Ärsyttävät erinomaiset vanhemmat

  • Viestiketjun aloittaja Luokanopettaja
  • Ensimmäinen viesti
"vanhempi"
Nyt kyllä äiteihin kolahti, kun joku ei nostakaan heitä muita ylemmäs, vaikka he ovat koko lapsen elämän ajan pyrkineet kehittämään äitiydestään täydellisen suorituksen. Täytyy sanoa, että valitsit juuri oikean palstan purkaaksesi ärtymystäsi. Itse olen vanhempi, joka on tavannut kyseisiä vanhempia aikaisemmassa asuinpaikassa. Ehkä tässäkin asuinpaikka vaikuttaa: maaseudulla on enemmän ns. jalat maassa ihmisiä ja isommassa kaupungissa (etenkin ns. paremmalla asuinalueella) näitä pätijöitä, joita riittää myös tavallisille työpaikoille.

Ymmärrän aloittajan ärtymyksen siitäkin syystä, että vanhempainiltaan ja vanhempainvarttiin varattu aika on rajallinen. Toiset vanhemmat joutuvat turhaan odottamaan, lastenvahdit kotona vilkuilevat kelloa ja opettajan työpäivä venyy kohtuuttomasti, jos jotkut vanhemmat pitkittävät aivan tyhjänpäiväisten asioiden vuoksi näitä tilaisuuksia.
 
"Rouva"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26343213:
Ilmatorjuntaisä? Hoo, mä haluankin olla ilmatorjuntaäiti :D

Mutta aiheeseen... ymmärrän ap:tä, koska mä aikoinaan kohtasin opettajia, jotka joka vanhempainillassa ja -vartissa korostivat omaa erinomaisuuttaan. Mua taas ei kiinnostanut pätkääkään se opettaja vaan ainoastaan lapseni ja lapseni koulunkäynti. Oman erinomaisuutensa korostaminen vanhempainilloissa - olipa se sitten opettaja tai vanhempi - on noloa.
=) Juuri näin. Tai oman erinomaisuuden korostaminen keskustelupalstalla... ;) "Minä olen juuri se täydellinen opettaja, jonka jokainen haluaa lapselleen..." no näiden kirjoitusten perusteella täytyy sanoa, että enpä haluaisi....
 
Luokanopettaja
[QUOTE="vieras";26343351]Minä olen aina kuvitellut, että kyllä se opettaja huomaa ilman minunkin kertomustani, ettei meillä esim. katsota salkkareita.[/QUOTE]

Näin juuri. Kun tutustutaan oppilaiden kanssa, niin kyllä sen ennen pitkää huomaa, kenen perheessä asiat on balanssissa ja kenen ei. Ja oikeasti, muutamat Salkkarit ei sitä hyvinvointia romuta, jos perheessä asiat toimii muuten hyvin.
 
Luokanopettaja
[QUOTE="vanhempi";26343352]

vanhempainiltaan ja vanhempainvarttiin varattu aika on rajallinen. Toiset vanhemmat joutuvat turhaan odottamaan, lastenvahdit kotona vilkuilevat kelloa ja opettajan työpäivä venyy kohtuuttomasti, jos jotkut vanhemmat pitkittävät aivan tyhjänpäiväisten asioiden vuoksi näitä tilaisuuksia.[/QUOTE]

Mua ei toi haittaa, sillä mun pöydällä on rannekello, josta pahinkin lätisijä huomaa konkreettisesti, että nyt kello osoittaa finaalia. Eli tyyliin voi harmi, joko teidän nyt pitää lähteä...
 
Luokanopettaja
[QUOTE="vanhempi";26343352]Nyt kyllä äiteihin kolahti, kun joku ei nostakaan heitä muita ylemmäs, vaikka he ovat koko lapsen elämän ajan pyrkineet kehittämään äitiydestään täydellisen suorituksen. Täytyy sanoa, että valitsit juuri oikean palstan purkaaksesi ärtymystäsi. [/QUOTE]

Mä olen aivan äärettömän tyytyväinen palstavalintaani! Olen selvästi osunut napakymppiin ihmisten kitkeristä kommenteista päätellen. Uskomattoman moni osallistui tähän keskusteluun!
 
