Äidit 40+

Tete meillä kanssa roikkunut koko ajan hoitopöydän päällä katseluetäisyydellä Liberon "kukkanen" jolla rapisevat lehdet ja hymynaama, se on aivan suursuosikki, sille on juteltu ja hymyilty ja sitä on rakastettu koko vauvan eliniän eikä vieläkään kyllästytä. Sen nimi on räps räps ja on meillä sen pikkusisko se ampiainenkin :LOL:
 
Varaudu Siiri kuumeeseen, meillä tuli seuraavana yönä, lapsi hehkui kuumana tiesi ilman mittariakin että on aika paljon lämpöä......ei tule kaikille mutta supot lähelle ettei tarvi yöllä etsiä jos nostaa kuumeen.
Olen muuten nykyään antanut sitä Buranan liuosta suuhun, poika sille irvistää mutta siinä on pienempi annostus kuin Panadolin litkussa, meillä supot aina tulee melkein heti ulos kun laukaisee kakkarefleksin, ja kokonaiset supot siinä näkyvillä.
 
Terkkuja Hepulillekin ja vauvalle, sama täällä en voisi kuvitellakaan nyt meneväni heti töihin ja yritän myös kitkutella siihen saakka kun 2v täyttää. Juu samoin meillä vetäisee kivasti nännistä kun irrottaa otteen, olen yrittänyt heti torua ja sanoa ei hampailla, josko oppisi ettei hirveästi minua satuttaisi.
 
Heh heh, pääsin koneelle, vaikka ei ole viihdytysjoukkoja paikalla. Ollaan tytön kanssa kaksin, kun sisarukset kavereilla tai harrastuksissa ja isä omassa kotonaan. Niin siis pääsin koneelle, kun tyttö kattelee telkasta Akuuttia ja kommentoi. :)

Siiri Hyvä kun pääsitte kuitenkin noin vähällä ja sait nauravan neidin pian takaisin. :)

Minäkin kartan kaikkea vaaleanpunaista, joskin niitä meillä on useampia. Olenkin ostanut lähiaikoina muutamat kirkkaanpunaiset tai pinkki-oranssi-yhdistelmät. Nuo kirkkaanpunaiset on Tutan puolipotkarit ja niissä on kirkkaita kuvia. Toisen löysin Kappahlista. Kysyin eräältä myyjältä, miksi tytöille tehdään niin palon vaal.punaista ja pojille sinistä. Miksi ei ole unisex-värejä? Hän sanoi, että juuri Tutta tekee saman vaatteen tyttöjen värisenä ja poikien värisenä sekä unisexsinä. Prismasta löytyi sukkispakkaus, jossa vaal.siniset ja valkoiset sukkikset. Valkoisissa piristeenä kirkkaita eläimiä. Ne on hauskat!
 
Hei kaikille!

Olimme tänään Kultakutrin kanssa ylimääräisessä lääkärintarkastuksessa ja tuli tyttö punnittua saman tein, vaikka varsinainen 3 kk kontrolli on vasta ensi viikolla. Tänään paino oli 6035 g ja pituutta 62 cm, niin kultakutri on 12 vkoa ja rapiat. Siis ehkä hiukan solakanpuoleinen pitkänhuiskea neiti. Siiri, :) ei varmaan kultakutri ennätä teidän tytön lukemiin tiistaihin mennessä. Mutta niin se varmaan oli kuin itse ajattelin, että tyttö kasvaa nykäyksittäin...kaksi viikkoa sitten painoa oli melkein puoli kiloa vähemmän ja olin jo vähän ihmeissäni että eikö tyttö saa tarvitsemaansa ravintoa. Mä tyrkytän jopa tissiä enemmän kuin on neidin vaatimus, ja syödä saa niin pitkään ja usein kuin haluaa. Mutta neiti on aika vaatimaton ja vielä pikasyöjä, eli mietitytti tosiaan että onko ravinnosta pula. Vaikka mielestäni tyttö olikin kasvanut. No, tänään tuli sitten vakuutus että kasvaa kasvaa :).

