Ärsyttävät erinomaiset vanhemmat

  • Viestiketjun aloittaja Luokanopettaja
  • Ensimmäinen viesti
Pikaisesti: mikä sun ammatti on? Olen itse hyvin, hyvin ihmisten ammatteja kunnioittava ja suorastaan ammattiuskovainen. Jos olet esimerkiksi lääkäri ja kerrot työssäsi tapahtuvista epäkohdista, kuuntelen mielelläni asiantuntevan mielipiteesi ja otan onkeeni, sillä minulla ei ole mitään syytä uskoa sinun valehtelevan. Ainakaan lähtökohtaisesti. Joskus HS:ssa oli juttu, jossa hammaslääkärit kertoivat potilaiden ärsyttävimmät vakiofraasit ja -selitykset. En pitänyt hammaslääkäreitä yhtään ylentyvinä, vaikka teksti oli paikoitellen rajua. Ja jutun jälkeen totisesti varoin noita fraaseja, joihin potilaat haksahtavat.
Ammatti on yrittäjä ja koulutus tradenomi YAMK.
Ja ala on sellainen, että kaikella kunnioituksella en usko sinun ymmärtävän sen epäkohdista mitään. :D
 
Luokanopettaja
Ammatti on yrittäjä ja koulutus tradenomi YAMK.
Ja ala on sellainen, että kaikella kunnioituksella en usko sinun ymmärtävän sen epäkohdista mitään. :D
No jos vaikka tulisit kertomaan mulle, mihin mun kannattaisi tunkea omaisuuttani (opettajien palkat on tunnetusti tosi isoja), niin varmasti kuuntelisin silmät ja huulet soikeana enkä alkaisi urputtaa vastaan. Mutta ehkäpä rahaan ei liitykään yhtä isoa tunnelatausta kuin omiin lapsiin. Mutta havainnot ovat tällaisia. Ja unohdin sanoa, etten tosiaankaan ole yksin. Perjantaina meidän opettajainhuoneessa arvotaan perjantaipullo ja valitaan viikon wilma-viesti. Yleensä kermapylly voittaa kyseisen tittelin.
 
No jos vaikka tulisit kertomaan mulle, mihin mun kannattaisi tunkea omaisuuttani (opettajien palkat on tunnetusti tosi isoja), niin varmasti kuuntelisin silmät ja huulet soikeana enkä alkaisi urputtaa vastaan. Mutta ehkäpä rahaan ei liitykään yhtä isoa tunnelatausta kuin omiin lapsiin. Mutta havainnot ovat tällaisia. Ja unohdin sanoa, etten tosiaankaan ole yksin. Perjantaina meidän opettajainhuoneessa arvotaan perjantaipullo ja valitaan viikon wilma-viesti. Yleensä kermapylly voittaa kyseisen tittelin.
Voisinhan mä sulle muutaman sijoitusneuvon antaa.
Mutta siis asiaan, mielestäni se ei ole minun opetúsasiantuntemuksestani kiinni, miten sinä suhtaudut oppilaiden vanhempiin ja nostat itsesi korkeammalle tasolle - viitaten tekstiisi "kuuntelisin silmät ja huulet soikeana enkä alkaisi urputtaa vastaan". En minä sinun opetusmetodeistasi urputakaan, vaan suhtautumisesta lasten vanhempiin ja itsesi korkea-arvoistamisesta.
Ja sinä tosiaankin muutit suhtautumistani ja ajatusmaailmaani opettajiin - jos ala-asteen opettajainhuoneessa arvotaan perjantaipullo (jonka kuka tahansa lapsi voi napata), niin huhhuh.
Toki opettajatkin ovat vain ihmisiä, mutta se, että opettajainhuoneessa kiertää pullo, jolla joku maisteri saa päänsä sekaisin perjantai-iltana, on minusta jo vähän liikaa.
Ja viikon Wilma-viestin valitseminen on pelkästään epäkohteliasta ja törkeää.
Ja kyllä, minä tiedän, mikä on Wilma.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen ope
Samaa mieltä olen kanssasi ap! Näitä tällaisia "erinomaisia" vanhempia kyllä löytyy. Itsensä nostaminen jalustalle ärsyttää minuakin, mutta vielä enemmän puistatuksia aiheuttavat ne erinomaiset vanhemmat, joilla on omasta mielestään oikeus puuttuua jokaiseen opettajan askeleeseen ja vaatia selityksiä KAIKESTA, mitä opettaja tekee ja miksi tekee miten tekee.

