Äitiysajan tarkastukset töissäolevilla

  • Viestiketjun aloittaja rv10
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Riippuu pomosta. Palkatonta kai useimmat joutuu noihin ottamaan, ei niistä suoraa lauseketta ole minkään alan tessissä.
Kaikki löytyy TESsistä. Johan se on mielivaltaista et jokin lapseton vanhapiika tekee mielensä mukaan.
En kyllä ymmärrä tuollaista asennetta :eek: enkä myöskään sitä et miksi neuvolan pitäisi olla palkallista aikaa? Mitenkäs saako isäki palkallisen vapaan töistä kun niidenhän on nykyään iiiiihan pakko olla joka pilun näytössä mukana :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Riippuu pomosta. Palkatonta kai useimmat joutuu noihin ottamaan, ei niistä suoraa lauseketta ole minkään alan tessissä.
Riippuu ihan tessistä...

Lainausta kaupan alan tessistä:

"18 § Lääkärintarkastukset

Palkanmaksun edellytykset

Säännöllisen työajan palkkaa ei vähennetä seuraavissa tapauksissa (a.-e.) edellyttäen, että tarkastukset ja tutkimukset on järjestetty tarpeetonta työajan menetystä välttäen:


a. Sairauden toteaminen
Sairauden toteamiseksi välttämätön lääkärintarkastus ja siihen liittyvä lää-
kärin määräämä laboratorio- tai röntgentutkimus, jos aikaa ei ole saatu työ-
ajan ulkopuolella.

b. Äkillinen hammassairaus
Äkillisen hammassairauden hoitotoimen ajalta jos:
. hammassairaus ennen hoitoa aiheuttaa työkyvyttömyyden ja
. hammassairaus vaatii hoitoa samana päivänä tai saman työvuoron
aikana ja
. hammaslääkärin antama todistus osoittaa työkyvyttömyyden ja
hoidon kiireellisyyden.

c. Raskaus
Raskaana olevan työntekijän käydessä synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä tutkimuksissa, jos aikaa ei ole saatu työajan ulkopuolella.


d. Lakisääteiset tarkastukset ja tutkimukset
Työntekijän käydessä:
. lakisääteistä työterveyshuoltoa koskevan valtioneuvoston päätöksen
tarkoittamissa ja työterveyshuollon toimintasuunnitelmaan
hyväksytyissä tarkastuksissa
. nuorista työntekijöistä annettuun lakiin liittyvissä tutkimuksissa
. tartuntatautilakiin liittyvissä ja työnantajan edellyttämissä
tutkimuksissa
. tartuntatautilain edellyttämissä tutkimuksissa, jotka johtuvat
työntekijän siirtymisestä yrityksessä toisiin tehtäviin.
Työnantaja maksaa työntekijälle välttämättömät matkakustannukset kyseisiin tutkimuksiin tai jälkitarkastuksiin sekä päivärahan, jos ne tehdään muulla paikkakunnalla."
 
juuh
Ainakin kaupanalan tes sanoo, että kaikki raskausajantutkimukset, joita EI voi suorittaa työajan ulkolpuolella ovat palkallisisa.

Käytännössä siis vuorotyötätekevillä se ei ole palkallista (voivat mennä vapaillaan) mutta 8-16 työntekijöillä ON plakallista.
 
kuhan höpisen
Meidän työpaikalla piti tehdä takaisin ne tunnit jotka meni äitiysneuvolassa ja ultrassa. Minulla oli sitten samana päivänä neuvola- ja ultra-aika. Toinen aamupäivällä ja toinen iltapäivällä. En olisi kerennyt koko päivänä töihin, ja näinollen olisin joutunut tekemään kokonaisen päivän takaisin. Minä menin sitten aamulla terveyskeskuksee ja valehtelin että kurkku on tosi kipeä ja että minulla on lämpöä. Sain sitten kolme päivää sairaslomaa. Sen kerran olin epärehellinen, mutta eipähän tarvinnut tehdä sitä päivää takaisin.
 
