On omaa laiskuutta/itsekurin puutosta jos on ylipainoinen/lihava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mielipide"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mielipide"

Vieras
On omaa laiskuutta/itsekurin puutosta jos on ylipainoinen/lihava .

En ymmärrä ihmisiä jotka valittaa kun ei laihdu ja että vika on perintötekijöissä. Liioista kaloreista ja herkuista ne kalorit tulee. Tosi yksinkertainen yhtälö.

Meillä tuttavapiirissä yksi nainen joka on kärsii lapsettomuudesta ja ei saa hoitoja kun on liika lihava. Hänen pitäisi laihduttaa vähintää 40kg että antaisivat hoitoja. Ei taida lapsi olla tarpeeksi tärkeä kun ei katso mitä suuhunsa pistää. Syyttää perintotekijöitä lihavuudesta ja itkee lapsettomuutta. Lasta ovat yrittäneet 15 ajan...

Itse laihduin 10kg pelkällä ruokavaliolla. Jätin herkut pois ja laskin kaloreita parin kuukauden ajan niin opin syömään oikein. Paino tippui siis 4kk aikana sen 10kg. Mieheni noudatti samaa ja hänellä tippui painoa 14kg 4kk aikana. Itsellä on sairaus jonka takia en pysty harrastamaan liikuntaa, muuten oisin kyllä liikkunutkin. (liikkumiseen tarvitsen ajoittan pyörätulia)

Nykyään meillä syö kaikki terveellisemmin. Terveellisestä ruuasta on tullut elämäntapa :) :) :) Innostuin ruokavalion muutoksesta kun viimeisimmästä lapsesta jäi 10kg ylimääräistä. Nyt olen normaalipainossani (50-52kg) ja tunnen taas olevani oma itseni. Olen koko aikuisikäni ollut tämän painoinen lukuunottamati viimeisen lapsen jäälkeistä paria vuotta.

Kyllähän se yleensä on laiskuutta ellei ole joku ihme sairaus tai lääkitys joka lihottaa.

Mutta olen silti tosi katkera ja kateellinen niille jotka voivat syödä ihan mitä vain ja silti olla langanlaihoja.

Sama homma, jos on alipainoinen. Pelkkää itsekurin puutetta ja on ihan turha syyttää geenejä tms. alipainosta. Sen kun syö riittävästi kulutukseensa nähden, niin on kohta normaalipainoinen.

Olen samaa mieltä aloittajan kanssa!!!!
Lähipiirissäni on useita naisia ja miehiä, jotka valittaa/surkuttelee kilojansa. Silti he ei tee mitään asian eteen!!! Syödään miten sattuu, suolaista ja rasvaista ruokaa, juodaan tölkkitolkuttaa olutta viikottain, herkutellaan sipseillä/karkeilla/pullalla, ei liikuta YHTÄÄN. Sitten minua katsotaan pitkin vartta kun olen normaalipainoinen, saa kuulla kuittailua jos olen syönyt/syön jotain "roskaruokaa"!!?? Tämä on käsittämätöntä :O

Katkerilla ylipainoisilla ei ole mitään rajaa ilmeisesti miten HE saavat puhua NORMAALIpainoisille ihmisille.. Se on niin päivänselvä asia, että ihminen EI liho kun hän ei syö enempää mitä kuluttaa.

tottahan se on, kuten moni muukin asia. Tupakointi, sotkuinen koti yms yms. Se joka on täysin ilman vikoja, niin heittäköön sen ekan kiven.
Mä en tupakoi/käytä alkoholia, olen ylipainoani lukuunottamatta terve, harrastan säännöllisesti liikuntaa, onnellinen ydinperhe, opiskelut suoritettu, vakituinen työ, siisti koti, kotona hoidetut normaalipainoiset lapset. Mutta toki olen laiska paska, eikä mulla ole mitään itsekuria, kun olen ylipainoinen, joten mua voi vapaasti arvostella. Olen palstan mittapuulla sitä alinta pohjasakkaa.

Sama homma, jos on alipainoinen. Pelkkää itsekurin puutetta ja on ihan turha syyttää geenejä tms. alipainosta. Sen kun syö riittävästi kulutukseensa nähden, niin on kohta normaalipainoinen.

Täysin samaa mieltä. Omassa tuttavapiirissä kaksi alipainoista naista, jotka aina voivottelevat painoaan. Eivät kuulemma liho, vaikka söisivät hevosen, ona vaan sellaiset geenit. Peepuhetta. Jos puolikas peruna ja puolikas broilerin koipireisi päivässä on "kauheen paljon ruokaa", niin missäköhän se vika on...

