Äidit 40+

Heippa hei teille kaikille pienten äideille

Olen joskus vieraillu täällä jotain juttuja lueskelemassa, mut nyt ajattelin,et jospa minäkin osallistuisin keskusteluihin tuon pienen pojan palleron kanssa :)

Eli siis olen 41 äiti ja poika on 3kk. Minulla on kaksi teini-ikäistä lasta myös poika 17 ja tyttö 15. Mies on parisen vuotta nuorempi ja hällä edellisestä liitosta lapsia kolme 8-15v. Menoa ja meinikiä meillä riittäää ihan kummasti :) vaikkakaan miehen lapset ei meillä asu.

Pojan kanssa päivät mene kotosalla ja ulkoillessa. Nyt vaan on hankala ulkoilla kun pojalla jostain syystä on tullut silmätulehdus molempiin silmiin ja kirkas ilma ei näytä tekevn hyvää tai poika ei tykkää yhtään. Vesi valuu ihan norona silmistä. Tippoja täällä parhaan mukaan yritellään tipotella :)

Jaaps mitähän tässä vielä pitäisi kertoa. Jos jotain oleellista jää pois niin kaikkea saa kysellä ja minut voi lisätä tuohon teidän listaanne ( jos huolitte)

Mukavaa perjantaiaamupäivää :) ja aurinkoista sellaista

Tervetuloa Goldmama. Tänne vaan turisemaan.

NYT SE SEN TEKI. Kääntyi selältä mahalleen. Kauhean ähinän saattelemana ja sen jälkeen tulikin itku, kunnei enää tiennyt mitä tehdä. Onneksi meidän harjoittelu on tuottanut tulosta ja pää kuitenkin nousee jo ihan kiitettävästi vatsallaan ollessa. Huoh. Onneksi ei vielä käänny toisinpäin, ei edes yritä. Me on alettu viettää paljon enemmän aikaa lattialla, niin kai ne motoriset taidot parhaiten kehittyy.

- Siiri ja typy 3 kk ja 1 vko

Goldmama tervetuloa. Voi harmi tuota silmätulehdusta. Meidän tytöllä oli myös talvella tulehdus, joka tuli kovan tuulen seurauksena. Silmä oli punainen ja turvoksissa. Kun ei apteekit enää illalla olleet auki, kun oireet alkoivat, etsin netistä ensiapuohjeita. Löytyi neuvo huuhdella silmää runsaalla vedellä useita kertoja. Epäilin toimiiko, mutta tein niin. Seuraavana aamuna silmä oli normaali eikä vaatinut tippoja tai lääkäriin menoa.=)

lokakuu ja Siiri Mä taidan sitten olla teidän vastakohta: en hötkyile juuri mistään. En hötkyillyt aikanaan neljän isomman lapsenikaan kanssa. Tosin täytyy myöntää, että olen sentään kuunnellut jokaista korva kiinni nassussa, että hengittääkö.

Tyttö (nyt siis 6 kk) voi hyvin. Kovasti kierii lattialla akselinsa ja kehonsa ympäri, juttua riittää, vierastaa (on kuulemma neuvolan mukaan hyvä merkki), syö isoja annoksia, kun on lempparisosetta tarjolla. Päivärytmi on löytynyt, hakee kontaktia hihkumalla ja houkuttelee leikkkimään vispaamalla käsiä ja jalkoja sekä intensiivisellä katsekontaktilla. Tykkää erityisesti muutamasta laulusta, joiden tahdissa välillä heiluttaa päätään.

Ääneen nauraminen on ehdottomasti ihaninta, mitä saamme kuulla yllättävissä tilanteissa. Joskus siihen ei tarvita kuin jonkun perhenjäsenen yskähdys tai muu ääni, niin taas hekotuttaa.=)

Hei ja hienoa perjantai-iltaa,
Tervetuloa joukkoon Goldmama.

Onnea Siiri typyn kääntymyksestä ;). Meillä kanssa tyttö punkee selkä vääränä kohti kylkeä ja suuntaa mahalleen...pää on ihan takakenossa hirvittävän näköisessä asennossa. Mutta ei vielä ole onnistanut mutta kohta varmaan. Samoin me harjotellaan joka päivä masullaan oloa ja hermo kestää joskus hyvin huonosti ja joskus vähän paremmin, mutta selvästi on niska vahvistunut ja ne hermotkin. Mä edelleen sanon että me satsataan hienomotoriikkaan: Kultakutri vaihtaa lelua kädestä toiseen ja ottaa molemmilla kännyillä kiinni ja suuhun :).

