6kk täysimettävä on harvinaisuus

  • Viestiketjun aloittaja Hulvaton mamma
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:
minä täysimetin
ekaa 2kk
tokaa 6kk
kolmatta 7kk
ja neljättä 6kk (on nyt 7kk ja syö vasta pottua,porkkanaa,maissia ja vauvapuuroa+äidinmaitoa)
peesi ekalle ja tokalle. Muita ei ole.

Muuten en ota kantaa, hienoja lapsia kasvaa vaikka ei imettäisi ollenkaan, jos on rakastava ja suvaitseva äiti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Lisäkysymyksenä vielä että jos tuota omalla maidolla ruokkimista (esim. silloin tällöin pumpattua maitoa pullosta) ei lasketa täysimetykseksi niin mitä nimitystä siitä käytetään? Onko se sitten osittaisimetystä vai mitä? Ja sama siis pätee jos vauvalla on tutti?
Mun mielestä se on täysimetystä silti, kun kaiken maidon saa äidistä sai sen miten sai. Ja tutti ei vaikuta mun mielestä...
Luulo ei ole tiedon väärtti
No kerrotko sitten mitä nimitystä siitä käytetään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Lisäkysymyksenä vielä että jos tuota omalla maidolla ruokkimista (esim. silloin tällöin pumpattua maitoa pullosta) ei lasketa täysimetykseksi niin mitä nimitystä siitä käytetään? Onko se sitten osittaisimetystä vai mitä? Ja sama siis pätee jos vauvalla on tutti?
Mun mielestä se on täysimetystä silti, kun kaiken maidon saa äidistä sai sen miten sai. Ja tutti ei vaikuta mun mielestä...
Luulo ei ole tiedon väärtti
No kerrotko sitten mitä nimitystä siitä käytetään?
Niin tuo nimitys olisi todellakin kiva tietää.

Enkä mä väittäny että tietäsin vaan että MUN MIELESTÄ. Vai millä ihmeellä sitä pitäs sanoa.

"Imetän kyllä tätä meidän Mattia joka on nyt 5kk vanha, mutta saa se pullosta kerran kuukaudessa 20ml maitoa, kun olen käymässä kampaajalla, joten olen ????"

Mikä? Osittaisimetys tarkoittaa pulloa+rintaa ja se pullo on siis jotain muuta kuin äidinmaitoa.

Täysruokittaja vois olla hyvä nimitys :D
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja klö:
Siis oikeasti. Ei pulloja käytössä. Ikinä. Eikä myöskään btw tuttia.



Saivartelua. Neuvolassakin merkkaavat täysimetetyksi, vaikka joskus olisivat äidinmaitoa pullosta saaneetkin. Meillä on joka toiselle kelvannut pelkästään rinta ja joka toinen on myös tarpeen tullen saanut maidon pullosta.
Niin, neuvola ei otakaan huomioon sitä, miten asia oikeasti on.

Ei ole saivartelua. Jos TÄYSIMETTÄÄ, niin ei silloin pulloja, se kun ei ole imetystä, eikä sitä lasketa lainkaan virallisiin tilastoihin.

Täysimettävien (6kk) prosentti on noin 1%


Jos täysimettävien (6 kk) määrä on noin 1 % niin onpa kumma että heistä on näin moni eksynyt tänne palstalle tähän aikaan! Jokin tässä mättää..
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin mättää ja se on tämä palstamammojen vääristynyt käsitys täysimettämisestä...
Sitä minäkin..On kyllä aika epätodennäköstä, et jos noin pieni osa äideistä täysimettää 6 kk asti niin ne kaikki sit roikkuu täällä palstalla.

Itse en täysimetystä vähättele, mut omasta mielestäni soseita kannattaa aloittaa maistattamaan ennen 6 kk ikää, eivät muuten välttämättä kelpaa sit ku niitä pitäis alkaa kunnolla syömään. Samoin vettä kannattaa maistattaa, se kun ei kaikille meinaa kelvata kun ei maistu millekkään. Eikä siinä tuttipullon tarjoamisessakaan mitään pahaa ole, voihan siitä tarjota vaikkaa omaa maitoa, itse antaisin pienestä asti silloin tällöin tuttipullosta niin osaapahan sit juoda siitä
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Sitä minäkin..On kyllä aika epätodennäköstä, et jos noin pieni osa äideistä täysimettää 6 kk asti niin ne kaikki sit roikkuu täällä palstalla.

