Äidit 40+

@vauvatoive10 - isojen lasten liikkumisesta :)

5 kk tarkastuksessa lääkäri totesi, että meidän napero on täysin sopusuhtainen - mutta jo silloin hän oli keskiverto-11-kk-ikäisen kokoinen. Tietty vauvojen marginaalit ovat HYVIN leveät, joten ei sinänsä mitään hätää.

Hän selitti kuitenkin seuraavaa: "keskivertovauvalla" on ollut n. 11 kuukautta kehittää lihaksia sen kokoisen kropan liikuttamiseen. Naperolla oli siinä vaiheessa ollut vain 5 kk - ja vaikka kroppa oli/on sopusuhtainen, niin onhan siinä kuitenkin aikamoinen massa siirrettävänä paikasta toiseen kun ryhdytään kierimään ja möyrimään ympäriinsä.

Siksi isokokoisten vauvojen on vielä tärkeämpää kuin muiden olla ahkerasti vatsallaan ja treenata lihaksiaan sillä tavalla. Kurottautua lelujen perään esim - sillä se liikehtiminen lähtee alkuunsa.

Jotan lattialle leikkimatolle siitä vaan, harjoitus tekee mestarin - ja meidän "isot pikkuiset" tarvitsevat muita enemmän harjoitusta :)

Christian on paljon lattialla ja on hyvin aktiivinen kasvavalla alueella ;-) Joten eivät kaikki isot lapset välttämättä ole hitaita oppimaan paikasta toiseen liikkumista :)

:)
ninni

joo tuo kuullostaa järkeenkäyvältä, ja minun pitää vielä muistuttaa aina itseäni siitä että poika syntyi melkein 6 viikkoa ennen laskettua, etten vaadi häneltä liikoja.
Paljonko Christian muuten painoi syntyessään?
Neuvolassa sanoi myös täti ettei ole huolissaan, ehkä pikkuisen alkaa olla jos ei 8 kk ikään mennessä tule kehitystä ja opi uutta, muttei vielä ollenkaan.
Perussääntö on että 6 kk ikään mennessä pitäis kääntyä mutta se on yksilöllistä kuten huomaamme.

Voi vauvatoive 10, nyt kun luin tarkemmin, että olet pohtinut poikasi liikkumista niin alkoi nolottaa oma ilmoitukseni tytön uudesta kääntymistaidosta. Ei ollut tarkoitus besserwisseröidä ja kehua.

Olen vaan jo odotellut, milloin neiti kierähtäisi takaisin vatsalta selälleen. Syynä odotteluun on ollut se, että neidillä on nopeasti palanut päreet, kun niska on väsynyt vatsalla eikä ole osannut kierähtää takaisin. Nyt kun tuon oppi, ei tarvitse olla joka hetki kääntämässä, kun osaa itsekin. Tosin tänään ei sitten enää viitsinyt kääntyäkään, vaan odotti täyden-palvelun-kääntöä. Noo, kaipa tuo tuosta hiljalleen, kun saa tuntumaa kääntymisiin.

Olen aika rohkeasti edennyt eri ruokalajien antamisessa. Jotenkin se oikean ruuan antaminen on niin kivaa. Pääsee isäkin eri tavalla osallistumaan ruokkimiseen. Meillä on kokeiltu perunaa, porkkanaa, ananasta, persikkaa, aprikoosia, marjoja, puuroja, banaania, kukka- ja parsakaalia ja lihaa. Tytön posket ovat olleet punakat toisinaan ruokailun jälkeen, ja epäilenkin allergiaa persikalle, aprikoosille tai ananakselle. Nyt onkin menossa niiden kokeilu yksinään ja välttäminen, jos jostain näistä johtuu. Syy poskien punaisuuteen voi olla sekin, että nassu pyyhitään äitiyspakkauksen harsoilla - ne voivat olla vähän karkeita herkälle iholle.

Olen herkkänä allergioiden kanssa, koska isommilla lapsillanikin on niitä ollut ja yhdellä on lisäksi astma ja koivuallergia. Persikka ja aprikoosi ovat koivuallergikolle pahasta. Mutta kokeilemallahan nuo herkkyydet selviävät.

