8-vuotiaan tytön surma - ahdistaa päivittäin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistuksissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistuksissa

Vieras
Jokainen tietää 8-vuotiaan Eerikan karmean kohtalon. Nyt aihe on taas esillä, kun oikeudenkäynti on alkanut. Koen päivittäin suurta ahdistusta aiheesta. En saa rauhaa aiheelta. En edes ole mikään yliherkkä luonteeltani. En osannut edes kuvitella, että Suomessa joku voisi kohdella lasta(an) näin.

Palaan vähän väliä ajattelemaan Eerikan kokemaa pelkoa, kauhua ja tuskaa ja itken. Pieni viaton lapsi, joka koki maailman karmeimman pahuuden. Mitä mahtoit hänen päässään liikkua? Ymmärsikö kuinka väärin häntä kohdeltiin vai kuvitteliko ansaitsevansa kohtelunsa, kun kukaan aikuinen ei puuttunut? Kunpa voisin rutistaa tytön syliini ja sanoa, että maailmassa on muutakin kuin pahaa. Että sinäkin olet ansainnut rakastavan kodin. Toivon todella, että tyttö meni pressupaketissa nopeasti tajuttomaksi, eikä kitunut valveilla sitä kuutta tuntia, minkä kuoleman tuleminen on kestänyt.

En voi käsittää, ettei lastensuojelu ole puuttunut, vaikka kaikki merkit olivat ilmassa. He suorastaan antoivat Eerikan tarjottimella isän ja äitipuolen sadistiseen kohteluun. Liekö lastensuojelun puuttumattomuuteen vaikuttanut se tosiseikka, että Eerikan isän äiti on perusturvajohtaja, isä musiikkiterapeutti ja isän suvussa on vielä lastenkotikin eli varsinainen lastensuojelusuku - siellähän ei voi pahuuksia tapahtua. Toivon todella, että myös lastensuojeluviranomaiset saavat rangaistuksensa, vaikkapa tuskin tässä meidän hyssyttelyvaltiossa niin käy.

Moni tuttavani on sanonut, ettei ole edes lukenut aiheesta. Ettei pysty. Niin, juurikin silmien sulkeminen mahdollistaa välinpitämättömyyden, mikä taas on edellytyksenä sille, että tällaisia asioita tapahtuu. Toivoisin, että jokainen lukisi ne murhayön tapahtumat ja kokisi ahdistusta, minkä seurauksena oppisi kulkemaan silmät ja korvat auki. Vain siten tämä maailma voi muuttua paremmaksi.

Mutta miten voisin konkreettisesti olla avuksi? Onko kukaan toiminut tukiperheenä? Haluaisin tehdä edes jotain, kun kaikkea pahaa maailmasta ei voi kitkeä.

[QUOTE="vieras";28200024]Jos noin paljon ahdistaa, suosittelen sulle terapiaa. Tuo ei ole enää normaalia.[/QUOTE]

Jep.

Onhan kohtalo tottakai hirveä, kukaan sitä ei kiistä.
Satun vain tietämään että päivittäin tälläisiä hirveyksiä, myös hirveämpiä sattuu joka päivä, tälläkin hetkellä ympäri maailmaa. Jos sitä jää ajattelemaan, saa vain itsensä ahdistuneeksi. Valitettavasti itse ei asialle kuitenkaan voi mitään.

Voit toki lähteä tukiperheeksi ja kannattaakin jos siihen on resurssit. Auttaminen on hyvästä joka tapauksessa. Ihan lähipiiriltäkin voi kysellä että miten jakselevat, tarvitsisiko he mitään apua.

Hienoa, ettäa ajattelet asioita ja haluat tehdä hyvää. Koska olet asiasta noin ahdistunut, kannattaisi nyt kuitenkin jättää aihe rauhaan eli älä lue mitään asiaan liittyvää. Maailmassa tapahtuu koko ajan käsittämättömän pahoja asioita. Niille ei vaan oikein voi mitään yksittäinen pieni ihminen. Jokainen voi itse elää mahdollisimman hyvin muita kohdellen ja tietenkin auttaen kanssaihmisiä omien voimavarojen mukaan. Mielestäni ei ole kuitenkaan silmien sulkemista, jos ei näihin tapauksiin liittyvää uutisointia halua lukea. Asiat voi tiedostaa ilman, että tahallisesti itseään ahdistukseen laittaa.

Hyi, tulipas kliseistä tekstiä, mutta totta kuitenkin...

