Ärsyttävät erinomaiset vanhemmat

  • Viestiketjun aloittaja Luokanopettaja
  • Ensimmäinen viesti
Pointti
Mä puuttuisin tässä ketjussa perjantaipullojen ja viikon viestien valinnan sijaan siihen, miksi itseään erityisen hyvänä opettajana pitävä henkilö haluaa tuoda julki, että kouluissa harrastetaan asioita, joiden varmasti voi arvata loukkaavan vsnhrmpia. Mitä tyydytystä tämä opettaja siitä sai?
 
"yks vaan"
Ehkä ne vanhemmat osaa ottaa jotkut asiat rennomnin, kun näistä vähän puhutaan.
Ei tapaamisiin tarvi tulla vetämään jotakin roolia.
Tullaan vaan ja puhutaan lapsen koulunkäynnistä.

Onko se niin vaarallista, jos hassulle jutulle naurahdetaan hyväntahtoisesti.
Kuten aiemmin jo totesin, meidän työpaikalla (koulu) otetaan ilo irti omistakin mokista.
 
olemme kaikki mulkkuja
Ketjun anti tähän mennessä: kaikki on samassa veneessä ja yhtä syyllisiä, joten kenenkään ei tarvitse korjata käytöstää miihinkään suuntaan, koska vastapuoli käyttäytyy kuitenkin vähintään yhtä huonosti. Syytellään siis vain toisiamme.
 
pointti
Itselleen nauraminen on aivan eri asia kuin toisten pilkkaaminen, etenkin kun on kyseessä arka/herkkä asia. Sitähän lapset ja oma vanhemmuus usein ovat. Harvasta asiasta saa yhtä helposti riidan aikaiseksi kuin toisen vanhemmuuden tai lapsien arvostelemisesta.
 
"vieras"
Onpas narsistinen ope. Aloittaa "puheen" kehumalla omaa erinomaisuuttaan, ja sitten jatkaa että hänkin on täydellinen äiti eikä edes minkään aatteen sisällä vaan ihan KAIKKIEN hyväksikatsottavien aatteiden, ja sitten heristää sormea niille jotka kehtaavat ääneen sanoa omista kasvatusperiaatteistaan.

Onko tullut mieleen, että vanhemmat lyttäisivät esimerkiksi einesruokia tehdäkseen selväksi, että eivät halua että lapsensa söisivät mitä tahansa täyteruokaa koulussakaan? Tai että toteamus "meillä ei katsota Salkkareita" voisi myös olla keskustelunaloitus siitä, että lapset pidetään lapsina eikä tuoda aikuisten maailmaa liian vahvasti esiin.

Itse kun keskustelen opettajien kanssa, haluan tietysti tuoda omaa arvomaailmaani esiin jotta voin peilata sitä koulun arvomaailmaa vasten. Ei minulla ole tarvetta yrittää "päteä" opettajan silmissä, ei se ole se syy :D

Meitä on moneen junaan, mutta soisi että sitä perusopetusluokkaa ohjastaisi kuitenkin sellainen joka ei itse ajattele olevansa kasvatuksen suurin ja erinomainen tietäjä vain siksi että omat lapset on kasvaneet ihan hyvin juuri niillä omilla opetuksilla. Ei ole opelta pois, jos eri vanhemmat painottavat kasvatuksessaan eri asioita ja haluavat kyseenalaistaa koulun tarjoamaa arvoperustaa.
 
olemme kaikki mulkkuja
[QUOTE="yks vaan";26344056]Ei kun otetaan kaikki nämä asiat hieman rennommin ja normaalimmin ;)[/QUOTE]

No näin pitäisi tehdä, mutta ketjun anti ei näytä siihen viittaavan.
 
Koulusihteeri
Onneksi suurin osa opettajistakin on ihan normaaleja ihmisiä. Onneksi monessa opettajanhuoneessa on aivan samanlaista kuin minkä tahansa yrityksen yhteisissä tiloissa. Joskus naureskellaan jonkun sanomisille, oli se sitten asiakas tai omaa väkeä, joskus kiristellään hampaita samoista syistä. Aika monta koulua tullut "sisäpuolelta" nähtyä. Monessa opehuoneessa kuitenkin oppilas ja hänen oppimisensa/tekemisensä on se tärkein, ei vanhemmat.
 
