Äidit: kun teille tulee lapsivieras, älkää istuttako häntä Salkkareiden ääreen kysymättä.

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23866953]No niissä ei ainakaan ole seksiä, huumeita, pettämistä, murhia yms.[/QUOTE]

Ei olekaan, päinvastoin niissä on ns. oikeita arvoja (hyvä voittaa aina pahan, jne).

Mitä Salkkareihin tulee, niin kun luen tyttöni ystäväkirjaa eskarivuodelta, niin joka toisen tytön lempiohjelma on Salkkarit. 5-6- vuotiaiden (siis silloin olivat sen ikäisiä). Joo, olen vanha kääpä mutta minusta ei kuulu lapsille. Seksi, huumeet, abortit ja sen sellaiset pitäisi pitää niin kaukana lasten maailmasta kuin mahdollista.

juuuh
mä en oikein ymmärrä tätä salkkarivouhotusta..kumman hyvin te tiedätte mitä kyseisessä sarjassa tapahtuu, vaikka teillä ei sitä kukaan katsokkaan :D
mä seuraan sitä satunnaisesti ja eilen sattumalta olin sit telkun ääressä salkkareiden aikaan, ja minusta jakso oli aika laimea, ei mitään karmeaa tapahtunut mielestäni.

"vieras"
Mä kun asuin lastenkodissa, niin siellä oli ehdoton sääntö, ettei alle 12-vuotiaat saa katsoa Salkkareita (sääntö on siellä edelleen). En tiedä onko sarjalla ikärajaa, mutta musta toi 12-13v on hyvä ikäraja.

Ei meilläkään tv:tä pahemmin katsella jos on vieraita, oli sitten päivä- tai yövieraita. Vaikka johonkin sarjaan olis koukussa, niin sen verran voi joustaa että jättää yhden jakson katsomatta. Voihan sen sitten katsoa uusintana.

Kannattaa sopia pelisäännöistä ja kertoa oman kodin sännöistä kun vie lapsen hoitoon/yökylään.

mä olen luullut että suurin osa vanhemmista pitää salkkareita täysin sopimattomana lapsille. ymmärrän ap:n kierrokset..
Olen samoilla linjoilla aloittajan kanssa, Salkkarit ei kuulu lapsille. Sitä en ymmärrä, että aloittaja tulee keskustelupalstalle yleisesti syyttelemään äitejä, eikä ota yhteyttä siihen äitiin, joka on antanut lasten katsoa Salkkareita. Enkä ymmärrä sitä, että miksi aloittaja ja se toinen äiti ei ole puhunut yhteisistä pelisäännöistä jos lapsi yökyläilee.

halipupu harmaana
Maassa maan tavalla, kodissa kodin tavalla ;)
Käyttäydytäänkö teillä ihan samalla tavalla jos on vaan omen perheen väkeä paikalla tai jos on lasten kavereita yökylässä? Voisi vierasta lasta sen verran kunnioittaa ja kuunnella mitä hän haluaa katsoa kun kerran on kaverilla kylässä.

Onneksi itselläni ei ole vielä näitä "salkkariongelmia" mutta kysyin kyllä oman lapsen 4v. synttäreillä mitä yksi pieni vieras haluaisi tehdä ja katsella kun hällä oli vähän mieli maassa eikä mikään oikein innostanut.

"vieras"
no enpä olisi minäkään muistanut sanoa, että ei saa katsoa, kun meillä ei katso aikuiset eikä lapset moista pjaskaa.

Ja ap:n pöksyissä jos olisin, niin minuakin ottaisi aivoon.

:(
ikävää:(Meilläkään ei kyseistä sarjaa lapset katso eikä tulis mieleenkään antaa lapseni kavereidenkaan sitä katsoa vaikka sanoisivat että kotona saa katsoa koska musta se ei oo mikään lasten ohjelma

"vieras"
Maassa maan tavalla, kodissa kodin tavalla ;)
Minusta se ei mee noin. Meillä kyläilee (ja lomailee) lestadiolaislapsia, ovat sukulaisia. Tiedän heidän vakaumuksen, vaikka en ymmärrä sitä alkuunkaan. Silti mun on kunnioitettava sitä. Kysyn aina lasten äidiltä, saako katsoa Karhu veljeni Kodan tai saako ****** lähteä Tivoliin, Sirkukseen tms...

Ymmärrän, että jollain voi olla ihan erilaiset säännöt. Mun vapaanpi tapa ajatella ei ole ainoa oikea. On muitakin oikeita tapoja ja kunnioitan niitä.

