6kk täysimettävä on harvinaisuus

  • Viestiketjun aloittaja Hulvaton mamma
  • Ensimmäinen viesti
klö
Alkuperäinen kirjoittaja edellinen:
Eikös täysimetys tarkoita sitä että vauvan ainoa ravinnonlähde on rintamaito jota annetaan nimenomaan suoraan rinnasta eikä pullosta.
Tutista taas ei tietääkseni tule minkäänlaista ravintoa, tutin lutkutus on imemistä eikä imetystä.

Alkuperäinen kirjoittaja klö:
Siis oikeasti. Ei pulloja käytössä. Ikinä. Eikä myöskään btw tuttia.
Vastasinkin vaan tohon edelliseen kysymykseen, että "oletteko oikeasti täysimettäneet..." Tutin käyttö ei kuulu täysimetysaiheeseen, vaan laitoin vaan sen tolle kysyjälle, että ei ole sitäkään ollu... itse siis myös huvituttina, niinkuin jotkut äidit asian ilmaisee, jos vauva usein rinnalla viihtyy.
 
kiinni jäit
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täysimetin nelisen kuukautta, olisin halunnut täysimettää sen kuusi, mutta vauva teki tissilakon ja pullolakon ja oli pakko alkaa antaa soseita. Viisikuisena päätti ryhtyä uuudelleen tissivauvaksi oikein urakalla ja on sitä edelleen, onneksi sitkeästi imetin vauvan vastusteluista huolimatta, aina lopulta kelpasi. Nyt ikää 10kk.
Hah, kiinni jäit, pullo on ollut käytössä siis...kauanko OIKEASTI TÄYSIMETIT?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Mantatyttö82:
Minä imetin 8kk ja olisin imettänyt vuoden ikään asti mielelläni, mutta oli pakko lopettaa lääkärin kehoituksesta kun alettiin epäillä maitoallergiaa :( Jota ei sit tosin ollukaan.
Miks imetys piti lopettaa maitoallergian takia? Meillä on pojalla lehmänmaitoallergia ja kyllä mua on vaan kehotettu edelleen jatkamaan imetystä... (poika siis 1v. )
Ääh, mää en millään jaksais nyt selittää koko stooria....se on nimittäin piiiitkä
:/ Mutta näin vain oli pakko tehdä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kiinni jäit:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täysimetin nelisen kuukautta, olisin halunnut täysimettää sen kuusi, mutta vauva teki tissilakon ja pullolakon ja oli pakko alkaa antaa soseita. Viisikuisena päätti ryhtyä uuudelleen tissivauvaksi oikein urakalla ja on sitä edelleen, onneksi sitkeästi imetin vauvan vastusteluista huolimatta, aina lopulta kelpasi. Nyt ikää 10kk.
Hah, kiinni jäit, pullo on ollut käytössä siis...kauanko OIKEASTI TÄYSIMETIT?
Kun teki tissilakon tarjottiin lypsettyä maitoa pullosta. Ei lienee rikos?
 
rv29
Minä täysimetin meidän kakkosta 7kk ja itseasiassa 1v3kk ikäiseksi tytön ravintona oli kyllä se rintamaito. Kiinteiden syönti oli täysin nimellistä siihen saakka. Imetyksen lopetin kun tyttö oli 2v4kk ja itse olin jo rv17 raskaana.

Ai niin ja lisään vielä, että minä myös täysimetin enkä vain luule täysimettäneeni. Tyttö sai vain ja ainoastaan rintamaitoa ja suoraan rinnasta. En antanut edes vettä, koska sitä ei tissivauva tarvitse edes helteellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Mantatyttö82:
Minä imetin 8kk ja olisin imettänyt vuoden ikään asti mielelläni, mutta oli pakko lopettaa lääkärin kehoituksesta kun alettiin epäillä maitoallergiaa :( Jota ei sit tosin ollukaan.
Miks imetys piti lopettaa maitoallergian takia? Meillä on pojalla lehmänmaitoallergia ja kyllä mua on vaan kehotettu edelleen jatkamaan imetystä... (poika siis 1v. )
N ojuu sama se sit kysyä et miksi lääkärit suosittelee yli yksivuotiaalle joka saa tissistä maidon et jatkaa vaan mut sit suosittelee tuttipullossa olevan ilman sitä olevan?????!
Häh, nyt meni ohi... :eek:
Siks suosittelee, ettei tarvi ostella soijamaitoa, kun kerta omalla maidollakin pärjää.
Muutenkinhan nykyisin imetystä suositellaan 2 ikävuoteen asti (tai ainakin näin meidän neuvolatäti sanoi )

