On omaa laiskuutta/itsekurin puutosta jos on ylipainoinen/lihava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mielipide"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26847424]Ei lääkkeet lihota :headwall:[/QUOTE]

Eikö? Voitko mennä 100% takuuseen siitä, ettei ole olemassa lääkeitä, joiden mahdollisena sivuvaikutuksena on painonnousu erilaisista syistä johtuen.

[QUOTE="vieras";26847541]Otsikko provosoi ihan varmasti, oli tekstin sisältö mitä tahansa. Mulla on hyvä kunto, liikun 3-4krt/vko salilla ja lenkillä. Itsekurini on hyvä, enkä ole laiska. Lapseni ja mieheni ovat normaalipainoisia, kotona syödään terveellisesti. Olen kuitenkin kulinaristi eli rakastan hyvää ruokaa ja joskus herkkuja, enkä ajatellut niistä luopua. Miksi se muita ihmisiä niin ärsyttää? Mun tarvitsee todellakin tehdä töitä ollakseni normaalipainoinen ja jos haluan herkutella elämässäni enkä vahtia joka suupalaa, niin olen 10-15kg ylipainoinen. Ja päätökseni on herkutella ja olla vahtimatta joka suupalaa :)[/QUOTE]

Näinkin se on. Jos vain itse on tyytyväinen siinä olomuodossaan. :)

Monet ylipainoiset kuitenkin sitten valittavat asiaa, kun ei vain laihdu, ja juurikin siten, että ovat kateellisia kun ne laihat saa syödä mitä vaan ja eivät vain liho. Ei se mene niin.

Mun mies on samanlainen kuin sinä: tykkää hyvästä ruuasta, punaviinistä ja sikareista. Hyvästä ruuasta ja punkusta minäkin. ;) Ja on painoindeksin mukaan muistaakseni 10 kg ylipainon puolella. Mutta häntä se ei häiritse lainkaan, enkä mäkään asiaa huomaa, kun on sellaista rotevaa mallia, yli paino on lähinnä hartiiden seudulla muutenkin. Hyväkuntoinen ja terve reilu kolmekymppinen. Ei hänellä ole ongelmaa asian kanssa... Monilla naisilla vain tuntuu olevan, jos itse ovat siinä tilanteessa.

[QUOTE="läski";26847564]Lähinnä mua vi...ttaa tuo laiskuus sana! Toinen panostaa ehkä itseensä, toinen kotiin, perheeseen, parisuhteeseen ja kotiin, unohtaen välillä panostaa itseensä ja on sitä myötä laiska.... Just. Toki lapset voi viedä 5 päivää viikossa 10h päivässä hoitoon, ostaa valmisruokaa tai odottaa, että mies tekee kaiken ja tulla sitten tänne arvostelemaan toisten valintoja. Toki tiedän syöneeni joka kilon, mutta laiska en ole.[/QUOTE]
Njoo, mä käsitän tuon siten, että ne kitisijät on laiskoja. Ne, jotka valittaa ettei paino putoa millään, mutta eivät tee mitään asian eteen.

Tai vaihtoehtoisesti muuten aikaansaava ihminen voi olla painonpudotuksen suhteen laiska, saamaton.

Mitä on laiskuus? Minusta se on määritelmänä yrityksen puutetta, koska motivaatiota ei ole. Jos taas lihava ihminen on motivoitunut ja yrittää laihtua, Hänellä on jo tavoite, mutta useilla ihmisillä motivaatio ei riitä jos vastassa on vielä suurempi tavoite: henkisen tasapainon ylläpitäminen.

Minusta tavallisin syy liikapainolle on henkisen kivun välttäminen. Minulla on ylipainoisia sukulaisia, jotka lihovat selvästi stressaavassa tilanteessa tai kun on ohmissuhdeongelmia, joissa he eivät pysty purkamaan pahoja tunteita pellolle. Lohtusyöminen on kai tällaista. näkisin, että siinä tilanteessa itsensä niskasta kiinni ottaminen ei onnistu, jos ihminen ei löydä vaihtoehtoista kanavaa purkaa stressiä. Ymmärrän lihavuudesta kärsiviä.

Yhden kaupungissa asuvan naisen liikalihavuuden syy oli metabolinen, todellinen sukuvika. Hän ei laihtunut liikunnalla eikä syömistä vähentämällä. Laihdutusleikkauksen jälkeen hän käveli kadulla langanlaihana ja urheilee nykyisin seuratasolla.

