ärsyttää kun ollaan absolutisteja ja sit tuli audit kysely neuvolasta muiden lomakkeiden mukana

• Viestiketjun aloittaja "riia"
  • Ensimmäinen viesti
000
Itse jätin koko laput täyttämättä ja mies ei myöskään ko. neuvolakäynnille tullut (kuten ei muillekaan töiden vuoksi, ainoastaan ultriin) vaikka suositeltiin. Jotain omaa harkintaakin saa käyttää mihin suostuu ja mihin ei. Oli näin lähes nelikymppiselle ja usemman lapsen saaneelle pariskunnalle kerrassaan kummallinen nivaska, "osaatteko pestä pyykkiä" ym.
Sen sijaan ensimmäisen lapsen saannin jälkeen olisin todella kaivannut apua synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Täytin masennuskyselyn mahdollisimman tarkkaan, sain pisteet jotka viittasivat masennukseen ja th ohitti asian vinosti hymyille olankohautuksella ja kommentilla että hormonit nyt voivat saada mielen vähän temppuilemaan. Just. Eli täytetään kyselyitä ihan sen täyttämisen takia, mitään ei niistä yritetä saada irti. Velvolllisuus on tehty kun potilas on täyttänyt laput!

Mikä ongelma se muuten on, ettei siinä kyselyssä ole kohtaa "en juo ollenkaan"? Muistaakseni siinä oli joku sen tyyppinen kysymys, että kuinka monta kertaa juo normaalisti, niin eikö absolutisti voi laittaa sen kaikkein pienimmän, jos se oli vaikka tyyliin "vähemmän kuin kerran kuussa" tms. Nimittäin kun siinä etsitään mahdollisia ongelmia juomisen suhteen, niin testin kannalta on ihan sama, juoko kerran kuukaudessa pari kaljaa vai onko absolutisti - se kaljatyyppi ei silloin ole yhtään huolestuttavampi kuin absolutisti.

....
Siis miks sä koet sen niin pahana asiana tollasen lomakkeen?

Mä olen täyttäny sen kans ja mulla todellakaan kallistu kuppi,ku todella todella harvoin ja sillonki se on vaan 1 sidukka jonka mä sään alas. Jätä tyhjäksi ne alkoholia koskevat asiat ja sanot siitä siellä neuvolassa sitte.

Mun mielestä on ihan hyvä tollanen kysely,mutta siinä vaan se ongelma että kuinka paljo siihen vanhemmat valehtelee tiedot.

Ei tommosia multa neuvolassa kyselty raskausaikana. Nyt kyllä viime vuonna lapsen neuvolan yhteydessä ja ihan reilusti laitoin että juon pari kertaa kuussa ja olisko ollut 2-4/3-6 annosta, en muista kummin noi luvut oli. Tosin, kun siinä kysyttiin onko kukaan KOSKAAN ollut huolissaan alkoholin käytöstäni, niin siihen laitoin että ei -- vaikka alle parikymppisenä itse hakeuduin katkaisuhoitoon ja kävin kokouksissakin jonkin aikaa, sillä mopo oli todella karata käsistä. Kaipa ne tädit osaa kaivaa nuo tiedot esille, mikäli he asian tahtovat ottaa elämäntehtäväkseen. Enää ei ole pelkoa liikajuonnista, joten ongelmaa ei ole.

Mun mielestä noi on ihan hyviä, sillä useat ihmiset joilla on ongelma, haluaisivat asioiden muuttuvan, mutteivät saa sanotuksi. Noi kaavakkeet antaa mahdollisuuden "kertoa kertomatta". Ja siihen mitä AP sanoi, että ei kai kukaan ole niin tyhmä että KERTOISI jos on ongelmia -- ongelman myöntäminen on ensimmäinen askel muutokseen. Ei kai kukaan tahdo olla alkoholisti?

Ihme asiasta otat pulttia -- et ole ainoa vanhempi tässä maailmassa, jolta moista kysellään. Parempi vain hyväksyä että olet tasan samalla viivalla alkoholistien, keskikuluttajien ja satunnaisjuojien kanssa, vaikka kovasti pyrit itseäsi nostamaan jalustalle. Mitä tuohon toiseen, arkirutiinilomakkeeseen tulee -- sekin on hyvä, koska joskus ihmiset tulevat sokeiksi omille tavoillensa eivätkä välttämättä näe että asiat voisivat sujua helpomminkin. Hoitaja, joka tekee työkseen lomakkeiden seurantaa, varmasti osaa ottaa asioita esille ja NEUVOA, mikäli tarvetta lomakkeiden perusteella esiintyy. Jälleen kerran AP: et ole millään tapaa meistä muista poikkeava.