[QUOTE="vieras";23867120]No kyllä mun mielestä pitää kunnioittaa niitä sääntöjä mitkä lapsivieraalla on kotona!

Ootko sä myös sitä mieltä ettei muiden tarvitse kunnioittaa teidän perheen sääntöjä jos sun lapsi on yökylässä?[/QUOTE]

Tästä viimeisimmästä lasahduksestasi näkeekin aloituksia palstalla liki päivittäin- usein kohteena on anoppi, joka on antanut lasten tehdä juuri päinvastoin mitä kotonaan on opetettu....... :whistle:

Mutta ei, eihän se juuri tässä tapauksessa voi päteä :D

[QUOTE="vieras";23867120]No kyllä mun mielestä pitää kunnioittaa niitä sääntöjä mitkä lapsivieraalla on kotona!

Ootko sä myös sitä mieltä ettei muiden tarvitse kunnioittaa teidän perheen sääntöjä jos sun lapsi on yökylässä?[/QUOTE]

Njaa....meillä on kyllä omat säännöt joita noudatetaan meidän kodissa, viis siitä mitkä säännöt lapsella on kotona. Eli esim. vanhempien makkariin ei mennä, vaikka lapsi saa omassa kodissaan sinne mennä. Lelut kerätään pois kun leikki loppuu, ei kiinnosta vaikka lapsen omassa kodissa äiti tai isä siivoaisi. Kun aikuinen puhuu, lapsi kuuntelee loppuun asti, eikä keskeytä vaan sanoo sanottavansa kun aikuinen on puhunut. Jne.

Samoin mun lapset menee talon tavoilla ollessaan (yö)kylässä. En päästä heitä sellaisiin paikkoihin ollenkaan, joissa talon tavat ja arvot on liian erilaiset. Esimerkiksi perhe, jossa lasten annetaan pelata K18-pleikkapelejä on EI-EI.

"vieras"
Me katsellaan salkkareita, meidän lapset katselee salkkareita ja ovat aina katsoneetkin. Mä en meinannut toimia lastenhoitajana jos kouluikäiset tuovat ystäviään meille. Koen etten ole heidän valvojansa, enkä mitenkään velvollinen heitä kasvatukseensa käestämään. He ovat meillä kylässä, vieraina. Meillä toimitaan talon tapaan ja jos meillä lapset laittavat salkkarit päälle, se ei ole minun ongelmani järkkyykö näiden vieraiden lasten mieli vai ei, ainahan voi lähteä kotiinsa.

Meillä on muutenkin katseltu lasten kanssa kaikenlaisia ohjelmia pienestä påitäen, mun lapset on psyykeeltään ihan tasapainoisia ja terveitä, sosiaalisia ihmisiä, jotka ymmärtävät eron faktan ja fiktion välillä :) Ovat kyllä todella hyviä äidinkielessä ja saavat jatkuvasti erinomaisia arvosanoja kirjoitelmistaan. Ollaan näistä faktan ja fiktion välisistä eroista niin paljon puhuttu jo 3-4 vuotiaasta ylöspäin ja heille asia on selvä, en mahda toki mitään jos jonkun 8 vuotias ei ymmärrä mikä ero on tv-sarjalla ja todellisuudella.

Omassa lapsuudessa ihan sama juttu, katselin 7 vuotiaasta asti kauniita ja rohkeita, enkä vieläkään ole seonnut mieleltäni kyseisen ohjeman takia.Mullakin on ollut aina senverran vilkas mielikuvitus ja kyky ajatella, etten ole hetkeäkään ottanut sarjaa todesta, vaan pitänyt sitä ihan yhtä viihteenä kuin lasten piirrosohjelmia.

Eli sinulle joka pelkäät salkkareita: kerro toki lapsellesi, että hän en saa katsella niitä kylässä, pidä kotiintuloajat sellaisina, ettei lapsesi ole siihen aikaan enää kyläilemässä. Vaihtoehto on myöskin ottaa selvää missä lapsesi käyväät lleikkimässä ja soittaa minulle, että tiedän ettei juuri sinun juniorisi sovi meidän tv-n ääressä siihen aikaan ,lähetän hänet kotiinsa kyllä ihan mielihyvin.

[QUOTE="vieras";23866723]Meillä ei kyseistä sarjaa katsota, enkä näe sitä lapsille sopivana ollenkaan. Minulle on aivan sama, jos joku sitä lapsilleen näyttää, mutta minä en näytä.

Olisit kysynyt lapseltani, että oletko katsonut tätä kotona, antaisiko äiti katsoa.