Nellien
No onneksi mulla ei ole tuollaisia ongelmia! Ja toki lasten kotiolot minulle kuuluu. Mutta juttelen niistä mielelläni ihan itse asianosaisten kanssa. Ja ehdottomasti viimeistään siinä vaiheessa, kun kotiongelmat alkavat vaikuttaa koulunkäyntiin.
otatko huomioon sellaisen asian että joskus ne onkin ne kouluolot kun vaikuttaa lapsen koulunkäyntiin.

Hyvänä esimerkkinä oma lapseni. Hän aloitti koulutiensä ilman avustajaa ja ilmeisesti suht epäpätevän opettajan johdolla+ nää yleiset avustajat ei oikein ollut kunnolla koulutettuja. Lapsella muutenkin marraskuun loppu ja toukokuu on sellasia että on enempi hankaluuksia, ja aina pitkän kotiloman jälkeen taas paljon rauhallisempaa. Miksikö, no koska hänellä on adhd ja aistiyliherkkyyttä yms. hän joutuu tavallaan kestämään enempi kuin tavis lapset koska koulupäivät stressaa häntä enempi.

No tässä ekassa koulupaikassa tehtiin ls-ilmoituksia, kuraattori valitti kun sossusta ei saa apua. rehtori valitti. (johon minä totesin että jos nitiä vanhempia joskus kuuntelisi niin ongelmilta voisi välttyä) lapsi sai kirjallisen varoituksen yms.

No sosiaalityöntekijä totesi että kotona ei ole vikaa, ja erityislapsen kanssa on pärjättävä.

No lapsi vaihtoi koulua. Henkilökunta paremmin ajan tasalla adhd:sta yms. lapsi sai henkilökohtaisen avustajan, asioita ennakoitiin ja lasta eriytettiin tarpeen mukaan opiskelemaan kaksin avustajan kanssa ja tadaa 5kk onkin mennyt lepposasti.

Ajattele ennen joululomaa oli muka koulunkäynti kelvoton ja joululoman jälkeen uudessa koulussa meni loistavasti. Kotona mikään ei muuttunut, mutta koulussa muuttui!

toki kuten aiemmin mainitsin hän yleensä pitkillä lomilla ikäänkuin lataantuu, kun ei ole sellasta stressiä, niin sit pari viikkoo menee yleensä pitkän loman jälkeen hyvin muutenkin.
 
"yks vaan"
Itselleen nauraminen on aivan eri asia kuin toisten pilkkaaminen, etenkin kun on kyseessä arka/herkkä asia. Sitähän lapset ja oma vanhemmuus usein ovat. Harvasta asiasta saa yhtä helposti riidan aikaiseksi kuin toisen vanhemmuuden tai lapsien arvostelemisesta.
Tämäkin totta.
Mutta vanhemmat eivät yleensä tiedä, mitä opettajienhuoneessa puhutaan :D
Opettajienkin työ on välillä rankkaa kaikkine vaatimuksineen (itse työhön liuttyvät, erityistarpeiset lapset, vaativat vanhemmat, yhteistyökuviot, viralliset jutut........)
ja työtovereiden kanssa nollataan pää joskus tällä tavalla. Kaikki vaitiolovelvollisia, mutta ymmärtävät toisiaan täysin, kun samaa työtä tekevät.

Jos mä meen vaikka autohuoltamoon ja selitän autoni vioista, olen aika varma, että korjaajat jollekin asialle nauravat keskenään, kun olen selittänyt varmaan monta epäolennaista asiaa olennaisen ohessa. Ja mitäs tuosta :)

Vakavastikin tietenkin puhutaan yhdessä jostakin oppilaasta/tilanteesta, jos tilanne vaatii puuttumista.
 