Syömisestä ja -syömistekniikasta vielä, kun luin paremmin tuota syömiskeskustelua. Olen huomannut, että sillä on merkitystä, kuinka nälkäinen vauva on. Jos olen esim. aamulla imettänyt ennen soseen tai puuron antoa, eivät ne tee kauppaansa, vaikka olisi herkullista hedelmäsosetta.

Välillä suu on ammollaan, välillä taas visusta supussa. Myös se näyttää vaikuttavan, onko ympärillä muita perheenjäseniä. Jos on, neiti syö aivan kuin ohimennen ja aukoo suutaan, Jos taas olemme kaksin, saattaa syöminen olla pelkkää sotkemista ja takasin pukellusta. Ehkä tässä pätee se, että hyvässä seurassa ruoka maistuu paremmalta ja paremmin. :)

Välillä olemme vaihtaneet syöttäjää. Isoista sisaruksista on hauskaa syöttää vauvaa, joten yhdellä ruokailulla neiti saattaa saada kolmelta tai neljältä syöttäjältä sapuskan. Mikäs siinä on syödessä, kun on keskipisteenä ja saa samalla kun syö seurata muiden touhuja.

Jotkin ruuat annan vauvalle suuhun kunnolla, toiset taas hän ikään kuin imee lusikasta. Tässäkin on vaihtelua eri ruokien suhteen; toisinaan sama ruoka menee alas välillä suoraan ja välillä imemällä.

Myös vireystila vaikuttaa selvästi syömishalukkuuteen. Jos on juuri herännyt, menee sapuska helposti, jos taas on uniaika lähellä on helpompi antaa rintamaitoa.

Ruuan lämpökin voi olla syy siihen, että ruoka maistuu tai ei maistu. Olen kokeillut jääkaappikylmänä, huoneenlämpöisenä ja lämmitettynä samaakin ruokaa. Joskus vaikkapa lihavihannessose uppoaa hyvin huoneenlämpöisenä, joskus taas hieman lämmitettynä.

Tää on nyt sit vaan minun empiiristä ja mutututkimusta. Älkää ajatelko, että just joo, yks kirjottaa romaanin siitä, miten pitäs tehdä ja viisastelee. Mutta jos näistä "tutkimuksista" on apua jollekin, niin hyvä niin.

älä huoli tete, totta kai saat iloita oman lapsen kehityksestä vaikka joku muu onkin erilainen tai jäljeässä.
Kääntyi minunkin esikoinen 3,5 kk iässä ja jos häneen vertaan olen huolissani, mutta sitten taas muistutan itseäni palaamaan maan pinnalle.
Kuten sanoin, joissakin asioissa tämä puolivuotias on taas edellä muita, hän ihan viittä vaille istuu ilman tukea ja osaa todellakin sanoa äiti ja äittä, molempina versioina.
Lauantaina meillä oli tosi hauskaa, kun syötin häntä ja höpötin kaikenlaista että sain sosetta menemään, 15 v isoveli istui myös pöydässä ja kysyin vauvalta että """kohta alkaa kuule missikisat siellä kauniita tyttöjä kukas on sinun suosikki ?"""""""""niin poika sanoi hetkeäkään empimättä että ÄITTÄ:heart:

DKninni tervetuloa mukaan.

Kiva lukea teidän kuulumisia. Tuo seuran vaikutus syömiseen on varmasti niin totta, helpommin uppoaa ruokaa vauvaankin, jos on muitakin syömässä. Samoin kuin nälkäkin. Täällä ainakin imeminen onnistuu parhaiten sopivalla nälällä. Tuo sormiruokailu kiinnostaa minuakin, siitä julkastiin juurikin kirjakin, (sen nimeä en nyt muista, enkä ole sitä vielä lukenut) ajattelin kirjastosta kysellä kohta. Yleensäkin odotan kiinteiden aloitusta, josko ne auttaisivat tuohon vatsankipristelyyn, jotka johtuvat kaikista tipoista, joita joudun hänelle antamaan.