Onhan yli yksivuotiaan syöttäminen tuttipullosta aivan erijuttu kuin imettäminen!
 
klö
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja klö:
Mä olen kans täysimettänyt 6kk toista lasta, ekaa 5kk, silloin oli eri "säännöt". Ei mitenkään hirveästi tullut ihmettelyjä (johtuen varmaan ammatistani, klö). Mutta aina tietysti jotain. Ihmettelen kyllä hyvinkin paljon, miksei useammat imetä kuin vähän aikaa. Olen kyllä töissä kuullut selityksiä laidasta laitaan...
Sit sun pitäis tietää sekin että jotkut selittää mitä vaan ja joillakin on oikea se syy!!!!! Tai sit jos et ni olet väärässä ammatissa!
Kiitti ammattianalyysistä :) totahan meillä kätilökoulussa ihan ekana kysyttiin. Kyllä oikeasti on hyvinhyvin harvassa ne, kenellä ei lääketieteellisestä syystä imetys onnistu. Toki heitä on, eikä silloin asiassa mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Mantatyttö82:
Minä imetin 8kk ja olisin imettänyt vuoden ikään asti mielelläni, mutta oli pakko lopettaa lääkärin kehoituksesta kun alettiin epäillä maitoallergiaa :( Jota ei sit tosin ollukaan.
Miks imetys piti lopettaa maitoallergian takia? Meillä on pojalla lehmänmaitoallergia ja kyllä mua on vaan kehotettu edelleen jatkamaan imetystä... (poika siis 1v. )
N ojuu sama se sit kysyä et miksi lääkärit suosittelee yli yksivuotiaalle joka saa tissistä maidon et jatkaa vaan mut sit suosittelee tuttipullossa olevan ilman sitä olevan?????!
Häh, nyt meni ohi... :eek:
Siks suosittelee, ettei tarvi ostella soijamaitoa, kun kerta omalla maidollakin pärjää.
Muutenkinhan nykyisin imetystä suositellaan 2 ikävuoteen asti (tai ainakin näin meidän neuvolatäti sanoi )

Onhan yli yksivuotiaan syöttäminen tuttipullosta aivan erijuttu kuin imettäminen!

Jaa mitenkä niin muka! Mietippäs itekkin!?
 
Alkuperäinen kirjoittaja klö:
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja klö:
Mä olen kans täysimettänyt 6kk toista lasta, ekaa 5kk, silloin oli eri "säännöt". Ei mitenkään hirveästi tullut ihmettelyjä (johtuen varmaan ammatistani, klö). Mutta aina tietysti jotain. Ihmettelen kyllä hyvinkin paljon, miksei useammat imetä kuin vähän aikaa. Olen kyllä töissä kuullut selityksiä laidasta laitaan...
Sit sun pitäis tietää sekin että jotkut selittää mitä vaan ja joillakin on oikea se syy!!!!! Tai sit jos et ni olet väärässä ammatissa!
Kiitti ammattianalyysistä :) totahan meillä kätilökoulussa ihan ekana kysyttiin. Kyllä oikeasti on hyvinhyvin harvassa ne, kenellä ei lääketieteellisestä syystä imetys onnistu. Toki heitä on, eikä silloin asiassa mitään.
niin joillakin voi olla terveydellisiä syitä joita sä et tähänkään osaa sanoa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Mantatyttö82:
Minä imetin 8kk ja olisin imettänyt vuoden ikään asti mielelläni, mutta oli pakko lopettaa lääkärin kehoituksesta kun alettiin epäillä maitoallergiaa :( Jota ei sit tosin ollukaan.
Miks imetys piti lopettaa maitoallergian takia? Meillä on pojalla lehmänmaitoallergia ja kyllä mua on vaan kehotettu edelleen jatkamaan imetystä... (poika siis 1v. )
N ojuu sama se sit kysyä et miksi lääkärit suosittelee yli yksivuotiaalle joka saa tissistä maidon et jatkaa vaan mut sit suosittelee tuttipullossa olevan ilman sitä olevan?????!
Häh, nyt meni ohi... :eek:
Siks suosittelee, ettei tarvi ostella soijamaitoa, kun kerta omalla maidollakin pärjää.
Muutenkinhan nykyisin imetystä suositellaan 2 ikävuoteen asti (tai ainakin näin meidän neuvolatäti sanoi )

Onhan yli yksivuotiaan syöttäminen tuttipullosta aivan erijuttu kuin imettäminen!