Blue
Sieltähän järkevä tyttö löytyi! En minäkään mene koskaan kertomaan kahvipöydässä opettajainhuoneessa, millaisia kiitoskukkia sain vanhemmilta tai miten minua toivottiin jatkamaan luokkani kanssa myös ensi vuonna. Ei tarvitse. Työ puhukoon puolestaan.
Tyttö en ole.

Ja ei tarvitse työn puhua aina puolestaan, kyllä meistä jokainen niitä kiitoksia kaipaa. Mutta silloin kun on puhe lapsen koulunkäynnistä niin vanhemmalle pitää riittää kiitokseksi se että lapsi pärjää koulussa hyvin ja saa kiitoksia, turha on siinä alkaa omaa häntäänsä nostamaan sillä että sattuu olemaan hyvin pärjäävän lapsen vanhempi.

MUTTA, nyt kun luin koko ketjun niin täytyy sanoa että vaikka aloitus olikin mielestäni oikein hyvä niin ammuit yli ja pahasti. Nyt tästä ketjusta (jossa oli helkkarin hyvä pointti) ei jää kenellekään käteen muuta kuin se että ap oli helkkarin ärsyttävä, ja muka näppärä ja kamalan nokkela...
 
Blue
Mä puuttuisin tässä ketjussa perjantaipullojen ja viikon viestien valinnan sijaan siihen, miksi itseään erityisen hyvänä opettajana pitävä henkilö haluaa tuoda julki, että kouluissa harrastetaan asioita, joiden varmasti voi arvata loukkaavan vsnhrmpia. Mitä tyydytystä tämä opettaja siitä sai?
Olen ollut töissä päiväkodissa jossa arvottiin perjantaipullo. Mutta ei sitä todella kuuluteltu lasten vanhemmille tms. On asioita joita ei kuulutella taukohuoneen ulkopuolelle. Vaikka siinä ei mitään väärää olekaan, mutta miksi kuitenkaan loukata tahallisesti ketään, tai aiheuttaa närää..
 
pointti
Jälleen on eri asia puhutaanko auton huollosta vai lapsen pärjäämisestä.
Jos hiukan kärjistetään: kuvittele, että olet terapeutille kertonut ongelmiasi, purkanut pahaa oloasi ja tietenkin odotat että saat häneltä apua ongelmiisi. Sitten kuulet, että tämä terapeutti naureskelee kollegoilleen miten naurettavia potilaita hänellä on. Kuinka paljon luotat terapeuttiisi tämän jälkeen? Miten helppoa on kertoa hänelle niitä SINULLE tärkeitä ja isoja asioita? Olisitko jatkossa enää hänen asiakkaansa?

Pointtini siis olikin se, miksi kukaan haluaa toisen tietävän että häntä luultavasti pilkataan suljettujen ovien takana? Miten se edistää opettajien ja vanhempien välistä yhteistyötä? Mitä hyötyä siitä on kenellekään muulle kuin tälle opettajalle, joka jonkin tyydytyksen toivossa asiasta halusi julkisesti kertoa.
 
Silja.S
Tuolla joku jo haukkui ketjun aloittajaa narsistiksi. Tähän on tullut hurjasti vastauksia, joita en jaksa kaikkia läpi lukea. Sen kuitenkin sanon, että mielestäni aloittajan tarkoitus ei ollut korostaa omaa erinomaisuuttaan vaan kertoa, että on hyvä pyrkiä parhaimpaansa, on hyvä pyrkiä olemaan hyvä vanhempi, mutta sen voi tehdä mollaamatta ja väheksymättä muita.
 
Åhyi
Vanhemmilla on varmaan hirvee alemmuuskompleksi olla opettajan edessä, pitää siis vähän kehua ja paisutella kasvatusmetodejaan, kun opettaja itse on niin täynnä omaa erinomaisuuttaan opettajanan.
 
