Aamulla päiväkodissa: vanhemmat meinasivat pakolla jättää hoitoon selvästi kipeän lapsen. Hoitajat mittasivat kuumeen

• Viestiketjun aloittaja "sivullinen"
  • Ensimmäinen viesti
"sivullinen"
ja lapsella 39,2!! Mitä vanhempien päässä oikein liikkuu?? Itse en todellakaan jättäisi kuumeista lasta hoitoon ihan pelkästään lapsen itsensä takia, saati sitten tartuttamismahdollisuus.

a.p.
Ja siis vanhemmat todellakin meinasivat jättää lapsen päiväkotiin, mutta hoitajat mittasivat kuumeen ilman vanhempien pyyntöä, kun lapsi oli niin kipeän oloinen. Ja vielä ton lukeman jälkeen vanhemmat olivat tyyliin, että eikö se nyt voisi jäädä.. Olin siis itse viemässä omaa lasta ja näin ton samalla. tuli kyllä hiukka wtf olo..

Hmm...
Olisiko vanhemmilla ollut jokin hätätilanne töissä, eikä turvaverkkoa käytettävissä?

Enkä minäkään hyväksy sairaan lapsen jättämistä hoitoon, mutta voin kyllä kuvitella kaikenmoisia katastrofitilanteita työelämässä.

vierass
Olisiko vanhemmilla ollut jokin hätätilanne töissä, eikä turvaverkkoa käytettävissä?

Enkä minäkään hyväksy sairaan lapsen jättämistä hoitoon, mutta voin kyllä kuvitella kaikenmoisia katastrofitilanteita työelämässä.
Mikä voi olla sellainen hätä tai katastrofi TÖISSÄ, että se menee oman lapsen hyvinvoinnin edelle???

"Pimpula"
Oma lapsi taas oli pikkuisen flunssainen viime yönä, mutta ihan normaalilämpöinen aamulla hoitoon viedessä. Hoidossa oli ollut hiukan haluttomampi ja huonotuulisempi kuin yleensä, mutta kuitenkin "hyvä päivä". Oli ulkona ollut normaalisti 1,5 tuntia kun hain, kotona mittasin lämmön 39.3?!? Huomasin heti hakiessa että lapsi oli vaikeroiva.

Olikohan se kuume juuri vasta noussut, vai onko mahdollista että hoitajat eivät oikeasti huomanneet tuota koko päivänä???

Näitä kuspäitä on ikävä kyllä harvinaisen paljon ja se on tosi surullista. Pahimpia on nämä jotka saavat livautettua sen kipeän lapsensa hoitoon/lapsi tulee kesken päivän kipeäksi ja sitten sitä ei haeta kotiin. Näitä on varmasti tosipaljon, koska en ole päivähoidossa töissä mutta lapsia viedessäni ja hakemisen yhteydessä olen nähnyt useita tapauksia missä lapsi istuu hoitajan sylissä itkuisena ja hoitaja yrittää tavoittaa vanhempia tuloksetta tai vanhemmat sanovat etteivät pääse hakemaan...
Joillekin on niin hirveän vaikeaa laittaa sitä lasta tärkeysjärjestyksen yläpäähän. Kukaan (siis kukaan!) ei ole töissä korvaamaton! On tietysti joskus tilanteita ettei pääse heti hakemaan, mutta en keksi syytä miksi ei esim. tunnin sisällä pääsisi ja aina voi jäädä kotiin kipeän lapsen kanssa.

Hmm...
Mikä voi olla sellainen hätä tai katastrofi TÖISSÄ, että se menee oman lapsen hyvinvoinnin edelle???
En sano, että mikään menisi oman lapsen hyvinvoinnin edelle. Mutta onko sinulla oikeasti niin huono mielikuvitus ettet voi kuvitella kriisitilannetts, jossa ainakin hetkellisesti tekisi mieli rukoilla hoitopaikkaa ottamaan lapsi tunniksi tai kahdeksi?

Oletetaan, että toinen vanhemmista on vaikka yrittäjä, joka järjestää matkoja työkseen. Ja hän on juuri nyt ajamassa bussia Pietarissa. Sieltä on tavattoman vaikea tulla yhtäkkiä kotiin ja jättää ryhmää bussiin nököttämään.

Toinen vanhemmista sitten voisi olla vaikka pappi, jonka pitäisi olla tunnin päästä siunaamista vanhaa perhetuttuaan hautaan. Hirveän vaikeaa sellaista hommaa on delegoida ulkopuoliselle tai ilmoittaa, että kävisikö sittenkin huomenna. Tai sitten maatalousyrittäjä, jolla sähköt ovat katkenneet tai vesiputki pamahtanut navetasta, ja elikot kärsivät jos ei asioita saada äkkiä kuntoon. Tai...

