7v lapsi 130cm ja 41kg,ylipainoinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Exän uusi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Exän uusi

Vieras
Kuuluuko asia edes minulle? Miesystävän lapsesta kyse. Lapsi käy meillä viikottain joten laitan hänelle ruokaa usein. Herkut jätin jo ajat sitten pois kun hän on meillä ja nyt ajattelin keventää ruokaa vähän. Vai olenko teidän mielestä kamala? En tiedä mitä lapsen äiti tuumaa painosta enkä neuvolakuulumisista. Isälle ei kerro mitään,tuo vain lapsen meidän pihalle ja lähtee pois. Ei halua olla väleissä entisen miehensä kanssa ollenkaan.

No aikamoinen tankki on. Vaikka lasten mitoista ei aina pysty mitään päättelemäänkään niin tuossa ylipaino on jo ilmeistä.

Kuinka usein lapsi on teidän luonanne?

Ruokaa voi keventää järkevällä tavalla, ja lisätkää lapsen kanssa liikkumista. Kannustakaa liikkumaan ja lähtekää vaikka yhdessä palloilemaan.

On tuo jo todella tukeva. Meillä lapsi on 135cm ja 32 kiloinen ja muutama kilo liikaa jo noinkin. Oli 130 senttisenä saman painoinen kuin nyt, ja liikuntaa lisäämällä on ruokavalioo miettimällä on paino pysynyt samana vaikka pituutta on tullut. Samanikäinen lapsi kyseessä.

Mä olen aikoinaan painanut kouluunmenovuonna n. 19 kiloa. Siitä on tosin jo yli kakskyt vuotta. Tsekkasin taannoin omasta neuvolakortista. Olen ollut aika siro ja simpsakka lapsena.

Alkuperäinen kirjoittaja kolme pientä porsasta:
no meillä 10v. on jotai 145cm ja 35kg

Ja näähän on aina niiiiin hedelmällisiä vastauksia. Kohta tähän tulee pari valopäärä kertomaan, että minä olen 28v ja painan vain 46 kiloa, ja meidän Eeerika oli tuon ikäisena vain 125 senttiä ja 19 kiloa.

Alkuperäinen kirjoittaja Exän uusi:
Kuuluuko asia edes minulle? Miesystävän lapsesta kyse. Lapsi käy meillä viikottain joten laitan hänelle ruokaa usein. Herkut jätin jo ajat sitten pois kun hän on meillä ja nyt ajattelin keventää ruokaa vähän. Vai olenko teidän mielestä kamala? En tiedä mitä lapsen äiti tuumaa painosta enkä neuvolakuulumisista. Isälle ei kerro mitään,tuo vain lapsen meidän pihalle ja lähtee pois. Ei halua olla väleissä entisen miehensä kanssa ollenkaan.

Puhutkohan siellä minun lapsestani... Kummasti täsmää ikä, paino, ja pituus.

Onhan tuo tenava aika paksu, joten ihan hyvä keino vaikuttaa asiaan on tuo mainitsemasi ruokavalioon vaikuttaminen silloin kun lapsi on teillä. Miksei myös ihan tavalliseen liikuntaan (siis ei kuljeta autolla paikasta toiseen) voisi panostaa. Muuten en tiedä kannattaako asiaan puuttua, kun lapsi on kuitenkin "muiden".

Alkuperäinen kirjoittaja oho:
No aikamoinen tankki on. Vaikka lasten mitoista ei aina pysty mitään päättelemäänkään niin tuossa ylipaino on jo ilmeistä.

Valitettavasti niin on. Todella tukeva.
Hän on meillä jokatoinen viikonloppu ja nyt kesällä ollut 2-4 päivää viikossa. Meillä ollaan paljon ulkona pihalla ja muutenkin pyöräillään ja liikumme aika paljon. Äitinsä kotona lapsella ei ole omaa polkupyörää ja likkuu melkein aina autolla paikasta toiseen ainakin omien sanojensa mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Puhutkohan siellä minun lapsestani... Kummasti täsmää ikä, paino, ja pituus.