Harmittaa aivan kauheasti, koska lapsi ei pitänyt näkemästään ollenkaan. Käsittääkseni eilinen sarja oli ollut vielä erityisen ikävä.

Heittäkää paskaa vaan, mutta minä en enää päästä tyttöäni yökylään kyseiseen paikkaan.[/QUOTE]

Meillä saa muidenkin lapset katsoa sitä, mitä omani saavat. Oletan lasteni kavereiden VANHEMPIEN olevan sen verran fiksuja, että ilmoittavat, jos lapsensa ei saa jotain katsoa. Muoks. Olisko asia ollu eri, jos lapses olis tykänny ko. jaksosta? :D

Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="vieras";23867426]Me katsellaan salkkareita, meidän lapset katselee salkkareita ja ovat aina katsoneetkin. Mä en meinannut toimia lastenhoitajana jos kouluikäiset tuovat ystäviään meille. Koen etten ole heidän valvojansa, enkä mitenkään velvollinen heitä kasvatukseensa käestämään. He ovat meillä kylässä, vieraina. Meillä toimitaan talon tapaan ja jos meillä lapset laittavat salkkarit päälle, se ei ole minun ongelmani järkkyykö näiden vieraiden lasten mieli vai ei, ainahan voi lähteä kotiinsa.

Meillä on muutenkin katseltu lasten kanssa kaikenlaisia ohjelmia pienestä påitäen, mun lapset on psyykeeltään ihan tasapainoisia ja terveitä, sosiaalisia ihmisiä, jotka ymmärtävät eron faktan ja fiktion välillä :) Ovat kyllä todella hyviä äidinkielessä ja saavat jatkuvasti erinomaisia arvosanoja kirjoitelmistaan. Ollaan näistä faktan ja fiktion välisistä eroista niin paljon puhuttu jo 3-4 vuotiaasta ylöspäin ja heille asia on selvä, en mahda toki mitään jos jonkun 8 vuotias ei ymmärrä mikä ero on tv-sarjalla ja todellisuudella.

Omassa lapsuudessa ihan sama juttu, katselin 7 vuotiaasta asti kauniita ja rohkeita, enkä vieläkään ole seonnut mieleltäni kyseisen ohjeman takia.Mullakin on ollut aina senverran vilkas mielikuvitus ja kyky ajatella, etten ole hetkeäkään ottanut sarjaa todesta, vaan pitänyt sitä ihan yhtä viihteenä kuin lasten piirrosohjelmia.

Eli sinulle joka pelkäät salkkareita: kerro toki lapsellesi, että hän en saa katsella niitä kylässä, pidä kotiintuloajat sellaisina, ettei lapsesi ole siihen aikaan enää kyläilemässä. Vaihtoehto on myöskin ottaa selvää missä lapsesi käyväät lleikkimässä ja soittaa minulle, että tiedän ettei juuri sinun juniorisi sovi meidän tv-n ääressä siihen aikaan ,lähetän hänet kotiinsa kyllä ihan mielihyvin.[/QUOTE]

Ajatteletko todella niin että ohjelman sisältö saa olla ihan mitä vain, kunhan katsoja ymmärtää että se ei ole totta?

Vain totta ole sisältö voi vahingoittaa?

juu ei
Ei kuulu meillä seurattuihin sarjoihin. En ole katsonut kuin silloin kun anoppi ja appi istuvat sohvalla huudattamassa telkkaria. Lapsemme todennäköisesti joutuvat siellä käydessään seuraamaan sitä.
Juu, siis olen katsonut vaan jos olen anoppilassa tai jos he meillä. Joten ei pelkoa, meillä ei katsota roskasarjoja.
Muistelen että siinä on sellainen hömelö talonmies, vai onko tää kotikatu-sarja? Menikö sarjat sekaisin?

Lapsetkaan eivät siis seuraa, ovat koululaisia. Eivät ole katsoneet minun nähteni sarjaa, ehkä sitten anoppilassa kerran kesässä, kun käyvät. Ilmeisesti, jos anatoliaan on luottamista, lapsemme ovat siis aika lailla ulkona toisten lasten jutuista. No, ehkä enemmistö ei ole aina oikeassa?

Mä katson salkkareita, oli meillä kylässä lapsia tai ei. Pienet vieraat omieni kanssa on aina touhunneet muuta, eivät ole istuneet kanssani katsomaa, mutta en ole ajatellut, ovatko nähneet joskus pätkiä. Isommat saattavat katsoakin, mutta toisaalta omat poikani heillä on saattaneet katsoa k-ties mitä elokuvia yms., joten en usko heidän vanhempiensa salkkareista pahastuvan.

Yhteistyössä