PK
Meidän tessissä lukee 17 §:ssä, jotta Työnantaja ei vähennä toimihenkilön palkkaa seuraavissa tapauksissa: 4. Raskaana olevan toimihenkilön käydessä synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä tutkimuksissa, mikäli toimihenkilö ei ole saanut vastaanottoa työajan ulkopuolelta. Eli työaikaa aion käyttää.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Olen kunnan palveluksessa. Kaikki neuvola ym. käynnit tein omalla ajalla. En edes kysellyt olisiko saanut käyttää työaikaa. Sain neuvola-ajat ylensä klo 16 tai 17, joten liu´uin töistä tuntia aiemmin. Matkaa koti- ja työpaikan väliä 60km ja hyvin onnistui.
Meillä ei tuo liukuminen onnistu tai jää mummot vessaan tms.. mulla työpaikka siis samalla kylällä mutta neuvola on 50km lähikaupungissa.
 
Himpula
Alkuperäinen kirjoittaja lm:
Alkuperäinen kirjoittaja himpula:
Kunnallisella puolella kuului eka neuvola käynri työaikaan loput ei kuulut . Mulla oneksi hyvä pomo ja ultrat sai käydä työajalla.
Ei toi kyllä pidä paikkaansa...luepa kvtes hiukan paremmin!!!
En mä sitä läpyskää jaks aluke anäin mulle sanottiin palkanmaksusta ja pomo myös.
 
hemuli
No jos työnantaja tota kaupanalan tessiä tulkitsee niin ei tarvi maksaa palkkaa kuin ehkä jostaki ultrasta jonka aikaan ei juurikaan pysyt vaikuttamaan. Jos on vuorotyö niin voi ta vedota tohon pointtiin että sen pystyy järjestämään työajan ulkopuolella kun ne neuvolat tekee töitä 8-17 välillä.
 
Miekkonen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Riippuu pomosta. Palkatonta kai useimmat joutuu noihin ottamaan, ei niistä suoraa lauseketta ole minkään alan tessissä.
Kaikki löytyy TESsistä. Johan se on mielivaltaista et jokin lapseton vanhapiika tekee mielensä mukaan.
En kyllä ymmärrä tuollaista asennetta :eek: enkä myöskään sitä et miksi neuvolan pitäisi olla palkallista aikaa? Mitenkäs saako isäki palkallisen vapaan töistä kun niidenhän on nykyään iiiiihan pakko olla joka pilun näytössä mukana :eek:
Työntekijälle on tehty tiettyjä oikeuksia ja sekö on sinusta väärin? Kun on raskaana niin voipi olla niin, että tehdessään takaisin tunteja jonkin neuvolassa käynnin vuoksi (jos on matkaa voi mennä se 3 tuntia edestakaisin kulkiessa) onkin jatkossa sairaslomalla. On siten varmaan parempi työnantajallekin antaa se työajalla ja pitää työntekijä töissä muuten.
Hyvinhän tuo isyysvapaakin on käynyt ihmisille, että pitäisikö sekin poistaa et pääsee täällä äidit tekemään aloituksia kuinka on raskasta olla yksin aina lapsen kanssa ja isät ei osallistu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PK:
Meidän tessissä lukee 17 §:ssä, jotta Työnantaja ei vähennä toimihenkilön palkkaa seuraavissa tapauksissa: 4. Raskaana olevan toimihenkilön käydessä synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä tutkimuksissa, mikäli toimihenkilö ei ole saanut vastaanottoa työajan ulkopuolelta. Eli työaikaa aion käyttää.
Entä jos se työnantaja vetoaa tuohon mikäli ei ole saanut aikaa työajan ulkopuolella?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
No jos työnantaja tota kaupanalan tessiä tulkitsee niin ei tarvi maksaa palkkaa kuin ehkä jostaki ultrasta jonka aikaan ei juurikaan pysyt vaikuttamaan. Jos on vuorotyö niin voi ta vedota tohon pointtiin että sen pystyy järjestämään työajan ulkopuolella kun ne neuvolat tekee töitä 8-17 välillä.
En nyt halua kinata asiasta kun olet näköjään hyvin varma omasta kannastasi, mutta kysyisin silti, että oletko ihan tosissasi sitä mieltä, että esim. neuvolalääkäri ei menisi muka työajalla.. höpöhöpö :whistle:

