ADD ja ADHD lasten vanhemmat!

  • Viestiketjun aloittaja Kokemuksista kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Data:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Ei mulla ole diagnoosia, mutta olen aika selvä tapaus mielestäni.
Voinko kysyä miksi olet sitä mieltä että olet selvä tapaus? Millaisia ongelmia/piirteitä sinulla on?
En pysty keskittymään kuin sopivantahtiseen ja riittävän haasteelliseen kiinnostavaan asiaan. Unohdan (lähes?)aina asiat, jotka olen sekunti sitten ajatellut tekeväni. Teen asioita heti kun juolahtavat mieleen, muuten jäävät tekemättä. En kykene harkitsemaan. Ja jokainen kanssani elänyt on sanonut, etten noudata selviä yksinkertaisia ohjeita jne.

Uutisetkin luen lehdestä tai netistä, koska jos minulla on aikomus katsoa ne telkkarista, niin unohdan sen aikomukseni kun uutiset alkavat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Niin, mitä hyötyä lääkkeistä on? Että saa läksyt tehtyä? Että saa hyväpalkkaisen ammatin, koska voi kouluttautua? Eli rahaahan tässäkin ajetaan takaa. Siis hyötyä. Onneksi mä voin olla oma sekopäinen itseni, koska mä pystyn hyväksymään itseni sellaisena kuin olen.
eihän se adhd vain koulunkäyntiin vaikuta. se heijastuu ihan koko elämään, perheeseen ja ystäviin yms. musta on todella raastavaa kun poika kysyy, miksei hän osaa olla niinkuin muut? hän yrittää olla kiltti ja tunnollinen, mutta ei pysty, ja kokee epäonnistuvansa. itsetunto onkin pojalla kuralla. meillä ei tosin vielä diagnooseja ole, tutkimukset ja tukitoimet menossa. mutta aistiyliherkkyydet, impulssikontrollin puute, keskittymisvaikeudet ja ylivilkkaus on jo todettu. tottakai sitä apua annetaan ensisijaisesti muuten kuin lääkkeinä, mutta jos siitä lääkkeestä lisäapua on, niin miksi se pitäisi evätä?
 
välittäjäaineista
Diagnoosihan tarvitaan aina siksi vaan, et lääkäri voi määrätä lääkkeet, paitsi et kyllä niitä diagnooseja annetaan huoletta, kun mullekin on 4 kertaa määrätty migreeninestolääkkeet - hermostoonhan nekin vaikuttaa!
http://www.koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/oireita.html
 
ap
Kiitoksia kaikista vastauksista ja keskustelusta mita on aiheesta syntynyt, ja varsinkin Datan linkki vinkeista!
Meilla kans lapsi ollut syntymasta asti rauhaton, paikallaan oleminen ei onnistu, eika ole viela koskaan esim kuunnella lyhyttakaan tarinaa loppuun asti kirjasta, vaikka miten on yritetty. Ensiviikolla puheterapeutille aika joka antaa lahetetta eteenpain jos tarve niin vaatii. Kotona ongelmat on pysyny kurissa, mutta kun aloitti eskarin syksylla on kayttaytymisen kanssa ollut isoja ongelmia, ei sieda neuvomista tai kaskyja ja raivostuu ilman selkeaa syyta. Ei myoskaan leiki muiden lasten kanssa juurikaan, mutta ei onneksi kohdista raivoaan lapsiin vaan valitettavasti opettajat ovat tulitus linjalla. Olen hieman hukassa asian kanssa koska kotona ei ole esiintynyt agressiivista kaytosta vaikka kova aanista kyllakin.
 
Kannattaa tutustua myös sensorisen integraation häiriöön, se voi aiheuttaa samanlaisia ongelmia. Ja SI-häiriö ei estä ADHD:n olemassaoloa, usein ne viihtyvät yhdessä.

Tietoa
http://yle.fi/akuutti/arkisto2003/141003_c.htm

Kirjallisuutta
https://www.vanhempaintietopalvelu.fi/tuoteryhmat/Sensorisen_integraation_h%E4iri%F6/915919925.html
Erityisesti tuo Tahatonta tohellusta on suunnattu vanhemmille
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Data:
Kannattaa tutustua myös sensorisen integraation häiriöön, se voi aiheuttaa samanlaisia ongelmia. Ja SI-häiriö ei estä ADHD:n olemassaoloa, usein ne viihtyvät yhdessä.

Tietoa
http://yle.fi/akuutti/arkisto2003/141003_c.htm

Kirjallisuutta
https://www.vanhempaintietopalvelu.fi/tuoteryhmat/Sensorisen_integraation_h%E4iri%F6/915919925.html
Erityisesti tuo Tahatonta tohellusta on suunnattu vanhemmille
Mielenkiintoista lukemista. Osaltaan vaikuttaa tutulta mutta toisaalta ei, mutta pitaa lukea aiheesta enemman etta saisin paremman kuvan asiasta.
 
pakko kertoa
Ei mikään ravintolisä auta, vaan niiden syömisten tarkkaileminen, ettei syö liikaa välittäjäaineissiin vaikuttavia aineita. Niitähän ne lisäaineet usein ovat.