Nämä "vaatijavanhemmat" haluavat päteä asiassa kuin asiassa ja toimia opettajan neuvonantajina (ja löytävät usein kritisoitavaa opettajan opetustavoista ja toimintatavoista). He myös kuvittelevat, että heidän lapsensa on ainoa kyseisessä luokassa oleva ja opetus pitäisi suunnitella vastamaan juuri heidän silmäteränsä tarpeita (toki opettajana yritän ottaa parhaani mukaan oppilaiden yksilölliset tarpeet ja kyvyt huomioon, mutta rajansa tässäkin on olemassa, jos luokassa on 20-30 yksilöä). Huh-heijaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Anukkio
äimänkäkenä
No jos vaikka tulisit kertomaan mulle, mihin mun kannattaisi tunkea omaisuuttani (opettajien palkat on tunnetusti tosi isoja), niin varmasti kuuntelisin silmät ja huulet soikeana enkä alkaisi urputtaa vastaan. Mutta ehkäpä rahaan ei liitykään yhtä isoa tunnelatausta kuin omiin lapsiin. Mutta havainnot ovat tällaisia. Ja unohdin sanoa, etten tosiaankaan ole yksin. Perjantaina meidän opettajainhuoneessa arvotaan perjantaipullo ja valitaan viikon wilma-viesti. Yleensä kermapylly voittaa kyseisen tittelin.
Eli teillä viikottain naureskellaan oppilaiden vanhemmille? Ei taida olla hyvä henki koulussa?
 
Yks ope
Alkuperäinen kirjoittaja äimänkäkenä;26343647:
Eli teillä viikottain naureskellaan oppilaiden vanhemmille? Ei taida olla hyvä henki koulussa?
Meillä nauretaan ainakin päivittäin. Tästä taas huomaa, miten pösilöä väkeä vanhemmista löytyy!
 
"Helmi S"
Perjantaipullon ymmärrän, mutta viikon wilma-viestin valitseminen on jo törkeää. En haluaisi olla tuollaisessa työyhteisössä.
'
Muutenkin luettuani tätä ketjua olen taas tyytyväinen, että opetan yläkoulussa, jossa vanhempien kanssa ollaan yhteydessä asioiden tiimoilta ja kasvatusaiheisia keskusteluja käydään vain harvakseltaan. Ja toisin kuin ap, minä en ole virheetön ihminen. Ehkä juuri siksi kunnioitan ihmisiä - oppilaita ja heidän vanhempiaan yksilöinä, enkä koe tuollaisia antipatioita yhtäkään oppilaan vanhempaa kohtaan.
 
Yks ope
Ajattelin ihan samaa - eikös juuri niiden vanhempien takia opettajilla ole heidän työnsä? Ei kai lapsiakaan haikara tuo. ;)
Kirjoitit tuolla aiemmin ap:lle, ettei yliopistokoulutusta huomaa/uskoisi. No ehkä sä et just huomaa ap:n pointteja, kun sulla ei ole yliopistokoulutusta. On tainnut olla yliopistokoulutuksen puuttuminen sunkin uralla usein kantona kaskessa ja sitten olet katkera niille, ketkä sen ovat hankkineet. Ja mitäpä pikkukaupungissa yliopistopapereilla tekisikään?
 
Meillä nauretaan ainakin päivittäin. Tästä taas huomaa, miten pösilöä väkeä vanhemmista löytyy!
On eri asia nauraa sillon tälloin kuin järjestää ihan hetki pilkantekoa varten. Kyllähän vanhemmat ja opiskelijatkin naureskelevat välillä opettajille. Nauramisessa ei ole pahaa kun se tehdään hyväntahtoisesti, tuo perjantaihetki ei kuulosta siltä.
 
Opettaja opettaja
On eri asia nauraa sillon tälloin kuin järjestää ihan hetki pilkantekoa varten. Kyllähän vanhemmat ja opiskelijatkin naureskelevat välillä opettajille. Nauramisessa ei ole pahaa kun se tehdään hyväntahtoisesti, tuo perjantaihetki ei kuulosta siltä.
Hui! Onpa siellä tiukkailmeinen setä! Milloin oot viimeksi päässyt rymäyttämään naista oikein kunnolla? Se vois rentouttaa sua!
 