Blue
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Vanhempainvartin tarkoitus ei ole vanhemman kaikin mahdollisin tavoin kerätä kehuja opettajalta siitä kuinka loistavaa työtä tekee kasvatuksessa vaan puhua siitä miten lapsella menee koulussa.

Ja jos/kun niitä kehuja annetaan opettajan toimesta niin ne kuuluvat oppilaalle, ei vanhemmalle. Ja kotona tosiaan kannattaa sanoa lapselle että opettaja kehui ja kertoa myös itse olevansa ylpeä lapsesta, eikä mennä hiekkalaatikon reunalle tai facebookiin kuuluttamaan sitä kuinka opettaja niin kehui loistavaa kasvatusta.
 
Luokanopettaja
Ja kotona tosiaan kannattaa sanoa lapselle että opettaja kehui ja kertoa myös itse olevansa ylpeä lapsesta, eikä mennä hiekkalaatikon reunalle tai facebookiin kuuluttamaan sitä kuinka opettaja niin kehui loistavaa kasvatusta.
Sieltähän järkevä tyttö löytyi! En minäkään mene koskaan kertomaan kahvipöydässä opettajainhuoneessa, millaisia kiitoskukkia sain vanhemmilta tai miten minua toivottiin jatkamaan luokkani kanssa myös ensi vuonna. Ei tarvitse. Työ puhukoon puolestaan.
 
"vanhempi"
[QUOTE="vieras";26343347]
omat lapset vielä pieniä, mutta kyllä mä voisin kuvitella mainitsevani opettajalle ettei meillä lapset katso salkkareita tai mahdollisimman vähän syödään mitään einestä, koska terveellinen ruokavalio on terveyden perusta. voisin kertoa kuinka lapset on olleet kotihoidossa, koska mielestäni se on lapselle parasta.
en todellakaan kertos näitä osottaakseni olevani mitenkään parempi kuin muut. ne on meidän elämää ja tapa kasvattaa lapset. jos lapsesta puhutaan, saattaa moiset asiat tulla puheeksi, koska ne on siihen lapseen liittyviä asioita.
luulisi että opettajaa kiinnostaa vähän miten lapsia kotona on kasvatettu, koska se voi selittää monta asiaa lapsen luonteestakin. niin hyvässä kun pahassakin.[/QUOTE]

Meillä lasten opettajat ovat keskittyneet kertomaan, miten lapsella menee koulussa noin yleisesti sekä toisten oppilaiden kanssa, miten hän suhtautuu opetukseen, onko erityistä huomioitavaa jossain asiassa tai oppiaineessa tai meneekö jokin asia erityisen hyvin, miten lapsi noin yleensä käyttäytyy oppitunneilla (esim. onko vähän ujo tai hyvä esiintyjä), onko jotain kehittymisen tarvetta (esim. jossain oppiaineessa tai esiintymisvarmuudessa). Sitten he ovat kyselleet, miltä lapsi on vaikuttanut kotona, miten lapsi on suhtautunut kouluun, millaista läksyjen teko on (onko helppoa, vaikeaa, kestääkö kauan) ja onko lapsi kertonut jotain erityistä, josta olisi syytä olla tietoinen (esim. koulukiusaamista, vaikeuksia jossain oppianeessa, harmitusta jostain tapahtuneesta, joka vaikuttaa koulunkäyntiin ja kaverisuhteisiin).

Siinäpä se. Sitten toivotellaan hyvät jatkot ja opettajat ovat korostaneet, että saa ja pitää ottaa aina yhteyttä siltä niin tuntuessa, niin selvitellään asiat yhdessä. Ja tilaisuus on ohitse. Seuraava vanhempi lapsineen on istunut jo oven takana odottamassa. En oikeastaan näe, miksi olisi tarvetta kertoa koko lapsen kasvatushistoria, mikäli sillä ei pyritä selittämään jotain lapsen käytöksessä, oppimiskyvyssä tai sosiaalisten suhteiden solmimisessa ilmenevää asiaa.
 
10v itse opettajana toimineena sanoisin vain sen, että ap kyllä tuossa korostaa yhtälailla omaa erinomaisiuttaan äitinä ja opettajana. Teet saman kuin josta vanhempia syytät. Miksi tuohon tekstiin tuli lisätä sun omat imetykset ja kestovaippailut?

Asian yksin oli hyvä ja tosi. Pilasitsen vain sortumalla siihen itse.
 