No millä ihmeen oikeudella, te kenties ylipainoiset, voitte sitten naljailla normaalipainoisille/hoikille? En ole koskaan ollut lihava, mutta en kyllä ole koskaan syönytkään liikaa, mutta silti en koe jääneeni mistään paitsi. Syön "roskaruokaa", syön leipää (vaaleeta kaiken lisäksi kun ruisleipä ei sovi), sipsejä, karkkia, jäätelöä, juon olutta jnejne. Mutta enimmäkseen normaalia kotiruokaa yms. En vain lappaa lautastani täyteen enkä syö sitä koko sipsipussia, enkä litraa jäätelöä kerralla. Muistakaa, että vatsalla kestää noin 15minuuttia reagoida siihen, että on kylläinen. Jos hotkii ja ahmii ylenmäärin, tulee huono olo ja ehtii syödä enemmän kun mitä pitäisi...

Alkuperäinen kirjoittaja Samaa mieltä;26847650:
No millä ihmeen oikeudella, te kenties ylipainoiset, voitte sitten naljailla normaalipainoisille/hoikille? En ole koskaan ollut lihava, mutta en kyllä ole koskaan syönytkään liikaa, mutta silti en koe jääneeni mistään paitsi. Syön "roskaruokaa", syön leipää (vaaleeta kaiken lisäksi kun ruisleipä ei sovi), sipsejä, karkkia, jäätelöä, juon olutta jnejne. Mutta enimmäkseen normaalia kotiruokaa yms. En vain lappaa lautastani täyteen enkä syö sitä koko sipsipussia, enkä litraa jäätelöä kerralla. Muistakaa, että vatsalla kestää noin 15minuuttia reagoida siihen, että on kylläinen. Jos hotkii ja ahmii ylenmäärin, tulee huono olo ja ehtii syödä enemmän kun mitä pitäisi...

Ei kai nyt kenelläkään ole mitään "oikeutta" naljailla minkään painoisille. Pitääkö se paska laittaa aina kiertämään? Joku ääliö sanoo rumasti sinulle, niin sitten mollaat kaikkia ihmisiä, joilla on joku sama piirre kuin hänellä?

Minäkin luulin syöväni oikein mutta vasta kun aloin käyttää kalorilaskuria ( http://kalorilaskuri.fi/ ) tajusin että en syökkään. Kalorilaskuri jota käytin laski energian, rasvan, proteiinin, hiilihydraatin, veden, vitamiinit, kasvikset, kuidun ym. Opin siitä tosi paljon.... Ensinnäkin join ihan hirveän vähän, iho parani kun aloin juomaan enemmän. Suosittelen että syöttää parin vk ajan ainakin syödyt ruuat johonkin kalorilaskuurin jos tahtoo painoa pudottaa. Niitä on netti täys ja osa on ilmaisia, Tykästyi ite tuohon minkä linkitin

• Tykkää
Reactions: Saraella

Kun sairastuin basedowin tautiin niin lääkkeistä sanottiin, että se nostaa painon normaaliin. Eli painoni oli 38kg ja kahdessa kuukaudessa paino nousi 20kg jossa edelleen olen. Toki lääke nosti ruokahalua mutta vaikka makeaa ei syönyt eikä juuri maistunut muutenkaan ruoka vaikka se ruokahalu nousikin niin painoa tuli.
Näytin pöhöttyneelle ja pallolle. Nyt paino on tasaantunut kun en enää kyseistä lääkettä syö. Toki nyt olisi hyvä vähän alkaa miettiä mitä suuhunsa laittaa mutta ikää on jo 40v kohta niin eipä jaksa enää juuri kiinnostaa olenko vähän pullea.....

Itse lihosin 30kg kun ei huomattu ajoissa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Itse liikun myös pyörätuolilla, eli liikkuminen on haasteellista. + Lääkkeet joissa sivuvaikutuksena lihominen.

Mutta se on totta että pelkällä ruokavalion muutoksella sen painon saa tippumaan. Itse olen myös laihtunut 10kg pelkällä ruokavalion muutoksella.

On myös ihmisiä jotka laiskuuttaan tms. on ylipainoinen, mutta ei pitäisi yleistää. On myös ihmisiä jotka lihoaa sairauden takia.

Itse lihosin 30kg kun ei huomattu ajoissa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Itse liikun myös pyörätuolilla, eli liikkuminen on haasteellista. + Lääkkeet joissa sivuvaikutuksena lihominen.

