ärsyttää kun ollaan absolutisteja ja sit tuli audit kysely neuvolasta muiden lomakkeiden mukana

• Viestiketjun aloittaja "riia"
  • Ensimmäinen viesti
Oikeastaan auditin pitäis olla väline ammattilaisille puheeksiottamiseen. Helpottaa siis sitä tilannetta ja antaa apua siihen miten ja mistä kannattaa keskustella, kun tulee puhe alkoholinkäytöstä. Joillakin sen käyttö vaan on mennyt siihen, että ainut kartoitus on tuo paperilappu eikä siitä sen enempää keskustella. Ja tuohon lappuunhan on helppo asiakkaan valehdella, kun kyllähän siitä näkee mitä siihen "pitäisi" vastata, jotta tulee mahdollisimman pienet pisteet.

"jaahas"
Ne eivät siellä nauvolassa tiedä, oletko tuurijuoppo tai absolutisti. Ei pitäisi olla loukkaus, kun tietää että se kysytään kaikilta. Enemmän kai loukkaisi, jos neuvolaa olisi ohjeistettu, että kysytään vaan epäilyttäviltä.. Toisekseen, olen esimiehenä jo 2 kertaa varhaisentuen keskustelussa saanut kuulla, olen absolutisti ja sitten muutamaan kuukautta myöhemmin ko henkilöt ovat narahtaneen töissä kännissä. Toinen selitti juovansa vaan joskus, toinen sanoi suoraan olenvansa oikeasti alkoholisti, mutta tuo absolutistikommentti lopettaa keskustelun nopsaan. Eli älkää ottako pahalla sitä, ettei neuvola voi oikeasti päältäpäin nähdä, kuka juo ja miten paljon.

Oikeastaan auditin pitäis olla väline ammattilaisille puheeksiottamiseen. Helpottaa siis sitä tilannetta ja antaa apua siihen miten ja mistä kannattaa keskustella, kun tulee puhe alkoholinkäytöstä. Joillakin sen käyttö vaan on mennyt siihen, että ainut kartoitus on tuo paperilappu eikä siitä sen enempää keskustella. Ja tuohon lappuunhan on helppo asiakkaan valehdella, kun kyllähän siitä näkee mitä siihen "pitäisi" vastata, jotta tulee mahdollisimman pienet pisteet.
Eikä haittaa vaikka laittaisi että juo päivittäin tai melkein päivittäin, jos määrät ovat kokonaisuudessaan vähäisiä. Varsinkin jos esität hyvän perustelun.

Ikävä kyllä nyt minulla on jäänyt pois tuo tapa ottaa yksi juoma päivään. Tutkimusten mukaan se on miespuolisille terveellisempää kuin juomatta oleminen.

onneksi
Totta, että kyselyihin on helppo valehdella, jos ongelmista ei halua puhua. Keinoja ketään pakottaa hakemaan apua ongelmiin, oli kyse alkoholista tai jostakin muusta, on aika vähän. Pakottaminen harvoi edes toimisi.

Itse näen kyselyjen tarkoituksen myös niin että niillä halutaan herätellä miettimään voisiko meillä olla ongelmia joita ei ole tullut ajatelleksi. Mahdolliset ongelmat on myös helpompi kyselyjen perusteella itse ottaa puheeksi. "Sain kyselystä tälläiset pistee, en kuitenkaan ole ajatellut että asia olisi ongelma. Mitä sinä (terveydenhoitaja) ajattelet tästä ja pitäisikö tässä asiassa toimia jotenkin toisin". Tai sitten keskustella muuten kyselyn herättämistä pohdinnoista tai tunteista.

piitii
Totta, että kyselyihin on helppo valehdella, jos ongelmista ei halua puhua. Keinoja ketään pakottaa hakemaan apua ongelmiin, oli kyse alkoholista tai jostakin muusta, on aika vähän. Pakottaminen harvoi edes toimisi.

Itse näen kyselyjen tarkoituksen myös niin että niillä halutaan herätellä miettimään voisiko meillä olla ongelmia joita ei ole tullut ajatelleksi. Mahdolliset ongelmat on myös helpompi kyselyjen perusteella itse ottaa puheeksi. "Sain kyselystä tälläiset pistee, en kuitenkaan ole ajatellut että asia olisi ongelma. Mitä sinä (terveydenhoitaja) ajattelet tästä ja pitäisikö tässä asiassa toimia jotenkin toisin". Tai sitten keskustella muuten kyselyn herättämistä pohdinnoista tai tunteista.
Saahan niihin valehdella, mutta kaikki ei ole niitä valehtelijoita. Toiset yrittää oikeasti saada sitä apua. Sillä mä pidän noita hyvinä kuitenkin, jos edes joku saa niistäkin apua. Niin ja silläkin ettei kaikista ongelmista ole helppo alkaa tuosta vaan puhua ja pyytää apua niin tavallaan tuolla lapulla on helppo kertoa, että jotain ongelmaa on.