Valitettavasti tavallisten, perushyvien ihmisten ylenpalttinen ahdistuminen ei mitenkään auta erilaisten hirmutekojen uhreja. Itse joudun toisinaan työn puolesta kohtaamaan ihmisten käsittämätöntä julmuutta ja minun on toisinaan vaikea käsitellä sitä mielessäni ja tunnen usein surua uhrien puolesta, mutta tuollaista kuvaamasi kaltaista ahdistusta en kyllä tunne. Jos tuntisin, minun olisi luultavasti oman mielenterveyteni takia parempi siirtyä toisiin hommiin.

Valitettavasti näitä samankaltaisia tapauksia on luultavasti paljon. : / Tuskin tämä on pahin tai ainoa laatuaan millään tasolla. Onhan niitä lapsen törkeitä pahoinpitelyjä, hyväksikäyttöä ym. ihan yhtä lailla Suomessa kuin missä tahansa muuallakin. On perheitä, joissa esim. lasten isä hyväksikäyttää, nöyryyttää ja pahoinpitelee omia lapsiaan lähes koko näiden lapsuuden jne. Onhan näitä viime vuosina paljastunutkin, mm. 10 vuotta jatkunut hyväksikäyttö. Myös Eerikan kaltainen tapaus käsiteltiin lähiaikoina, lapsi tosin on elossa.

Viimeksi muokattu:
Se etten pysty lukemaan Eerikan kidutuksesta, ei tee minusta välinpitämätöntä. Se ei auta yhtään kaltoinkohdeltuja lapsia, jos luen heistä ja menetän yöuneni ja mielenterveyteni.Näköjään sinunkaan ei pitäisi niitä lukea.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Mä luin ekan kerran, kun tästä aiheesta oli uutisissa. Nyt en ole lukenut vaikka uutiset olen nähnyt. En vain pysty, en sen takia, että haluaisin asian sulkea pois mielestäni vaan sen takia että tiedän kuinka suurta vihaa se saisi minussa aikaan (näitä lastenkiduttajia kohtaan) ja kuinka paha mieli minulle tulisi tämän kuolleen tytön puolesta.

Ei se tuo tyttöä takaisin, eikä se paranna maailmaan vaikka tuosta asiasta kaiken lukisin.

Itseasiassa nimeomaan sinunkaltaistesi ei kannata niitä lukea, koska ilmiselvästi ahdistut enemmän kuin voimavarasi antavat periksi. On selvää, että tiedostat ympärillä olevan pahuuden ja sinulla on halu auttaa -lukematta Eerikan tai kohtalotovereiden kauheita tarinoita.
On eriasia olla tyhmä ja ummistaa silmät maailmalle kuin jättää kauheuksilla mässäileminen.

Nyt olen sitten se tekopyhä, sillä eihän minulla ole itsellänikään keinoja auttaa ja pelastaa näitä hirvittävällä tavalla väärin kohdeltuja lapsia, mutta jotenkin tämä ketju sai kyllä miettimään...

Että siis hetkinen, että eikö tämä ole juuri sitä välinpitämättömyyttä, minkä sanotaan olevan kaiken pahan alku ja juuri ja minkä vuoksi pahat ihmiset saavat tehdä mitä haluavat. Ja siis en nyt puhu vain tähän ketjuun vastanneista, vaan ylipäänsä pelottavan monista ihmisistä.

Viranomaiset vain kohauttelevat olkapaitään ja kieltäytyvät muuttamasta omia toimintatapojaan, koska oikeasti ketään ei kiinnosta lasten kärsimykset. Kauhistellaan vain tätä juttua ja muita vastaavia, mutta oikeasti ketään ei kiinnosta tehdä asioille yhtään mitään.

Nyt olen sitten se tekopyhä, sillä eihän minulla ole itsellänikään keinoja auttaa ja pelastaa näitä hirvittävällä tavalla väärin kohdeltuja lapsia, mutta jotenkin tämä ketju sai kyllä miettimään...

Että siis hetkinen, että eikö tämä ole juuri sitä välinpitämättömyyttä, minkä sanotaan olevan kaiken pahan alku ja juuri ja minkä vuoksi pahat ihmiset saavat tehdä mitä haluavat. Ja siis en nyt puhu vain tähän ketjuun vastanneista, vaan ylipäänsä pelottavan monista ihmisistä.

Viranomaiset vain kohauttelevat olkapaitään ja kieltäytyvät muuttamasta omia toimintatapojaan, koska oikeasti ketään ei kiinnosta lasten kärsimykset. Kauhistellaan vain tätä juttua ja muita vastaavia, mutta oikeasti ketään ei kiinnosta tehdä asioille yhtään mitään.

