6kk täysimettävä on harvinaisuus

  • Viestiketjun aloittaja Hulvaton mamma
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ei ei:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ei:
Joopa joo, mutta kyllä se täysimetys on vain ja ainoastaan tissin antamista.
Jos kerran jo pieni määrä muuta ruokaa voi aiheuttaa elimistössä muutoksen, niin silloin ei muiden ruokien antajia lasketa mukaan täysimettäneiden tilastoihin.

Eli te, jotka olette antaneet vaikka edes satunnaisesti sosetta tai lypsettyä maitoa, ette kuulu niihin 1 % TÄYSIMETTÄNEISIIN, joten ETTE VOI SANOA, ETTÄ OLETTE TÄYSIMETTÄNEET

Piste.
Mä veikkaan, että tää fanaatikko kuuluu siihen yhteen prosenttiin joka on täysimettänyt, ja on siitä helkutin ylpeä, kun sen elämässä ei oikeastaan muutakaan ylpeyden aihetta tai onnistumisia ole.
(ja eihän lypsetty äidinmaito ole "muuta ruokaa" vaan precis samaa äidinmaitoa mitä tissistä tulee)
väärin....en vain ymmärrä ihmisiä, jotka ovat niin idiootteja ja vääristelevät faktoja oman mielen mukaan.

Säälittävää sellainen.
Idiooteista puheenollen, niitä on mun mielestä ollut tässä ketjussa tasan yksi. Enkä puhu nyt itsestäni :xmas:
Eli tästä opimme sen, että sinä kuulut näihin idiootteihin, jotka vääristelevät faktoja omanlaisekseen, se on tullut selväksi.
Eli koska mun poika sai rintamaitoa nenämahaletkulla (kun ei pystynyt imemään, oli kipeä ) hieman alle 3 kk iässä ollessaan sairaalassa, niin hän ei sen jälkeen ollut enää täysimetetty? Vaikka ei saanut sosetta, pulloa, vettä, mitään muuta kuin oman äidin maitoa ennen 6½ kk ikää? Ok, olkoon sitten niin. Tosin sairaalan, neuvolan ja kaikkien muidenkin mukaan hän oli täysimetetty. Mutta koska palstan harmaa sanoo ettei ole, niin pakkohan häntä on uskoa :xmas:
 
hahahaha
Alkuperäinen kirjoittaja smirgelaine:
Onhan se hyvä kun tulee harmaalle parempi mieli kun saa toitottaa omaa absoluuttistaan totuuttaan.

:LOL: :LOL: :LOL:
Mut nimenomaan nuo mustalla kirjoittavat henkilöt puhuvat paskaa jatkuvasti.

Niillä on oma absoluuttinen totuus vääristynyt ja kyllähän sen jokainen, jolla on järkeä päässään, huomaa.
 
:headwall: Nyt meni munkin täysimetys kuopuksen kohdalla romukoppaan... Anopin perskeles anto mun tietämättä, salaa pojan lipaista kermajäätelöä (pojalla kaiken lisäks paha lehmänmaitoallergia ) 5kk ikäisenä! |O :headwall: Se murensi mun täysimetyksen nyt täysin... :'(
Olin tuosta tapauksesta muutenkin anopille tosi vihainen, nyt olen vielä vihaisempi, koska sen takia en nyt sitten varmaankaan voi sanoa täysimettäneeni poikaa! :snotty:
 
vieras
eli tosiaan imetin meijän vauvoja päivälleen 6 kk saakka, nyt pojalla ja tytöllä ikää kolmen päivän päästä 7 kk:) ja nyt kiinteitä menee imetyksen ohella;) aion imettää ainakin vuoden ikään;) ja hyvin kasvaa.
 
Ärrr
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
:headwall: Nyt meni munkin täysimetys kuopuksen kohdalla romukoppaan... Anopin perskeles anto mun tietämättä, salaa pojan lipaista kermajäätelöä (pojalla kaiken lisäks paha lehmänmaitoallergia ) 5kk ikäisenä! |O :headwall: Se murensi mun täysimetyksen nyt täysin... :'(
Olin tuosta tapauksesta muutenkin anopille tosi vihainen, nyt olen vielä vihaisempi, koska sen takia en nyt sitten varmaankaan voi sanoa täysimettäneeni poikaa! :snotty:
Prkleen anoppi!
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Tässä muuten yksi määritelmä täysimetykselle:

Täysimetys tarkoittaa sitä, että vauva saa ravintonsa täysin äidin rinnasta. Tieteellisiä tutkimuksia arvioidessa Maailman terveysjärjestö WHO käyttää termiä "täysimetys" (exclusive breastfeeding), kun vauva ei saa mitään muuta ruokaa tai juomaa, ei edes lypsettyä äidinmaitoa - mutta voi saada tarvittavat ravintolisät kuten vitamiinit tai lääkkeet. "Predominant breastfeeding" eli enimmäkseen imetetty vauva saa pääasialliseksi ravinnokseen rintamaitoa, mutta sen lisäksi vettä tai vesipohjaisia juomia tai esimerkiksi hedelmämehuja.