Itse en muuten täyttänyt sitä toista kyselyä ollenkaan, jossa oli niitä "luotan siihen että opimme hoitamaan vauvaa", "osaamme pestä pyykkiä", "keskustelemme parisuhteessa" -tyyppisiä kohtia. Neuvolan terveydenhoitaja kyllä kysyi, olimmeko täyttäneet voimavarakyselyä, mutta totesin, ettei se oikein ollut meidän juttu.

En muista, täytinkö sitä alkholikyselyä. Varmaan se kuitattiin jotenkin ylimalkaisesti, kun olin todennut, että en käytä raskausaikana.

Pakkohan noita kyselyjä ei ole täyttää, ja jos niihin vastaaminen ärsyttää, niin kannattaa jättää täyttämättä. Olisin itsekin voinut vastailla siihen toiseen kysymykseen, että "kyllä, osaamme käyttää pyykkikonetta", mutta en katsonut sitä tarpeelliseksi. Toivoin neuvolalta lähinnä raskauden seurantaa.

"vieras"
Ensimmäisellä neuvolakäynnillä ilmoitin ettei meidän perheessä kumpikaan käytä koskaan alkoholia ja siihen täti sanoi että sitten hänen ei tarvitse antaa kaavaketta täytettäväksi. Emme ole joutuneet täyttämään mitään kaavakkeita paitsi siihen laajaan terveystarkastukseen eikä siinä ollut minusta kovinkaan henkiläkohtaisia kysymyksiä joihin olisi ollut vaikea vastata. Riippuu ilmeisesti paikkakunnasta ja neuvolantätistä nämä asiat.

Ihmisillä on niin erilaisia käsityksiä siitä mikä on "normaalia" niin siksi ei riitä että sanoo että "meillä on kaikki hyvin" eli siksi nuo laput tulee täytettäväksi. Joidenkin mielestä on ihan ok ja normaalia että pienet lapset valvoo puoleen yöhön, lapset ei syö kotona kuin voileipää tai että iskä ottaa "sauna juomaksi" pulon kossua ja lähtee muksujen kanssa saunaan.

Etkö sä ole oikeian sinut tuon absolutismin kanssa, kun sua noin tuo kysely ärsyttää?

"aloittaja"
Ihmisillä on niin erilaisia käsityksiä siitä mikä on "normaalia" niin siksi ei riitä että sanoo että "meillä on kaikki hyvin" eli siksi nuo laput tulee täytettäväksi. Joidenkin mielestä on ihan ok ja normaalia että pienet lapset valvoo puoleen yöhön, lapset ei syö kotona kuin voileipää tai että iskä ottaa "sauna juomaksi" pulon kossua ja lähtee muksujen kanssa saunaan.

Etkö sä ole oikeian sinut tuon absolutismin kanssa, kun sua noin tuo kysely ärsyttää?
olen mä sinut sen kanssa. Mutta mun lapset ei oo mitään yleistä omaisuutta, eikä mun elämäni kenellekkään muulle kuuluvaa, niin kauan kun asiat on normaalisti!

Onko vaikee ymmärtää sitä, minusta nuo loukkaa yksityisyyden suojaa aika pahasti! Todella pahasti. Ajattelin alkaa kyselee silt neuvola tädiltä kaikkee henk. koht. saas nähä vastaako. jos vastaa niin ok. voinhan mäkin sit

"Vieras"
[QUOTE="aloittaja";27154786]olen mä sinut sen kanssa. Mutta mun lapset ei oo mitään yleistä omaisuutta, eikä mun elämäni kenellekkään muulle kuuluvaa, niin kauan kun asiat on normaalisti!

Onko vaikee ymmärtää sitä, minusta nuo loukkaa yksityisyyden suojaa aika pahasti! Todella pahasti. Ajattelin alkaa kyselee silt neuvola tädiltä kaikkee henk. koht. saas nähä vastaako. jos vastaa niin ok. voinhan mäkin sit[/QUOTE]

Voi kulta pieni, googlaa vaikka "yksityisyyden suoja", niin opit, mitä se aikuisten kielenkäytössä tarkoittaa. Kuulostat niin kovasti 16-vuotiaalta teiniltä, joka on hyvin tarkka "oikeuksistaan", mutta ei mielestään omaa yhtään velvollisuutta.

• Tykkää
Reactions: misStar
sssssssssssss
ne lomakkeet ovat varmaan tärkeämpiä äideille, jotka eivät pysty tupakointia, alkoholin, huumeiden käyttöä lopettamaan raskauden ajaksi. Helpompi varmaan hoitajan ottaa asia puheeksi, jos on niihin positiivista ruksaillut ja äiti on ehkä halukas hoitoon.

"aloittaja"
[QUOTE="Vieras";27154840]Voi kulta pieni, googlaa vaikka "yksityisyyden suoja", niin opit, mitä se aikuisten kielenkäytössä tarkoittaa. Kuulostat niin kovasti 16-vuotiaalta teiniltä, joka on hyvin tarkka "oikeuksistaan", mutta ei mielestään omaa yhtään velvollisuutta.[/QUOTE]

No ei mulla ole lain mukaan velvollisuutta tehää tiliä elämästäni kenellekkään!

Mun mielestä toi on vaan ihan älytöntä. Eikä noi ketään hyödytä... jos joku tietää vaikka juovansa liikaa nii n eikai kukaan ois niin tyhmä että kirjoittas sen johonkin paperiin(tai no ehkä joku on, mutta veikkaan että suurinosa pitää kulissit yllä).

Joo onhan mulla noit velvollisuuksia ollut tossa 10vuotta... ku sen aikaa on ollut lapsia, mutta mun velvollisuus on huolehtia niistä, ei kertoilla elämän tarinaa kaikille ketä se sattuu kiinnostaa(joo tiedän että th saa nää käskynsä toimii ylemmiltä)..

hmmmms
[QUOTE="riia";27152329]joo siis voihan se olla käytäntö täällä, mutta kun siinä ei periatteessa ole edes kohtaa johon vois laittaa ettei juoda ollenkaan.

Jotenkin niin suututtavaa kun en oo ikinä ollut kännissä ja sit tullaan tollanen nenän eteen :kieh:

No joo tulihan siinä joku toinenkin lomake. Mutta niistä taas mä oon sitä mieltä että ne on meidän omia asioita jotka ei kuulu vieraille. Siis joo meillä on ruoka-ajat, nukkumaanmenoajat, yms yms yms. Että ei siis sillein oo mitään vikaa, päinvastoin luulen että miellä lapset saa esim .enemmän vanhempien aikaa ku monessa perheessä ja lapsilla on kaikki ok.

Mutta silti mä oon sitä mieltä että ne on meidän perheen asioita. ärsyttää ku lapsen saannin myötä kaikki yksityisyys menee, yhtäkkiä kaikki kuuluukin terveydenhoitajalle, hoitajalle, silel tälle tolle. EIKÄ, mun mielestä tää on mun perhe ja niin kauan ku kaikki on ok. asiat on meidän henk koht asioita.[/QUOTE]

Ei niitä lomakkeita oo pakko täyttää, en mäkään aika täytä. Audista voi täyttää kohdat 1 ja 2 ainoastaan, ja se on siinä. 0 pistettä.

ja neuvolassa voi myös sanoa, et en halua kertoa mun perheen asioita teille, ja PERUSTELLA SE. ei kellään oo oikeutta udella perheen asioita. Neuvolassa ollaan pääasiassa kiinnostuneita lapsen kehityksestä ja terveydestä (vaikka siihen vaikuttaakin se perhe ja ympäristö missä elää)

Ei ihan kaikesta tarvi vetää herneitä nenäänsä :D

Jos olet (jo) nyt sitä mieltä että yksityisyys on mennyt, niin odotas kun makaat synnyttäneiden osastolla! Aina kun ovi aukee, sulta riistetään peitot päältä, tartutaan tissiin tai kurkitaan kohtua painellen jalkoväliin.

"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27154932:
Ei ihan kaikesta tarvi vetää herneitä nenäänsä :D

Jos olet (jo) nyt sitä mieltä että yksityisyys on mennyt, niin odotas kun makaat synnyttäneiden osastolla! Aina kun ovi aukee, sulta riistetään peitot päältä, tartutaan tissiin tai kurkitaan kohtua painellen jalkoväliin.
öö no oon kyl maannu siellä useamman kerran ja ekaa kertaa 10vuotta sitten, eikä se mulla ollut tollasta vaan ihan asiallista. ja tottakai se kuuluu asiaan. eikä kukaan oo mun tisseihin siellä koskenut

[QUOTE="aloittaja";27154955]öö no oon kyl maannu siellä useamman kerran ja ekaa kertaa 10vuotta sitten, eikä se mulla ollut tollasta vaan ihan asiallista. ja tottakai se kuuluu asiaan. eikä kukaan oo mun tisseihin siellä koskenut[/QUOTE]

Epistä. Mulla ei tuntunut olevan minkäänlaista yksityisyyttä siellä :D
Jostain syystä luulin/oletin että olet ekaa odottamassa.

Ennen raskautta join ehkä yhden lonkeron kuukautta kohdin, usein oli monta kuukauttakin etten mitään ostanut itselle saunajuomaksi. En voi sanoa olevani absolutisti, mutten koe käyttäväni alkoholia mitenkään "paljon", enemmänkin todella vähän.

Itseä lähinnä huvitti tehdä se kysely, juurikin sen takia ettei siinä ole niitä "en juo ollenkaan" vaihtoehtoja. Hienoahan se on, että kysellään ja otetaan selvää. Jos ei niin tehtäisi, niin joku kuitenkin keksisi alkaa valittamaan että suomen nuorten perheiden huonovointisuus ja alkoholismi olisi ollut estettävissä, jos perheneuvolassakin oltaisiin kyselty asiasta.

Jokainen taaplaa tyylillään, mutta ajattelisin että muutaman lapun täyttäminen ei omaa elämääni niin paljoa muuta, ettenkö sitä voisi tehdä muiden mieliksi. Huvitti tai ärsytti se sitten itseä kuinka paljon hyvänsä :)

terkkari
saatan täytättää auditin jos epäilen statuksen tms perusteella et saattais mennä enemmänkin, jos vähemmän epäilyttävä potilas niin sitten kysyn vaan et kuinka useesti juo ja paljon kerralla (ns. miniaudit) ja en ole neuvolassa töissä.

[QUOTE="aloittaja";27154955]öö no oon kyl maannu siellä useamman kerran ja ekaa kertaa 10vuotta sitten, eikä se mulla ollut tollasta vaan ihan asiallista. ja tottakai se kuuluu asiaan. eikä kukaan oo mun tisseihin siellä koskenut[/QUOTE]

No yhtälailla noi kyselytkin kuuluu asiaan. Niinkuin moni on jo sanonut ,niin idea ehkä ennemmin on noissa lapuissa se, että on helppo sillä tavalla ottaa asia puheeksi. ja jos käytät neuvolan palveluita -> seurataan sun terveydentilaa-> alkoholinkäyttö kuuluu terveydentilan seurantaa...

Ja nukkuma-ajat yms. ne on oikeesti joillan perheillä ihan hukassa, eikä kaikki välttämättä tiedä, kuinka tärkeää uni on kasvavalle lapselle. Ja esim. mun ihan täysjärkinen kaveri ei osannut ennen lapsen syntymää keittää edes perunoita (se tilas aina vaan jotain kiinalaista kotiin)... Niin helpompaa se on neuvolantädin antaa ne kyselyt jokaiselle kuin alkaa ite arpomaan kuka niitä tarvii ja kuka ei.

Ja sitä paitsi, kun sä poistut neuvolan ovesta ulos, niin ei se täti enää niitä sun asioita vatvo, sillä on jo uusi asiakas mielessä.

En ole tuollaisia kaavakkeita nähnytkään, yksi kaveri kuitenkin kertoi että kun heidän piti niitä täyttää riitti kun sanoivat ettei äiti ole käyttänyt alkoholia kahdeksaan vuoteen ja isä ollut aina absolutisti. Terkka piti sitten kyselyä turhana heille. Muuten luulisin että noihin olisi helppo vastata absolutistina kun ei tarvi yhtään miettiä paljonko sitä tuleekaan käytettyä.

Tuo toinen kysely kuulosti osittain huvittavalta (esim nuo kyvyt pestä pyykkiä ja hoitaa vauvaa) ja toisaalta taas en nyt pitäisi minään ongelmana vastata kysymyksiin nukkuma- ja ruoka-ajoista jne.

Meillä ei neuvola tuollaisia testejä teetä, mutta kahdesta lapsesta on käyty läpi autismitutkimukset ja niissä kyseltiin varmasti paljon henkilökohtaisempia asioita. Ja sama linja jatkuu näin erityislasten vanhempina milloin minkäkin tahon kanssa. Toisaalta ihan hyväkin että kiinnitetään huomioa myös sen arjen sujumiseen ja kodin tapoihin sekä vanhempien jaksamiseen. Eikä tuo taida normineuvolassakaan pahitteeksi olla, vaikka vaan keskustelunavauksena. Jos perheessä elellään tavallista arkea asiallisella alkon käytöllä niin tuskin rehellisesti vastaamalla mitään ongelmia tulee.

Ihan turha koko lappu, harva oikeasti ongelmainen vastaa noihin totuudenmukaisesti.

Yhteistyössä