7v potee ahdistusta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Perhonen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Perhonen"

Vieras
Mistä mun kannattaisi ensisijassa hakea apua, kun kyseessä syksyllä tokaluokalle menevä lapsi. Neuvolasta? Perheneuvolasta? Terveyskeskuksesta?

Tyttö on koko ikänsä ollut aika herkkä ja ajatukset jää helposti jumittamaan paikoilleen, silloin kun on ahdistavasta asiasta kyse. Pelkäsi pienenä hullun lailla esim. että syttyy tulipalo. Pelännyt montaa muutakin asiaa, on hirmuisen pohtivainen jne. Perusluonteeltaan on kuitenkin reipas ja iloinen. Ensimmäinen kouluvuosi sujui ihan hurjan hienosti, lapsi nukahti illalla helposti, heräsi yhtä helposti aamulla, teki läksyt jne. Kesän lähestyessä oireilu taas alkoi ja tällä hetkellä tilanne on se, että päivät sujuu hyvin, mutta illan lähestyessä lasta alkaa ahdistaa nukkumaanmeno. Kaiken pitäisi tapahtua tikitilleen samaan aikaan kuin ennenkin ja tyttöä alkaa heti ahdistaa, jos nukkumaanmeno jostain syystä viivästyy. Ja ahdistuu jo ennen sitä, ettei vaan mikään mene vikaan. Sitten pyöritään ja kieritään eikä saada unen päästä kiinni. Tyttö on itkuinen, hätääntyy, hermostuu.

Ollaan keskusteltu monet kerrat rauhassa, mutta tyttö ei osaa sanoa miksi asiat ovat näin. Mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut, eikä mikään pelota. Muu kuin se, ettei saa unen päästä kiinni. Ollaan yritetty keksiä keinoja, joilla rauhoittaa mieli ja välillä jo luulenkin, että nyt ollaan selvillä vesillä, mutta parin illan päästä kaikki toistuu taas.

Tyttö itsekin haluaa saada pahan olon pois ja mä en mitään muuta niin toivokaan kuin sitä! Mä olin itse samaan tapaan ahdistunut nuorempana ja lapsenakin, mutta siihen oli syy. Mä hoidin itseni kuntoon vasta reilu parikymppisenä. Äitini sai hermoromahduksen kolmikymppisenä ja miehenkin suvusta löytyy mielenterveysongelmia.

Mä niin toivoisin, että tytär voisi olla rauhallinen ja iloinen, mutta mä tarvitsen siihen ulkopuolisen apua. Mihin siis mun kannattaisi ensimmäiseksi soittaa?

Voisiko tyttösi olla niin (yli)tunnollinen luonteeltaan, että pelkää nukahtamista, jos kaikki ei suju hänen mielestään oikein? Meillä ollut hieman saman tyyppistä ongelmaa. Itkuherkkyys ollut aika-ajoin valtaisaa. Nyt loma on auttanut tilannetta. Varsinaista apua en ole asiaan saanut mistään, en kyllä ole osannut hakeakaan. Tsemppiä!

Minun siskolla on ollut pienenä nukahtamisvaikeutta, muistan että hän oli 8-9 vanhana tuskainen kun uni viipyi ja viipyi, ja se pelko että uni ei tule, esti tietenkin nukkumasta. Äiti häntä rauhoitteli ja neuvoi ettei tarvitse miettiä nukkumista, lepäilee vaan ja miettii muita asioita. Kyllää uni aikanaan tulee.
Unettomuus vahvistaa itseään, siksi on tärkeää ettei siitä tehdä suurta numeroa. Soita neuvolaan ja kysy, kuuluuko lääkärille vai perheneuvolaan. Voi olla että neuvolan terveydenhoitaja osaa neuvoa sinua puhelimessakin.
Entä jos näin kesällä antaisit tytön valvoa vähän pitempään, että hän olisi vähän väsyneempi nukkumaan mennessä?
Teet parhaasi tukeaksesi lasta, ei kannata pilata hänen lapsuuttaan suvun mt-ongelmien tummalla pilvellä. Tulee mieleen Gibranin ajatukset siitä että olemme vain lastemme liikkeellesaattajia, emme voi elää heidän puolestaan emmekä säätää heidän elämäänsä. Rakkautta ja lämpöä ja turvaa tarjoamme heille, emme takeita terveestä elämästä.