Jaa mitenkä niin muka! Mietippäs itekkin!?
:D Siis ai tuota pullo juttuako mun nyt pitää miettiä?
No siis, meillä ainakin poika osaa juoda jo nokkamukista vettä, joten jos hän joisi maitoa, niin sekin menisi aivan loistavasti siitä nokkamukista. Emme käyttäisi pulloa.
En millään vaan jaksa lypsää maitoa nokkamukiin, joten siksi tissi on vielä ihan ok. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja klö:
Eiköhän ne lääketieteelliset syyt kata juurikin myös terveydelliset syyt...
Niin mut kun suositellaan että 1v ei tarvi enään mitään tuttia tai ym muita esim se tissi. Olen veljen laosine nähnyt kun roikkuu vielä melkeen 4v äitin tississä!!!!?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja klö:
Eiköhän ne lääketieteelliset syyt kata juurikin myös terveydelliset syyt...
Niin mut kun suositellaan että 1v ei tarvi enään mitään tuttia tai ym muita esim se tissi. Olen veljen laosine nähnyt kun roikkuu vielä melkeen 4v äitin tississä!!!!?
Niin, no se järjen käyttö on sallittua imettäessäkin... ;)

 
Lumikki
Meillä ekaa imetin 9,5kk, tätä toista aion imettää suurinpiirtein saman aikaa. Mies antaa välillä vauvalle pullosta korviketta, lähinnä kun olen urheilemassa koko päivän (n.1-2 kertaa kk). Näistä päivistä ei ole onneksi ollut haittaa imetykselle, harmittaa vaan pumpata maitoa hukkaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Mantatyttö82:
Minä imetin 8kk ja olisin imettänyt vuoden ikään asti mielelläni, mutta oli pakko lopettaa lääkärin kehoituksesta kun alettiin epäillä maitoallergiaa :( Jota ei sit tosin ollukaan.
Miks imetys piti lopettaa maitoallergian takia? Meillä on pojalla lehmänmaitoallergia ja kyllä mua on vaan kehotettu edelleen jatkamaan imetystä... (poika siis 1v. )
N ojuu sama se sit kysyä et miksi lääkärit suosittelee yli yksivuotiaalle joka saa tissistä maidon et jatkaa vaan mut sit suosittelee tuttipullossa olevan ilman sitä olevan?????!
Häh, nyt meni ohi... :eek:
Siks suosittelee, ettei tarvi ostella soijamaitoa, kun kerta omalla maidollakin pärjää.
Muutenkinhan nykyisin imetystä suositellaan 2 ikävuoteen asti (tai ainakin näin meidän neuvolatäti sanoi )

Onhan yli yksivuotiaan syöttäminen tuttipullosta aivan erijuttu kuin imettäminen!

Jaa mitenkä niin muka! Mietippäs itekkin!?
:D Siis ai tuota pullo juttuako mun nyt pitää miettiä?
No siis, meillä ainakin poika osaa juoda jo nokkamukista vettä, joten jos hän joisi maitoa, niin sekin menisi aivan loistavasti siitä nokkamukista. Emme käyttäisi pulloa.
En millään vaan jaksa lypsää maitoa nokkamukiin, joten siksi tissi on vielä ihan ok. ;)

niin mut sitten noille pullottelijoille se on eri???? eli tarvii siitä pullosta päästä! Vaikka nokkamukista mut aivan sama asia kuiteski!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Tjaa, riippuu varmaan tuttavapiireistä. Veikkaisin että meilläpäin varmaan yli puolet onnistuu tuossa 6kk täysimetyksessä ja monet lähelle. Ja valtaosa tuntuu imettävän vielä 1 vuotiaita (vaikka palailevat töihin tuota aikaa).

Ja juu, itse kuopuksen kohdalla täysimetin 6kk ja kokonaan lopetin imettämisen tytön ollessa 1v3kk. Esikoisesta taas alettiin maistelemaan kiinteitä 4,5kk iässä ja imetys loppui lapsen ollessa 10kk.

*muoks. Yksi syy näihin hyvin sujuneisiin imetyksiin lieneekin siinä ettei toisten imetyksiä tai imettämättä jättämisiä olla kommentoitu ikävästi. Imetys nyt on vain tapa ruokkia lapsi, ei mikään äitiyden mitta.
Ok, korjataan sitten iloksenne että en ole täysimettänyt päivääkään. eli molemmat saivat lisämaitoa sairaalassa ensimmäisinä vuorokausina ja esikoinen sittemmin ensimmäiset 5 viikkoa lähes kaiken äidinmaidon pullon kautta. Kuopuskin opetettiin pullolle josta sitten sai satunnaisesti lypsettyä maitoa. Kuopuksella vielä tutti käytössä.