Olenko välinpitämätön jos en välttämättä halua tietää monellako nippusiteellä lapsiparka oli sidottu ja montako kerrosta lakanaa ja pressua oli kieputettu hänen ympärilleen...? Olenko kylmä ja epäempaattinen jos en välitä tietää, mihin kohtaan vartaloa ja millä tyttöä oli hakattu kuolinyönä? Tai mitään muitakaan sairaita yksityiskohtia.

Eiköhän kyse ole itsensä ja psyykeensä suojaamisesta kuin välinpitämättömyydestä. Se, että ihmiset silmät sikkuralla lukevat tapauksen yksityiskohtia, ei hyödytä mitään tai ketään.

[QUOTE="vieras";28200304]Olenko välinpitämätön jos en välttämättä halua tietää monellako nippusiteellä lapsiparka oli sidottu ja montako kerrosta lakanaa ja pressua oli kieputettu hänen ympärilleen...? Olenko kylmä ja epäempaattinen jos en välitä tietää, mihin kohtaan vartaloa ja millä tyttöä oli hakattu kuolinyönä? Tai mitään muitakaan sairaita yksityiskohtia.

Eiköhän kyse ole itsensä ja psyykeensä suojaamisesta kuin välinpitämättömyydestä. Se, että ihmiset silmät sikkuralla lukevat tapauksen yksityiskohtia, ei hyödytä mitään tai ketään.[/QUOTE]

Ei, et todellakaan ole, en missään nimessä tarkoittanut sitä. Ja enkä myöskään itse ymmärrä tuollaista retostelua yksityiskohdilla

Mutta siitä väitteestä pidän kyllä kiinni, että välinpitämättömyys oli syynä Eerikan ja on ja muiden lasten kohtaloon. Siis se, että ne ihmiset (viranomaiset) jotka olisivat tuonkin lapsen voineet pelastaa, eivät vain viitsineet tehdä mitään ja piiloutuvat nyt vaitiolovelvollisuuden ja muun sellaisen taakse vältelläkseen omaa vastuutaan.

Ei, et todellakaan ole, en missään nimessä tarkoittanut sitä. Ja enkä myöskään itse ymmärrä tuollaista retostelua yksityiskohdilla

Mutta siitä väitteestä pidän kyllä kiinni, että välinpitämättömyys oli syynä Eerikan ja on ja muiden lasten kohtaloon. Siis se, että ne ihmiset (viranomaiset) jotka olisivat tuonkin lapsen voineet pelastaa, eivät vain viitsineet tehdä mitään ja piiloutuvat nyt vaitiolovelvollisuuden ja muun sellaisen taakse vältelläkseen omaa vastuutaan.

Mä mietin, että mikä merkitys oli tuon tytön isoäidillä, joka oli sosiaalijohtajana ja muilla sukulaisilla.. Virkamiehetkin ovat vain ihmisiä ja esimiesten perheiden yksityisasioihin voi olla vaikea kajota...

Laiminlyöntejä on tapahtunut, siitä ei varmaan olekaan epäselvyyttä. MUTTA tuskin kukaan on voinut aavistellakaan mitä oikeasti siellä neljän seinän sisällä on tapahtunut. Tuollainen sadistisuus on kuitenkin ihan eri kategoriaa kuin tavanomaisemmat lastensuojeluasiat, joiden parissa lastensuojelun työntekijät ovat tekemisissä. Kyllä tiedossa on varmasti ollut, että "tarttis tehrä jotain" ja ongelmia on, mutta ei varmasti kenelläkään ole käynyt mielessä, että tyttöä on oikeasti päivittäin kidutettu kotonaan. Uskon, että suurena yllätyksenä on tullut KAIKILLE mitä todella on siellä tapahtunut.

Mä mietin, että mikä merkitys oli tuon tytön isoäidillä, joka oli sosiaalijohtajana ja muilla sukulaisilla.. Virkamiehetkin ovat vain ihmisiä ja esimiesten perheiden yksityisasioihin voi olla vaikea kajota...

Hmm... Täytyy sanoa, että merkillistä, miten nuo sukulaisuusasiat eivät ole lainkaan päätyneet lehtien palstoille. Luulisi nimittäin olevan aika herkullista materiaalia....

Mä erehdyin lukemaan alibista sen koko tarinan, alibissahan siis aina kuvaillaan kaikki rikokset yksityiskohtaisesti ja tarkasti. Se oli aivan kauheaa luettavaa, itkuhan mulla tuli. Enää en ole lukenut yhtäkään uutista aiheesta.