Luokanopettaja
[QUOTE="vanhempi";26343400]Meillä lasten opettajat ovat keskittyneet kertomaan, miten lapsella menee koulussa noin yleisesti sekä toisten oppilaiden kanssa, miten hän suhtautuu opetukseen, onko erityistä huomioitavaa jossain asiassa tai oppiaineessa tai meneekö jokin asia erityisen hyvin, miten lapsi noin yleensä käyttäytyy oppitunneilla (esim. onko vähän ujo tai hyvä esiintyjä), onko jotain kehittymisen tarvetta (esim. jossain oppiaineessa tai esiintymisvarmuudessa). Sitten he ovat kyselleet, miltä lapsi on vaikuttanut kotona, miten lapsi on suhtautunut kouluun, millaista läksyjen teko on (onko helppoa, vaikeaa, kestääkö kauan) ja onko lapsi kertonut jotain erityistä, josta olisi syytä olla tietoinen (esim. koulukiusaamista, vaikeuksia jossain oppianeessa, harmitusta jostain tapahtuneesta, joka vaikuttaa koulunkäyntiin ja kaverisuhteisiin).

Siinäpä se. Sitten toivotellaan hyvät jatkot ja opettajat ovat korostaneet, että saa ja pitää ottaa aina yhteyttä siltä niin tuntuessa, niin selvitellään asiat yhdessä. Ja tilaisuus on ohitse. Seuraava vanhempi lapsineen on istunut jo oven takana odottamassa. En oikeastaan näe, miksi olisi tarvetta kertoa koko lapsen kasvatushistoria, mikäli sillä ei pyritä selittämään jotain lapsen käytöksessä, oppimiskyvyssä tai sosiaalisten suhteiden solmimisessa ilmenevää asiaa.[/QUOTE]

Siis juuri näin! Minäkin olen antanut puhelinnumeron vanhemmilla ja sanonut, että soittakaa milloin vaan. Esimerkiksi ekaluokkalaiselle on tosi pitkä aika odottaa yön yli, jos joku asia on jäänyt harmittamaan. No joo, sen verran sanoin, että seiskalta alkaa perheemme iltatoimet eli ei mielellään sen jälkeen. Minäkin keskustelen näin:

1) Miten koulunaloitus on lähtenyt?
2) Mistä lapsi tykkää? Mistä ei?
3) Onko ollut kavereita?
4) Ilonaiheita tai harmeja kouluun liittyen?
5) Onko jotain kysyttävää?

Enkä todellakaan halua kuulla mistään luomuruuista. Ne eivät kuulu keskusteluun paitsi että jos joku haluaa syödä omia luomueväitä kouluruuan sijaan. Se ei onnistu. Menenpäs laittamaan itse luomulammasta uuniin... :)
 
Luokanopettaja
10v itse opettajana toimineena sanoisin vain sen, että ap kyllä tuossa korostaa yhtälailla omaa erinomaisiuttaan äitinä ja opettajana. Teet saman kuin josta vanhempia syytät. Miksi tuohon tekstiin tuli lisätä sun omat imetykset ja kestovaippailut?

Asian yksin oli hyvä ja tosi. Pilasitsen vain sortumalla siihen itse.
Suomalaisten epäilevät ensimmäisenä kateutta. Ja jos en olisi tuota kirjoittanut, niin joku olisi ensimmäisenä tarttunut siihen, että eikö sulla itsellä ollut kanttia käyttää kestovaippoja. (Vastaus: ei aina) Näin se olisi mennyt 97 % varmuudella.
 
Luokanopettaja
10v itse opettajana toimineena sanoisin vain sen, että ap kyllä tuossa korostaa yhtälailla omaa erinomaisiuttaan äitinä ja opettajana. Teet saman kuin josta vanhempia syytät. Miksi tuohon tekstiin tuli lisätä sun omat imetykset ja kestovaippailut?

Asian yksin oli hyvä ja tosi. Pilasitsen vain sortumalla siihen itse.
Ja toiseksi halusin myös korostaa, että kestovaipat, imetys, kotihoito, tv:n katselun rajoittaminen yms. on tosi hienoja juttuja. Luomumaito on ehkä parasta, mitä rahalla saa. Mutta ne asiat eivät ole mikään onnistuneen kasvatuksen edellytys tai tae eivätkä ne kuulu millään tavalla vanhempainiltaan.
 