Voi olla. Pyysin sisälle kahville viime viikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja JEE!!:

Ja näähän on aina niiiiin hedelmällisiä vastauksia. Kohta tähän tulee pari valopäärä kertomaan, että minä olen 28v ja painan vain 46 kiloa, ja meidän Eeerika oli tuon ikäisena vain 125 senttiä ja 19 kiloa.

en mä muutakaan osannut vastata :/

Anteeksi :ashamed: :ashamed:

Onhan lapsi ylipainoinen.. Motivoida liikkumaan ja terveelliseen ruokavalioon . Herkkupäivä kerran viikossa ja kohtuudella. Poikani kohta 10v pituutta. 140cm ja painoa 34kg

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja oho:

Valitettavasti niin on. Todella tukeva.
Hän on meillä jokatoinen viikonloppu ja nyt kesällä ollut 2-4 päivää viikossa. Meillä ollaan paljon ulkona pihalla ja muutenkin pyöräillään ja liikumme aika paljon. Äitinsä kotona lapsella ei ole omaa polkupyörää ja likkuu melkein aina autolla paikasta toiseen ainakin omien sanojensa mukaan.

Tosi harmillista :( Koittakaa te nyt sit pitää lasta niin paljon kuin mahdollista, koska mahdotonhan sitä on lasta ruveta opastamaan miten pitäisi syödä äidin kanssa ja sittenkin liikkua. Mut liikuntaan voi innostaa niin, että liikkuisi silloinkin kun on äitinsä kanssa.

Onko äiti ylipainoinen? (Ja tämä EI tarkoita, että kaikkien ylipainoisten lapset on ylipainoisia!)

Anteeksi :ashamed: :ashamed:

ei mitään :)

Hyvä keventää ruokaa mutta älä puhu siitä lapselle. Lapseni, keskosena syntynyt oli pyöreä noin 9-vuotiaana. Siirryimme rasvattomaan maitoon, vihanneksia, hedelmiä mutta muuten sama ruokavalio kun isommilla hoikilla. Viime talvena teki kovan kasvupyrähdyksen ja nyt niin hoikka, kaitakasvoinen. Ei kuitenkaan luuvielu vaan lihaksikas hoikka.

Meillä 10v 136cm pitkä ja 35kg, eikä ihan heiveröinen poika hänkään. Lapset kasvaa eri tahtia. Voi olla venyy pituutta ja hoikistuu kuin itsestään.

On kuitenki hyvä kiinnittää huomio lapsen ruokavalioon, kuitenkin ilman mitään suurta hässäkkää.

Meillä poika söis erittäin mielellään lihiksiä jne, niitä ei kyllä meidän kaapissa sit olekkaan.
Mieluummin hillitä painon nousua kun sitten aikanaa ruveta laihduttamaan lasta.

Hyvällä linjalla menet. Mitenkä liikunnan laita?
Meillä tuo 6v on hiukan pitempi ja painaa n. 24kg eli on pitkä ja hoikka poika. Liikkuu ihan hirveitä määriä ja syö normaalisti terveellistä ruokaa. Säännölliset karkkipäivät yms.

En siis kuvittele. Täytyy vain yrittää saada hänet liikkumaan enemmän täällä ollessaan ja kiinnittää ruokavalioon huomiota. Kotielämään en sekaannu. Miehen ja entisen vaimonsa lapsihan hän kuitenkin on mutta vietän paljon aikaa lapsen kanssa kahdestaan kun mies tekee hommiaan. Ja mies ei tajua painoasioista mitään.

Kasvukäyrään kun laittaa täällä http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/ niin näyttää että pituudessä ikäryhmän ylärajalla mutta painossa rajusti yli käyrien.

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Kasvukäyrään kun laittaa täällä http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/ niin näyttää että pituudessä ikäryhmän ylärajalla mutta painossa rajusti yli käyrien.
Ja tämä laskurihan ei millään tavalla suhteuta pituutta ja painoa toisiinsa. Ei painoa voi iän perusteella määritellä, ainoastaan pituuden!

Ei se silti sitä tosiasiaa muuta, että lapsi on ylipainoinen, mutta tuo käyrästö ei ole sen osoittamiseen tarkoitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan turha käyrä:
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Ja tämä laskurihan ei millään tavalla suhteuta pituutta ja painoa toisiinsa. Ei painoa voi iän perusteella määritellä, ainoastaan pituuden!

Ei se silti sitä tosiasiaa muuta, että lapsi on ylipainoinen, mutta tuo käyrästö ei ole sen osoittamiseen tarkoitettu.

Voihan sillä kuule verrata sitä, että missä ikäryhmässä lapsen pituus olisi normaali, ja onko siinä ikäryhmässä lapsen paino normaali, kyllä siitä huomaa jo että ei ole.

Yhteistyössä