ap:n kannattaisi varmaan tutustua tessiin ja jutella siitä sitten työnantajan kanssa. Työnantaja voi olla hyvinkin suopea ja nämä hommat menevät ihan putkeen :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Miekkonen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Riippuu pomosta. Palkatonta kai useimmat joutuu noihin ottamaan, ei niistä suoraa lauseketta ole minkään alan tessissä.
Kaikki löytyy TESsistä. Johan se on mielivaltaista et jokin lapseton vanhapiika tekee mielensä mukaan.
En kyllä ymmärrä tuollaista asennetta :eek: enkä myöskään sitä et miksi neuvolan pitäisi olla palkallista aikaa? Mitenkäs saako isäki palkallisen vapaan töistä kun niidenhän on nykyään iiiiihan pakko olla joka pilun näytössä mukana :eek:
Työntekijälle on tehty tiettyjä oikeuksia ja sekö on sinusta väärin? Kun on raskaana niin voipi olla niin, että tehdessään takaisin tunteja jonkin neuvolassa käynnin vuoksi (jos on matkaa voi mennä se 3 tuntia edestakaisin kulkiessa) onkin jatkossa sairaslomalla. On siten varmaan parempi työnantajallekin antaa se työajalla ja pitää työntekijä töissä muuten.
Hyvinhän tuo isyysvapaakin on käynyt ihmisille, että pitäisikö sekin poistaa et pääsee täällä äidit tekemään aloituksia kuinka on raskasta olla yksin aina lapsen kanssa ja isät ei osallistu.

No mitenkä se tasa-arvo toteutuu jos äiti pääsee ja isä ei? Vai onko kaikissa tesseissä pointti neuvola käynneistä?

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Miekkonen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Riippuu pomosta. Palkatonta kai useimmat joutuu noihin ottamaan, ei niistä suoraa lauseketta ole minkään alan tessissä.
Kaikki löytyy TESsistä. Johan se on mielivaltaista et jokin lapseton vanhapiika tekee mielensä mukaan.
En kyllä ymmärrä tuollaista asennetta :eek: enkä myöskään sitä et miksi neuvolan pitäisi olla palkallista aikaa? Mitenkäs saako isäki palkallisen vapaan töistä kun niidenhän on nykyään iiiiihan pakko olla joka pilun näytössä mukana :eek:
Työntekijälle on tehty tiettyjä oikeuksia ja sekö on sinusta väärin? Kun on raskaana niin voipi olla niin, että tehdessään takaisin tunteja jonkin neuvolassa käynnin vuoksi (jos on matkaa voi mennä se 3 tuntia edestakaisin kulkiessa) onkin jatkossa sairaslomalla. On siten varmaan parempi työnantajallekin antaa se työajalla ja pitää työntekijä töissä muuten.
Hyvinhän tuo isyysvapaakin on käynyt ihmisille, että pitäisikö sekin poistaa et pääsee täällä äidit tekemään aloituksia kuinka on raskasta olla yksin aina lapsen kanssa ja isät ei osallistu.

No mitenkä se tasa-arvo toteutuu jos äiti pääsee ja isä ei? Vai onko kaikissa tesseissä pointti neuvola käynneistä?
:LOL: Niin siellä isin mahassahan se vauva on ja siksi sitä isiäkin pitää tutkia...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja josu80:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
No jos työnantaja tota kaupanalan tessiä tulkitsee niin ei tarvi maksaa palkkaa kuin ehkä jostaki ultrasta jonka aikaan ei juurikaan pysyt vaikuttamaan. Jos on vuorotyö niin voi ta vedota tohon pointtiin että sen pystyy järjestämään työajan ulkopuolella kun ne neuvolat tekee töitä 8-17 välillä.
En nyt halua kinata asiasta kun olet näköjään hyvin varma omasta kannastasi, mutta kysyisin silti, että oletko ihan tosissasi sitä mieltä, että esim. neuvolalääkäri ei menisi muka työajalla.. höpöhöpö :whistle:

ap:n kannattaisi varmaan tutustua tessiin ja jutella siitä sitten työnantajan kanssa. Työnantaja voi olla hyvinkin suopea ja nämä hommat menevät ihan putkeen :)

Aika monta lasta on itsellä eikä oo tullu mieleen järjestää aikoja noihin tarkastuksiin työajalle kun on vuorotyö. Nykypäivän itsekkyys on minusta aivan käsittämätöntä ja tässäkin ketjussa se taas loistaa kuin ahneen kiiluvat silmät.
 
