9+kk vauvalla pikkuvauvan rytmi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tammimamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tammimamma

Jäsen
13.06.2009
60
0
6
Pitäisiköhän olla huolissaan, kun meidän pienen ihanuuden (9,5kk) rytmi ei ole muuttunut moneen kuukauteen? Eletään edelleen paljon pienemmän vauvan rytmillä. Illalla mennään nukkumaan n klo 20 - aamulla herätys n klo 7, siinä välillä herätään/syödään hyvänäkin yönä ainakin kahdesti. Ensimmäinen päikkäriaika tulee jo n klo 9, olen yrittänyt pitää valveilla pidempään, mutta siitä seuraa vain itkua, kiukkua ja yliväsynyt vauva. Päikkäreitä meillä otetaan vielä 3 kertaa päivässä, vaikka tuon ikäisen pitäisi kuulema pärjätä jo yksillä päikkäreillä. Päikkäreillä nukkuu parhaassa tapauksessa kerran n 1,5 h ja sitten kahdesti n 30 min. Valveilla jaksaa olla n 3h, max 4h jos oikein venyttää ja takana on hyvät päikkärit.

Taustalla meillä on maito- ja muitakin allergioita ja lievä refluksitauti, usein yöt ovat levottomia ja heräillään paljon useammin kuin 2 kertaa. Yritetään syödä niillä vähäisillä (4) sopivilla ruoka-aineilla 5 kertaa päivässä, vaikka sekään ei aina onnistu. Maitona meillä on vielä rintamaito, sopivaa korviketta etsitään yhä. En ole varsinaista unikoulua vielä pitänyt, kun arveluttaa, että heräilyn takana on nuo allergiat ja refluksi.

Minne asti sitä on sopivaa mennä lapsentahtisesti, joko pitäisi väkisin jotenkin yrittää saada tuota rytmiä muutettua?

Meillä meni pitkään kans kolmilla päikkäreillä ja yleensä nukkunu aina huonosti niitä eli herää 30 minuutin päästä. Aiemmin hereillä pysyi korkeintaan kaksi tuntia, mutta nykyään kans tuon 3 max. 4 tuntia. Meillä kans refluksiselvittelyt käynnissä. Yöt on kans levottomia heräilee 2-5 kertaa. Mä luulen, et nuo yöt osittain on levottomia kehityksen takia, kun meillä on muutamia viikkoja sitten opittu konttaamaan ja nousemaan tukea vasten. Tietty toi refluksi on osasyynä varmasti noihin öihin. Suna mä en olisi huolissani noista rytmeistä. Vauvat on yksilöllisiä ja hakee rytminsä kukin tyylillään. =)

Kuka sinulle on sanonut, että 9,5kk ikäinen tarvitsee vain yhdet päiväunet? Ei ole olemassa mitään sääntöjä, paljonko minkäkin ikäinen tarvitsee päivällä unta. Hyvin yksilöllisesti vauvat muuttavat rytmiään. Osa vielä 1 vuotiaista nukkuu kahdet päiväunet ja 10kk ikäiset hyvinkin kolmet. Suurimmalla osalla siirrytään yksiin uniin juuri 1 vuoden korvilla. Myös yöheräilyt ovat tavanomaisia aina kaksi vuotiaaksi asti. Päiväntapahtumat ja uudet opitut asiat, hampaiden puhkeaminen ym. häiritsevät terveiden vauvojen yöunia. Toisilla valitettavasti allergiat ja refluksi tai muut sairaudet vaikeuttavat unia, mutta niihin saa onneksi avun oikealla hoidolla. Yösyöminen jää /jätetään siinä 6kk iässä yksilöllisesti. Osa tarvitsee vielä yöllä ravintoa esim. pienen kasvun tai imeytyshäiriöiden takia. Osalle yösyönti on opittu tapa.

Älä huoli turhia, anna lapsesi kasvaa yksilöllisesti. Toivottavasti saatte löydettyä oikeanlaisen hoidon vauvanne vaivoihin. Asioista voi aina puhua neuvolassa!

lt tri

Kuulostaa melko samalta kun meillä 10kk pojulla.
Illalla mennään nukkumaan jo klo.19 ja aamulla herätään klo.7.
Ekat päikkärit on jo klo.9 ja poika nukkuu n.1½-2h, toiset päikkärit klo.14 ja nukkuu melkein aina 2h, joskus jopa 3h.
Oon kanssa ajatellu tota yksiin päikkäreihin siirtymistä, mut ei se viel meillä ainakaan näillä nukkumis määrillä oo ajankohtasta.
Terv. Toinen tammikuisen pojan äiti =)

Yhteistyössä