Liekö hammasjuttuja vai mitä mutta kultakutri kuolaa ja hirmu hinku on tunkea kädet suuhun ja nyt siis lelujakin...ei siellä vielä mitään näy mutta ajattelin vain.

Joo, hysteerinen olen ja minäkin kuuntelen että hengittääkö :ashamed: niin kotona kuin vaunuissakin. Mun hysteria kyllä osittain juontaa juurensa siitä että koin kohtukuoleman 4 vuotta sitten ja jotenkin se ihana viattomuus katosi sen siliän tien :'(

Täällä on vihdoin ollut aurinkopäivä kaiken lumimyrskyilyn ja -sateen jälkeen, ihanaa...

Perjantaiterveiset lokakuu ja kultakutri

Viimeksi muokattu:
Goldmama tervetuloa mukaan.

Siiri onnea tytön kääntymisestä.

Pantteri toivottavasti jo poika toipui kokonaan flunssasta.

Lokakuu älä huoli siitä pään kasvusta, kyllä ne sanoisi jos on syytä huoleen. (helpommin sanottu kuin tehty tietty)

Vauvatoive aika paljon ihmiset kommentoikin, että on tosi nuori vielä Suoma, jos eivät tunne.

Minulla on ollut tällä vkolla aika vähän aikaa, niin en ole tännekään ennättänyt. Ma Suoma sai siis toisen rotaroketteen ja molempiin reisiin ne pistokset, siitä sitten nousi hänelle lämpöä ja pari vuorokautta mentiin pandolin voimin, paripäivän päästä alkoi ummetus, jota kesti tähän päivään asti. Vuorokausi rytmi on sekaisi, välillä valvoi kokoajan, pystyi vain torkahtelemaan ja nyt on sitten nukkunut aika paljon. Risitäisiin tilasin kakut ja ma käyn sitten hankkimassa muut, en alkanut leipomaan. Viikon päästä on siis ristiäiset. Muttoon on reilu kk aikaa, mutta remontti alkaa tässä parin vkon sisällä uudessa asunnossa, pitää lähteä etsimään sinne tarvikkeita (kaapinovia yms.)

Hienoa maanantaita kaikille...
Nyt näyttää täälläkin jo keväisemmältä kun on suojakeli ja lumet sulaa suhisten.

Olimme eilen tutun perheen luona myöhäisellä lounaalla. Heillä on kaksi lasta ja lisäksi kylässä oli toinen perhe jossa yksi lapsi, eli 2*4 vuotiaita ja yksi kaksivuotias. Kultakutri ihmetteli menoa silmät ymmyrkäisinä...vauhtia ja vaaratilanteita. Ja jälleen hän oli sellainen hiljainen tarkkailija, mutta kun tultiin kotiin alkoi hymyt ja hirmuinen palpatus :). Tuo jokeltelu menee vähän kausissa, tuntuu että on pitkiäkin jaksoja hiljaista ja sitten yhtäkkiä on asiaa. Kaipa se on tylsää katsella samaa naamaa päivästä toiseen ja kun käydään kylässä on sitten kerrottavaa jälkikäteen.

Kultakutri yrittää punkea mahalleen. Toistaiseksi tuloksena on kummallinen kylkiasento, pää taivutettuna taakse. Sekös harmittaa kun ei pääse eteenpäin. Äiti joskus auttaa ;) mutta ilmeisesti alimmainen käsi on aina väärässä asennossa kun olkapäästä jää kiinni...Mutta yhtäkkiä olis tahto kääntyä, saa nähdä miten kauan menee ennenkuin onnistuu.

Tällaiset pikauutiset vielä talvisesta pohjoisesta
lokakuu ja kultakutri 14 vkoa

Tuosta päänympäryksestä. Toiseksi vanhinta käytettiin jopa tietokonetomografiassa, kun oli neuvolalääkärin mukaan liian iso pää. Lastenlääkäri totesi sairaalassa, että kun näitä käppyröitä piirretään niin 2 % jää alle sen alimmankin ja ylimmänkin ja kunhan kasvaa tasaisesti niin ei syytä huoleen ja näin olikin.

Meillä neiti on ainoa, joka kuudesta vierastaa.

Minäkään en hötkyile mistään. On yksi sairas lapsi (lievä CP-vamma) ja tiedän milloin lapsi kehittyy normaalisti (ainakin luulen niin). Kehittyi hitaammiin motorisesti, mutta nyt aikuisea ok. Oppi kävelemään vasta kun oli 1 v 7 kk !