Mutta se on totta että pelkällä ruokavalion muutoksella sen painon saa tippumaan. Itse olen myös laihtunut 10kg pelkällä ruokavalion muutoksella.

On myös ihmisiä jotka laiskuuttaan tms. on ylipainoinen, mutta ei pitäisi yleistää. On myös ihmisiä jotka lihoaa sairauden takia.

Joo, toki on esim. hypotyreoosia, joka lihottaa. Ja jotkut antipsykootit saavat syömään enemmän. Mutta PÄÄSÄÄNTÖISESTI ihmiset oikeasti syövät liikaa ja liikkuvat liian vähän. Silti suurin osa näistäkin ihmisistä tuntuvat ajattelevan, että oma ylipaino johtuu hitaasta aineenvaihdunnasta taikka sairaudesta.
Suosittelen myös lämpimästä kalorilaskuria, tai kiloklubia jos haluaa nähdä totuuden syömistään kaloreista. Itsekin helposti aliarvioin syömäni ruuan määrän, ja lähes joka kerta syömieni kalorien määrä yllättää.

Joo, toki on esim. hypotyreoosia, joka lihottaa. Ja jotkut antipsykootit saavat syömään enemmän. Mutta PÄÄSÄÄNTÖISESTI ihmiset oikeasti syövät liikaa ja liikkuvat liian vähän. Silti suurin osa näistäkin ihmisistä tuntuvat ajattelevan, että oma ylipaino johtuu hitaasta aineenvaihdunnasta taikka sairaudesta.
Suosittelen myös lämpimästä kalorilaskuria, tai kiloklubia jos haluaa nähdä totuuden syömistään kaloreista. Itsekin helposti aliarvioin syömäni ruuan määrän, ja lähes joka kerta syömieni kalorien määrä yllättää.

Mä suosittelen myös noita kalorilaskureita tai kiloklubia. Mä oon ite käyttänyt tuota kiloklubia ja hyvin huomaa paljonko kannattaa syödä ja mitä, ja mitkä on oikeesti ihan järkyttäviä kaloripommeja.

• Tykkää
Reactions: Saraella
Otetaan henkilöt a ja b, jotka ajanhetkellä 0 painavat täsmälleen saman verran.

Henkilöt syövät päivittäin täsmälleen samat ruoat, ja liikkuvat saman verran.
1000 päivän päästä henkilöiden painoissa ja kehon koostumuksessa saattaa olla useiden, jopa kymmenien kilojen ero.

Otetaan toiset henkilöt a ja b, jotka ajanhetkellä 0 painavat saman verran.

Henkilöt liikkuvat päivittäin saman verran, ja saavat syödä samoja ravintoaineita. Kuitenkin sillä erotuksella, että kumpikin syö sen verran että tuntee itsensä kylläiseksi. 1000 päivän päästä henkilö b saattaa painaa kymmeniä kiloja enemmän, ja on päivittäin syönyt huomattavasti enemmän ruokaa kuin henkilö a.

Opetus 1: sama kalorimäärä (samalla ravintoarvollakin) käyttäytyy kahden henkilön elimistössä eri lailla. Toinen lihoo samalla määrällä millä toinen laihtuu. Ihmisen elimistö ei ole liukuhihnalla valmistettu moottori, joka kuluttaa aina saman verran. Sen, jonka elimistö on (nälänhätää silmällä nähden) tehokas ts. kuluttaa vähän, on huomattavasti vaikeampi laihduttaa kuin toisen "läpipaskon".

Opetus 2: Ruokamäärällä X toinen (samankokoinen) henkilö on ähkyssä, ja toisella on vielä hirveä nälkä. Ensin mainitun on huomattavasti helpompaa laihduttaa kuin jälkimmäisen. Eka ei tarvitse juuri yhtään itsekuria, toinen näkee suunnilleen nälkää laihduttaessaan.

Opetus 3: teoriassa on totta, että "kun syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. Mutta kun toinen kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin toinen, ja toinen kärsii nälästä paljon rankemmin kuin toinen, on ihan turha verrata kahden eri ihmisen laihdutuksen helppoutta. Joku laihtuu nälkää näkemättä 1500 kcal ruokavaliolla, joku toinen tarvitsee 1000 kcal dietiin ja on koko ajan hirveissä nälän tuskissa, ja silti paino saattaa tippua vähemmän kuin em:lla.

Eli kyllä, jokainen PYSTYY laihtumaan, mutta toisille se oikeasti on niin helvetin vaikeaa että on inhimillisesti täysin ymmärrettävää miksi se ei niin vain onnistukaan.