Mut kuka kuvittelee et se vaiva haluttaisiin hoitaa pois lapsista?
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Salainen+osakassopimus+jakaa+vallan+Terveysrahastossa/1135232639353
 
kusetettu?

Kannattaa lukea oireettomien kokemuksia eikä vaan lääketehtaiden lobbaamia tekstejä - niitähän se vertaistukiporukka kertoo aina, kun se juuri tuottaa parhaiten voittoa, osakkeidenomistajille.
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/patologi.html
 
Alkuperäinen kirjoittaja hulina harmaana:
nykyään kouluissa on pienryhmiä/erityisryhmiä joissa max 10 oppilasta,optaja osaa auttaa lasta paremmin kuin normaali luokan ope.
oppiaineet on mukautettu oppilaan kykyjen mukaan sekin on jo iso apu
Mulla on add-lapsi, joka ei todellakaan tarvitse mitään mukautettuja oppimääriä. Neuropsykologin mukaan yleissivistys on huomattavasti parempi kuin hänen ikäistensä lasten - silti alisuoriutuu koulussa, numerot vaihtelevat kutosesta kymppiin. Lapsen itsetunto on todella kovilla, ja lapsi kokee olevansa riittämätön ja haluaisi saada niitä hyviä numeroita - haluaisi olla hyvä vaikkei mitenkään siihen toistaiseksi kykene.

Meillä ei ole lääkitystä, tukitoimet ovat sitä, että äiti istuu vieressä, kun kutosluokkalainen tekee läksyjä. Saa tehdä tehtäviä tietokoneella myöskin.

Yläasteelle on haettu nyt pienluokka-paikkaa - syy tähän on se, ettei enää sitä omaa luokanopea ole yläasteella olemassa, on sitten se yksi henkilö, joka välittää ja huolehtii lapsen koulunkäynnistä. Yläasteella saatetaan myös ottaa lääkitys käyttöön.

Meillä ongelma havaittiin vasta koulussa, minä ekasta luokasta lähtien olin sitä mieltä, että jotain on nyt pielessä, kun lyhyidenkin läksyjen tekemiseen meni hirveän pitkä aika, diagnoosi on saatu yksityiseltä lääkäriltä vihdoin viime keväänä. Ongelmana on siis ollut ei kykene aloittamaan, ei saa valmiiksi, unohtelee tavaroita, hukkaa niitä jne. jne. Kaikki add-listan ominaisuudet täyttyvät.

Jo pelkkä diagnoosi auttaa siinä, ettei lasta leimata laiskaksi tai tyhmäksi.

Ja oli muuten mielenkiintoinen lasten neurologi käynti meillä viime viikolla, koululääkärinä toimiva neurologi kertoi, että kaikki add- ja adhd-lapset löytävät pöydän jalasta liikkuvan renkaan, jota poikani liikutti ylös alas. Ne lapset, joilla diagnoosia ei ole, eivät rengasta löydä.

Diagnoosin ja lääkityksen tarkoitus on mielestäni ehdottomasti mahdollistaa se, että lapsella on tulevaisuudessa mahdollisuus tehdä ihan mitä haluaa, että häneltä ei niitä mahdollisuuksia viedä jo lapsuudessa.

Esim. isolla osalla vangeista on adhd, varmasti on parempi yrittää auttaa näitä lapsia löytämään oma paikkansa maailmassa, auttaa heitä ottamaan omat taitonsa ja osaamisensa käyttöön - niin etteivät ihan turhan takia syrjäydy!
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Mulla on add-lapsi, joka ei todellakaan tarvitse mitään mukautettuja oppimääriä. Neuropsykologin mukaan yleissivistys on huomattavasti parempi kuin hänen ikäistensä lasten - silti alisuoriutuu koulussa, numerot vaihtelevat kutosesta kymppiin. Lapsen itsetunto on todella kovilla, ja lapsi kokee olevansa riittämätön ja haluaisi saada niitä hyviä numeroita - haluaisi olla hyvä vaikkei mitenkään siihen toistaiseksi kykene.

Meillä ei ole lääkitystä, tukitoimet ovat sitä, että äiti istuu vieressä, kun kutosluokkalainen tekee läksyjä. Saa tehdä tehtäviä tietokoneella myöskin.

Yläasteelle on haettu nyt pienluokka-paikkaa - syy tähän on se, ettei enää sitä omaa luokanopea ole yläasteella olemassa, on sitten se yksi henkilö, joka välittää ja huolehtii lapsen koulunkäynnistä. Yläasteella saatetaan myös ottaa lääkitys käyttöön.

Meillä ongelma havaittiin vasta koulussa, minä ekasta luokasta lähtien olin sitä mieltä, että jotain on nyt pielessä, kun lyhyidenkin läksyjen tekemiseen meni hirveän pitkä aika, diagnoosi on saatu yksityiseltä lääkäriltä vihdoin viime keväänä. Ongelmana on siis ollut ei kykene aloittamaan, ei saa valmiiksi, unohtelee tavaroita, hukkaa niitä jne. jne. Kaikki add-listan ominaisuudet täyttyvät.

