Äiti farkuissa ja lenkkareissa lapsen kevätjuhlassa.

  • Viestiketjun aloittaja Olipahan taas
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Mie ajattelin ihan samalla tavalla.
Mulle tuli mieleen, että ensvuonna kevätjuhlaan jättää joku äiti menemättä siksi, ettei halua tulla ruodituksi netin keskustelupalstalla vailinaisen pukeutumisensa takia, vaikka parhaansa on tehnyt.
Täällä kuitenkin palstailee aktiivisesti ja vähemmän aktiivisesti masennuksesta kärsiviä, todella köyhiä ja muuten vaan ujoja ja arkoja ihmisiä... ehkä juuri joku, jota tässä nyt vannotetaan pukeutumaan asianmukaisesti juhlaan.
Jos mie oisin yhtään arempi, niin mie jättäisin ensvuonna juhlat väliin... jos siis olisin farkuissa siellä ollut. (Huom. Mie en siis itse ole puleutunut farkkuihin, mutta en kylläkään katsonut yhtään, että mitä muilla oli päällään.)
Puolustan vielä näkökantaani. Eli mä en ainakaan tyrmännyt farkkuja tyystin, vaan totesin, että kunhan olisivat edes pikkaisen paremmat juhlavan yläosan kera, niin taatusti ovat soveltuvat parempien puuttuessa lapsenkin juhliin.
Näinpä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Valitettavasti mä näen tällä hetkellä mielikuvituksessani ne äidit, jotka laskee, onko varaa lastensa kevätjuhlavaatteisiin. Ja voin hyvin kuvitella, miltä heistä tuntuu tätä ketjua lukiessaan. Eli ei enää nykyyisin riitä, että lapset ovat kevätjuhlissaan hyvin pukeutuneita vaan pitää sitten sen äidin, joka jo laskee maitolitran hintaa, satsata omaankin pukeutumiseensa, jotta olisi joidenkin mielestä edes luotettavan näköinen :( Sympatiani kaikille niille, jotka elävät vähävaraisina tässä yhteiskunnassa, jossa luotettavuuskin on kevätjuhlan pukeutumisesta kiinni. Tosin tästä voi ottaa myös opikseen...turha lapsillekaan on ostaa juhlavermeitä, jos ei ole varaa ostaa samalla itselleenkin. Luusereita ja epäluotettaviahan olette joka tapauksessa, joten miksi investoida edes lasten juhlavaatteisiin :/
Mä uskon, että kyllä jokaisella on vähän paremmat vaatteet kaapissaan. Ihan varmasti, vaikka ne sitten olisivat viime vuosikymmeneltä. Kunhan nyt ovat kuitenkin asialliset ja tavallista juhlavammat. Ja kuten aiemmin todettiin, että varmasti myös kirppareilta ja jopa roskiksesta voi löytää soveltuvia vaatteita.
Ei niihin vanhoihin vaatteisiin välttämättä mahdu... Jotkut lihovat ;) .
ei kun vaatteet kutistuvat :ashamed:
 
Toppahousu
Minäpä olen ollut lapseni joulujuhlassa toppahousuissa.... tunnetteko myötähäpeää. Onneksi olikin, sillä säälin niitä suoriin housuihin pukeutuneita, joita paleli varmaan 20 asteen pakkasessa. Juhlat olivat nimittäin ulkona. Kiva oli pyöriä piiriä jne. lasten kanssa kun ei palellut.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Valitettavasti mä näen tällä hetkellä mielikuvituksessani ne äidit, jotka laskee, onko varaa lastensa kevätjuhlavaatteisiin. Ja voin hyvin kuvitella, miltä heistä tuntuu tätä ketjua lukiessaan. Eli ei enää nykyyisin riitä, että lapset ovat kevätjuhlissaan hyvin pukeutuneita vaan pitää sitten sen äidin, joka jo laskee maitolitran hintaa, satsata omaankin pukeutumiseensa, jotta olisi joidenkin mielestä edes luotettavan näköinen :( Sympatiani kaikille niille, jotka elävät vähävaraisina tässä yhteiskunnassa, jossa luotettavuuskin on kevätjuhlan pukeutumisesta kiinni. Tosin tästä voi ottaa myös opikseen...turha lapsillekaan on ostaa juhlavermeitä, jos ei ole varaa ostaa samalla itselleenkin. Luusereita ja epäluotettaviahan olette joka tapauksessa, joten miksi investoida edes lasten juhlavaatteisiin :/
Mä uskon, että kyllä jokaisella on vähän paremmat vaatteet kaapissaan. Ihan varmasti, vaikka ne sitten olisivat viime vuosikymmeneltä. Kunhan nyt ovat kuitenkin asialliset ja tavallista juhlavammat. Ja kuten aiemmin todettiin, että varmasti myös kirppareilta ja jopa roskiksesta voi löytää soveltuvia vaatteita.
Ei niihin vanhoihin vaatteisiin välttämättä mahdu... Jotkut lihovat ;) .
Se ei ole puolustus olla vetämättä ysäreitä päälle huomisaamuna. Nappi voi kiristää ja takapuoli revetä, mutta sieltä vaan paremmat vaatteet nyt niskaan ettei lapsen tarvi hävetä mammaansa.
 