"Tyttö on koko ikänsä ollut aika herkkä ja ajatukset jää helposti jumittamaan paikoilleen, silloin kun on ahdistavasta asiasta kyse. Pelkäsi pienenä hullun lailla esim. että syttyy tulipalo. Pelännyt montaa muutakin asiaa, on hirmuisen pohtivainen jne. Perusluonteeltaan on kuitenkin reipas ja iloinen."
Yämä kohta on kuin suoraan omasta pojstani. Pelkäsi eskarilaisena nukahtaa, koska pelkäsi, että tulee tulipalo yms. On erittäin pohtivainen lapsi. Ajatusten jumittuminen on myös kuulemma koulussa tuttua. Pari vuotta tämän takia mennyt koulu huonommin. Vihdoin saatiin diagnoosi ADD tarkkaavaisuushäiriö. Jospa se koulukin alkaisi suttaantua siitä. Ei siis ole älyssä mitään vikaa. Ollut vaan aina herkkä ja pohtivainen lapsi.

Ennen joulua oli kovinkin vaikeaa. Oli ahdistunut. Nyt iloinen lomalainen. Iloisuus johtuu siitä, että saatiin apua arkeen. Herkkyyys ja ajattelevaisuus eivät katoa.

Nukahtamisongelmia on ollut ja on edelleen. Oleilee paljon ulkona, sy hyvin jne, mutta silti unenpäästä on monesti vaikea saada. Herkkyys näkyy nukkumisessakin. Saattaa jutella unissaan tai muutaman kerran on kävellyt unissaan.

Katsooko se jotain jännää ohjelmaa telkasta. Ei tuon ikäisen tarvitse kattoa salkkareita tai röllejä. Ne saattavat olla pelottavia tuon ikäiselle. Tai pelaako tietokoneella? Jokin ihan harmitonkin peli voi vaikuttaa. Ja viereenkin voi ottaa nukkumaan. Lisäksi kesäloman ajaksi pitäisi kyllä kehittää jotakin toimintaa ettei jää liikaa miettimään asioita. Sitten eräs juttu saattaa kanssa olla että jos lapsi pelkää sitä että vanhemmat nukahtavat ensin ja on itse aivan yksin hereillä.

Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksistanne, palasin nyt aamusta lukemaan.

Lapsi ei pelaa tietokonepelejä iltaisin eikä myöskään katso televisiosta mitään jänniä juttuja. Meillä lapset eivät saa esim. Salattuja Elämiäkään katsoa, mun mielestä siinä on paljon lapsen ymmärryksen ylitse meneviä juttuja. Me vanhemmat menemme monesti vasta puolilta öin nukkumaan, joten lapsi tietää sen, että olemme varmasti hereillä vielä pitkään kun hän käy sänkyyn.

Mutta soitin aamulla perheneuvolaan. Pääsemme sinne vasta alkusyksyllä, mutta jo puhelimessa sain hyviä vinkkejä psykologilta miten lasta auttaa tilanteissa. Juttelin lapsen kanssa aamulla pitkään ja lapsikin oivalsi monta asiaa ja huojentui ihan silmin nähden. Ehkä tämä tästä. Ainakin nyt on jotain työvälineitä, joilla yrittää kääntää lapselle rentous ja lomasta nauttimisvaihe päälle. Syksyllä sitten asiantuntijan puheille.

Niin ja vielä..

Koulussa tytöllä eivät ajatukset kierrä kehää. Päin vastoin, lapsi nauttii koulunkäynnistä suunnattomasti. Suht pieni koulu, jossa kaikki luokka-asteet ovat paljon tekemisissä toistensa kanssa ja opettajatkin näyttävät työstään nauttivan. Se varmaan tämän nukahtamisvaikeuden tähän kohtaan laukaisikin.. Tytöllä on kyllä tekemistä, käy joka päivä klo 10-15 eräässä kerhossa. Mutta onhan se erilaista, arki aivan erilaista. Eikä aivoilla ole samaan tapaan työtä, joten ajatuksille jää liikaa tilaa. Tyttö ei ehkä ole vielä uskaltautunut heittämään tässä kohtaa lomavaihetta päälle ja kun on taipuvainen ahdistumaan asioista, niin herkästi ajatukset lähtevät kiertämään kehää. Mutta tosiaan, ehkä tämä tästä :)

Yhteistyössä