Jo pelkkä diagnoosi auttaa siinä, ettei lasta leimata laiskaksi tai tyhmäksi.

Ja oli muuten mielenkiintoinen lasten neurologi käynti meillä viime viikolla, koululääkärinä toimiva neurologi kertoi, että kaikki add- ja adhd-lapset löytävät pöydän jalasta liikkuvan renkaan, jota poikani liikutti ylös alas. Ne lapset, joilla diagnoosia ei ole, eivät rengasta löydä.

Diagnoosin ja lääkityksen tarkoitus on mielestäni ehdottomasti mahdollistaa se, että lapsella on tulevaisuudessa mahdollisuus tehdä ihan mitä haluaa, että häneltä ei niitä mahdollisuuksia viedä jo lapsuudessa.

Esim. isolla osalla vangeista on adhd, varmasti on parempi yrittää auttaa näitä lapsia löytämään oma paikkansa maailmassa, auttaa heitä ottamaan omat taitonsa ja osaamisensa käyttöön - niin etteivät ihan turhan takia syrjäydy![/quote]

pitää paikkansa. ja siksi musta oiskin todella tärkeää, että oikeanlaista tukea ja apua saataisiin ajoissa, ennen kuin pääsee totaalisesti syrjäytymään. mun pojan sedällä ja mun serkulla on adhd, molemmat nuorina vankilaan lähteneet....serkku on nyt saanut lääkkeet ja terapiaa, ja on aimo harppauksin ruvennut soveltumaan yhteiskuntaan. ( mrs. shillelaggi tulee kohta varmaan pätemään :whistle: )

muoks. lainaus moka....
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja hulina harmaana:
nykyään kouluissa on pienryhmiä/erityisryhmiä joissa max 10 oppilasta,optaja osaa auttaa lasta paremmin kuin normaali luokan ope.
oppiaineet on mukautettu oppilaan kykyjen mukaan sekin on jo iso apu
Mulla on add-lapsi, joka ei todellakaan tarvitse mitään mukautettuja oppimääriä. Neuropsykologin mukaan yleissivistys on huomattavasti parempi kuin hänen ikäistensä lasten - silti alisuoriutuu koulussa, numerot vaihtelevat kutosesta kymppiin. Lapsen itsetunto on todella kovilla, ja lapsi kokee olevansa riittämätön ja haluaisi saada niitä hyviä numeroita - haluaisi olla hyvä vaikkei mitenkään siihen toistaiseksi kykene.

Meillä ei ole lääkitystä, tukitoimet ovat sitä, että äiti istuu vieressä, kun kutosluokkalainen tekee läksyjä. Saa tehdä tehtäviä tietokoneella myöskin.

Yläasteelle on haettu nyt pienluokka-paikkaa - syy tähän on se, ettei enää sitä omaa luokanopea ole yläasteella olemassa, on sitten se yksi henkilö, joka välittää ja huolehtii lapsen koulunkäynnistä. Yläasteella saatetaan myös ottaa lääkitys käyttöön.

Meillä ongelma havaittiin vasta koulussa, minä ekasta luokasta lähtien olin sitä mieltä, että jotain on nyt pielessä, kun lyhyidenkin läksyjen tekemiseen meni hirveän pitkä aika, diagnoosi on saatu yksityiseltä lääkäriltä vihdoin viime keväänä. Ongelmana on siis ollut ei kykene aloittamaan, ei saa valmiiksi, unohtelee tavaroita, hukkaa niitä jne. jne. Kaikki add-listan ominaisuudet täyttyvät.

Jo pelkkä diagnoosi auttaa siinä, ettei lasta leimata laiskaksi tai tyhmäksi.

Ja oli muuten mielenkiintoinen lasten neurologi käynti meillä viime viikolla, koululääkärinä toimiva neurologi kertoi, että kaikki add- ja adhd-lapset löytävät pöydän jalasta liikkuvan renkaan, jota poikani liikutti ylös alas. Ne lapset, joilla diagnoosia ei ole, eivät rengasta löydä.

Diagnoosin ja lääkityksen tarkoitus on mielestäni ehdottomasti mahdollistaa se, että lapsella on tulevaisuudessa mahdollisuus tehdä ihan mitä haluaa, että häneltä ei niitä mahdollisuuksia viedä jo lapsuudessa.

Esim. isolla osalla vangeista on adhd, varmasti on parempi yrittää auttaa näitä lapsia löytämään oma paikkansa maailmassa, auttaa heitä ottamaan omat taitonsa ja osaamisensa käyttöön - niin etteivät ihan turhan takia syrjäydy!
Jarkevaa tekstia. Huomasitteko ADD:ta jo ennen koulua vai vasta koulun alettua? Onko lapsella ollut hankaluuksia luoda ystavyys suhteita ja ajautuuko tappeluihin tai kiistelyyn muita enemman koulussa tai kotona? Onko kenellakaan muulla lapsen lahipiirissa ADD:ta tai epailysta ADD:sta?
 

Yhteistyössä