Kirjoitit tuolla aiemmin ap:lle, ettei yliopistokoulutusta huomaa/uskoisi. No ehkä sä et just huomaa ap:n pointteja, kun sulla ei ole yliopistokoulutusta. On tainnut olla yliopistokoulutuksen puuttuminen sunkin uralla usein kantona kaskessa ja sitten olet katkera niille, ketkä sen ovat hankkineet. Ja mitäpä pikkukaupungissa yliopistopapereilla tekisikään?
Itse asiassa en ole koskaan yliopistokoulutusta tarvinnut, enkä sen kummemin halunnut.
Tämä menee keulimisen puolelle, mutta menköön - tienasin viime vuonna 114000 euroa ja ihan vaan YAMK-papereilla.
Ja kyllä, en uskoisi, että ap:lla on yliopistokoulutus, mikäli hänen juttujensa tasoa katsoo.
Jos on yliopistokoulutettu, luulisi, että on sen verran älliä, ettei hauku muita vanhempia julkisesti opettajainhuoneessa tai arvo perjantaipulloja. ;)
 
"yks vaan"
Voisinhan mä sulle muutaman sijoitusneuvon antaa.
Mutta siis asiaan, mielestäni se ei ole minun opetúsasiantuntemuksestani kiinni, miten sinä suhtaudut oppilaiden vanhempiin ja nostat itsesi korkeammalle tasolle - viitaten tekstiisi "kuuntelisin silmät ja huulet soikeana enkä alkaisi urputtaa vastaan". En minä sinun opetusmetodeistasi urputakaan, vaan suhtautumisesta lasten vanhempiin ja itsesi korkea-arvoistamisesta.
Ja sinä tosiaankin muutit suhtautumistani ja ajatusmaailmaani opettajiin - jos ala-asteen opettajainhuoneessa arvotaan perjantaipullo (jonka kuka tahansa lapsi voi napata), niin huhhuh.
Toki opettajatkin ovat vain ihmisiä, mutta se, että opettajainhuoneessa kiertää pullo, jolla joku maisteri saa päänsä sekaisin perjantai-iltana, on minusta jo vähän liikaa.
Ja viikon Wilma-viestin valitseminen on pelkästään epäkohteliasta ja törkeää.
Ja kyllä, minä tiedän, mikä on Wilma.
No ei se pullon arpominen kyllä mitenkään erikoista ole (vaikka itse olen absolutisti). Käytössä monilla työpaikoilla. Pullo menee opettajan mukana kotiin eikä sitä lasten nähden arvota. Ja kyllä, opettajat jakavat keskenään noita huvittavimpia/käsittämättömimpiä oppilaiden vanhempien kommentteja
varmasti joka koulun opettajienhuoneessa.
Ihan niin kuin muissakin ammateissa, opettajankaan työtä ei voi täysin ymmärtää eikä tajuta, jos ei sitä itse tee. Ja kun on niistä jokaisen vanhemman kullannupuista kyse, vanhempien narkka on herkkä.

Voisko vähän ottaa rennommin.
 
yks vaan korjaa
[QUOTE="yks vaan";26343741]No ei se pullon arpominen kyllä mitenkään erikoista ole (vaikka itse olen absolutisti). Käytössä monilla työpaikoilla. Pullo menee opettajan mukana kotiin eikä sitä lasten nähden arvota. Ja kyllä, opettajat jakavat keskenään noita huvittavimpia/käsittämättömimpiä oppilaiden vanhempien kommentteja
varmasti joka koulun opettajienhuoneessa.
Ihan niin kuin muissakin ammateissa, opettajankaan työtä ei voi täysin ymmärtää eikä tajuta, jos ei sitä itse tee. Ja kun on niistä jokaisen vanhemman kullannupuista kyse, vanhempien narkka on herkkä.

Voisko vähän ottaa rennommin.[/QUOTE]

Anteeksi, NAHKA on herkkä. :)
 
[QUOTE="yks vaan";26343741]No ei se pullon arpominen kyllä mitenkään erikoista ole (vaikka itse olen absolutisti). Käytössä monilla työpaikoilla. Pullo menee opettajan mukana kotiin eikä sitä lasten nähden arvota. Ja kyllä, opettajat jakavat keskenään noita huvittavimpia/käsittämättömimpiä oppilaiden vanhempien kommentteja
varmasti joka koulun opettajienhuoneessa.
Ihan niin kuin muissakin ammateissa, opettajankaan työtä ei voi täysin ymmärtää eikä tajuta, jos ei sitä itse tee. Ja kun on niistä jokaisen vanhemman kullannupuista kyse, vanhempien narkka on herkkä.