Rytmistä, täällä 10 vkoisella tytöllä rytmi vaihtelee ihan vatsan voinnin mukaan. Yleensä kuitenkin nukkuu yöt hyvin vain välillä noin 4 t välein tankkaus ja sitten taas unta kuulaan. Päivällä voi valvoa kuten eilen koko päivän vain parit nokka unet ja yhdet ½ tunnin unet. Tänään taas vatsan väänteissään nukkui tässä kantopussissa pikään, nyt laitoin sänkyyn, kun saisi nousta syömään pian tai täytyy aloittaa pumppaus. Minullakin on vaunuista kantokassi toisiena nukkumapaikkana tässä olkkarissa, siitä tyttö näkee minut helpommin puuhailemassa, jos havahtuu ja saattaa ehkä jopa uudelleen nukahtaa.

Täällä menee edelleen 50 cm vaatteet ja osa bodeista vielä 44 cm. Tuo vatsalla olo ei tosiaan täälläkään ole tytöstä mieluista, heti pitäisi päästä pois ja on sieltä kerran itsekkin kellahatanut takaisin kyjelleen.

Oletteko kukaan kokeilleet vauvan- / imeysteetä. Minä ostin Frantsilaln vauvanilo-yrtitteen ja vasta kotona tajusin, että siinnä on mallasta, jota en voi käyttää. Pitää katsoa muita merkkejä, ajattelin sitä kokeilla, kun niissä sanotaan, että voisi auttaa.

Oivikki ja Suoma 10 vko

vauvatoive Jos tässä olis tykkää-nappula, olisin painanut, oli niin ihana tuo Äittä. Äitihän se on se kaikkein ihanin (kunnes tulee murrosikä).

Niin varmasti on, että pojalla ei riitä energia kääntyilyyn, kun menee aika ja into muihin juttuihin. Hän on minusta kyllä edellä puheen kehityksessä! :)

Oivikki Mitä tuo imetystee on? Miten sen pitäisi vaikuttaa?

Tete Pitäisi auttaa mm. vauvan ilmavaivoihin yms. mm. Frantasialan sivuilla kerrotaan tuosta. Täällähän tytöllä on noita vatsavaivoja, varmaan jouhtuvat keskoisuudesta ja tipoista mitä pitää antaa, mutta kaikkea sitä haluaa kokiella.

niin sormiruuasta vielä, ja hampaita ei siis vieläkään ole kuolaamisesta huolimatta,
ostin maissinaksuja ja ottaa käteen ja maistaa, sitten hätääntyy ja itkee kun on suussa ja sylkee pois.
Keitettyä perunanpalaa jyystää innolla ikenillään, mutta nekin palaset sylkee mitä saa irti,
mutta ainakin saa maistella ja tämä oli vasta eka kerta.

tete, murkuissa on se ihana että välillä sanovat pahasti sitten ovat taas ihania, ja osaavat pyytä anteeksikin ja joskus ovat lopa tyytyväisiä omaan äitiinsä kun joillakin on pahempikin tai tiukkapipo äiti.
Kohta mulla on fritsu käsivarressa kun nälkäinenvauva imee hauista, menen siis imettämään ......

Pantteri hyvä, kun löytyi sopiva ruoka teille, jolla aloitatte. Ajattelin myös tuota bataattia kokeilla, kun sinne asti päästään.

Oletteko itse keitellee juureksi vai oletteko purkeista löytäneet yhtä sorttia, siis tarkoitan, että ei ole montaa raaka-ainetta sotkettu keskenään?? Teestä vielä Frantsilalta vastasivat, että tänä vuonna eivät enään käytä Vauvan ilo teessä mallasta (jolle olen allerginen), joten (ei kuin kaupaan uudestaan hakemaan tänävuonna pussitettua tavaraa) niin taidan sittenkin päästä kokeilemaan teen tehoa =)

Vauvatoive no hienostihan se alkoi tuo teidän ruuan maistelu. Risitäiset ovat vasta ensikuussa 9 pvä, on sen verran pieni vielä tämä tyttö, että en kiirettä pitänyt ajantilaamisen kanssa ja sitten olikin aika pitkälle tilat varttuina, sillä kirkolla ja seurakuntasalissa pidetään juhlat.

Ostin vauvalle välikausipuvun kokoa 62 ja ajattelin, että sillä sitten pärjätään syksylläkin, mutta saa nähdä kuinka tämä tyttö alkaa kasvaa kesällä, nyt puku on vielä iso, mutta eipä tuo vaunissa ja kaukalossa sitten keväällä paljoa haittaa vaikka iso onkin.

