vieras
Voi vastata otsikon kysmykseen
Lueskelin ketjuja ensisynnyttäjien keski-iästä ja siitä minkä ikäisenä palstalla pyörijät ovat ensimmäisensä saaneet ja minua alkoi ihmetyttämään se miten heti ajatellaan että lasten saaminen "vanhemmalla" iällä on jotenkin huono juttu ja miten teiniäitiydellä kehuskellaan.
Itse ajattelen, että sopiva ikä lasten hankkimiseen voisi olla 23-35. Silloin ikää ja ehkä kokemustakin on todennäköisesti karttunut sen verran, että uutta pientä elämää voi suojella ja ohjata paremmin ja suuremmalla varmuudella. Toki ihmiset kypsyvät eri tahtiin, mutta jotenkin tuntuu ettei 16-22 ovat vielä niin lapsia itsekin. Itse en ainakaan ole aikaisemmin kokenut olevani tarpeeksi valmis äidiksi.
Ja monet vetoavat siihen, että haluavat tehdä lapset nuorina, jotta itselle olisi sitten 30-40 omaa aikaa. Tottahan se on, mutta itse ajattelen asian niin, että kerään kokemusta, tietoa ja taitoa, sitä varten että voin parhaalla mahdollisella tavalla sitten olla lapseni elämässä tukena ja turvana. Koen, että toisesta elävästä olennosta huolehtiminen on niin vastuullinen ja tärkeä tehtävä, että haluan sille omistautua täysin. En haluaisi ajatella tekeväni lapsia nuorena vain siksi, että he olisivat aikaisemmin pois oman elämäni tieltä.
No, tälläisiä minä pohdin. Laittakaas tekin omia pohdintojanne jos haluatte.