Alkuperäinen kirjoittaja että tuota;28200355:
Hmm... Täytyy sanoa, että merkillistä, miten nuo sukulaisuusasiat eivät ole lainkaan päätyneet lehtien palstoille. Luulisi nimittäin olevan aika herkullista materiaalia....

On kyllä. Ja kun taas tietää ihmiset (tarkoitan työntekijöitä), niin tuollaisella voi oikeesti olla ratkaiseva merkitys tässä asiassa.

Minäkin ahdistuin. En viime keväänä lukenut aiheesta, en pystynyt. Nyt eksyin uutiseen, jossa oli tarkka kuvaus murhayön tapahtumista.

Ja olen aivan samaa mieltä aloittajan kanssa, valitettavasti juuri täälläkin ketjussa ilmi tullut "oman psyyken suojeleminen" on rivien välistä usein luettavissa "en halua tietää, ei kuulu mulle". Näin se vaan menee, ihmisten välinpitämättömyys ja hiljaisuus juuri sallii tällaisten kauheuksien jatkumisen. Kohautetaan vain olkia. Niin tehtiin sossussakin, kun ei toimittu.

Todella ironista ajatella, että tytön isänäiti on ollut perusturvajohtaja (juuri eläkkeelle jäänyt, ehkä tapauksen vuoksi) ja isän veljellä on lastenkoti Uudellamaalla (tästä on uusimmassa Seiskassa). Ja isänisäkin on musiikkiterapeutti. Ainakin isänäidin kytkös sosiaalihuoltoon on pelottava tekijä, olisiko tyttö yhä elossa ilman näitä lastensuojelukytköksiä?

Tarina on karmea, niin karmea. Sitä ei kansan tulisi unohtaa koskaan, ei tulisi painaa villaisella, ei tulisi hyssytellä. Eerikan kohtalon tulisi nousta puheenaiheeksi ihmisten keskuudessa, sen tulisi muistuttaa mistä kohtaa tämä yhteiskunta on mätä (lastensuojelu!), jotta päätöksentekijät olisivat pakotettuja muutoksiin.

Jotenkin tässä suomalaisten suhtautumisessa (lue: en halua lukea, enkä kuulla) paistaa juuri se suomalainen mentaliteetti, että ollaan kiinnostuneita vain omista asioistamme. Norjassa Breivikin murhat olivat muutos, ihmiset yhdistyivät pahaa vastaan ja kylvivät rakkautta. Suomessa laitetaan laiput silmille ja eikä vilkaista naapuuriin senkään vertaa kuin aiemmin.

[QUOTE="vieras";28200353]MUTTA tuskin kukaan on voinut aavistellakaan mitä oikeasti siellä neljän seinän sisällä on tapahtunut. Tuollainen sadistisuus on kuitenkin ihan eri kategoriaa kuin tavanomaisemmat lastensuojeluasiat, joiden parissa lastensuojelun työntekijät ovat tekemisissä. Kyllä tiedossa on varmasti ollut, että "tarttis tehrä jotain" ja ongelmia on, mutta ei varmasti kenelläkään ole käynyt mielessä, että tyttöä on oikeasti päivittäin kidutettu kotonaan. Uskon, että suurena yllätyksenä on tullut KAIKILLE mitä todella on siellä tapahtunut.[/QUOTE]

Naapuri on kuullut pakkosyötöt, tytön oksentelun, äitipuolen huoraksi, lehmäksi jne haukkumiset.

Koulussa on nähty mustelmat, naarmut ja kaljut läntit kohdissa joista äitipuoli on repinyt hiuksia irti.

Äiti on nähnyt em. asiat. Isoisä vaimoineen on nähnyt em. asiat. Lastensuojelussa on kielletty jättämästä tyttöä kaksin äitipuolensa kanssa.

Kukaan ei aavistanut?!

Alkuperäinen kirjoittaja Minä..;28200229:
Itse kuulun myös niihin asiasta ahdistuneisiin henkilöihin. Joudun aktiivisesti sulkemaan ajatuksen mielestäni, muuten en kestä.

Sama täällä. Joudun tahdonvoimalla sulkemaan tuon ajatuksen pois mielestä. Ja kuitenkin aina kun tyttö leikkii tiara päässään, tulee Eerikan tapaus mieleen.:/ Ja ihan normaali olen, ei mitään mielenterveysongelmaa.

Pakostahan tuollainen, noin hirveä asia jää vaivaamaan mieltä.

Yhteistyössä