Tsemppiä tuleviin neuvolareissuihin!

"Lettipää"
Me täytettiin kaikki laput kiltisti, neuvolassa kysyttiin että "no tuliko niissä esiin mitään mistä haluttaisi puhua" ja vastattiin että ei, mut mies sais syödä enemmän vihanneksia :D. Meille kerrottiin että niiden tarkoitus ei ole kytätä ketään vaan madaltaa kynnystä tuoda ongelmia esille - kas kun kuvittelevat olevansa siellä perheiden apuna...

"jep"
Ei ne anna niitä lappuja täytettäväksi, jos sanot suoraan että olet absolutisti/olette absolutisteja, turha siitä on hernettä nenään vetää. Se on vaan yksi terveydenhoitjan työväline, millä kartoitetaan perheen tilannetta. Minua ei henkilökohtaisesti ärsytä niiden lappusten täyttäminen, vaan lähinnä huvitti juuri se missä kartoitettiin perheen voimavaroja. Mikä minua varsinaisesti ärsyttää on se asia, että en usko että niillä "saadaan kiinni" juuri ketään alkoholin suurkuluttajia tai niitä joilla ei oikeasti pyyhi hyvin elämässä. Tuossa meidän naapurikunnassa on otettu käytännöksi että terveydenhoitaja käy jo raskausaikana yhdellä kotikäynnillä perheen luona, se on varmaan paljon valaisevampaa kuin papereiden täyttäminen.

"vieras"
Minä olen vaan täyttänyt kaiken, mitä sieltä on tullut. Ihan ajattelematta asiaa. Jos protokolla vaatii, niin se vaatii, en jaksa päätä moisella vaivata. Enkä rehellisesti sanottuna edes muista, että mitä olen täytellyt ja milloin...

Thththth
Se on se meidän työ....se ei ole enää verenpaineen mittausta ja rokotukisen antamista, vaan pitää huomioida lapsi ja koko perhe. Joskus on helpointa ja aikaa säästävintä antaa ne lomakkeet, sit katsoa että "joo ruksit on ei ei ei ei, joo asia kunnossa". Tosin aka usien syntyy hedelmällisiä keskusteluita asioista.

Neuvolassa pyritään korostamaan yksilöllisyyttä, että niitä kyselyitäkin tarpeen mukaan, mutta se yksi suuri asia unohtuu. Me olemme kuitenkin yhteiskunnallinenkin instanssi jonka tarkoituksena on taata hyvinvoiva yksilö ja sitä kautta yhteiskunta. Yhteiskunta ei pysty toimimaan jos kaikki ois henkisesti pahoinvoivia, alkoholisteja, ylipainoisia rokotuksia vastustavia jne jne. Eli sitäkin ajatellen.

Joka tapauksessa, yksilö työtä siinä arkipäivässäni teen ja olen todella onnellinen tästä uudesta asetuksesta, näistä laajoista terveystarkastuksista. Ne on hyvä juttu. Mutta palautetta voitte aina antaa.

"vieras"
Mua ei harmita yhtään täytellä noita lappuja, tai menettää "yksityisyyttäni". Jospa noista lapuista edes joku sais sitten sitä apua, pieni juttu mun on noita täytellä siihen nähden, että jossain perheissä vois lapset voida vähän paremmin.
Näin juuri. Ihanaa, kun edes jotkut osaa ajatella muitakin. Ei ne terkat voi alkaa valikoimaan kenelle niitä annetaan ja kenelle ei. Siitä vasta ihmiset suuttuisi. Kaikille samat kaavakkeet niin on selkeintä.

"jossu"
en ole huomannut ikinä ärsyyntyä tuosta lappusesta. tosin olemme sen neuvolassa aina katsoneet läpi ja todenneet, että ei tarvi täyttää, kun ei tulisi yhtään pisteitä audittiin. iloinen olen pelkästään, että pystytään nuin paljon raskaana olevia äitiä seuraamaan ja poimimaan mahdollisesti enemmän tukea tarvitsevat joukosta esille.

Minusta on jännä, että ap ottaa tällaisen massakaavakkeen näin valtavan henkilökohtaisena loukkauksena. Minä jotenkin luulin, että ihmiset sen verran seuraavat yhteiskunnallista keskustelua, että ymmärtävät minkä takia niitä pyydetään täyttämään.

Yhteistyössä