No mä en ainakaan yhtäkkiä tietäis, että miten semmoseen pitäis pukeutua. Siis että kuin juhlava tilaisuus semmonen on... Ei nyt lenkkivaatteilla ehkä kuitenkaan, mutta että kuinka siistiä pukeutumista...
 
Meiän muksujen päiväkodin kevätjuhlassa oli kyllä kaikilla vanhemmilla ihan normaalit arkivaatteet. Johtunee siitä, että juhla oli aamusta ja suurin osa vanhemmista lähti juhlan jälkeen juoksemaan töihin, jonne ei juhlatamineissa mennä. Itsekin olin farkuissa ja lenkkareissa ja kesätopissa. Siisteissä toki ja laittautuneena ihan kuten töihin mennessä, mutta ihan normi työvermeissä silti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Ei niihin vanhoihin vaatteisiin välttämättä mahdu... Jotkut lihovat ;) .
No niin saattaa käydä. Mä voisin vielä tässä samalla pohtia sitä, kun päivällä nimimerkki "viime vuosikymmenen melonit" esitteli itse ompelemaansa mekkoa, joka oli tosi hieno. Ompelemalla saa myös itselleen juhlavammat vaatteet. Ja paljon tälläkin palstalla mietitään sitä, että mitä pukisi päälleen ystävän häihin, vaihtoehtoja olisi tämä, tämä ja tämä. Eli uskon, että suurimmalla osalla motiivina pukeutumattomuuteen kuitenkin on halu, kuin että ei olisi varaa minkäänlaiseen juhlaan sopivaan asuun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Valitettavasti mä näen tällä hetkellä mielikuvituksessani ne äidit, jotka laskee, onko varaa lastensa kevätjuhlavaatteisiin. Ja voin hyvin kuvitella, miltä heistä tuntuu tätä ketjua lukiessaan. Eli ei enää nykyyisin riitä, että lapset ovat kevätjuhlissaan hyvin pukeutuneita vaan pitää sitten sen äidin, joka jo laskee maitolitran hintaa, satsata omaankin pukeutumiseensa, jotta olisi joidenkin mielestä edes luotettavan näköinen :( Sympatiani kaikille niille, jotka elävät vähävaraisina tässä yhteiskunnassa, jossa luotettavuuskin on kevätjuhlan pukeutumisesta kiinni. Tosin tästä voi ottaa myös opikseen...turha lapsillekaan on ostaa juhlavermeitä, jos ei ole varaa ostaa samalla itselleenkin. Luusereita ja epäluotettaviahan olette joka tapauksessa, joten miksi investoida edes lasten juhlavaatteisiin :/
Mä uskon, että kyllä jokaisella on vähän paremmat vaatteet kaapissaan. Ihan varmasti, vaikka ne sitten olisivat viime vuosikymmeneltä. Kunhan nyt ovat kuitenkin asialliset ja tavallista juhlavammat. Ja kuten aiemmin todettiin, että varmasti myös kirppareilta ja jopa roskiksesta voi löytää soveltuvia vaatteita.
Ei niihin vanhoihin vaatteisiin välttämättä mahdu... Jotkut lihovat ;) .
ei kun vaatteet kutistuvat :ashamed:
:LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Toppahousu:
Minäpä olen ollut lapseni joulujuhlassa toppahousuissa.... tunnetteko myötähäpeää. Onneksi olikin, sillä säälin niitä suoriin housuihin pukeutuneita, joita paleli varmaan 20 asteen pakkasessa. Juhlat olivat nimittäin ulkona. Kiva oli pyöriä piiriä jne. lasten kanssa kun ei palellut.
Moneskohan kerta jo, kun sanon, että korrekti pukeutuminen on tilanteen mukaista pukeutumista. Sä pukeuduit tuohon juhlaan tilanteen mukaisesti.
 