Ja tätä noudattaen ei taida montaa kaveriakaan löytyä jotka olisivat ilman pulloa ja/tai tuttia tuon puoli vuotta pärjänneet. Meillä kuitenkin lasketaan neuvolassa täysimetykseksi se kun lapsi saa kaiken ravintonsa äidinmaidosta, tuli sitten pulosta tai rinnasta. Ja olikohan niin että kolmen ensimmäisen vuorokauden aikana saatua lisämaitoakaan ei lasketa.

Mutta siis kuitenkin lähipiirissä ollaan hyvin pystytty ruokkimaan lapset tuon puoli vuotta omalla maidolla ja jatkamaan sitä yli vuoden ikään asti. =)

Lisäkysymyksenä vielä että jos tuota omalla maidolla ruokkimista (esim. silloin tällöin pumpattua maitoa pullosta) ei lasketa täysimetykseksi niin mitä nimitystä siitä käytetään? Onko se sitten osittaisimetystä vai mitä? Ja sama siis pätee jos vauvalla on tutti?
 
Kyllä se joskus tuntu aika omituiselta, ainaki muista siis.

Ja suurin kommentti oli aina: "Mä en oo imettäny ku viikon/kaks/kuukauden, sitä maitoa ei vaan yksinkertasesti tullu. Minä pumppasin ja join vettä jne. ja ei siitä tullu mitään".

Että ainakin puolusteluja se on saanut aikaan, kun mun on nähty "isoa" imettävän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Mantatyttö82:
Minä imetin 8kk ja olisin imettänyt vuoden ikään asti mielelläni, mutta oli pakko lopettaa lääkärin kehoituksesta kun alettiin epäillä maitoallergiaa :( Jota ei sit tosin ollukaan.
Miks imetys piti lopettaa maitoallergian takia? Meillä on pojalla lehmänmaitoallergia ja kyllä mua on vaan kehotettu edelleen jatkamaan imetystä... (poika siis 1v. )
N ojuu sama se sit kysyä et miksi lääkärit suosittelee yli yksivuotiaalle joka saa tissistä maidon et jatkaa vaan mut sit suosittelee tuttipullossa olevan ilman sitä olevan?????!
Häh, nyt meni ohi... :eek:
Siks suosittelee, ettei tarvi ostella soijamaitoa, kun kerta omalla maidollakin pärjää.
Muutenkinhan nykyisin imetystä suositellaan 2 ikävuoteen asti (tai ainakin näin meidän neuvolatäti sanoi )

Onhan yli yksivuotiaan syöttäminen tuttipullosta aivan erijuttu kuin imettäminen!

Jaa mitenkä niin muka! Mietippäs itekkin!?
:D Siis ai tuota pullo juttuako mun nyt pitää miettiä?
No siis, meillä ainakin poika osaa juoda jo nokkamukista vettä, joten jos hän joisi maitoa, niin sekin menisi aivan loistavasti siitä nokkamukista. Emme käyttäisi pulloa.
En millään vaan jaksa lypsää maitoa nokkamukiin, joten siksi tissi on vielä ihan ok. ;)

niin mut sitten noille pullottelijoille se on eri???? eli tarvii siitä pullosta päästä! Vaikka nokkamukista mut aivan sama asia kuiteski!
Pakko kyllä myöntää, mutta mä en ymmärrä enää yhtään mitä sä kirjoitat ja mikä sun ongelma on!?
Nokkamuki ja pullo on eriasia. Ja jos tarkkoja ollaan niin kyllä tuo poika meillä ainakin juo ihan lasistakin vettä, että ei sitä nokkaa juomiseen tarvita.
Mutta onko sun mielestä nyt siis sama asia se että antaako pullosta lehmänmaitoa vai imettääkö, jolloin lapsi juo äidinmaitoa?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
niin mut sitten noille pullottelijoille se on eri???? eli tarvii siitä pullosta päästä! Vaikka nokkamukista mut aivan sama asia kuiteski!
Siis jos nyt enää pysyin kärryillä niin kyse on tuosta soijamaidosta. Jos imettää ei tarvi ostella soijamaitoa. Mutta jos antaa pullosta niin siihen pulloon on sitä soijamaitoa laitettava. Sen taas voisi yhtä hyvin jo antaa (nokka)mukistakin. Yleensä ottaen Suomessa ei suositella imettämistä tai pulloa yli 1v lapsille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Lisäkysymyksenä vielä että jos tuota omalla maidolla ruokkimista (esim. silloin tällöin pumpattua maitoa pullosta) ei lasketa täysimetykseksi niin mitä nimitystä siitä käytetään? Onko se sitten osittaisimetystä vai mitä? Ja sama siis pätee jos vauvalla on tutti?
Mun mielestä se on täysimetystä silti, kun kaiken maidon saa äidistä sai sen miten sai. Ja tutti ei vaikuta mun mielestä...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Tjaa, riippuu varmaan tuttavapiireistä. Veikkaisin että meilläpäin varmaan yli puolet onnistuu tuossa 6kk täysimetyksessä ja monet lähelle. Ja valtaosa tuntuu imettävän vielä 1 vuotiaita (vaikka palailevat töihin tuota aikaa).