Kaikille tsemppiä ja jaksamista ! Meillä neiti istuu hyvin, mutta liikkuu pyörimällä. Ensi maanantaina neuvola. Syö kuin "peto", mutta pienikokoinen on kuitenkin.

Olen ollut välillä hiljaa, jotenkin vähän väsyttää ja ollut niin paljon touhua.
Oivikilla on monta rautaa tulessa, ja toivotan teille mukavia ristiäisiä :)
Ostin isomman turvaistuimen, Britax Multi-Tech, ensin nyt selkä menosuuntaan ja myöhemmin sitten käännän, se on 25 kiloon asti ja maksoi 349, toivottavasti olen tyytyväinen, kauhean vaikea oli valita kun niitä on niin monenlaisia ja käytössä sen sitten vasta huomaa tykkääkö....

Sateista päivää naiset!
Kylläpä pitää oivikilla kiirettä, tsemppiä ristiäisiin ja muuttoon! Vauvatoiveenkin poitsu jo niin iso, että pitää isompi turvaistuin ostaa, mihin tämä aika oikein juoksee? Me saatiin ystäviltä turvaistuin, ei tartte sitä sitten miettiä, Britax taitaa tuokin olla.

Molen nyt surffaillessani tullut siihen tulokseen, että ostan jonkun muun puisen syöttiksen kuin tripptrappin. Mahtuukin paremmin tuohon pöydän ääreen. Mies lupasi sitoa sen vaikka pöytään jollei muuten pysy pystyssä. Surffatessa on ikävä kyllä törmännyt moneen muuhunkin asiaan joka "täytyisi ostaa", tilasin jo tarvikkeita Englannistakin :)

On kyllä NIIN ihanaa, kun jäät on poissa kävelyteiltä ja pääsee kunnolla vaunuttelemaan, tänään tehtiin kahden tunnin lenkki ja nyt on veto pois äidiltä... lihaskunto on ihan olemattomissa.

- Siiri S ja typy 3,5 kk

Ei ole mullakaan ollut puheripulia täällä. Olis paljon, mistä tekis mieli täällä avautua, mutta jotenkin ei kuitenkaan uskalla, kun netti on mikä on. Silloin, kun olin vielä odottajien puolella, tuli välillä tuuletettua ajatuksia, mutta nykyään en enää tohdi, kun niin usein on juttuja siitä kuinka netissä tulee olla varovainen. Toisaalta, ollaanhan täällä anonyymejä, mutta kuitenkin.

Olen muuten hengaillut täällä vuoden verran. Muistan siitä, että oli viime vuoden pääsiäisen aikoja, kun mietin nikkiä ja tempasin ton teten narsissin kyljestä.

Poika toi läksyn, jossa pitää haastatella vaikka äitiä netin käytöstä. Pitää kuulemma esitellä sitä sivua, jossa käy säännöllisesti. Pojan pitää kirjata omia kommenttejaan. Heh hee, hauskaa luvassa. Läksyssä pitää myös mainita, aikooko käydä samalla sivulla.

Tete- laita yksäriä jos joku painaa mieltä, etkä uskalla julkisesti kirjoittaa, itse olen miettinyt välillä samaa ......tavarahankinnoista vielä, mulla on melkein kaikki käytettynä hankittua, tämän turvaistuimen halusin uutena kun sillä on niin pitkä käyttöikä.
Kengät haluan varmaan ostaa uutena, mutta monet vaatteet on kavereilta ja kirppiksiltä ihan käyttökelpoista tavaraa, Siiri saako olla utelias mitä tilasit Englannista ?

Pitäiskö meidän avata joku "salattu kerho"? FB:ssähän 40+ odottajilla on suljetut sivut, jossa voi kirjoitella aika vapaasti... (siellä tietty ollaan ihan omalla nimellä). Mäkin olen monesti miettinyt sitä, miten avoin täällä voi olla. Varmaan pitäis olla varovaisempi.

vauvatoive, tilasin hoitolaukun ja jalkapeitteen rattaisiin. Oli niin mageet ja edulliset, etten voinut olla tilaamatta ja mieskin hyväksyi hoitolaukun :)

Mulla on muuten ongelma. Typyhän viihtyi ihan snadina tuossa Mandukassa hienosti, mutta nyt nostaa aina kauhean metakan kun yritän sitä sinne laittaa. Onkohan mun tyylissä vikaa? Pitäiskö kaikkien lapsien siinä viihtyä :D Jostain syystä tuntuu, että tuo typy on nyt juuri ihan väärän kokoinen siihen. Ei enää mahdu vastasyntyneen mittoihin, mutta normisäädöillä jotenkin hukkuu sinne. Pitäis varmaan käydä siellä liikkeessä opettelemassa, molempien.