Sirkkeli
Minä olin tällä kertaa tummissa farkuissa koulun kevätjuhlissa, ja yläosana oli musta tavallinen trikoopaita. Ja kenkinäkin oli mustat mokkalipokkaat joissa valkoinen raita, eli oli urheilullisen näköiset. Enkä ollut edes alipukeutuja :O
Ja kuulkaas, siellä kun vanhemmat oltiin kuin sillit suolassa tunnin ajan auditoriossa istumassa/seisomassa, niin ei taatusti kukaan edes nähnyt toistensa vaatteita...
 
vieras
Kaivelin nyt tuota vaatevarastoa, löysin sieltä juhlavan mustan kokohaalarin viime vuosikymmenen alusta. Siinä on isohkot olkatoppaukset ja kullanväriset napit. Se kiristää aikalailla, mutta tosiaan ei sitä arkiseksi voi sanoa. Kengät löytyi myös, ne on pikkaisen kulahtaneet, mutta olen tosiaan kanssanne samaa mieltä, että en voi laittaa sandaaleja tuon asun kanssa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se ei ole puolustus olla vetämättä ysäreitä päälle huomisaamuna. Nappi voi kiristää ja takapuoli revetä, mutta sieltä vaan paremmat vaatteet nyt niskaan ettei lapsen tarvi hävetä mammaansa.
Lapsi ei ymmärrä hävetä, jos kavereiden vanhemmat eivät ole sitä omilleen opettaneet. Meistä aikuisistahan se lähtee - kuten on tässäkin ketjussa tullut selväksi - miten itse kukin lähimmäisensä arvottaa. Musta on surullista, että tänä päivänä on ihmisiä, jotka tosiaan katsovat esim päiväkodin kevätjuhlassa, mitä muilla vanhemmilla on päällä. Ja perustavat käsityksensä perheestä ja lapsesta siihen. Onneksi mulla ei ole enää pieniä lapsia.

Kyllä mäkin pukeudun juhliin tilanteen vaatimalla tavalla, mutta mulla on myös pätikkää siihen. Kaikilla ei ole. Mä tapaan ihmisiä, joille eurokin on iso raha. En yhtään ihmettele, että ihmiset syrjäytyy, jos pukeutuminenkin otetaan jo luotettavuuden kriteeriksi. Voin vain kuvitella, millaisissa paineissa monet tätäkin ketjua lukevat elävät. Kun ovat investoineet viimeiset senttinsä lastensa kevätjuhlavaatteisiin.

Mä olen elänyt varmaan jossain Ruususen unessa, kun noi omat lapsenikin ovat jo isoja eikä mulla - onnekseni - ollut aikoinaan mitään paiseita pukeutumisestani. Kurjaa ajatellakin, ett päiväkodin tai koulun kevätjuhla on jokin vanhempien edustustilaisuus, jossa parhaimmat saavat kaverit ja luuserit syrjäytykööt sinne paikattujen verkkareidesa keskelle.


 
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Ei niihin vanhoihin vaatteisiin välttämättä mahdu... Jotkut lihovat ;) .
No niin saattaa käydä. Mä voisin vielä tässä samalla pohtia sitä, kun päivällä nimimerkki "viime vuosikymmenen melonit" esitteli itse ompelemaansa mekkoa, joka oli tosi hieno. Ompelemalla saa myös itselleen juhlavammat vaatteet. Ja paljon tälläkin palstalla mietitään sitä, että mitä pukisi päälleen ystävän häihin, vaihtoehtoja olisi tämä, tämä ja tämä. Eli uskon, että suurimmalla osalla motiivina pukeutumattomuuteen kuitenkin on halu, kuin että ei olisi varaa minkäänlaiseen juhlaan sopivaan asuun.
Motiivi tuntuu olevan se, että ei koulujuhliin tarvi... Mutta sadanteen kertaan: se riippuu taas kerran niistä koulujuhlista. Meillä ne on perinteiset suvivirsipippalot ohjelmineen, puheineen. Ja jotain sekin kertoo, että koulun henkilökunta on juhlakamppeissa.

Tai jos eskarin juhlaan on kutsussa toivottu juhlaa kunnioittavaa pukeutumista ja osa hengaa Adidaksissa, niin joku on pielessä. Ei se rahasta ole aina kiinni, asennevika se on.
 
Isä puuttuu
Eri paikkakunnilla on erilaiset tavat, ja eri perheissäkin. Mutta meillä on sellainen tilanne, että lasten isä lähti matkoihinsa, eikä taida muista koko kevätjuhlaa. Sama se vaikka olisi mitä mieltä minusta, kunhan välittäisi lapsistaan. Farkut ja toppi tuntuu tällä kertaa aika tyhjänpäiväiseltä murheelta.
 
köyhä,mutta kuitenkin...
Juhla on juhla, ja juhliin pukeudutaan juhlavaatteisiin!! Se on jämpti niin. Köyhä olen minäkin, mutta kun vähän vaivaa näkee, juhlavaakin vaatetta saa yhtä halvalla kuin verkkareita ja farkkuja. Siis kirppareilta,kun vähän näkee vaivaa. Ja kyllä se on vaivan arvoista, kun on sentään lapsen juhlasta kyse.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Ja jotain sekin kertoo, että koulun henkilökunta on juhlakamppeissa.

Tai jos eskarin juhlaan on kutsussa toivottu juhlaa kunnioittavaa pukeutumista ja osa hengaa Adidaksissa, niin joku on pielessä. Ei se rahasta ole aina kiinni, asennevika se on.
Kiva peesailla välillä =)

Keittis, vielä kommentti sulle. Edelleen se ensivaikutelma... Aina, kun tapaamme uuden ihmisen, arvioimme toisiamme ja luomme käsityksen hänestä heti ensi sekunneilla. Mielikuvaan vaikuttaa ensisijaisesti henkilön ulkoinen olemus: ryhti, energisyys, liikkuminen, siisteys ja raikkaus sekä vaatetus ja käyttäytyminen. Ulkoisesta olemuksesta heijastuvat myös itsetunto ja itseluottamus.
Ihmiset kiinnittävät huomiota erityisesti sellaiseen, mikä sekä poikkeaa tavanomaisesta että myös aikaisemmista kokemuksistamme.
Vaikutelma henkilöstä, jonka tapaa ensimmäisen kerran, perustuu hänen ulkonaisiin ominaisuuksiinsa, käyttäytymiseensä ja puheeseensa, jos kaikista näistä on mahdollista tehdä huomioita. Jokin havainnoitavissa oleva tavanomaisesta poikkeava ominaisuus, kuten esimerkkiksi ihonväri, ruumiinrakenne, kasvovammat tai pukeutuminen, saattaa vaikuttaa havinnoijaan niin voimakkaasti, että kaikki muu jää huomaamatta ja ensivaikutelma syntyy kyseisen erikoispiirteen perusteella.
 
Anteeksi lapsukaiseni
Onhan se todellakin vaatteista kiinni! Minäkin juoksin lasten kevätjuhlaan pää kolmantena jalkana suoraan koulunpenkiltä, asuna farkut, t-paita ja neuletakki. Mieleenikään ei siinä kiireessä tullut se että jollekin asuni olisi kynnyskysymys. Paljon asunvaihtoa tärkeämpänä pidin sitä että KUNNIOITAN lasten kevätjuhlaa LÄSNÄOLLOLLANI. Unohtukoon siis suihkut, sifonkimekot ja silmämeikit - asiat tärkeysjärjestykseen. En voi sanoin kuvailla sitä tunnetta, kun tyttäreni hetken etsittyään huokaisi helpotuksesta kun näki äidinkin epäilyistä huolimatta ehtineen hänen kevätjuhlaansa.
 

Yhteistyössä