Itse en täysimetystä vähättele, mut omasta mielestäni soseita kannattaa aloittaa maistattamaan ennen 6 kk ikää, eivät muuten välttämättä kelpaa sit ku niitä pitäis alkaa kunnolla syömään. Samoin vettä kannattaa maistattaa, se kun ei kaikille meinaa kelvata kun ei maistu millekkään. Eikä siinä tuttipullon tarjoamisessakaan mitään pahaa ole, voihan siitä tarjota vaikkaa omaa maitoa, itse antaisin pienestä asti silloin tällöin tuttipullosta niin osaapahan sit juoda siitä
Minä luulen että "nettiäidit" ovat keskimääräistä valveutuneempia nykysuosituksista ja niiden hyödystä, siksi täältä löytyy niin paljon pitkään (täys)imettäviä.

Minä en ole antanut soseita ennen kuin lapsi on täyttänyt 6kk, ja hitaasti mutta varmasti niiden menekki on kasvanut. Ei niitä tarvitse mättää hirveitä määriä heti puolivuotiaana, ja siinä pienessä määrässä mikä menee, voi panostaa nimenomaan ravitsevimpiin ruoka-aineisiin (esim. täysjyväriisiä valkoisen höttöriisin sijaan, lihat aikaisin proteiinin ja raudan vuoksi jne.). En ymmärrä miksi sillä vedelläkään olisi mikään kiire. Ruokailun yhteydessä sitä voi alkaa tarjota, rintamaitoahan lapsi sitten saa soseiden välissä sekä nälkäänsä että janoonsa.

Syy miksi en tuttipulloa vauvalle edes halua tarjota, on se, että jotkut vauvat todellakin alkavat hylkiä rintaa, imuote voi huonontua jne. Kaikille ei käy niin, mutta tuttavapiirissänikin on imetys hiipunut muutamalla kokonaan jo muutamassa kuukaudessa kun vauva ei ole enää kelpuuttanut rintaa ollenkaan. Pidän imetystä niin tärkeänä, että riskiä en ole halunnut ottaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Itse en täysimetystä vähättele, mut omasta mielestäni soseita kannattaa aloittaa maistattamaan ennen 6 kk ikää, eivät muuten välttämättä kelpaa sit ku niitä pitäis alkaa kunnolla syömään. Samoin vettä kannattaa maistattaa, se kun ei kaikille meinaa kelvata kun ei maistu millekkään. Eikä siinä tuttipullon tarjoamisessakaan mitään pahaa ole, voihan siitä tarjota vaikkaa omaa maitoa, itse antaisin pienestä asti silloin tällöin tuttipullosta niin osaapahan sit juoda siitä
Mun superfiksu poikani oppi samantien syömään soseita ja puuroa, ja juomaan nokkiksesta vettä, vaikka sai pelkkää rintamaitoa (tissistä, kerran pullosta kun en ollut paikalla) 6½ kk ajan :saint:. Tuttipullosta ei ole osannut vettä tai mitään muutakaan juoda, se on totta, mutta mukista kyllä :xmas: .
Vaikka kaikki pelottelikin että poika ei koskaan opi syömään soseita kun ei ole aloittanut treenaamista suunnilleen 3 kk iässä...
 
kaisa
Kyllä munkin lapset on heti oppineet syömään 6kk iässä.
Nuo väitteet, ettei oppisi on ihan hölynpölyä, niillä lapsilla voisi olla ollut vielä pahempia ongelmia kiinteiden syömisessä aiemmin, jos niitä on 6kk iässä.
Ei kai tuollaisia suosituksia nyt ihan turhan takia tehdä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin mättää ja se on tämä palstamammojen vääristynyt käsitys täysimettämisestä...
Ehkä siksi kannattaisi vauvojen hyvinvoinnin vuoksi heittää romukoppaan koko käsite täysimetys ja ruveta käyttämään esim. termiä rintamaidolla ruokittu. Kuvaisi kuitenkin paremmin lapsen tilannetta ja kannustaisi äitejä paremmin tarjoamaan lapselle sitä tärkeintä ravintoa. =)

Siis mikäli näissä on tarkoitus lapsen parasta ajatella, tietty jos ideana on päästä pätemään ja haluataan vain toisen äitiyttä lyödä alaspäin niin silloin tuo täysimetetty on varmaan ihan passeli termi. ;)

Muuten, tarkastin esikoisen neuvolakortista ja meillä ei siinä täysimetyksestä edes puhuttumitään. Oli vain kohta:

Bröstmjölk (antal månader)
Helt: 4,5 mån Delvis: 10mån


Eli ainakaan meidän neuvolan mukaan täysimetyksellä ei ole merkitystä vaan sillä miten lapsi on äidinmaitoa saanut.
 
täysimetin minäkin 6kk ja nyt kun neiti on 9kk niin imetys jatkuu ja kyllä tuntuu minustakin että se on harvinaista kun minä sain jo silloin kuulla kun vauva puolivuotta että mitähh??vieläkö sää imetät?ja sää se vaan jaksat tissitellä jne..anoppikin sanoi kun tyttö oli 5kk mitä,iso tyttö ja pelkkää tissiä,kyllä tarvis perunaa antaa ja nyt kun 9kk niin ukkokin on jo ruvennu että koska aattelit lopettaa imetyksen..
 