Sitten tulee aiheeksi vaikkapa "se Ville", jonka kotona ei taida kaikki asiat olla ihan kunnossa.
Meidän perhe varmaan kuuluu sitten tähän kermaperseiden ryhmään :)

Otin aina vanhempainvartissa puheeksi yhden naapurin kakaran, joka häiritsi ja hakkasi muita joka saa**nan koulupäivä ja jota oma poikani vältteli kuin ruttoa, jos satuttiin kadulla tai kaupassa kohtaamaan. Onneksi lopulta siirsivät sen ipanan tarkkailuluokalla tai mikä ihmeen erityisoppilaiden spesiaaliluokka se nykyään onkaan.
 
Luokanopettaja
Meidän perhe varmaan kuuluu sitten tähän kermaperseiden ryhmään :)

Otin aina vanhempainvartissa puheeksi yhden naapurin kakaran, joka häiritsi ja hakkasi muita joka saa**nan koulupäivä ja jota oma poikani vältteli kuin ruttoa, jos satuttiin kadulla tai kaupassa kohtaamaan. Onneksi lopulta siirsivät sen ipanan tarkkailuluokalla tai mikä ihmeen erityisoppilaiden spesiaaliluokka se nykyään onkaan.
Ei vaan sinä olet vastuullinen vanhempi, jos kerrot minulle sellaisesta koulussa tapahtuvasta häiriökäytöksestä, jota koulun henkilökunta ei ole syystä tai toisesta huomannut. Mutta se, mitä tapahtuu kadulla ja kaupassa, ei kuulu minulle. Mutta et kyllä tekstissäsi väittänytkään, että olisit kertonut opettajalle kaupparetkien tapahtumista.
 
Phoebsi, olen lukenut juttujasi ennenkin. Saanko kysyä: Oletko sinä sellainen äiti, joka haluaa lapsellensa aina parasta mahdollista? Ja kerrot sen myös mieluusti ääneen.
Haluan että häntä kohdellaan päivähoidossa ja koulussa tasavertaisesti. Haluan, että hänen mahdolliset ongelmansa huomataan ja niihin puututaan, tai hänen mahdolliset lahjansa huomataan ja ne otetaan huomioon. Haluan, että hän saa sellaisen pohjan elämälle koulusta minkä hän ja kaikki muutkin lapset ansaitsevat - ja siitä pohjasta opettaja on vastuussa.

Minä hoidan kasvatuksen sitten suurimmalta osin, mutta koulussa en voi enkä haluakaan olla häntä vahtimassa. Silloin on luotettava opettajaan ja valitettavasti opettaja ei aina ole luottamuksen arvoinen. Mutta sen näkee sitten. Helmiäkin on joukossa, onneksi.
 
Luokanopettaja
Haluan että häntä kohdellaan päivähoidossa ja koulussa tasavertaisesti. Haluan, että hänen mahdolliset ongelmansa huomataan ja niihin puututaan, tai hänen mahdolliset lahjansa huomataan ja ne otetaan huomioon. Haluan, että hän saa sellaisen pohjan elämälle koulusta minkä hän ja kaikki muutkin lapset ansaitsevat - ja siitä pohjasta opettaja on vastuussa.

Minä hoidan kasvatuksen sitten suurimmalta osin, mutta koulussa en voi enkä haluakaan olla häntä vahtimassa. Silloin on luotettava opettajaan ja valitettavasti opettaja ei aina ole luottamuksen arvoinen. Mutta sen näkee sitten. Helmiäkin on joukossa, onneksi.
Toi ei ollut mun kysymys. Vastaatko siis varsinaiseen kysymykseen?
 
Tyttö, nainen, ihminen, whatever! Minusta hän on kirjoittanut ennenkin tosi maalaisjärkisiä juttuja. Minä en osaisi loukkaantua ollenkaan, jos joku minua tytöttelisi. Näin me näköjään ollaan erilaisia! :)
Halusin nostaa tuon kyseisen sanavalinnan huomiosi kohteeksi juuri siksi, etten usko sun tajuavan, kuinka alentuvasti käyttäydyt muita kohtaan. Se on ehkä se asia, joka on kirvoittanut näitä "kitkeriä" kommentteja tähän keskusteluun, ei välttämättä se itse aihe tai moitteen kolahtaminen.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä