-95 syntyneen tytön raskausblogi

  • Viestiketjun aloittaja Herraje
  • Ensimmäinen viesti
"mai"
"Mää, Reijo ja vauva eletään 3vuotta tuilla (eli sen aikaa että Reijo on saanut koulutuksen) ja sen jälkeen Reijo menee töihin. "

jotenkin yhtaikaa suloista ja pelottavaa ,naurattaa ja itkettää :D

Sitä ennen luki siis näin, kuuluu aika oleellisesti tuohon:
"Millanen on hyvä äiti? Sellanen joka antaa lapselle kaiken mahdollisen mitä se haluaa? Tai sellanen joka ei anna lapselle välttämättä kaikkee mut kasvattaa sen niin hyvin kuin voi? Onko köyhemmät äidit jotenkin huonompia ku ne joilla on rahaa jota tuhlata?"

Toivottavasti pärjäävät ja elämä vie kuin ovat suunnitelleet. Tällä palstallakin on perheitä joissa isät ovat työttömiä, mikä tuossa sitten niin naurattaa? Toivottavasti Reijo käy koulut hyvin ja saa töitä.
 
suorat sanat
En nyt puolusta teiniäitiyttä tässä, mutta kirjoitanpahan silti ajatukseni.

Sain esikoiseni ollessani 21. Kohtelu niin neuvolassa, synnärillä ym. oli melkoisen alentuvaa ja osittain myös jäätävää. Koska olen peruskohtelias, hyvästä kodista oleva tavis, en keksi sille vieläkään muuta syytä kuin nuoren ikäni. Monta kertaa sain "ammattilaisilta" sellaisia kommentteja, että itku meinasi tulla: epäiltiin pärjäämistäni, perhetaustaani(!), haluttiin laittaa minut turvakotiin vauvan kanssa vaikka oma koti odotti koko perhettä...saimme neuvolasta perhetyöntekijän, jonka hyväksyin hieman vastahakoisesti. Hän istui kahvilla viikottain, antoi puolittaisia neuvoja ja jos kysyin tarkennusta, sain hymähdyksen ja salaperäisen "pitäishän sun tietää". Enpä usko, että esikoisensa kanssa säheltävä äiti, oli ikää sitten 20 tai 40 vuotta, tietäisi kaikkea, varsinkin jos tukena ei olisi kamalasti muita äitejä..!

Saimme toisen lapsen kun olin 26. Tällä kertaa, koko raskausajan ym. kohtelu oli asiallista ja hyväntuulista: vaikka painoin todella paljon, kukaan ei huomautellut siitä (toisin kuin edellisessä raskaudessa, jolloin bmi oli 27 pintaan!) ja minuun suhtauduttiin kuin järkevään aikuiseen. Tämä satutti- ero kohtelussa oli niin suuri. Toki olin nuori saadessani esikoiseni, mutta oikeuttaako se asiattomaan käytökseen terveydenhoitohenkilökunnan puolelta? Pitääkö kotiin ottaa perhetyöntekijä, joka myhäilee omia juttujaan ja istuu kahvilla viikottain? Miksi nuoreen äitiin, nuoreen IHMISEEN suhtaudutaan kuin vähä-älyiseen? Minä en polttanut, juonut, tehnyt tyhmyyksiä muutenkaan. Ihan tavallinen nuori ihminen olin silloinkin, satuin vaan tulemaan aikaisin äidiksii (suunnitellusti).
 
ikärasismi kukkii
[QUOTE="vieras";26953085]Kaikki mun tuntemat opiskelijat ( yli 16-vuotiaat) käy vähintään satunnaisesti töissä, ainakin kesätöissä, suurin osa tekee myös iltaa ja viikonloppua.[/QUOTE]

Ja kaikilla on vauva talossa?

Wake up and smell the coffee. Jos tuo äiti olisi vanhempi, et sinäkään vaatisi häneltä mitään työssäkäyntejä.
 
"vieras"
Täytyy sanoa että tuo teiniäiti on kyllä niin lapsi vielä että vaikeat ajat on edessä, toivottavasti ei paine käy liian kovaksi.
Moni tuon ikäinen tyttölapsi on jo huomattavasti kypsempi.
Hiukan laittoi huolestuttamaan tytön puolesta kun blogia luin.
 
no huh
[QUOTE="vieras";26953113]Täytyy sanoa että tuo teiniäiti on kyllä niin lapsi vielä että vaikeat ajat on edessä, toivottavasti ei paine käy liian kovaksi.
Moni tuon ikäinen tyttölapsi on jo huomattavasti kypsempi.
Hiukan laittoi huolestuttamaan tytön puolesta kun blogia luin.[/QUOTE]

Vaikeat ajat on edessä vain, jos lähipiiri koostuu tuollaisista älykääpiöistä kuten sinä. Sain minäkin aikanaan kuulla, etten tule pärjäämään, osa suvusta ei puhunut vuoteen jne. ja annettiin ymmärtää että kaiken pilasin. Mutta arvaas mitä? Äitiys kasvatti. Ja kukaan muu paitsi mieheni ei ollut tukena, koska minähän olin tuomittu epäonnistumaan ikäni(!) vuoksi.

Olin lapsellinen nuori, sen myönnän. Mutta lapsellisuus on aika pieni rikos tässä maailmassa ja siitä voi kasvaa ulos. Osa nelikymppisistä ei eroa henkisesti mitenkään kaksikymppisistä (saati sitä nuoremmista), eivät kasva koskaan aikuisiksi kun ei ole pakko. Iällä on sen kanssa aika vähän tekemistä. Ja osa ns. fiksuista nuorista, jotka teidän vanhempien mielestä pärjäisivät paremmin vauvan kanssa, kokevat ajatuksenkin vanhemmuudesta kamalaksi. Ei oikein voi ajatella että jos joku on järkevä, niin hänestä tulee automaattisesti parempi äiti/isä.
 
"vieras"
Mulle on ihan sama montako sivua puolustuspuheita pidetään teiniäitien puolesta, silti se fakta on että asiat olisi kaikkien kannalta paremmin jos lapset eivät tekisi lapsia.

Kaiken voi sokeroida ja kuorruttaa kivaksi näillä palstoilla, mutta esim. jo lyhyt vilkaisu tilastoihin tai edes reality-ohjelman teiniäiteihin kertoo miten ne ongelmat on suurempia ja yleisempiä nuoresta iästä johtuen.

Se että yksi tapaus kymmenestä päättyy hyvin ei poista niitä 9 epäonnistunutta.
 
  • Tykkää
Reactions: Röhröh-possu
Voi pikkuisia :). Onhan nuo nuoria ja lapsenkasvoisia vielä, mutta saattavat pärjätä oikein hyvinkin.

Mun mielestä on ihan hyvä suunnitelma elää 3 vuotta tukien varassa. Sen 3 vuotta, kun isä opiskelee. Sitten iskä menee töihin, kun on saanut ammatin. En osaa tuollaista tukien varassa elämistä ollenkaan paheksua.
 
"vieras"
Isä kuvioissa, tulevalla äidillä jonkunlaiset tukiverkot ja yhteiskunta selvästi huolehtii nuoresta perheestä. Voisi sitä huonomminkin olla. Toki kirjoituksista paistaa se, että kirjoittaja ei vielä kovin vanha ole, mutta mitä sitten. Kaikkea hyvää heille.
 
Kyllä näyttivät niin nuorilta (tai sit musta on vaan tullut auttamattomasti vanha vaikka kuvittelen näyttäväni edelleen samalta kun 15 vuotta sitten :snotty: ).
Mutta ei mulle kyllä tullut mikään kamala fiilis blogista, ihan positiivinen mielikuva. Taitaa tytön äiti olla tiiviisti mukana odotuksessa.
 
dgmld
[QUOTE="vieras";26953227]Mulle on ihan sama montako sivua puolustuspuheita pidetään teiniäitien puolesta, silti se fakta on että asiat olisi kaikkien kannalta paremmin jos lapset eivät tekisi lapsia.

Kaiken voi sokeroida ja kuorruttaa kivaksi näillä palstoilla, mutta esim. jo lyhyt vilkaisu tilastoihin tai edes reality-ohjelman teiniäiteihin kertoo miten ne ongelmat on suurempia ja yleisempiä nuoresta iästä johtuen.

Se että yksi tapaus kymmenestä päättyy hyvin ei poista niitä 9 epäonnistunutta.[/QUOTE]

Näinpä. Voi kun kaikki huolehtis lastensa ehkäisyvalistuksesta. Näyttää siltä että ei nämä kaksi lasta ole muutenkaan saaneet parhaita eväitä elämäänsä :/
 
Hyvinhän tuo näyttää pärjäilevän ainakin toistaiseksi. Onpahan ainakin rehellinen blogissaan ja kertoo negatiiviset asiat, sellaisetkin mistä vaietaan joissain blogeissa. Eikä ulkonäkö todellakaan kerro kaikkea. Itsekin näytän meikittä nuoremmalta kuin olen, vaikka olenkin nuori ja "teiniäiti", 17-vuotias.
 
Näytän kuulemma teiniäidiltä. Olen oikeasti 22. Meitä kohdeltiin synnytyssairaalassa niinkuin olisin liian nuori. Yllättyivät aina kun kerroin oikean ikäni.

Katsoin äitini kuvia siskoni ristiäisistä, kun hän on ollut jotain 25. Todella nuorennäköinen, koska ei käytä meikkiä.

Onkohan nykyaikana tavallisempaa, että yli kolmekymppiset tai jopa yli nelikymppiset tulevat raskaaksi? Kouluttaudutaan ennen lapsia ja ehkä ollaan työelämässäkin vähän aikaa. Sen jälkeen vasta lapset. Ei siis siinä mitään vikaa todellakaan ole, mutta ennen oli tavallista, että lapset hankitaan nuorina, kun mies elätti perheen. Voi olla, että nykyaikana parikymppiset saattavat näyttää teiniäideiltä vanhempien äitien silmissä. Onhan niitä teiniäitejä oikeastikin joukossa. Toisaalta ennen mitään "teiniäiti" sanaa ei edes ollut.

Mummoni sai ensimmäisen lapsen 16 vuotiaana ja se oli ihan normaalia siihen aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Näytän kuulemma teiniäidiltä. Olen oikeasti 22. Meitä kohdeltiin synnytyssairaalassa niinkuin olisin liian nuori. Yllättyivät aina kun kerroin oikean ikäni.

Katsoin äitini kuvia siskoni ristiäisistä, kun hän on ollut jotain 25. Todella nuorennäköinen, koska ei käytä meikkiä.

Onkohan nykyaikana tavallisempaa, että yli kolmekymppiset tai jopa yli nelikymppiset tulevat raskaaksi? Kouluttaudutaan ennen lapsia ja ehkä ollaan työelämässäkin vähän aikaa. Sen jälkeen vasta lapset. Ei siis siinä mitään vikaa todellakaan ole, mutta ennen oli tavallista, että lapset hankitaan nuorina, kun mies elätti perheen. Voi olla, että nykyaikana parikymppiset saattavat näyttää teiniäideiltä vanhempien äitien silmissä. Onhan niitä teiniäitejä oikeastikin joukossa.

Mummoni sai ensimmäisen lapsen 16 vuotiaana ja se oli ihan normaalia siihen aikaan.
mä olen 31-v, mutta lapsenkasvoinen. jaeniten minua on kautta aikojen just kauhistelleet nämä mummot jotka ovat itse saaneet lapsensa silloin alle parikymppisinä. (( ja mun esikoinen syntyi,kun olin jo sentäs 22 kuitenkin.. :) ))
 
"vieras"
Kyllähän tuo vaikuttaa ihan lapselta tekstien perusteella. "Sit me alettiin niinku arvailee toisten ihastuksia. Sit mä olin niinku silleen et se on Minna tai mää. Sit se kysy multa kaikenlaista. Sit se kysy multa alanko olee." Naurattihan se kun tuota luki. Voisin kuvitella, että vauvan tuoma muutos tulee shokkina alkuun, mutta eiköhän hän silti tule hyvin pärjäämään, vaikuttaa kuitenkin ihan normaalilta ja hyvältä tytöltä, mitä nyt hieman lapselliselta.
 
mä olen 31-v, mutta lapsenkasvoinen. jaeniten minua on kautta aikojen just kauhistelleet nämä mummot jotka ovat itse saaneet lapsensa silloin alle parikymppisinä. (( ja mun esikoinen syntyi,kun olin jo sentäs 22 kuitenkin.. :) ))
Tarkoititko, että 22 vuotiaana olit liian nuori heidän silmiinsä?, ehkä eivät muista miltä ovat näyttäneet silloin :)

Kerran pankissa kyselin, miten onnistuu pankkitilin ottaminen lapselle. Nainen vähän yllättyi, tosin positiivisesti ja sanoi, että pakko kysyä minkäikäinen olet, näytät nuorelta. Kerroin ikäni ja nainen siihen sitten sanoi, että hän on saanut lapsen aikalailla saman ikäisenä. Sanoi hieman nauraen ettei muistanutkaan, että on oikeasti ollut noin nuori vielä sillon. Luuli mua siis nuoremmaksi ja sanoi, ettei oikeen osaa enään arvioida ulkonäön perusteella ikää. Mukava nainen oli kyllä silti :)
 
Viimeksi muokattu:
Mua jotenkin samaan aikaan huvittaa ja ärsyttää, jos nuoret ihmiset saavat lapsen, niin jopa tuntemattomat huolehtivat miten he pärjäävät, ja etsitään niitä kohtia mitkä on "hyvin" ja niitä, mitkä "huonosti".

Jos joku "lapsentekoiässä" oleva saa lapsen, mutta puitteet on vähintäänkin arvelluttavat, ei ketään oikeastaan kiinnosta.

Eiköhän ne vanhemmuuden haasteet ole silti suunnilleen samat, vanhempien iästä huolimatta.
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
Tosin, teinivanhemmat tuovat elämänsä useammin julkisuuteen.

Ja pakko myöntää, että joskus nauran niille kirjoituksille.
En mitenkään ilkeästi, se nauru vain tulee joitain juttuja lukiessa.

Kun joissain lukee joskus jotain tähän tyyliin:
"Riideltiin, ja mä sanoin sitä v*tun k*sipääks, sit sovittii ja syötii yhes sipsei"

:D
 
"vieras"
Mua jotenkin samaan aikaan huvittaa ja ärsyttää, jos nuoret ihmiset saavat lapsen, niin jopa tuntemattomat huolehtivat miten he pärjäävät, ja etsitään niitä kohtia mitkä on "hyvin" ja niitä, mitkä "huonosti".

Jos joku "lapsentekoiässä" oleva saa lapsen, mutta puitteet on vähintäänkin arvelluttavat, ei ketään oikeastaan kiinnosta.

Eiköhän ne vanhemmuuden haasteet ole silti suunnilleen samat, vanhempien iästä huolimatta.
Mua taas huvittaa ja säälittää jos ihmiset eivät ymmärrä, että suurimmassa osassa (HUOM ei kaikissa) tapauksissa aikuisella ihmisellä on paremmat resurssit pitää huolta lapsesta kuin lapsella. Enkä tässä nyt edes tarkoita sitä, että aikuisilla on enemmän rahaa, töitä jne. Vaan puhun niistä henkisistä resursseista. Suurin osa 13-16-vuotiasta ovat vielä ihan lapsia. Heidän aivonsa eivät vielä ole kehittyneet, hormoonit hyrräävät, tunteet heittelevät, elämänkokemuksia ei ole juuri nimeksikään.
 

Yhteistyössä