Muistuu mieleen kaksosten tarha-aika, itse vein ysiltä lapsia hoitoon, niin eikös joku isukki tullu hakemaan pois jo silloin selvästi sairasta lastaan, muka ihmetellen tuliks sä kipeeksi?:O
Siis tunnin ehti lapsi olla hoidossa kun hoitajat huomas lapsen olevan kipeä, ja soittivat hakemaan pois!
Itseä aina v*tutti kun pidettiin aina lapset kipeänä pois aina sen 3 vrk, tai mitä sairaus vaatii, niin jotkut toi sitten hoitoon esim.oksennustaudissa olevan lapsen 1vrk kotihoidon jälkeen...:headwall:

testaaappi
Mun siskoni ei pari vuotta sitten kertonut kotiin kutsutulle lastenhoitajalle että lapsilla vatsatauti. Kysy multa neuvoa, kun halus ehdottomasti mennä töihin että kertoisko lastenhoitajalle. Sanoin, että tietenkin kerrot ja jäät pois töistä ite. Kotiin kutsuttu hoitaja oli 75- vuotias mummo ja onneks siihen eri tarttunu se vatsatauti!

"vieras"
Kukaan (siis kukaan!) ei ole töissä korvaamaton! On tietysti joskus tilanteita ettei pääse heti hakemaan, mutta en keksi syytä miksi ei esim. tunnin sisällä pääsisi ja aina voi jäädä kotiin kipeän lapsen kanssa.
Meitä on täällä maatilalla kaksi, minä ja mies. Jos on pakkotilanne niin totta kai saadaan ulkopuolista apua, mutta ei meidän ystävät ja sukulaisetkaan välttämättä kesken työpäivän yllättäen pääse apuun niin että olisivat tunnissa päiväkodilla hakemassa lasta (tai vaihtoehtoisesti tulisivat vapauttamaan minut tai miehen että voidaan hakea lapsi), kun välimatkatkin on täällä pitkiä. Tulee mieleen esimerkiksi tilanne kun eläimet meni aitojen läpi ja pakkohan se tilanne oli selvittää koska irti olevat, vauhkot eläimet vaaransivat esimerkiksi liikenteen. Onneksi lapsi oli silloin vielä syntymättä, niin ei tarvinnut siitä huolehtia, mutta jos olisi ollut päiväkodissa, niin olisin varmaan sanonut, että hoidan jonkun hakemaan lapsen heti kun pystyn mutten voi luvata että se tapahtuu ihan äkkiä.

Siis onhan tuo tilanne epätodennäköinen, että jotain sattuu eikä KETÄÄN saa apuun nopesti, kun turvaverkot on kuitenkin hyvät, mutta silti mahdollinen.

"vieras"
En sano, että mikään menisi oman lapsen hyvinvoinnin edelle. Mutta onko sinulla oikeasti niin huono mielikuvitus ettet voi kuvitella kriisitilannetts, jossa ainakin hetkellisesti tekisi mieli rukoilla hoitopaikkaa ottamaan lapsi tunniksi tai kahdeksi?

Oletetaan, että toinen vanhemmista on vaikka yrittäjä, joka järjestää matkoja työkseen. Ja hän on juuri nyt ajamassa bussia Pietarissa. Sieltä on tavattoman vaikea tulla yhtäkkiä kotiin ja jättää ryhmää bussiin nököttämään.

Toinen vanhemmista sitten voisi olla vaikka pappi, jonka pitäisi olla tunnin päästä siunaamista vanhaa perhetuttuaan hautaan. Hirveän vaikeaa sellaista hommaa on delegoida ulkopuoliselle tai ilmoittaa, että kävisikö sittenkin huomenna. Tai sitten maatalousyrittäjä, jolla sähköt ovat katkenneet tai vesiputki pamahtanut navetasta, ja elikot kärsivät jos ei asioita saada äkkiä kuntoon. Tai...
Suomessa on yksi kirurgi, joka on käytännössä aina päivystämässä ja puhelin voi soida milloin vain, että nyt pitää tulla töihin, sillä hänen osaamisensa on niin spesiaalia, että kukaan muu ei maassa osaa samoja hommia tehdä.

Jos on politiikko ja sopimassa juuri laitetaanko ne miljardit vanhustenhoitoon vai Kreikkaan niin sielläkin voi olla tilanteita, että ei ihan noin vain voi lähteä. Saati sitten diplomaatit Lähi-idän rauhanneuvotteluissa.

Mutta joidenkin siivoja-Irmojen ja tilintarkastaja-Riittojen tuntuu vain olevan mahdotonta ymmrätää, että toiset työt vaativat hieman enemmän.

"RIIKKA"
kyllä olis mukava itsekin olla sosiaalisessa tilanteessa 39 asteen kuumeessa. Raahataan vielä pihalle ja mietitään miksi se haalarin laitto tänään itkettää. Vesisateessa lapioidaan kuravettä tunti ämpäriin ja yritetään seisoa kun tarhatädit kieltää maassa makaamisen, vaikka silmissä sumenee. Sitten pitää jaksaa istua nätisti pöydässä, leikkiä kaikkien kanssa, laulaa, askarrella ja jos itket ja kiukkuat väsymystä, saat nuhteluita ja jäähyä, koska kukaan ei oikeasti ymmärrä, että olet kipeä. Miksikö? No siksi kun et osaa asiaa vielä sanoa. Äidillä ja isällä on ollut parempaa tekemistä töissä kun miettiä miten jaksat päivän täpötäydessä hulinatalossa, jossa kokoajan joku tökkii, nipistelee ja karjuu.

Elämä on valintoja. Niitä huonoja ja hyviä. Tälläiset jutut saa mun karvat pystyyn, eikä mikään pappeus tai turistibussin kuljetus ole mikään syy viedä kipeää lasta päiväkotiin. Kun mulla on kuumetta 39, teen kuolemaa, enkä todellakaan mieti olenko pappi, pastori, bussikuski vai jumala, mietin tasan sitä, missä on lämpimin paikka, missä pehmein tyyny ja tehokkain lääke.

"RIIKKA"
Juups ja lisään vielä, että on kaksi täysin eriasiaa selitellä miksi ei minuutissä kerkeä töistä päiväkotiin jos ilmoitetaan, että lapsi on sairas kuin se, että tiedetään lapsen olevan kipeä, mutta raahataa "salaa" päiväkotiin ja yritetään peitellä lapsen kipeyttä. "Sinne vaan pakkaseen nököttämään, ei meidän Liisiä mikään vaivaa, no meneppäs nyt, äiti rakastaa sua"

huomaatte varmaan, että tän tietokoneen takana sappi kiehahti...

Hmm..
[QUOTE="RIIKKA";27546159]
Elämä on valintoja. Niitä huonoja ja hyviä. Tälläiset jutut saa mun karvat pystyyn, eikä mikään pappeus tai turistibussin kuljetus ole mikään syy viedä kipeää lasta päiväkotiin. Kun mulla on kuumetta 39, teen kuolemaa, enkä todellakaan mieti olenko pappi, pastori, bussikuski vai jumala, mietin tasan sitä, missä on lämpimin paikka, missä pehmein tyyny ja tehokkain lääke.[/QUOTE]

Anna anteeksi, mutta sinä jos joku kuulostat minäminäminä-ihmiseltä. Miten lapsellesi käy, jos sattuu sairastumaan yhtä aikaa kanssasi?

Määä
No hyvähän se on täällä kotiäidin ihmetellä. Nykyään on vaan niin, että se työpaikkakin saattaa olla vaakalaudalla. En ihmettele yhtään, että vanhempia pelottaa. Paitsi tietenkin niitä, jotka uskovat että se sossun rahoilla eläminen on lapsen etu.

kröhöm
Mä en kans ymmärrä, että viedään sairaita lapsia päiväkotiin. Jos on niin tärkeässä asemassa ja korvaamaton työssään, että ei pysty jäämään kotiin, on hommattava joku turvaverkko. Joku joka tulee sitten aina kotiin hoitamaan sitä sairasta lasta.

Kolikon toinen puoli on sitten ylihysteeriset tädit päiväkodissa. Kerran oli hyttynen pistänyt meidän poikaa silmäkulmaan ja mojova patti oli tullut siihen silmän viereen, niin käskivät kesken työpäivän hakemaan lapsi ja viemään kiireesti lääkäriin. Lääkärisetä sitten vaan naureskeli, että "jaahas, on sitten itikka pistänyt, no ei muuta, kun päivänjatkoja". Vois siis toki pikkasen maalaisjärkeäkin käyttää, kun ei se paukama edes häirinnyt poikaa. No, sainpahan minä lyhyemmän työpäivän ei siinä mitään. Mullakin vaan aika pitkä työmatka, niin en ihan parissa minuutissa ehdi päiväkodille.