Tänään meillä on ollu järkky lumimyrsky. Siis asun Pohjois-Norjan rannikolla eli säät voi olla kovin ankarat. Hyvä kun päästiin neuvolasta kotiin ja sen jälkeen ei olla uskallettu ulos. Suurin osa ikkunoistakin muurautui umpeen lumesta, uskokaa tai älkää. Eli sillai meillä kevättä kohti. Noh, neiti ei sitten saanut pitkiä ulkoilu päikkäreitä ja nukkui vaivaisia puolen tunnin tirsoja koko päivän. Mutta sitten laitoinkin yöunille jo ennen kahdeksaa :). Ja tyttö nukahti supernopeasti. Toivottavasti herättää eväälle ennen aamua, ettei tissit räjähdä. Kerroin tänään lääkärille meidän tytön unenlahjoista ja hän totesi että luksusta, ja ei kannata muille kertoa, ei ainakaan niille joilla on paljon valvomista ;) Toivottavasti jatkuu yhtä hyvin.

Mua ihastuttaa meidän neidin jokeltelu! Ihana jutella. Hauskaa on että kun yritän opettaa ottamaan tuttia, niin samantien kun tutti pistetään suuhun alkaa myös kova pälpätys. Ja nyt tosiaan on meidän mahallaan makuutus tuottanut tulosta, ja neiti niin topakasti nostaa pään ja rintakehän että meinaa kaatua kyljelleen (ja selälleen?). Ja on silminnähden riemuissaan omasta osaamisesta. :)

Eli tämmöiset kuulumiset keskiviikko iltana...
lämpimät terveiset lumen keskeltä, hrrrr
lokakuu ja kultakutri
 
Huomenta, piti tulla ihan tänne ihmettelemään, että pitkien päiväunien puutteessa tyttö vetäisi 10 tunnin unet eikä herännyt kertaakaan. Hän kyllä matelee ovelasti sängyssä alaspäin, eli mun piti nostella ylemmäks pari kertaa ettei ihan pujahda peiton alle. Eikä vielä aamullakaan itkulla herättänyt . Onkos jollain muulla tällaisia unenlahjoja? Itse piti herätä pari kertaa lypsämään...
hienoa torstaita toivottavat lokakuu ja kultakutri
 
Typy vetää päiväunia kolmatta tuntia... johan tässä äiti on ihan ihmeissään, että mitäs sitä tällä vapaa-ajallaan tekisi :) Ihana, että on muitakin hyväunisia, typy nukkuu normaalisti 10 - 12 h yöunia, heräten pari kertaa syömään.
Eihän teille _lokakuu_ ole kuin vajaa sata grammaa samaan painoon :) Pituudessa kultakutri meni ohi.
Mä löysin sitten H&M:ltä mieleisiäni (ei siis vaaleanpunaisia vaan monivärisiä ja turkooseja) kesävaatteita typylle. Tilasinkin jo muutaman vaatteen, loppuja täytyy mennä paikanpäälle katsomaan. Itsellekin täytyisi ennen ensi viikkoa uudet housut löytää (esimies jää eläkkeelle, meinataan typyn kanssa mennä moikkaamaan), kaikki vanhat housut on liian isoja!

Onko jollain hyviä vinkkejä karstan poistoon? Tuntuu, että tuo neuvolan "öljyä ja rapsuta" ei oikein tehoa meillä. Tai sitten vaan teen sitä liian harvoin... karstan lisäksi typyn iho on alkanut kuivua jaloista, selästä ja käsistä (olen itse aika atooppinen iholtani, taitaa olla tyttö perinyt äiteensä ihon). Tiistaisella neuvolareissulla hain apteekista Orionin perusvoiteita (jotka olen omassa ihossa todennut parhaiksi) ja jo näin puolentoista päivän rasvaamisen jälkeen iho on paljon parempi.

Tänään meinattiin tehdä pitkä kävelyreissu, mutta ihanasti nuo kävelytiet oli taas aurattu vain tässä "keskustassa" ja sata metriä päästiin yhteen suuntaan kun alkoi umpihanki. Pöh. Käveltiin sitten hetken aikaa ees taas parinsadan metrin matkaa, kunnes olo alkoi tuntua kuten "Päiväni murmelina" -elokuvassa. Loppuis nyt jo toi lumentulo.

Tuliskohan mummo viihdytysjoukoiksi jonain aurinkoisena päivänä, että sais ikkunat pestyä :)

Aurinkoisin terveisin
Siiri ja typy
 
Hei taas, mun on pakko kommentoida että Siiri me ollaan varmaan kuin Arnold Schwarzenegger ja Danny DeVito, "twins, separated in birth". :LOL: Mulla tosin kaikki vanhat housut on jääneet pieniksi kun löllö masu vielä vaan röllöttää. Mutta muuten oli kuin minun näppikseltä...Karstaa meillä löytyy enkä ole edes ruvennut öljyä-rapsuta -linjalle. Onhan se vähän sen näköistä että kylpy olis unohtunut, mutta eiköhän se siitä häviä, häviäähän? Meilläkin rasvataan jalkoja ja poskia kun iho tuntuu kuivalta.

Meilläkään ei ollu aurattu eli menimme henkemme kaupalla autotien vartta, mutta kun rekka pyyhkäisi lumipilven suoraan vaunuihin, palasimme kotiin. Typy nukkui kylmässä autotallissa portti auki reilut kolme tuntia. Tulipahan testattua baby-call:in ominaisuus alhaisen lämpötilan varoitus. Kerkesin jo kirota että kylläpäs akku loppuu nopeasti mutta se vaan varoitti että ollaan nollassa.

Mä yritän vapaa-aikana kirjoitella kiitoskortteja lahjusten antajille ja samaan korttiin kirjoitan kutsun ristiäisiin. Meillähän on ristiäiset vasta vappupäivänä. Täällä on kastetilaisuus jumalanpalveluksen alussa ja useita lapsia kastetaan peräjälkeen. Jännää!

Edelleen lumimyrskystä lämpimät terveiset
lokakuu ja kultakutri
 
Viimeksi muokattu:
@_lokakuu_ Kyllä sitä karstaa kantsisi yrittää poistaa - terveydenhoitaja sanoi täällä, että se muuten saattaa levitä esim. kulmakarvoihin : /

@Siiri Oikein reilusti öljyä vaan, mielellään yön yli. Mä rapsutin vauvakammalla enkä muovisella täikammalla ja ihan OK lähti parin kerran jälkeen kaikki oli veks.

Voi kuinka mä kadehdin teitä joiden housut ovat liian isot... Meikäläinen on lihonnut 6 kiloa raskauden JÄLKEEN ja roikkumaha ei enää roiku niin pahasti... Se on täytetty tehokkaasti suklaalla, kakulla ja muilla nameilla. Raskauden aikana ei tullut kiloja kun oli sokeritauti ja sokerituotteet oli kiellettyjä... elikkä synnytyksen jälkeen mä "vihdoinkin sain taas syödä nameja" - ja siitä kierteestä on vaikea päästä taas eroon... :(
:)
ninni
 
Heipat!

6 kk neuvolassa neidin paino tasan 8 kg, pituus 66,4. Seuraavan kerran neuvola onkin vasta 8 kk iässä ja silloin mennään myös suuhygienistin puheille.

Mulla on rankkaakin kokemusta karstan poistosta ja rasvauksista. Yksi lapsistani kehitti vauvana niin pahat karstat, ettei auttanut öljyt eikä harjaukset. Lopulta lääkäri neuvoi ja kirjoitti ressun Nizoral-sampooseen. Oli hurjaa pestä sellaisella lääkesampoolla pienen vauvan päätä. Sen piti vielä antaa vaikuttaa muutaman minuutin ajan ennen kuin sai huuhdella.

Rasvausta piti harrastaa aamuin ja illoin joka päivä päästä varpaisiin koko vauva- ja leikki-ikä, välillä kortisonivoiteella ja taas palaten perusvoiteisiin. Vieläkin muistelen kauhulla aikaa, kun nuorimmainen oli vauva ja itki tissiä, väsyä, syliä tms., tämä rasvattava rimpuili, kun inhosi rasvausta ja kaksi muuta tekivät omia temppujaan, kun silmä vältti. Isä oli tietenkin aamuisin jo töissä, kun yritin olla hyvä äiti ja rasvata ja rasvata.

Vinkkinä: jos alkaa näyttää siltä, että rasvaa kuluu, kannattaa pyytää lääkäriltä ressu niin rasvoista saa Kela-korvauksen.
 
Hei

Lindeksillä on mielestäni aika reippaitakin värejä ja värejä jotka sopivat molemmille.

Täällä on kanssa se ampiainen mieluisa tytöstä, mutta ei vielä sille niin kovalla äänellä juttele vähän vain jokeltelee.

Olimme tällä vkolla lääkärissä käymässä kontrollikäynnillä ja painoa oli vähän vajaa 4 kg ja pitutta 53,5cm. Sunnuntaina tulee 3 kk täyteen ja ma on se rokotuskäynti. Pitää tosiaan laittaa ruiskuun valmiiksi se panadol, ihan pelottaa. Tuliko teidän tytölle kuumetta Siiri?

Tänään satoi taas lunta saisi jo loppua, jotta ulkoilu olisi vähän helpompaa, mutta ei onneksi tuollaista kuin teillä siellä norjassa lokakuu.

Minä tarvitsin uudet farkut,(inhona uusien housujen ostamista) minulle mahtuu vain yhdet vanhat samettihousut jalkaan. Onkohan realistista edes säästää noita vahoja pieniä housuja eli lähteekö tuo mahanahka tosta enään koskaa????

Onkos teillä kellään joilla vauvat jo isompia tullut vauvakuumetta?

Tuntuu tosiaan aika lyhyelle vanhempaivapaa, kun lapsi on alle vuoden kun se jo loppuu!

Rasvoista vielä, olen käyttänyt ceridal öljyä ja äitiyspakkauksessa tulluta rasvaa. Jalkojen ja kasvojeniho kuivuu välillä tytöllä.
 
Viimeksi muokattu:
Hei!Mahtuisiko tämäkin mamma tänne teidän joukkoon??Mulla on iloinen 6kk ikäinen pojanvesseli(synt.20-09-2010).Kävin silloin paljon ryhmässä syyskuun tulokkaat 2010!!Olisi kiva kuulla mitä teille ja teidän pikkuisille kuuluu nyt!!
 
oivikki typylle ei ole noussut kuumetta, mutta kärttyinen tuo tuntuu edelleen olevan, uni ei tahdo millään tulla silmään. Koko päivän on kitissyt... iskän sylissä oli hetken hyvä olla (ja täyttää vaippa), mutta muuten kitisee ja välillä itkee ihan kauheaa kipuitkua :( Supot auttavat hetken. Väsynyt reppana. Sitterissä keinuttaen tulee uni aina hetkeksi. En tiedä uskallanko pois nostaakaan, ettei taas ala huuto. Täytyykin katsoa, miten usein tuon supon voi laittaa.

- Siiri
 
Oivikki, ihanan pikkuinen tuo sun tyttäresi, minä olin syntymämitoiltani itse siis joskus vuonna 1967 53 cm ja 3900.......sitä luokkaa kun sun tyttö nyt 3 kuisena...kaikkea sitä ihminen miettii....
Kestämistä teille noiden rokotusten kanssa, ei ole kivoja ja selvästi niistä ongelmia tulee useimmille,
kannattaa vaan antaa kipulääkettä ohjeen mukaan .
Miita1969 etkös sinä kirjoitellut odottajien puolella aiemmin, muistanko oikein? Tervetuloa !!!
 
Vauvatoive 10,Juuh kirjoitin aikaisemmin tuol odottajien puolella!Poika synxtyi raskausviikoilla 39+4 ja painoi syntyessään 3330 ja pituutta oli 48cm!!Nyt hän on 6 kk ikäinen ja painoa hänellä on nyt 7440g ja pituutta on nyt 65,5cm!!Meillä syntykin poika ihan syöksysynnytyksellä!!Tunnissa oli kaikki ohi siitä kun lapsivedet meni!!Mites teidän pikkuinen jakselee??
 
Tervetuloa Miita tänne vauvautuneiden puolelle...vanha tuttuhan sinä olet odottajista :)

Meidän tyttö on pari viikkoa sinun vauvaasi vanhempi eli aika samoja vaiheita elellään!

Meillä on koettu ensimmäinen flunssa ja aika väsyneitä ollaan kun yötkin on ollut aika kehnoja |O Mutta nyt alkaa tauti olla voitettu ja toivottavasti saadaan pian taas rauhallisia öitä. On pidetty nyt hiukan unikouluakin eli yritetään päästä ainakin alkuyötissittelyistä ja muutenkin nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä. Tähän asti on siis nukahdettu tissille ja nyt sairastelun aikana meni yöt aika hulinaksi :rolleyes:

Ihan haukotteluksi menee taas tämäkin kirjoittelu...yritänpä ehtiä joskus päiväaikaan uudemman kerran koneelle lukemaan tarkemmin teidän kuulumisia ja kirjoittamaan ehkä itsekin lisää.

Pinkkis
 
Hei hieman vanhempien lasten äidit... minkäköhänlainen syöttötuoli sitä pitäis ostaa? Mua ei se oikea tripptrappi oikein kiinnosta, koska mun mielestä siinä maksaa vain merkistä. Mutta onko se sitten kuitenkin se ainoa oikea? Mulla on jossain takaraivossa kauhea kuva kummipojasta, joka kaatui tavallisella syöttötuolilla, kun sai jaloilla ponnattua vauhtia pöydästä.
Onko tuoliostoksesi ollut hyvä?

- Siiri
 
Viimeksi muokattu:
Siiri...meillä on just tripptrapp ja tyttö on istuskellut siinä tyytyväisenä alle puolivuotiaasta.

Maksaahan se tuoli, mutta pitäisi olla kestävä. Ja monilla tutuilla lapset istuvat siinä vuosikausia ja siksi mekin se hommattiin. Jälleenmyyntiarvo ainakin huutonetissä näyttäs olevan aika hyvä eli jos siitä haluaa päästä eroon niin sekin onnistunee.

Ihan makuasia varmaan tuo tuolijuttu on. Varmasti löytyy muitakin hyviä tuoleja.

Pinkkis
 
meillä on Ikean halpistuoli joka maksaa kai Ikeassa n. 20-30 e ja ostin senkin kaverilta käytettynä.
Toimii ihan hyvin, sanoisin että hinta-laatusuhde kohdallaan. Monta hyvää tuolia varmaan olemassa,
itse tykkään näistä missä on tarjotin/pöytä lapselle, ja tämä Ikean tuoli ei ainakaan voi mielestäni mitenkään kaatua on niin tukevat jalat ettei heilu mihinkään.
 
Pinkille paranemisia, ja Miitalle terkkuja, mulla ihana pikkuinen poika, olen tuolla ketjun ekalla sivulla kirjoittanut synnytyskuulumisia (esim. 8.9.2010) kun poika syntyi ennen aikojaan, kurkkaatko sieltä,
nyt on tosi iso 7 kk vanha, varmaan jotakin 11 kg ja ehkä 73 cm tämä on arvaus mutta luulisin.......
 
Hei kaikille, nyt on sitten 3 kk neuvola ja ensimmäinen rokotus ohitse. Painoa on kultakutrilla 6160 g ja pituutta ei mitattu kun se kerran mitattiin viime viikolla. Olimme ryhmässä kahden muun perheen kanssa ja oli hauska katsoa miten erinäköisiä ja luontoisia nämä kolme 3 kk vanhaa vauvaa olivat. Meidän neiti oli rauhallinen tarkkailija joka hiljoksiin katseli ja puheli. Kaksi muuta on 3-lapsisista perheistä ja ääntä ja vauhtia riitti enemmän. Olen muutenkin huomannut että kun on enemmän menoa niin meidän neiti menee vähän hiljaiseksi. :) Rokotus sai aikaan korviahyytävän lyhyehkön itkun ja neiti nukahti aika pian perään :). Ei onneksi tullut vielä ainakaan kuumetta eikä muutenkaan isompia vaikutuksia. Me ei sitten toistaiseksi otettu pneumokokkirokotusta. Mietitään vielä...

Mua jäi ehkä himpun huolestuttamaan kun meidän neidin päänympärystä on pienehköä sorttia. Syntymässä 35.5 cm ja nyt 39.2 cm. Jos katsoo kurveja niin se on pudonnut yli keskiarvon käyrältä alle keskiarvon. Eipä tuo neuvolan täti ollut huolissaan kun totesi vaan että on pään mallista kiinni. Meidän tytöllä on sellanen tasaisen muotoinen pää ja ehkä enemmän korkea kuin paksu ;) ja totesi vaan että seurataan. Mutta hysteerinen äiti huolestui heti... Jostakin luin että pitäis kasvaa sentti kuussa ja siihen nähden on normaali mutta mietityttämään jäi. Onko jollain kokemusta tästä?