???
Miten te jaksatte käyttää pyhäpäiväänne tällaiseen hiiltymiseen? Eikö kannattaisi elää normaalia ja oikeaa elämää. Mistä te tiedätte, onko alkuperäinen joku katkera lapseton tms? Mitä lapsenne tänään tekevät? Ovatko ne kaikki isällään?
 
teetg
Alkuperäinen kirjoittaja Åhyi;26344190:
Vanhemmilla on varmaan hirvee alemmuuskompleksi olla opettajan edessä, pitää siis vähän kehua ja paisutella kasvatusmetodejaan, kun opettaja itse on niin täynnä omaa erinomaisuuttaan opettajanan.
Miksi näin pitäisi olla? Miten opettajuus ja vanhemmuus liittyvät toisiinsa? En minäkään lääkärissä ala kehua omia kasvatusmetodejani pönkittääkseni omaa vanhemmuuttani, koska olen niin *elvetin kateellinen lääkärille siitä, että hän on niin hyvä lääkäri :D
 
"VIERAS"
Oli sitten tarkoituksella provosoiva aloitusviesti tai ei niin ärsyttävän erinomaiseksi itsensä kuvitteleva luokanope. Open mukaan vanhemmat kehuvat sitä ja tätä ja ope itse kehuu itsensä maasta taivaisiin. Hei halleluja miten huippu ope olet.
 
"Yks vaan"
Jälleen on eri asia puhutaanko auton huollosta vai lapsen pärjäämisestä.
Jos hiukan kärjistetään: kuvittele, että olet terapeutille kertonut ongelmiasi, purkanut pahaa oloasi ja tietenkin odotat että saat häneltä apua ongelmiisi. Sitten kuulet, että tämä terapeutti naureskelee kollegoilleen miten naurettavia potilaita hänellä on. Kuinka paljon luotat terapeuttiisi tämän jälkeen? Miten helppoa on kertoa hänelle niitä SINULLE tärkeitä ja isoja asioita? Olisitko jatkossa enää hänen asiakkaansa?

Pointtini siis olikin se, miksi kukaan haluaa toisen tietävän että häntä luultavasti pilkataan suljettujen ovien takana? Miten se edistää opettajien ja vanhempien välistä yhteistyötä? Mitä hyötyä siitä on kenellekään muulle kuin tälle opettajalle, joka jonkin tyydytyksen toivossa asiasta halusi julkisesti kertoa.
No, mä olen joskus teininä käynyt psykologilla ja ainakin näin jälkeen päin voin kuvitella, että on hyväntahtoisesti hymähdellen ehkä kollegansa kanssa puhunut jostakin sanomisestani. En tiedä olenko epänormaali, mutta ei mua tuo haittaa.
Vaitiolovelvollisia ovat, ja hyväntahtoisia.

Ehkä mun asenne kertookin siitä, että itse en koskaa pahassa mielessä kenestäkään puhele työkavereidenkaan kanssa.
 
Tulevan ekaluokkalaisen äiti
Sä saat olla mun puolesta ihan mitä haluat. Mutta jo tuo kuva kertoo sinusta paljon. Pieni keijutar, joka vahtii suurilla ja viattomilla silmillään, etteivät pienet keijulapset satuttaisi siipiään pelottavassa maailmassa. Kannattaa opettaa ne kultakeijut lentämään vakaasti! :)
Täytyy tähän laittaa oma kommenttini, että vaikutat kyllä todella ilkeältä!
Toivottavasti oman lapseni opettaja ei ole tuollainen. :(
 
Tulevan ekaluokkalaisen äiti
Tuosta asiasta.
Ok, sen ymmärrän, että vanhemmat ärsyttävät, jos ja kun alkavat kehua kasvatusmenetelmillään ja kuinka erinomaisia vanhempia he ovat - siinä olen ap:n kanssa samaa mieltä, että on tärkempää huolehtia lapsen perusturvallisuudesta ja ruoasta.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että ketjun ap nostaa itsensä jotenkin korkeammalle tasolle, kuin ne vanhemmat.
Kun hän on opettaja, eikä hän alennu tälle WT-tasolle - hän luulee olevansa jotenkin muita hienompi??
Täysi peesi tälle.