- Siiri

Siiri Ai on fb: ssäkin meille vanhemmille tytöille oma paikka? Mä vaan ulkoistin itseni sieltä, kun kyllästyin kavereiden mitä-muumit-tänään-sanovat ja mitä-horoskooppi-sanoo ja laita-tämä-statukseesi jne. Sinne on kyllä helppo kirjautua takas. Jouduin näin tekemäänkin kerran, että sain erään viestin lähetettyä. Voihan siellä tietenkin olla niinkin, että ei jämähdä näihin muumi- ym. juttuihin.

Mun aamu alkoi huonosti: kahviin ei saanu kermaa, kun ei ollut. Itseäni saan syyttää, kun en ostanut. Mulle jä kermakahvi päälle raskausajasta. Silloin aloin lisätä kermaa kahviin närästyksen vuoksi. Mutta onneksi se sopii karppaukseen, jota aloin taas noudattaa muutama viikko sitten. Mut nyt mustaa, jota join vuosikymmenet ennen tätä viimeistä raskautta (kauheeta, että mä olen niin vanha, että voin sanoa vuosikymmenet! :O)

Toi likka on ihan hassu. Heräsi yöllä viideltä ja alkoi jumpata. Tuttia kolisutti kehdon seinään moneen kertaan. Minä sille yritin laittaa tuttia suuhun ja silitellä uneen. Neiti meni kiltisti unikyljelleen, tiirasi silmät kirkkaina ja hiljeni. Kunnes aloitti alusta jumpat ja kolinat. Otin syliin, heijasin, mut alkoi parku. Pakko oli sitten antaa rintaa. Mutta ei tuo nukahtanut siihenkään. Aikansa vehtasi vieressäni, kunnes nukahti. Kello oli liki kuusi. Kahdeksalta heräsi virkeänä ja keksi kivan leikin: otetaan tutti käteen ja mojautellaan tutilla ja kädellä äitiä nassuun. Se ihan sattui, kun osui poskiluuhun.

Tuossa se nyt jatkaa varpaiden tunkemista suuhun jalat yli laidan sitterissä. Äitiä väsyttää, tyttöä ei. :rolleyes:

Pitäskös meidän mennä sinne fb: iin? Oletteko muut sinne kirjautuneet? Oishan se mukavaa toisaalta saada meille nimet ja ehkä kasvotkin. Mietitään...

Tete, joka hakee tänään virkistävää silmänympärysvoidetta ja jotain liftingiä -----> tässä iässä näkyy aamulla naamasta, kun lakkaa saam... ja se yöheräily.|O

Heippa kaikille!!Vihdoinkin mullakin on aikaa käydä täällä!!Meidän 6kk ikäinen poika alkaa olla niin pitkä poika että harkinnassa on nyt seuraava turvaistuin autoon!!Pojalla kun alkaa olla jalat turvakaukalon ulkopuolella!!Meillä pikkumies istuu syöttötuolissa ruokailun ajan,vaikka hän ei ihan vielä osaa istua itsenäisesti selkä suorassa,tyynyihin tukien kyllä!!Aamuisin hän yleensä on poikittain sängyssä ja pitää hirveätä mökää pehmoleluilleen!!Nyt hän on alkanut pyöriä ympäri lattialla peiton päälllä ollessaan,joten useimmiten hän on jossain aivan muualla kun sen peiton päällä!!Jaaha,poika heräsi joten lähden tästä syöttöhommiin!!Hänelle maistuu jo nämä peruna-liha,peruna-kala ym.sellaiset purkkiruoat!!=)

Hei kaikille ja lokoisaa lauantaita,

Hauska juttu että meidän mahallaan laiskasti makaava Kultakutri rupesi viikko sitten punkemaan mahalleen ja sitten keskiviikkona se vihdoin onnistui omin neuvoin :). Kova on usein selostus kun rupeaa kääntymään, ja aika pitkän masuttelun jälkeen alkaa harmittamaan. Ja sitten vasta harmittaakin kun äiti palauttaa lähtöruutuun :). Tuntuu että tyttö väsähtää fyysisesti ja henkisesti tästä uudesta taidosta, usein tulee väsy heti ähräämisen jälkeen. Mutta hauska että en edes odottanut että kultakutri rupeaisi kääntymään kun se mahallaan makaaminen tuntui niin vastenmieliseltä.