Viimeksi muokattu:
Pantteri Vaikka mulla on kokemusta viidestä vauvasta, niin olen edelleen pihalla vauvojen ruokamääristä. :)

Olenkin antanut mutu- tuntumalla neidille, 5 kk, ruokaa, ja sehän on käytännössä mennyt niin, että saa niin paljon kuin haluaa syödä. Yleensä imetän "oikean" ruuan jälkeen tai ennen riippuen, miten parhaimmalta tuntuu. Eli ei hajuakaan, paljonko saa maitoa...

Kirjoitinkin tuonne aiemmin, että vauva on saanut melko nopeassa tahdissa kaikenlaista maistaa ja syödäkin siten kuin on halunnut syödä. Huomasinkin, että tod. näk. persikka, aprikoosi tai ananas on saanut posket punoitamaan ja karheiksi, joten ne ovat nyt olleet muutaman päivän pannassa. Posket palautuivat heti pehmeiksi.

Sinun varovainen tyylisi vaikuttaa mielestäni aivan hyvältä. Eiköhän vauva sitten kerro, kun muutkin ruuat kelpaavat. Voithan kokeilla laittaa herkkubataatin sekaan muitakin makuja pieniä määriä. Vauva tottuu hiljalleen muihinkin ihaniin makuihin.

Tuota hirveähän voisi kokeilla bataatin seassa pienen makuannoksen ja katsoa onko vaikutusta -allergisoiko tms.

Pitkästä aikaa kirjoittelen kuulumisia. Vauva on nyt himpun verran vajaa 9 kk. Kaksi kuukautta on ryöminyt ja nyt konttaa joitakin askeleita kerrallaan. Nousee myös polviseisontaan tukea vasten. Eli tavaroita pitää nostella koko ajan korkeammalle ja korkeammalle. Tietysti kaikki kielletyt paikat kiinnostavat eniten.

Kaksi alahammasta tuli jouluna, 6 kk vanhana ja nyt tulee sitten urakalla ylähampaita. Ekana tuli ylähampaista ns. kakkoset eli etuhampaan viereiset hampaat (vampyyri...). Viimeinen viikko onkin ollut aika showta, kun hampaita pukkaa: korkeaa kuumetta, huonotuulisuutta, kuolaa litroittain, syömättömyyttä jne.

Hieman on alkanut tämä kotona oleminen lyömään leuoille, mutta toisaalta en halua töihinkään ja viedä lapsia hoitoon. Rutiinit ovat toisaalta hyvä asia lapselle, mutta kyllä samanlaiset päivät toisensa jälkeen alkavat itsestä tuntua pitkästyttäviltä. Pitää alkaa vaan keksiä vielä enemmän kodin ulkopuolisia aktiviteetteja lasten kanssa, niin aikakin kuluu rattoisammin. Odotan kovasti sitä, että kevät ja kesä tulisivat ja voisi viettää enemmän aikaa ulkona.

Syötin juuri iltapuuron pojalle, ja nyt ensimmäistä kertaa oikein aukoi suutaan kuin linnunpoika ja söi koko annoksen. Kaksi kuukautta on jo harjoiteltu, tähän asti ollut sellaista sylkemistä ja lusikan imeskelyä ja sitten yöllä tissiä vaan haluaa nälkäänsä. Jep =)
Poika muuten rakastaa lauluja, kummasti muistuu mieleen laulun sanoja jopa omasta lapsuudesta,
pikku lintu riemuissaan, Karhunpoika sairastaa, Hämä-hämä-häkki, Joka ilta kun lamppu sammuu.....niin ja suosikki tietysti tiritiriteijaa eli tämä koivun oksan korkealle teki peippo pesän....

Olikohan Pantteri kun kyseli taannoin ohjeellisia maitomääriä, mulla on sellainen esite "ensimmäinen ruokavuosi" oisko neuvolasta tai äitiyspakkauksesta, niin siinä on esimerkiksi että 2-3 kk ikäiselle 700-1000 ml/ vrk, 3-5 kk ikäiselle 700-1200 ml/vrk, 5-6 kk ikäiselle 700-1000 ml vrk , 6-8 kk ikäiselle 600-800 ml/vrk ja 8-12 kk ikäiselle 600 ml vrk.
Ne ovat siis viitteellisiä korvikemääriä, jos tästä olisi jotakin apua.