"RIIKKA"
Anna anteeksi, mutta sinä jos joku kuulostat minäminäminä-ihmiseltä. Miten lapsellesi käy, jos sattuu sairastumaan yhtä aikaa kanssasi?
tuo tekstini oli kirjoitettu aikuisen näkokulmasta, miltä tuntuisi olla kipeänä. Niin, että miltä tuntuisi kun joutuisi siinä 39 kuumeessa itse sinne päiväkotiin. En vieläkään tiedä käsititkö mitä ajoin takaa, mutta sen verran sanon, että oli se sitten lapsi tai aikuinen niin kyllä se päiväkotimaailma ei ole ensimmäinen paikka missä on kiva sairastaa...mieluummin kai sitä jokainen olisi siellä peiton alla kotona, mutta kun kaikki vaan ei saa itse päättää ja kun lasta ei tuossa tilanteessa ajatella (vaikka lakikin lapselle kotona vanhemman kanssa sairastamisen vaatii) niin jo ottaa aivoon ja lujaa, MINUA MINUA MINUA.

Ps. ollaan lapsen kanssa sairastettu monesti samaan aikaan ja hengissä ollaan. :)

"Vieras"
[QUOTE="Pimpula";27545831]Oma lapsi taas oli pikkuisen flunssainen viime yönä, mutta ihan normaalilämpöinen aamulla hoitoon viedessä. Hoidossa oli ollut hiukan haluttomampi ja huonotuulisempi kuin yleensä, mutta kuitenkin "hyvä päivä". Oli ulkona ollut normaalisti 1,5 tuntia kun hain, kotona mittasin lämmön 39.3?!? Huomasin heti hakiessa että lapsi oli vaikeroiva.

Olikohan se kuume juuri vasta noussut, vai onko mahdollista että hoitajat eivät oikeasti huomanneet tuota koko päivänä???[/QUOTE]

Kumpikin on ihan mahdollista.

"CIS"
ehä kuume oli noussut korkeeksi matkalla? jos aamulla oli ehkä lämpöö vaan mitä ei huomannut. lapsi muutenkin aamulla väsynyt. ei mun mies osaa aina lukee lasta onko se kipeä, ennenkun se on oikeesti kipeä. silti meillä ei kyllä kukaan noista oo kipeenä tarhaan joutunut. yleensä aina meillä on tultu kipeeksi iltasella :)
mä en halua uskoa, että noin korkeella kuumeella varustettua lasta raahataan hoitoon.
mutta yllä se työmarkkinoilla on nyt niin, ettei oikein pois voisi olla. oikeus on olla tilapäisellä hoitovapaalla lapsen kanssa, mutta se miten siihen suhtaudutaan on..no vähän negatiivista. meillä se onnistuu hienosti ilman pompjen iuuttelua.

lucifer
Muistuu mieleen kaksosten tarha-aika, itse vein ysiltä lapsia hoitoon, niin eikös joku isukki tullu hakemaan pois jo silloin selvästi sairasta lastaan, muka ihmetellen tuliks sä kipeeksi?:O
Siis tunnin ehti lapsi olla hoidossa kun hoitajat huomas lapsen olevan kipeä, ja soittivat hakemaan pois!
Itseä aina v*tutti kun pidettiin aina lapset kipeänä pois aina sen 3 vrk, tai mitä sairaus vaatii, niin jotkut toi sitten hoitoon esim.oksennustaudissa olevan lapsen 1vrk kotihoidon jälkeen...:headwall:
itselleni kävi taannoin näin että vain lapset normaalisti hoitoon, molemmat oli ok, yönukuttu hyvin, aamu normaali. ysiltä hoitaja soittaa että nuorempi itkee vain ja sanaa että korva pipi.

korvatulehdushan sieltä löytyi kun vein lääkäriin suoraan. mutta ihmettelin hoitajillekin että miten ei varoittanut jo yöllä tai aamulla kotona eikä oireillut vielä hoitoon jätettäessäkään?!?!?

tuli kieltämättä olo että hoitajat ajatteli että jätin tahallani sairaanlapsen hoitoon, vaikka näin ei todellakaan ollut.

tuo on jo kova kuume, on täysin edesvastuuntonta viedä hoitoonlapsi tuossa kunnossa. ihan varmasti jompikumpi vanhemmista voi olla pois töistä. tai sitten vaikka ei voi on pakko olla, jos ei niitä hoitajia mistään löydy kotiin

Yhteistyössä