Tämä keskustelu on aloittajan vuoksi lähtenyt ihan kummallisille urille, ja toistan vielä, että hän vaikuttaa ilkeältä.
 
"vieras"
Tuolla joku jo haukkui ketjun aloittajaa narsistiksi. Tähän on tullut hurjasti vastauksia, joita en jaksa kaikkia läpi lukea. Sen kuitenkin sanon, että mielestäni aloittajan tarkoitus ei ollut korostaa omaa erinomaisuuttaan vaan kertoa, että on hyvä pyrkiä parhaimpaansa, on hyvä pyrkiä olemaan hyvä vanhempi, mutta sen voi tehdä mollaamatta ja väheksymättä muita.
"Opettajan" tulkinta vanhempien puheesta oli, että he korostavat omaa erinomaisuuttaan. Näin hän itse korosti tässä ketjussa omaa erinomaisuuttaan. :D

Ap
""Yksi asia minua on kuitenkin alkanut viime aikoina suorastaan kyrpimään yhteiskunnan eriarvostuessa, nimittäin vanhemmat, jotka haluavat osoittaa olevansa parempia kuin muut. Varsinkin vanhempainvartit ovat yhtä tuskaa näiden vanhempien kanssa, jotka käyttävät koko ajan selittelemiseen, kuinka meillä EI IKINÄ lueta Seiskaa tai meillä EI IKINÄ katsota Salkkareita tai meillä EI IKINÄ hyväksytä rasismia tai homovastaisuutta. Voisin luetella satoja esimerkkejä, mitä nykyajan vanhemmat - tunnetaan myös käsitteellä MeandI-äidit tai IT-isät - kertovat opettajille vanhempainilloissa korostaakseen omaa erinomaisuuttaan!""

Eihän vanhemmat sanoneet olevansa erinomaisempia. Tämä ap sanoi olevansa erinomainen,

""Eivät minunkaan lapseni katso koskaan Salkkareita tai edes kolmosen lastenohjelmia. He ovat aina siisteissä vaatteissa ja harrastavat kivoja asioita. Perheemme arsenaaliin kuuluu myös pitkä kotihoito ja subjektiivisen päivähoidon välttely, pitkä imetys, kestovaipat, luomupainotteinen ruokavalio, täydellinen päihteettömyys lasten nähden jne jne.

Eli noissa "erinomaisuusknopeissa" ei ole itsessään yhtään pahaa. ""

Ja joo, en todellakaan usko että ap on oikeasti opettaja ja näin hölmö. Kunhan sunnuntaipäivän provon joku päätti läpsäyttää ilmoille.
 
On se hyvä, että koulua on enää jäljellä vain ensi viikko. Pääsee sitten kaikki - niin oppilaita ja opettajia myöten - ansaitulleen kesälomalle :).

Kiva, kun kuitenkin jaksoit - parahin ap - kuunnella ja opettaa meidän lapsiamme sekä kantaa huolta meidän vanhempien ulosannista, ajatuksenjuoksuistamme puhumattakaan :flower:. Rentouttavaa lomaa sinulle :).
 
"myö"
Mie olen yläkoulun ope melko haastavalla alueella, ja täytyy sanoa, ettei vastaavia kokemuksia vanhemmista ole. Lähinnä ihmettelen, miten nöyrästi ja vastuunsa kantaen jaksavatkin keskustella murrosiän pyörteissä ponnistelevien lastensa tempauksista :). Oppilaat myös ovat paitsi moniongelmaisia ja ylivilkkaita, myös kovasti opettajaa kaipaavia ja avusta kiitollisia. Luojalle kiitos meidän koulun sijoittumisesta ongelmalähiöön!

Mutta mie tavallaan tunnistan tuon vanhempityypin oman tyttöni luokalta. Lapset on kasvatettu kannustaen ja tukien kaikessa mahdollisessa ; yksi pieni asia on vain unohdettu: se toisen ihmisen huomioonottaminen.

Mu
 

Yhteistyössä