Siiri ja Vauvatoive minäkin laulan! :) Kiitos noista lauluista, joita laulelette. Tuo koivunoksaan korkealle täytyy ottaa ohjelmistoon. Muista en muista (heh, suomenkieli on hauskaa) sanoja. Olen laulanut omia sanoituksiakin ja tyttö tykkää. Suosikki on ollut se i-hah-haa i-ha-naa he-po hir-nah-taa-aaa, ihahaa ihanaa, kun saa ratsastaa. Tähän vielä leikkinä jonkun sisaruksen olkapäillä istuminen. Joskus laulan, kun tyttö on rinnalla. Neidillä on veikeä ilme, kun alkaakin kesken imujen kuunnella laulua ja katsoo nätisti silmiin. Vastaakin omalla ääntelyllään lauluun.

Jostakin luin Vauvatoive, että yli 6 kk vauva ei tarvitsisi yösyöttöjä. Juu, ei varmaan, mutta itkuako sitten pitäisi kuunnella? Sinulla ei edes ole toista aikuista, joka voisi tyynnytellä. En itsekään vietä öitäni (enkä aina päiviäkään) vauvan isän kanssa, koska asumme eri huusholleissa, joten en taatusti lähde millekään nyt-loppui-yösyötöt- huuda-sinä-vaan-linjalle.

Sitä paitsi on helppoa ottaa vauva viereen, jossa pikaimut ja molemmat takaisin uneen. Ajattelen niin, että aika aikaans kutakin. Eiköhän tuo viimeistään rippi-ikäisenä lopeta yöimuja. :D

Aurinkoa, kevättä ja ulkona oloa täälläkin odotellaan. Hankimme viime kesänä soutuveneen, jossa on perämoottori. Onkohan vauvoille pelastusliivejä? Ilman ei uskalla lähteä järvelle. Tuo veneily pikku soutuveneellä korvaa kaipuuta omakotitaloon tai kesämökkiin, joihin kumpaankaan ei ole varaa.

Mukavaa viikonloppua kaikille. Meillä on melkein lapseton viikonloppu. Paikalla on vain 3 lasta normaalista kuudesta. :)

Viimeksi muokattu:
Täällä kans yks kevään ja kesän odottaja ilmoittautuu!! Paljon on liikuskeltu kärryillä nyt talvellakin mutta ah sit kun pääsee oleilemaan ulkona...eväät vaan mukaan ja koko päiväksi puiston tms muita ihmisiä tapaamaan :cool:

Ja lauleskellaan meilläkin :whistle: Meillä isä on erikoistunut omiin sanoituksiin ja sävellyksiin...minä hoilottelen pätkiä lauluista sieltä täältä mitä muistan. Ja hypitään laulujen mukana. Kaikilla on kivaa!!

Tete..pikkuvauvoille on olemassa oikein hyviä kelluttavia pelastusliivejä. Ovat aika tyyriitä, mutta niitä saa varmaan käytettynä ja omankin voi sit laittaa kiertoon. Veneilemään vaan!

Meillä on alettu päästä syömisessä oikein kunnon rytmiin eli 4-5 ateriaa päivässä menee. Olen pakastanut vihannesmössöjä ja kanaa jääpalapusseihin tai -rasioihin ja niistä voi sit miksailla sopivia sekoituksia ja määriä. Tuo on toiminut oikein kivasti meillä. Kunhan annoskoot kasvavat niin sitten ajattelin pakastaa sopivia annoksia valmiita sekoituksia pienin pakasterasioihin. Ja hedelmämössöt olen ostanut kyllä purkissa kaupasta.

Ja nyt on meidän tyttö vihdoinkin oppinut kääntymään. Enempi kääntyilee mahaltaan selälleen mut toiseen suuntaakin jo välillä pyörähtää. Ikää siis hiukan yli 6 kk :heart:

Mutta taidetaan lähteä ulkoilemaan. Pakko yrittää kärryttelyä vaikka siellä on varmaan väylät niin auringon pehmittämiä et äidille tulee iso kiukku kun ei pääse mihkään ja hikeä puskee :stick:

Pinkkis

Yhteistyössä