vieras
Kaikissa näkemissäni tesseissä on ollut raskausajan tarkastuksista mainista. Hankala vain tuo 'jos ei aikaa saa työajan ulkopuolelle', koska tuosta voi tehdä puolin ja toisin toiselle hankalia päätelmiä. Yleensä käynnit sujuvat ongelmitta sovittelemalla niin, ettei sentään tarvitse sijaista hommata neuvolakäynnin ajaksi eikä työntekijän tarvitse kohtuuttomasti kuluttaa esim. matka-aikaa käyntiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja josu80:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
No jos työnantaja tota kaupanalan tessiä tulkitsee niin ei tarvi maksaa palkkaa kuin ehkä jostaki ultrasta jonka aikaan ei juurikaan pysyt vaikuttamaan. Jos on vuorotyö niin voi ta vedota tohon pointtiin että sen pystyy järjestämään työajan ulkopuolella kun ne neuvolat tekee töitä 8-17 välillä.
En nyt halua kinata asiasta kun olet näköjään hyvin varma omasta kannastasi, mutta kysyisin silti, että oletko ihan tosissasi sitä mieltä, että esim. neuvolalääkäri ei menisi muka työajalla.. höpöhöpö :whistle:

ap:n kannattaisi varmaan tutustua tessiin ja jutella siitä sitten työnantajan kanssa. Työnantaja voi olla hyvinkin suopea ja nämä hommat menevät ihan putkeen :)

Aika monta lasta on itsellä eikä oo tullu mieleen järjestää aikoja noihin tarkastuksiin työajalle kun on vuorotyö. Nykypäivän itsekkyys on minusta aivan käsittämätöntä ja tässäkin ketjussa se taas loistaa kuin ahneen kiiluvat silmät.
No vuorotyössä pystyykin sopimaan ajat työajan ulkopuolelle.. mutta pitäisikö sitä sitten pyytää pomoa, että "vähennätkö nämä palkastani" jos työaika on 8-16 ja kaikki raskausajan tarkastukset osuvat tuolle ajalle... vai pitäisikö jättää sitten pitämättä ruokis parina päivänä, että pääsee lääkärintarkastuksee?!? en nyt ihan ymmärrä... se on kumma tällä palstalla kun täällä saadaan ihme riita aikaseksi ties mistä asiasta :/
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja josu80:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
No jos työnantaja tota kaupanalan tessiä tulkitsee niin ei tarvi maksaa palkkaa kuin ehkä jostaki ultrasta jonka aikaan ei juurikaan pysyt vaikuttamaan. Jos on vuorotyö niin voi ta vedota tohon pointtiin että sen pystyy järjestämään työajan ulkopuolella kun ne neuvolat tekee töitä 8-17 välillä.
En nyt halua kinata asiasta kun olet näköjään hyvin varma omasta kannastasi, mutta kysyisin silti, että oletko ihan tosissasi sitä mieltä, että esim. neuvolalääkäri ei menisi muka työajalla.. höpöhöpö :whistle:

ap:n kannattaisi varmaan tutustua tessiin ja jutella siitä sitten työnantajan kanssa. Työnantaja voi olla hyvinkin suopea ja nämä hommat menevät ihan putkeen :)

Aika monta lasta on itsellä eikä oo tullu mieleen järjestää aikoja noihin tarkastuksiin työajalle kun on vuorotyö. Nykypäivän itsekkyys on minusta aivan käsittämätöntä ja tässäkin ketjussa se taas loistaa kuin ahneen kiiluvat silmät.
Et ole varmaan lukenut koko ketjua kun tuolla aiemmin mainitsin,, että kahden aikaisemman odotuksen kohdalla pomot tekivät kaikenlaisia päätöksiä: Siis ei yhteneviä toistensa kanssa tai toisten työntekijöiden kanssa jotka olivat samassa tilanteessa kanssani. Ja nyt sitten kolmannen kohdalla haluan olla samalla viivalla muiden kanssa. Kyse on siis siitä. Ei siitä, että olisin halunnut asiat tehdä työajalla. Alkuperäinen kysymys siis oli: onko ne työajalla vai ei?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika monta lasta on itsellä eikä oo tullu mieleen järjestää aikoja noihin tarkastuksiin työajalle kun on vuorotyö. Nykypäivän itsekkyys on minusta aivan käsittämätöntä ja tässäkin ketjussa se taas loistaa kuin ahneen kiiluvat silmät.
Suurimmalla osalla ei ole vuorotyötä, joten ihan turha alkaa itsekkääksi haukkumaan. Meidän ammatissa ei ole edes tessiä, jota soveltaa (ala on kaupallinen konsultti/asiantuntijayritys eli tähän voidaan soveltaa sanontaa, että suutarin lapsilla ei ole kenkiä)!! Minusta ap:n kysymys oli ihan aiheellinen.