Mutsi
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Itse en täysimetystä vähättele, mut omasta mielestäni soseita kannattaa aloittaa maistattamaan ennen 6 kk ikää, eivät muuten välttämättä kelpaa sit ku niitä pitäis alkaa kunnolla syömään.
Ai 6kk iässä alkaisi pitää jo syödä "kunnolla" kiinteitä? Ihan purkkitolkulla soseita?

Ehei... rintamaito on lapsen pääasiallinen ravinto 1v ikään asti. Toki kiinteät alkoitetaan jo 6kk iässä, mutta silloinkin se on vielä maistelua ja totuttelua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Itse en täysimetystä vähättele, mut omasta mielestäni soseita kannattaa aloittaa maistattamaan ennen 6 kk ikää, eivät muuten välttämättä kelpaa sit ku niitä pitäis alkaa kunnolla syömään. Samoin vettä kannattaa maistattaa, se kun ei kaikille meinaa kelvata kun ei maistu millekkään. Eikä siinä tuttipullon tarjoamisessakaan mitään pahaa ole, voihan siitä tarjota vaikkaa omaa maitoa, itse antaisin pienestä asti silloin tällöin tuttipullosta niin osaapahan sit juoda siitä
Mun superfiksu poikani oppi samantien syömään soseita ja puuroa, ja juomaan nokkiksesta vettä, vaikka sai pelkkää rintamaitoa (tissistä, kerran pullosta kun en ollut paikalla) 6½ kk ajan :saint:. Tuttipullosta ei ole osannut vettä tai mitään muutakaan juoda, se on totta, mutta mukista kyllä :xmas: .
Vaikka kaikki pelottelikin että poika ei koskaan opi syömään soseita kun ei ole aloittanut treenaamista suunnilleen 3 kk iässä...

Meillä kanssa 6kk ikäisen tytön kiinteiden aloittelu sujui ihan yhtä hyvin mitä pojulla 4,5kk iässä. En tuon takia rupeaisi aiemmin antamaan jos muuten rintamaito riittäää ravinnoksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja klö:
Siis oikeasti. Ei pulloja käytössä. Ikinä. Eikä myöskään btw tuttia.
Jos hiuksia aletaan halkomaan, niin en ole täysimettänyt. Koska esikoinen sai pullosta lisämaitoa sairaalassa vissiin 3 kertaa. Ja kotona isänsä anto lypsettyä vissiin 2 kertaa. Ja mediumi sai kotona kerran lypsettyä kun ei saanut tissistä otetta ja nälkä oli hirmuinen. Eli se siitä mun täysimetyksestä :'( :snotty:
 
metsänpeitto
Olen ajatellut täystissimaitoruokkia tämän 4kk ikäisen vielä pari kk. Voisin toki tehdä vaikka lettuja perheelle pakastimessa olevista maidoista, mutta mielummin juotan ne sille, jota varten sitä maitoa tuotan. Lapsen suolistolle se on yks ja hailea, että tuleeko se minun maitoni pullosta vai tissistä. Lisäksi annan myös d-vitamiinia, vaikka sekin tekee minusta epä-täysimettäjän.


Sikäli kun se kenellekään kuuluu :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Alkuperäinen kirjoittaja klö:
Siis oikeasti. Ei pulloja käytössä. Ikinä. Eikä myöskään btw tuttia.
Jos hiuksia aletaan halkomaan, niin en ole täysimettänyt. Koska esikoinen sai pullosta lisämaitoa sairaalassa vissiin 3 kertaa. Ja kotona isänsä anto lypsettyä vissiin 2 kertaa. Ja mediumi sai kotona kerran lypsettyä kun ei saanut tissistä otetta ja nälkä oli hirmuinen. Eli se siitä mun täysimetyksestä :'( :snotty:
Tuolla jo aiemmin oli, ettei klö tarkoittanut sitä noin, vaan tuo oli hänen vastaus kysymykseen, että onko oikeasti ollut pelkällä tissillä vauvat.
 
vieras
Mä olen täysimettänyt 4 kk-7 kk lapsiani ja osittain noin vuoden. Ei siis tutteja tai pulloja. Aika harvinaista on, mutta enpä hirveästi ole asiaa mainostanutkaan, koska niin paljon ihmetellään muutenkin jo vuodenkin kestävää osittaisimetystä.
 

Yhteistyössä