Lasten nukkumaanmeno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -----------.------------
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-----------.------------

Vieras
Mä alan olla täynnä tuota lapsen kanssa nukkumaanmennessä olevaa tappelua..meillä sama rytmi ja iltatouhut,pesujen jälkeen vesitilkka ja hyvää yötä+pusut,laulut soimaan,yleensä mies menee istumaan lastenhuoneen lattialle ja siitä se ilo repeää!!! joskus harvoin suostuu nukahtamaan ilman tappelua,MINUN pitäisi olla vieressä istumassa, Olen ollutkin ja silti show jatkuu... Lapsi temppuilee,ei auta uhkailu,eikä kiristys,meillä oli lista jonne kerättiin tarroja kun meni kiltisti nukkumaan,oli raksilistaa ja kun tietty määrä rakseja sai palkinnon..hetken se toimi! Ollaan herätetty aamusta ettei nukkuis kovin pitkään ja illalla sitten väsyttäisi. Olen vienyt joskus lapsen ulos,mutta sinnekkin olisi vain kiva päästä!Olen ottanut lattialle matonpäälle nukkumaan,mutta siinäkin olisi vain kiva nukkua, olen kertonut satuja,laulanut,yrittänyt pitää mukavana tilanteena nukkumaanmenon,ollut itse positiivinen ja kannustanut lasta nukkumaan,kehunut hyvän illan jälkeen jne jne...Huonona iltana lopussa minulla menee hermot ja nostan ääneni tai jos mies nukuttaa niin ääni nousee aika nopeastikkin. Olen uhkaillut jopa poliisilla,mutta eipä sekään oo auttanut.

Kyseessä siis 5v todella voimakastahtoinen lapsi! Onko tuo enään ihan normaalia noin isolta lapselta? Muistelen että tällä lapsella on aina ollut nukkumaanmeno vaikeaa,MITÄ MÄ TEEN TON KANSSA???? Ei auta sanoa että olet jo iso tyttö! Pitääkö minun alkaa itse nukkuttamaan ja ajaa ukko pois,vai miten? Välillä kun mies ei ole ollut paikalla saan lapsen tosi helposti uneen.. Ei jaksaisi joka ilta tätä kaameaa showta!!!Huoah!

[QUOTE="vieras";28714445]Nämä on taas näitä jotka pesee lapsensa vielä 13 vuotiaana. :([/QUOTE]

No en tod pese,meillä on muitakin lapsia eikä tämä yksi. Siksi haluaisin saada vinkkejä mitä vielä teen. Ei viitsisi nuijallakaan päähän lyödä että hiljenee! Nakkaanko vain joku ilta pihalle että nuku siellä kun ei kerta kelpaa oma sänky???

Samassa huoneessa nukkuu muitakin ja ei se siellä pysy! Pitänee siirtää omaan huoneeseen ja laittaa joku äänieristys huoneenoveen ja kunnon säppi niin pysyy! Minulla ainakin alkaa huumori loppumaan kun minnekkään yökyläänkään ei voida mennä :/

Mä tekisin kylmän viileesti niin, että kertoisin miten adiat on. Sinun on käytävä nukkumaan itseksesi, olet jo 5 vuotias. Sitten se hyvän yön pusu, huoneesta poistuminen ja thats it. Jos raivoaa, huutaa tms. antaisin raivota. Huutaisi vaikka koko yön, niin en menisi. Jos tulee pois sängystä, niin veisin takaisin.
Saattasinpa jopa nostaa lapsen patoineen kuistille ulos jos olisin moisella asialla uhannut. Tärkeintä on, että uhkaukset ja kiristykset toteutetaan.

Suosittelen ihan juttelemaan tytön kanssa miten asiat ovat, äiti ja isä eivät jaksa temppuilua mistä seuraa sitä ja tätä, miksi uni on tärkeää yms.
Sen verran iso jo että järkipuheita voisi kokeilla. Hermostumatta.

Meillä kohta 7v oli samantapainen, vieressä piti olla ja on aina vaatinu sen. On tosi uhmakas, mutta äärimmäisen herkkä. Välillä otti ihan sikana päähän istua siellä ja mietin, että kuinkakohan monta vuotta tulee vielä istuttua... Mutta sitten yks kaks alko riittää, että satu, iltarukous ja pari laulua ja äiti voi istua nojatuolissa lastenhuoneessa, ei tarvi olla vieressä. Sitten pikkuhiljaa aloin sanoa, että menen seinän taakse olkkariin ripustaa pyykkejä tms., olen ihan lähellä. Ja nykyään menee jo oikein mallikkaasti :)
3v:llä oli tuo "isi ei kelpaa-kausi" ja meillä parhaaksi osoittautui, että isi ei nukuttanu muutamiin viikkoihin eli annettiin tilanteen rauhoittua. Sen jälkeen kaikki on sujuna paremmin.

Toivottavasti saatte iltashowt kuriin! Kokemuksesta tiedän, että on RASITTAVAA!

Vilkaiskaa sitä Supernannyä. Nukkumaanlaitto on siellä peruskauraa. Pesu, pisu, iltasatu, hyvää yötä. Ja sitten pois, ja eka kerralla sängystä poistunut lapsi viedään sänkyyn, sanotaan "nyt nukutaan, hyvää yötä", toisella kerralla vain "nyt nukutaan" ja kolmannesta eteenpäin ei puhuta mitään (koska puhuminen on lapselle palkinto). Siellä näkyi lapsia, jotka kannettiin takaisin sänkyyn kymmeniä kertoja. Toisena iltana ei kuitenkaan enää tarvinnut, kun asia alkoi olla lapselle selvä. Jotkut lapset kokeilee rajoja loputtomasti, ja meidän vanhempien työ on pitää ne rajat.

Onko muuten ongelmia kuin vain iltasella? Ei tuon ikäistä enää nukuteta, huomiotahan hän tuolla käytöksellä vain hinkuu...pari kolme iltaa just tuohon Supernannyn tyyliin, ja jos ei onnistu (vaikka noudatatte prikulleen ohjeita) niin yhteyttä neuvolaan.

Meillä haastava ja omaehtoinen vajaa 5 v tyttö, mutta nukkumaan on aina menty niin, että pesut, yöpaita, iltapala, hampaanpesu ja sänkyyn. Vesihörppy, pusuhali ja öitä! Sängystä ei poistuta, jos yritti pahimman uhmaiän aikaan, palautus sänkyyn ja tosiaan, ei katsekontaktia, ei puhumista enää kolmannella kerralla.

että annatte lapsen aamulla nukkua niin pitkään kuin nukuttaa.

Meillä pahimmat kädenväännöt ja temppuilut tulee aina yliväsyneenä. 5v on vielä pieni lapsi ja riippuen päivän touhuista, voi hyvinkin olla illalla niin yliväsynyt ja kierroksilla, ettei kykene rauhoittumaan.

Meillä on 8 lasta ikäväliltä 15v ja 1v ja aika paljon kokemusta asiasta. Yhden kanssa on pitänyt nukkumaan menosta vääntää.

Yhteistyössä