Voisko vähän ottaa rennommin.[/QUOTE]

Pullon arpominen nyt on vielä ihan ok - kuitenkin vähän kyseenalaista, kun on kyseessä kuitenkin paikka, jossa pienempi väki ammentaa sivistystä itseensä.
Mutta tässä huomaa kyllä taas kunnan työntekijöiden asenteen - jos meillä töissä haukuttaisiin kilpaa jotain asiakasta ja hänen käytöstään, olisi ne työntekijät pian entisiä työntekijöitä.
Ajatella saa, mitä haluaa, mutta kaikkia ajatuksia ei ole sopivaa tuoda julki - luulisi sen yliopistokoulutetut tietävän. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Data
"yks vaan"
Pullon arpominen nyt on vielä ihan ok - kuitenkin vähän kyseenalaista, kun on kyseessä kuitenkin paikka, jossa pienempi väki ammentaa sivistystä itseensä.
Mutta tässä huomaa kyllä taas kunnan työntekijöiden asenteen - jos meillä töissä haukuttaisiin kilpaa jotain asiakasta ja hänen käytöstään, olisi ne työntekijät pian entisiä työntekijöitä.
Ajatella saa, mitä haluaa, mutta kaikkia ajatuksia ei ole sopivaa tuoda julki - luulisi sen yliopistokoulutetut tietävän. ;)
Kysyinkin, että voisko ottaa vähän rennommin.
Ideana ei ole haukkuminen.
Joskus jos oikeasti ärsyttää, oman mielenterveyden takia on hyvä purkaa vaativien vanhempien edesottamukset kollegan kanssa, joka ymmärtää tilanteen täysin (kenenkäs muun?).

Ja tuo vanhempien hassutuksista kertominen ei ole yleensä haukkumista (luokanopettajat ovat pääsääntöisesti ylikilttejä),
vaan nimenomaan hassuilta tuntuvien asioiden jakamista luotettavassa ympäristössä, jossa muut ymmärtävät miten huvittavasta sattumuksesta on kyse.

Ja juu, opettajat nauravat paljon myös omille hassutuksilleen ja kömmähdyksilleen opettajienhuoneessa. Arkikomiikka on hauskaa.
Opettajienhuoneet ovat yleensä aika iloisia paikkoja :)

Voisihan kaikkeen tietysti suhtautua äärimmäisellä vakavuudellakin.
 
dffd
Valotahan hieman myös niitä opettajien kahvihuonekeskusteluja muunkin kuin slangin muodossa! Tekö ette hurskastele ja vouhota? Tekö ette päde ja ole olevinaan parempia kuin muut pitkine kesälomineen ja arvostele niitä vanhempia joilla menee huonommin kuin teillä ja joilla ei ole kesälläkään yhtä pitkää lomaa kuin lapsilla?

Jos väität muuta niin puhut paskaa! Te jauhatte ihan samalla tavalla kermapersuperheistä ja rötöperheistä kahvihuoneessa. Turha kieltää sillä olen työskennellyt useammassakin koulussa ja joka ainoa päivä kuulee paskanpuhumista vanhemmista ja oppilaista.
 
voi kauhistelijat
Kaikissa ammateissa haukutaan asiakkaita, ihan oikeasti. Ei sitä muuten jaksaisi, kun joutuu kaikenlaisia tallaajia kohtaamaan. Haukkuminen autaa jaksamaan ja kohtaamaan asiakkaan neutraalisti.

Itse olen lastentarhanopettaja ja jopa omalla työpaikkallani päiväkodissa arvotaan perjantaipullo.

Kiitos ap mielenkiintoisesta topicista.
 
Kaikissa ammateissa haukutaan asiakkaita, ihan oikeasti. Ei sitä muuten jaksaisi, kun joutuu kaikenlaisia tallaajia kohtaamaan. Haukkuminen autaa jaksamaan ja kohtaamaan asiakkaan neutraalisti.

Itse olen lastentarhanopettaja ja jopa omalla työpaikkallani päiväkodissa arvotaan perjantaipullo.

Kiitos ap mielenkiintoisesta topicista.
Meillä ei haukuta ollenkaan. En ole kuullut kummallakaan puolella (sosiaaliala ja yliopisto) asiakkaiden haukkumista.
 

Yhteistyössä