Otetaan henkilöt a ja b, jotka ajanhetkellä 0 painavat täsmälleen saman verran.

Henkilöt syövät päivittäin täsmälleen samat ruoat, ja liikkuvat saman verran.
1000 päivän päästä henkilöiden painoissa ja kehon koostumuksessa saattaa olla useiden, jopa kymmenien kilojen ero.

Otetaan toiset henkilöt a ja b, jotka ajanhetkellä 0 painavat saman verran.

Henkilöt liikkuvat päivittäin saman verran, ja saavat syödä samoja ravintoaineita. Kuitenkin sillä erotuksella, että kumpikin syö sen verran että tuntee itsensä kylläiseksi. 1000 päivän päästä henkilö b saattaa painaa kymmeniä kiloja enemmän, ja on päivittäin syönyt huomattavasti enemmän ruokaa kuin henkilö a.

Opetus 1: sama kalorimäärä (samalla ravintoarvollakin) käyttäytyy kahden henkilön elimistössä eri lailla. Toinen lihoo samalla määrällä millä toinen laihtuu. Ihmisen elimistö ei ole liukuhihnalla valmistettu moottori, joka kuluttaa aina saman verran. Sen, jonka elimistö on (nälänhätää silmällä nähden) tehokas ts. kuluttaa vähän, on huomattavasti vaikeampi laihduttaa kuin toisen "läpipaskon".

Opetus 2: Ruokamäärällä X toinen (samankokoinen) henkilö on ähkyssä, ja toisella on vielä hirveä nälkä. Ensin mainitun on huomattavasti helpompaa laihduttaa kuin jälkimmäisen. Eka ei tarvitse juuri yhtään itsekuria, toinen näkee suunnilleen nälkää laihduttaessaan.

Opetus 3: teoriassa on totta, että "kun syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. Mutta kun toinen kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin toinen, ja toinen kärsii nälästä paljon rankemmin kuin toinen, on ihan turha verrata kahden eri ihmisen laihdutuksen helppoutta. Joku laihtuu nälkää näkemättä 1500 kcal ruokavaliolla, joku toinen tarvitsee 1000 kcal dietiin ja on koko ajan hirveissä nälän tuskissa, ja silti paino saattaa tippua vähemmän kuin em:lla.

Eli kyllä, jokainen PYSTYY laihtumaan, mutta toisille se oikeasti on niin helvetin vaikeaa että on inhimillisesti täysin ymmärrettävää miksi se ei niin vain onnistukaan.

Saiskos jotain tutkimusdataa kehiin ihmisten perusaineenvaihdunnan eroista? Muistaakseni kun niissä ei tutkimusten mukaan ihan hirveitä eroja ollut, kunhan se aineenvaihdunta vaan suhteutetaan ihmisen kokoon. Erot selittynevät pääsääntöisesti erilaisella aktiivisuustasolla.

Mutta olen silti tosi katkera ja kateellinen niille jotka voivat syödä ihan mitä vain ja silti olla langanlaihoja.

Ei kannattaisi olla kateellinen. Niillä ei luonnollista suojaa huonoja elintapoja vastaan ja helposti varmaan tuleekin sitten syötyä mitä vaan kun ei kerra liho. Ja kyllä ne huonot elintavat näkyvät sitten jossain muussa muodossa kuin ylipainona (sairauksena, ihon kunnossa, vatsan toiminnassa...)

En olisi itsekään uskonut. Mutta niin siinä vaan kävi kun alotin hormonilääkkeet lapsettomuushoidoissa. Aina olen ollut hoikka mutta lääkkeiden ansiosta paino nousi nopeasti 7 kg eikä lähtenyt millään pois. En tiedä sitten miten ne lääkkeet oikeasti vaikutti painoon, ehkä hidastivat aineenvaihduntaa tai lisäsivät ruokahalua? Onneksi nuo kilot katosivat synnytyksen jälkeen.

Lähipiiristä myös kokemusta e-pillereiden lihottavuudesta.

Mä melkein itkin onnesta kun mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Voin vaan kuvitella mitä pahaa munki selän takana juoruiltiin ku paisuin ku pullataikina (melkein 30kg). Ja minäkin kun inisin kaikille kuinka en edes syö juuri mitään (ei kai kukaan oikeesti uskonut). Lihoin 2 viikon nutrilett-kuurilla 2kg :mad:
Nyt ollu tyroksiini 5kk käytössä ja -10kg, ja koko ajan suunta alas.

Yhteistyössä