Täällä on kamala myrsky ja vesisade, eli jää leppoisat vaunulenkit tekemättä...

lokakuu ja kultakutri 15 vkoa

Risitäiset on ohi, hyvin sujuivat, oli monta syliä missä Suoma pääsi olemaan. Eilen sitten alkoi vähän nuhaa, onneksi ei vielä ole lämpöä. Aamulla on tukkoisempi, nyt taas jo paremmin henkikulkee ja ruoka maistuu. Kovin lyhyitä ovat vain nämä päikkärit max ½ tuntia kerralla. Ei siinnä sitten paljoa puuhata omiaan. Kiva kuulla mitä teidän tytö jo osaa Lokakuu ja Siiri, kun ovat niin saman ikäisiä. Suomahan kehittyy omaa tahtiaan ja ei ole vielä kiinnostunut kääntymisestä, itseassa se käänty pinepänä sujuvasti kyljelleen, mutta nyt haluaa olla selällään.

Vauvatoive, minäkin ostan turvaistuimen, kun pitää saada pitkäikäinen ja kevyt, kun oma auto puuttuu.

Pantteri toivottavasti teillä nyt jo ollaan terveitä!

Siiri joko sait tuotte. Minä olen suunnitellut tilaavani tarvikkeita Italiasta, mutta en ole saannut aikaiseksi vielä?

FB minäkään en kuulu, enkä oikein jaksaisi siihen alkaa perehtymäänkään. Onko tässä kaks+ puolella vielä mahdollista perustaa suljettu kerho, jonne tarvitaisiin salasana ja kutsu???

Viimeksi muokattu:
Iltaa taas tytsit.

Onnea oivikin tytölle nimen saamisesta. En ole tuotteita vielä saanut, katsotaan kauanko tulevat. Palvelu oli ainakin nettikaupassa tosi nopeaa ja ystävällistä (jouduin pariin kertaan lähettämään sähköpostia, kun niillä ei ollut nettisivuillaan postituksen hintaa Suomeen).
Vauvat kehittyy kaikki onneksi omaa tahtiaan, meillä ei nyt taas muisteta koko vatsalleen kääntymistä. Molemmille kyljille kääntyy, muttei sen enempää. Ei taida tälläviikolla kääntymiset huvittaa. Kovasti mä yritän tyrkyttää lelua typyn käteen, mutta tuo kananmuistinen muistaa sen just sen aikaa kun se on näkökentässä ja sit unohtuu että koko lelua onkaan, vaikka se olisikin vielä jostain syystä kädessä kiinni. Pikkuhiljaa. Aina välillä täytyy muistuttaa itseään, että typy on vasta 3,5 kk ;) Ihan kuin hän olisi ollut meillä aina.

Mä olen jostain syystä tosi väsynyt ja pahantuulinen tällähetkellä. Ollut jo useamman päivän. Kaipa se tämä äippälomalla olo ja "tekemättömyys" alkaa painaan päälle. Kun on melkein 20 vuotta työelämässä suorittanut päivästä toiseen, niin kestää aikansa tottua siihen ettei saa aikaiseksi mitään tuottavaa. Lisäksi kaipaan ihan suunnattomasti muiden aikuisten seuraa. Kaipa se on revittävä itsensä noihin perhekahviloihin etc... ei kyllä yhtään huvittaisi. Kestääköhän psyykkeeni vielä hetken aikaa vain omaa ja lapsen seuraa? Ihan vielä ei kannata sinne torille lähteä aamukahvittelemaan.
Tällaista tälläkertaa. Taidan lähteä typyn viereen nukkumaan, josko huomenna olisin pirteämpi.

- Siiri

Siiri Joku päivä huomaat, että tyttö muistaa lelun, vaikka se putoaisi kädestä. Mä oikein hämmästyin, kun meidän neiti tajusi avittaa jalallaan lelun ottoa. Lelu oli siis pudonnut jalkoihin eikä kädet ylettyneet sitä ottamaan, joten jalka mukaan ja avot, lelu päätyi käteen. Tämä oivallus tapahtui siinä reilun viiden kk tietämillä.

Oivikki Mukavaa, kun vauvan eka juhla onnistui.

Miita Peitto ei varmaankaan kauaa enää riitä, kun maailmanvalloitus vaatii lisää tilaa. :)

Yhteistyössä