Että joo, kaikki voisivat lopettaa sen urputuksen painostaan, niin lihavat kuin laihatkin.

Kyllähän se yleensä on laiskuutta ellei ole joku ihme sairaus tai lääkitys joka lihottaa.

Mutta olen silti tosi katkera ja kateellinen niille jotka voivat syödä ihan mitä vain ja silti olla langanlaihoja.

Ei se niin ole, että ne langanlaihat syövät "ihan mitä vain". Tai no, syönhän mäkin ihan mitä vain, mutta ne määrät on todellakin vain murto-osia siitä, mitä ylipainoinen siskoni (näin esimerkiksi) syö. Illalla esim-. 2 cm viipale jäätelöä tai pari kourallista sipsejä... Ruoka-annoksenikin ovat näköjään liian pieniä, mitä nyt ylipainoisten työkavereideni kommentteja taas kuuntelin. Mulla siis mitat 160 cm / 46 kg ja itse asiassa noilla kiloilla jo alipainon puolella, nousuun pitäis saada.

Syödä voi ihan mitä vaan, mutta kokonaiskalorimäärän pitää jäädä kulutuksen alle, jos meinaa laihtua. Se on fakta ihan jokaiselle, ei koske vain lihavia. Toki toisilla on suurempi peruskulutus, koska ihmisten perusaineenvaihdunta on erilainen, mutta se ero nyt ei järin suuri ole.

• Tykkää
Reactions: Saraella
Kyllähän suurimmalla osalla paino on ihan ittestä kiinni. Syö vähemmän ja liikkuu enemmän, laihtuu jos todella tahtoo. Ja ei laihdu jos ei jaksa välittää. Ite oon liian pyöree mut en vaan saa aikaseks ja itteeni saan syyttää.

Itsekin mieluummin keskittyisin niiden ihmisten parjaamiseen, jotka aiheuttaa toiminnallaan vahinkoa muille. Esim. juuri tupakoitsijat ja varsinkin raskaana olevat kessuttelijat. Jos on ylipainoinen, mutta siitä huolimatta terve ja liikunnallinen, eikä lapset syö epäterveellisesti, niin miksi ihmisten pitää puuttua siihen? Ihan sama, kun puututtaisiin siihen, että joku näivettää itsensä alipainoiseksi vahingoittamatta sillä ketään. Keskittykää vaan siihen omaan elämään, onko se todellakin niin synnitön?

[QUOTE="läski";26847433]tottahan se on, kuten moni muukin asia. Tupakointi, sotkuinen koti yms yms. Se joka on täysin ilman vikoja, niin heittäköön sen ekan kiven.
Mä en tupakoi/käytä alkoholia, olen ylipainoani lukuunottamatta terve, harrastan säännöllisesti liikuntaa, onnellinen ydinperhe, opiskelut suoritettu, vakituinen työ, siisti koti, kotona hoidetut normaalipainoiset lapset. Mutta toki olen laiska paska, eikä mulla ole mitään itsekuria, kun olen ylipainoinen, joten mua voi vapaasti arvostella. Olen palstan mittapuulla sitä alinta pohjasakkaa.[/QUOTE]

Aikamoinen reaktio, SINULTAKIN. Tää on just tätä, itseaiheutettu lihavuus on tulenarka aihe.

Alkuperäinen kirjoittaja Samaa mieltä;26847471:
Aikamoinen reaktio, SINULTAKIN. Tää on just tätä, itseaiheutettu lihavuus on tulenarka aihe.

Totta kai on. Tässä mennään MUN henkilökohtaiselle alueeelle. Minäkään en arvostele puolituttujen valintoja tai ulkomuotoa. Mähän sanoin aiheuttaneeni painoni ihan itse, mutta turha väittää, että se johtuis pelkästä laiskuudesta. Mulla on moni asia kunnossa, mikä sillä normipainoisella välttämättä ei ole!

Ei tuo ole mielestäni ylimitoitettu reaktio jos yhtään seuraa keskustelua vaikka tälläkin palstalla. Välillä tulee semmoista settiä, että ei ole kaukana ylipainoisille pakollisesta niskalaukauksesta. Kyllä se muiden omaan elämään puuttuminen saa välillä vituttaa.

Live and let live. En tunne tarvetta suu vaahdossa parjata ihmisiä, jotka elävät eri tavalla kuin minä.