Tällaisin miettein lumisateen (!!!!) keskeltä. Missä on kevät?
kysyy lokakuu ja kultakutri
 
Tervehdys tytsit.

_lokakuu_, ollaanko me ne kaksoset vai meidän tytöt, kun tuntuvat kasvavan ihan samaan tahtiin... Mä voin kyllä olla DeVito :) Onko kultakutrin päänympäryksen mitannut aina sama henkilö? Voihan se olla, että ensimmäinen mittaus on virheellinen, mistä sitä tietää... meillä typyn pää oli syntyessä 34 cm ja nyt sitä päänympärystä on sitten 40 cm eikä meillä olla kyllä tipahdettu mistään käyriltä sen suhteen enkä mä näe tuossa kauheata eroa teitin päähän (mittausvirheiden rajoissa) ;) Meidän typy on kans sellainen tarkkailija isommassa joukossa. Eilen käytiin esimiehen läksiäisissä ja siellä naiset vähän ihmetteli, osaako typy itkeä ollenkaan kun vain tarkkaili isoilla silmillään tai veti sikeitä ;) Kyllähän se itkee, jos äiti ei tajua antaa ruokaa ajoissa tai jos uni olisi tulossa, mutta ei ihan vielä huvittaisi nukahtaa. Meillä on yleensä tuossa kymmenen aikaan illalla sellainen muutaman minuutin itkukohtaus, josta tietää että uni korjaa hetken päästä... Typy on myös alkanut viihtymään kyljellään lattialla ja yrittää epätoivoisesti punkea siitä vielä vatsalleenkin, muttei ainakaan vielä ole lattialla ollessaan siinä onnistunut eikä toivottavasti hetkeen onnistukaan, koska mitäs sitä sitten tehdään? Vatsallaan olo on tuottanut tulosta ja nyt nousee pää jo kiitettävästi ja tyytyväinen hymy tulee naamalle uudesta taidosta, mutta eipä siinä pitkään jakseta olla. Mutta joka päivä harjoitellaan ahkerasti.

Meillä varmaan nyt vasta päästiin niistä rokotusoireista. Ekat päivät meni niitä piikkejä potiessa (ei noussut kuume, mutta kärttyisyys kylläkin) ja viikonloppuna ja nyt alkuviikosta podetiin varmaan sitä rota-rokotetta. Koko viikkoon typy ei oikein jutellutkaan mun kanssa, piti varmaan mykkäkoulua kun äiti kehtas viedä piikitettäväksi. Eilen illalla alkoi onneksi taas puhe luistaan. Meillä on jo ihan oma kieli: Hruuuu tarkoittaa "tuokaa ruokaa" :)

Ihanaa, paistaa aurinko, kaipa se noi lumet kohta sulattaa!!

- Siiri S ja typy 14 vkoa!!!!
 
Hei vaan ja kiitos SiiriS päänympärysvastauksesta. Joo, tiedän kyllä että olen hysteerinen ;) mutta jotenkin sitä vaan aina jää asiat vaivaamaan. Voihan olla että kätilö oli hiukan reilu mitatessaan syntymämitan ja nyt on kaksi eri henkilön mittaamaa sen jälkeen. Tuntuu muutenkin että Suomen ja Norjan käyrät on erilaisia...liekö norjalaiset hoikkia isopäisiä verrattuna suomalaisiin ;). Kultakutrihan oli 3990 g syntymässään ja edelleen kulkee siellä keskiarvon yläpuolella hienosti omalla käyrällään, samoin pituus joka oli viikko sitten 62 cm. Ja pää on nyt sitten reilusti alle keskiarvon?! Omituista... Noh en mieti tuota enempää.

Meillä rokotus aiheutti eilen hiukan alavireisyyttä, sekä äidissä että tyttäressä ;). Kultakutri oli hiukan itkuinen ja väsynyt, mutta pitkät päikkärit eivät maistuneet. Ja puheet on vähissä. Saas nähdä joko kunto on palautunut tänään.

Tällaiset pikaterveiset edelleen lumisateesta :rolleyes:

lokakuu ja kultakutri
 

Yhteistyössä