No onneksi mulla ei ole tuollaisia ongelmia! Ja toki lasten kotiolot minulle kuuluu. Mutta juttelen niistä mielelläni ihan itse asianosaisten kanssa. Ja ehdottomasti viimeistään siinä vaiheessa, kun kotiongelmat alkavat vaikuttaa koulunkäyntiin.
otatko huomioon sellaisen asian että joskus ne onkin ne kouluolot kun vaikuttaa lapsen koulunkäyntiin.
Hyvänä esimerkkinä oma lapseni. Hän aloitti koulutiensä ilman avustajaa ja ilmeisesti suht epäpätevän opettajan johdolla+ nää yleiset avustajat ei oikein ollut kunnolla koulutettuja. Lapsella muutenkin marraskuun loppu ja toukokuu on sellasia että on enempi hankaluuksia, ja aina pitkän kotiloman jälkeen taas paljon rauhallisempaa. Miksikö, no koska hänellä on adhd ja aistiyliherkkyyttä yms. hän joutuu tavallaan kestämään enempi kuin tavis lapset koska koulupäivät stressaa häntä enempi.
No tässä ekassa koulupaikassa tehtiin ls-ilmoituksia, kuraattori valitti kun sossusta ei saa apua. rehtori valitti. (johon minä totesin että jos nitiä vanhempia joskus kuuntelisi niin ongelmilta voisi välttyä) lapsi sai kirjallisen varoituksen yms.
No sosiaalityöntekijä totesi että kotona ei ole vikaa, ja erityislapsen kanssa on pärjättävä.
No lapsi vaihtoi koulua. Henkilökunta paremmin ajan tasalla adhd:sta yms. lapsi sai henkilökohtaisen avustajan, asioita ennakoitiin ja lasta eriytettiin tarpeen mukaan opiskelemaan kaksin avustajan kanssa ja tadaa 5kk onkin mennyt lepposasti.
Ajattele ennen joululomaa oli muka koulunkäynti kelvoton ja joululoman jälkeen uudessa koulussa meni loistavasti. Kotona mikään ei muuttunut, mutta koulussa muuttui!
toki kuten aiemmin mainitsin hän yleensä pitkillä lomilla ikäänkuin lataantuu, kun ei ole sellasta stressiä, niin sit pari viikkoo menee yleensä pitkän loman jälkeen hyvin muutenkin.