsille saa antaa - mitään glutamaatteja ei saa. Mut otitko särkylääkettä?

En minä ole ainakaan nähnyt kaupassa kylttejä, mitä ruokaa saa antaa lapsille ja mitä ei. Ja tasan tarkkaan useimmissa eineksissä on na:ta, joihin joskus on pakko turvautua, vaikka onneksi harvoin ja silti kukaan ei ole mulle kassalla sanonut, että muistahan, että ng:sta johtuen et sitten saa antaa tuota lapsellesi...

sanottakoon nyt kaikille että en lietso hysteriaa ja meillä käytetään jopa aromisuolaa ja liemikuutioita mutta vältän natriumglutamaattia ja keinomakeuttajia kuten myös liikaa rasvaa ja sokeria en käytä liiaksi alkoholia jne.... eli elämme perusterveellisesti hötkyilemättä suuntaan tais toiseen :D ;) mutta ei sitä turhanpäiten ole nyt mainoskikaksikin nostettu sitä natriumglutamaatin pois jättämistä esin leikkeleistä tai valmisruuasta,,,,,

googlettamalla ko lisäaineen löytyy halukkaille tietoa

Ei löydy kaikki googlettamalla, sillä business on semmoista...

Mut elimet menee pilalle helposti niillä kipulääkkeillä ja monien haittavaikutuksiin kyllä kuoleekin:
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/040809.htm

Eikun se aiheuttaa riippuvuuksia, ihan mihin vaan:
"The commercial production of monosodium glutamate (=E621) was started in 1909. In the past, it was produced by hydrolysis of natural proteins, such as wheat gluten and soybean flakes. Nowadays, the production of monosodium glutamate is carried out through bacterial fermentation. The bacteria (Corynebacterium glutamicus ) are grown in a liquid medium containing sugars, molasses or starch as a fermentation substrate."

Sanastosta löytyy määritelmä: "eksitotoksisuus, välittäjäaine glutamaatin aiheuttama aivosolujen tuhoutuminen. Liittyy moniin vakaviin neurologisiin sairauksiin, mahdollisesti myös CFS:ään. Voidaan estää GABA-agonisteilla ja NMDA-antagonisteilla".

joo hyvä kun joku osaa noi kaikki lukea enepi vähempi alkuperäis teksteinä. Asian ydin vaan on se että monia lisäaineita tulee niin monesta asiasta ihmisen nyky ravinnossa että se määrä alkaa olla jo vahingollista ..... siksi on hyvä kun siihen aletaan kiinnittää julkista huomiota ja nostaa puheenaiheeksi kun rahan mahti on elintarviketeollisuudessakin saanut ja saa monta tahoa hiljaiseksi :$ ettei tavis kuluttaja kuule tutkimuksista mitään

Yhteistyössä