Ja juu, itse kuopuksen kohdalla täysimetin 6kk ja kokonaan lopetin imettämisen tytön ollessa 1v3kk. Esikoisesta taas alettiin maistelemaan kiinteitä 4,5kk iässä ja imetys loppui lapsen ollessa 10kk.

*muoks. Yksi syy näihin hyvin sujuneisiin imetyksiin lieneekin siinä ettei toisten imetyksiä tai imettämättä jättämisiä olla kommentoitu ikävästi. Imetys nyt on vain tapa ruokkia lapsi, ei mikään äitiyden mitta.
Ok, korjataan sitten iloksenne että en ole täysimettänyt päivääkään. eli molemmat saivat lisämaitoa sairaalassa ensimmäisinä vuorokausina ja esikoinen sittemmin ensimmäiset 5 viikkoa lähes kaiken äidinmaidon pullon kautta. Kuopuskin opetettiin pullolle josta sitten sai satunnaisesti lypsettyä maitoa. Kuopuksella vielä tutti käytössä.

Ja tätä noudattaen ei taida montaa kaveriakaan löytyä jotka olisivat ilman pulloa ja/tai tuttia tuon puoli vuotta pärjänneet. Meillä kuitenkin lasketaan neuvolassa täysimetykseksi se kun lapsi saa kaiken ravintonsa äidinmaidosta, tuli sitten pulosta tai rinnasta. Ja olikohan niin että kolmen ensimmäisen vuorokauden aikana saatua lisämaitoakaan ei lasketa.

Mutta siis kuitenkin lähipiirissä ollaan hyvin pystytty ruokkimaan lapset tuon puoli vuotta omalla maidolla ja jatkamaan sitä yli vuoden ikään asti. =)

Lisäkysymyksenä vielä että jos tuota omalla maidolla ruokkimista (esim. silloin tällöin pumpattua maitoa pullosta) ei lasketa täysimetykseksi niin mitä nimitystä siitä käytetään? Onko se sitten osittaisimetystä vai mitä? Ja sama siis pätee jos vauvalla on tutti?
ei tutti liity lainkaan täysimetykseen...
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Lisäkysymyksenä vielä että jos tuota omalla maidolla ruokkimista (esim. silloin tällöin pumpattua maitoa pullosta) ei lasketa täysimetykseksi niin mitä nimitystä siitä käytetään? Onko se sitten osittaisimetystä vai mitä? Ja sama siis pätee jos vauvalla on tutti?
Mun mielestä se on täysimetystä silti, kun kaiken maidon saa äidistä sai sen miten sai. Ja tutti ei vaikuta mun mielestä...
Luulo ei ole tiedon väärtti
 
Ihan vielä sivuhuomautuksena, että maailman terveysjärjestö suosittelee jatkamaan imetystä 2 vuotiaaksi asti. Tästäpä varmaan neuvolatäti, kuin allergiapolin lääkäri ja hoitajat ovat sen "keksineet", että imetystä kannattaa jatkaa vielä, vaikka poika on jo 1v. ;)
 
Kakkosta täysimetin 6 kk ja edelleen imetän, neiti 1 v.

Kyllä tuli paha mieli tänään, kun ystäväni, 4 kk ikäisen pojan äiti, kävi kylässä. Ennen synnytystä oli niin imetysmyönteistä että, mutta kovasti se vaan Nania pojalle juotti ja kun kysyin, että oletko lopettanut kokonaan, niin vastas vaan että joo. Miehensä kommentoi, että oli niin kiire vetämään soppaa ja röbää, että ei paljoo imetykset painanu, en sitten tiedä totuutta. Kessuaskia se kaivoi tuosta lähtiessään. Mä en voi tajuta, että omat huvit menee edelle niin että ei voi edes PUOLTA VUOTTA uhrautua lapsensa eteen!??!
 

Yhteistyössä