Tavallisen imettävän äidin ei tarvitse ajatella asiaa tieteellisellä tarkkuudella. Vauvaansa voi pitää terveellisyyden, turvallisuuden ja helppouden kannalta täysimetettynä, vaikka tämä olisikin saanut synnytyssairaalassa pieniä lisämaitoannoksia tai satunnaisesti korviketta pullosta. Tosin imetyksen ja äidinmaidon vaikutuksiin vauvan suolistossa ja elimistössä saattavat vaikuttaa jo ensimmäiset, pienet määrät "vierasta ainetta".

Jos vauva ei ole vielä aloittanut kiinteitä ruokia, hän on joko täysimetetty, osittaisimetetty (osittain korviketta, osittain rintamaitoa) tai saa äidinmaidonkorviketta.


http://www.imetys.fi/itu/imetyssuositus2004.php
Mutta ei tuossakaan mikään ollut sellainen vaihtoehto, että vauva saa vain äidinmaitoa, mutta ei pelkästään rinnasta. Enimmäkseen imetettykin sai tuon mukaan vettä tai mehua.
Ei tuossa ollutkaan, mutta toisessa laittamassani linkissä täysimetykseksi määriteltiin se että lapsi saa pelkkää äidinmaitoa, =)
 
Eikö mee jakeluun?
Alkuperäinen kirjoittaja Mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Itse en täysimetystä vähättele, mut omasta mielestäni soseita kannattaa aloittaa maistattamaan ennen 6 kk ikää, eivät muuten välttämättä kelpaa sit ku niitä pitäis alkaa kunnolla syömään.
Ai 6kk iässä alkaisi pitää jo syödä "kunnolla" kiinteitä? Ihan purkkitolkulla soseita?

Ehei... rintamaito on lapsen pääasiallinen ravinto 1v ikään asti. Toki kiinteät alkoitetaan jo 6kk iässä, mutta silloinkin se on vielä maistelua ja totuttelua.
Kerrankin asiaa! Kaikki kuvittelee, että sitten jos vauvaa täysimettää 6kk pitäisi kerralla alkaa syöttää hulluna niitä soseita! Eihän se TODELLAKAAN niin ole, vaan pikkuhiljaa. Kyllä se vauva niihin tottuu ja mahakin kestää paremmin niitä, kun on saanut pitempään kehittyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei ei:
Joopa joo, mutta kyllä se täysimetys on vain ja ainoastaan tissin antamista.
Jos kerran jo pieni määrä muuta ruokaa voi aiheuttaa elimistössä muutoksen, niin silloin ei muiden ruokien antajia lasketa mukaan täysimettäneiden tilastoihin.

Eihän siinä ole mitään järkeä tehdä tilastoja mistään täysimettäneistä, jotka antavat soseita tai käyttävät pulloja.

Eli te, jotka olette antaneet vaikka edes satunnaisesti sosetta tai lypsettyä maitoa, ette kuulu niihin 1 % TÄYSIMETTÄNEISIIN, joten ETTE VOI SANOA, ETTÄ OLETTE TÄYSIMETTÄNEET

Piste.

Juuri tämän takia tuon täysimettämisen käsitteen voisi heittää romukoppaan ja keskittyä siihen miten saisi ruokittua lapset mahdollisimman pitkään parhaalla mahdollisella ravinnolla. =) Näin täysimettämisen 1% ei varmaan koskaan saada nousemaan ja imetyksestä tulee ihmisten mieleen joku ihmeellinen suoritus ja peikko sen sijaan että se olisi lapsen luonnollinen ruokintatapa.

Ja ihan oikeasti, jos täyimettämiseen lasketaan sekin että vauvan suu pitää pitää vieraista "steriilinä" koko 6kk, niin varmaan siitä on jo lapselle itselleen enemmän haittaa kuin hyötyä. Meidän lapset ovat rauhallisesti ja hitaasti kehittyviä ja näin olleet vauvoina helposti vahdittavissa, mutta en silti pysty kuvittelemaan miten olisin voinut kokoajan vahtia ettei lapsi laita mitään lelua, peitonkulmaa, kättään tms suuhun.
:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
:headwall: Nyt meni munkin täysimetys kuopuksen kohdalla romukoppaan... Anopin perskeles anto mun tietämättä, salaa pojan lipaista kermajäätelöä (pojalla kaiken lisäks paha lehmänmaitoallergia ) 5kk ikäisenä! |O :headwall: Se murensi mun täysimetyksen nyt täysin... :'(
Olin tuosta tapauksesta muutenkin anopille tosi vihainen, nyt olen vielä vihaisempi, koska sen takia en nyt sitten varmaankaan voi sanoa täysimettäneeni poikaa! :snotty:
:'( :hug:
 

Yhteistyössä