Itse odotan esikoista. Työpaikkamme säännöt neuvolakäynneistä ovat vähintäänkin epäselvät ja siksi olen osaksi mennyt työajalla ja osaksi en, vähän soveltaen.
 
mähän
joskus tästä penäsin työnantajan kanssa, vuorotöissä olin, enkä saanut esim. iltavuoro, ja lääkäri laittoi mut kiireellisesti ultraan 60km:n päähän, JOUDUIN korvaamaan siis monta tuntia työnantajalle takaisin, vaikka seinällä olevassa lapussa luki kohta jossa suomeksi sanottiin että lääkäriin lähetteelle lähettämät kiirelliset tutkimukset luetaan työaikaa, ellei käynti onnistu työajan ulkopuolella, muitakin olivat, kuten ensimmäinen äitiysneuvola, ultra jne, ja luki ettei saa pidentää työaikaa..

soitin oikein paikalliseen liiton konttuuriin, ja luettelin nämä, vastaus: JOUTUU korvaamaan!! tänäkään päivänä en ymmärrä millä perusteella, kertokaa viisaammat?? ja ihan kunnallisella puolella!! tyhmä olin toisaalta kun en pyytänyt esim. näistä lääkärin kiireellä lähettämistä lähetteistä sairauslomaa..mutta enhän mä pönttö tajunnut!!!
 
vieras
UNOHTAKAA NUO TYÖEHTOSOPIMUKSET!

Raskaanaolevien neuvolakäynnit saa käydä työajalla palkkaa menettämättä, mikäli aikaa ei saa sovittua työajan ulkopuolelle. Tämä on säädetty LAISSA, ja työehtosopimus ei voi lakia heikentää.

Älkää olko tuollaisia lampaita, vaan pitäkää oikeuksistanne kiinni!
 
mähän
no minkäs teet jos liittoa myöten sanotaan että kuuluu korvata!! ja ihan TES:n mukaan mentiin!!
mulla jäi työtunnit vajaiksi, ja korvasin ne tekemällä puuttuvat tunnit takaisin!!
 
sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mähän:
no minkäs teet jos liittoa myöten sanotaan että kuuluu korvata!! ja ihan TES:n mukaan mentiin!!
mulla jäi työtunnit vajaiksi, ja korvasin ne tekemällä puuttuvat tunnit takaisin!!
Liiton lakimiehelle lakitekstiä nenän eteen ja vaadit perustelut hänen laintulkinnastaan. Synnytystä edeltävät lääketieteelliset tutkimukset saa käydä palkkaa menettämättä, ja Suomessa niitä lääketieteellisiä tutkimuksia tehdään jokaikisellä neuvolakäynnillä. Lakimiehen sopii tulla neuvolaan mukaan ellei muuten usko.
 
Olen kaupanalalla, työaika ma-pe 7.30-15.00 ja itse otin aina mahdollisimman myöhäisen neuvola/ultra-ajan jotta ei työaikaa siihen tarvitse käyttää. Joskus se ei onnistunut, vaan jouduin töistä aikaisemmin lähtemään ja kyllä mä siitä ajasta palkan nostin, ihan niinkuin TESsissä sanotaankin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mähän:
no minkäs teet jos liittoa myöten sanotaan että kuuluu korvata!! ja ihan TES:n mukaan mentiin!!
mulla jäi työtunnit vajaiksi, ja korvasin ne tekemällä puuttuvat tunnit takaisin!!
Liiton lakimiehelle lakitekstiä nenän eteen ja vaadit perustelut hänen laintulkinnastaan. Synnytystä edeltävät lääketieteelliset tutkimukset saa käydä palkkaa menettämättä, ja Suomessa niitä lääketieteellisiä tutkimuksia tehdään jokaikisellä neuvolakäynnillä. Lakimiehen sopii tulla neuvolaan mukaan ellei muuten usko.
Mä luulen, että tässä on kyse liiton toimitsijasta, ei lakimiehestä? Toimitsijoilla ei välttämättä ole aina kaikki asiat hallussa. Lakimiehen luulisi todellakin osaavan lukea lakikirjaa...

 

Yhteistyössä