Tottahan tuo on! Itse syön paljon ja herkuttelenkin, mutta vastapainoksi harrastan paljon hikiliikuntaa, salia jne. On melkoisen työlästä 3 pienen lapsen äitinä sumplia niin, että sinne salille pääsen sen 4-5kertaa viikossa, joskus se tarkoittaa että on nipistettävä yöunista, mutta on se sitten sen arvoistakin.Ymmärrän kyllä, että moni valitsee toisen, haluaa käyttää kenties vähäisen vapaa-aikansa muulla tavoin, mutta sitten ei auta kitistä jos kunto onn huono ja on ylipainoa.

No mä lisäisin tuohon vielä sen tietämättömyyden,kaikki ei vain tiedä mitä se laihduttava ravinto on.

Varsinkin nykyisen karppausbuumin ja ihmedieettien kultakautena on vaikea löytää oikeaa tietoa.

Itselleni ei karppaus sopinut ollenkaan, lihoin ennestään, jätin hiilarit pois enkä välttänyt rasvaa. Paino kohosi hurjaa vauhtia, sitten iski epätoivo kun muut laihtuu hujauksessa ja uskoin tehneeni juuri niin kuin neuvottiin ja vaa'an numerot vaan kasvaa.
Lisäsin liikuntaa joka ei auttanut ollenkaan.

Nyt olenkin viisastunut ja todennut että ainoa oikea tapa on laskea ne kalorit ja kuluttaa enemmän.

Peesi.

Laihdutettavaa olisi mullakin, kymmenkunta kiloa ellei enemmän. Silti peesaan aloittajaa: ihan itse oon kiloni kerännyt ja tiedän että ne tippuisi jos jaksaisin vähän enemmän panostaa asiaan. Ja ajattelin jaksaakin jossain vaiheessa, ekana syön ainakin tän kakkupalan loppuun :xmas:

Ei ap sitä sanonut, että ylipainoinen olisi huono ihminen, epäonnistuja, kertakaikkiaan pohjasakkaa jolla ei voi olla onnellinen perhe ja hyvä elämä. Ei. Miten joku siis koki tämän sillä lailla...?

• Tykkää
Reactions: Saraella
Peesi.

Laihdutettavaa olisi mullakin, kymmenkunta kiloa ellei enemmän. Silti peesaan aloittajaa: ihan itse oon kiloni kerännyt ja tiedän että ne tippuisi jos jaksaisin vähän enemmän panostaa asiaan. Ja ajattelin jaksaakin jossain vaiheessa, ekana syön ainakin tän kakkupalan loppuun :xmas:

Ei ap sitä sanonut, että ylipainoinen olisi huono ihminen, epäonnistuja, kertakaikkiaan pohjasakkaa jolla ei voi olla onnellinen perhe ja hyvä elämä. Ei. Miten joku siis koki tämän sillä lailla...?

Otsikko provosoi ihan varmasti, oli tekstin sisältö mitä tahansa. Mulla on hyvä kunto, liikun 3-4krt/vko salilla ja lenkillä. Itsekurini on hyvä, enkä ole laiska. Lapseni ja mieheni ovat normaalipainoisia, kotona syödään terveellisesti. Olen kuitenkin kulinaristi eli rakastan hyvää ruokaa ja joskus herkkuja, enkä ajatellut niistä luopua. Miksi se muita ihmisiä niin ärsyttää? Mun tarvitsee todellakin tehdä töitä ollakseni normaalipainoinen ja jos haluan herkutella elämässäni enkä vahtia joka suupalaa, niin olen 10-15kg ylipainoinen. Ja päätökseni on herkutella ja olla vahtimatta joka suupalaa :)

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";26847424]Ei lääkkeet lihota :headwall:[/QUOTE]

Ai ei vai???
Tai no jos tarkkoja ollaan niin lamauttaa aineenvaihdunnan ja kerää nesteitä elimistöön.
Nim.+35kg vuodessa, ruokailutottumuksia muuttamatta.

Peesi.

Lähinnä mua vi...ttaa tuo laiskuus sana! Toinen panostaa ehkä itseensä, toinen kotiin, perheeseen, parisuhteeseen ja kotiin, unohtaen välillä panostaa itseensä ja on sitä myötä laiska.... Just. Toki lapset voi viedä 5 päivää viikossa 10h päivässä hoitoon, ostaa valmisruokaa tai odottaa, että mies tekee kaiken ja tulla sitten tänne arvostelemaan toisten valintoja. Toki tiedän syöneeni joka kilon, mutta laiska en ole.

• Tykkää
Reactions: Millenia
O/ Myönnän, oma moka on! Laiskuutta juurikin, itsekurin puutosta vieläkin enemmän! Tarkoitus on laihduttaa, helpommin sanottu kuin tehty, mutta nyt motivaatio on aikalailla kohdillaan ja ajankohta hyvä (lopetin juuri imetyksen) :)

Yhteistyössä