6kk lapsi ei suostu juomaan tarpeeksi maitoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shenda81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

shenda81

Aktiivinen jäsen
11.01.2008
1 618
0
36
mitä tehdä???
Tyttö nyt 6kk ja ei suostu juomaan päivisin maitoa kuin n. 400ml yhteensä.
Hermot alkaa pikkuhiljaa mennä, pitäiskö pyytää jo kalkkijauhe resepti neuvolasta???

07.00 maitoa n 180ml
11.00 purkki kasvista, vähän vettä
15.00 purkki hedelmäsosetta maitoa JOS suostuu juomaan.
18.00 purkki lihasosetta, vettä vähän
20.00 purkki puuroa
22-23.00 maitoa JOS suostuu syömään.

Kääntää päätä pois jo kun edes näyttää tuttipulloa, rinnan syömisen lopetti jo 2kk iässä....help me!!!! :( :( :( :( :( :( :(

Vauvahan tarvii vuorokaudessa noin 5-6 dl maitoa, joten jos sekoitat sitä ruokiin lisäksi, niin tuleeko siitä oikea määrä? Toisaalta voisit kokeilla ( jos et oo jo kokeillu ) antaa maitoa esim mukista tai lusikalla.

söisikö yöllä? jos tarjoat uniselle vauvalle maitoa, vaihdat vaikka tutin maitopulloon (jos teillä tuttia käytetään) usein unessa lapsi ei tajua kieltäytyä, ja jo 3x200ml on tarpeeksi maitoa vaikka hassun vähältä tuntuu kerrat..

Tutulta kuulostaa. Meillä on viikkoa vajaa 7kk tyttö kotona ja juuri tuossa ennen 6kk ikää kieltäytyi pullosta. Siis ihan kokonaan. Tuli onnella ehkä 250ml/vrk saatua tytön kurkusta alas, sekin oli puurojen pohjana ja soseiden löysykkeenä. Ei juo edes vettä.

Meillä ongelma ratkesi seuraavasti. Tyttö alkoi hokemaan "iteiteite" ja läpsi kädet pois pullosta. Eli siis tahtoi juoda aivan itse. Me juotetaan likkaa sohvalla, niin että on rätti kaulan ympärillä, korviketta n. 100ml pienessä tuttipullossa johon ollaan kuumentamisen jälkeen lisätty muutama lusikallinen hedelmäsosetta, ravistettu "pirtelöksi" ja annettu tytölle. Ottaa ihan oikein kiinni, katsoo pulloa ja osaa viedä sen suuhunkin. Enää ei edes sotke niin paljoa. Saattaa helposti mennä tuo 100ml kerralla kun saa itse juoda. Joskus kyllä tuetaan pullon alaosasta, vähän pidetään helpommin juotavissa. Kyllä neiti sitten alkaa pullon kanssa pelleilemään kun ei enää maistu.

Niin ja meillä käytössä vellitutit, ei maito/vesi.

Suosittelen kokeilemaan, se saattaa olla oma tahto jo pelissä teidänkin vauvalla :)

Meillä ei juoda maitoa, ainoastaan saadaan puuron seassa yhteensä 3,5 dl + iso ja pieni purkki päivässä vauvajukurttia. Kalcipos 500 mg tabletteja voi hakea apteekista ilman reseptiä. Itse annan joka toinen päivä puolikkaan tabletin. Tuo kuitenkin on lähellä sitä 5 dl joka lapsen pitää saada.

samaa ongelmaa myòs tààllà! eilen neiti joi n. 350ml maitoa.. :/ muuten vaan kààntelee pààtààn ja puree tuttia. nokkamukin annoin eilen sitten tytòlle ettà voipi kokeilla itse, jotakin sai sieltà ulos mutta niiiiin vàhàn. puuroina ja maitopohjaisina keittoina saan kyllà ainakin 400ml menemààn + sitten maito pullosta 200ml.. onko tuo nyt sitten ihan riittàvà mààrà :o

Kiitoksia vastauksista..nokkamukia koetettu mutta ainakin vielä vaan leikkii sillä.

En tiedä miksi muuten on niin kärttyinen illalla, saattaa vaan huutaa ja huutaa, rauhottuu ihan yhtäkkiä ja on kuin mitään ei olisi tapahtunut...Olen ruokien mukaan sekoittuna vähän maitoa.
Vauvajugurttia???siinähän on paljon kalkkia????sitä on varmaan ihan kaupassa???
Esikoinen kun on niin mie olen vähän ummikko näissä asioissa =) =) =) =) =)

Vauvajogurttia on kaupoissa siellä missä on muutkin lasten piltit yms. Määki syötän päivän aikana 3 desiä jogurttia ja pari desiä maitoa menee puuroissa. Pullosta juo joskus 100 ml ja joskus 10ml :headwall: Tissin ite jätti pois nyt tässä parin viikon aikana ja maito ei vaan enää maistu, annan sen sitten pullossa tai nokka mukista tai hörpyttämällä, mikään ei kelpaa.. Ja poiks siis 7kk + muutama päivä =)

Kalsium ei tarvitse tulla maidosta. Maitoon tehty puuro, vauvajugurtti ja vaikka kiisseli vastikkesta lasketaan mukaan. Moni myös lisää ruokaan maito/vastiketta. Jos maitoa menee vähemmän, niin nestettä saa myös vedestä/soseista/jne...

Minä olen vasta vähän isommalla muksulla käyttänyt kalkkitablettia, kun se maitoa ei uppoa. (Sen aikuisille tarkoitetun tabletin voi murskata myös ruokaan. Tsekkaa ettei ole D-vitamiinia lisätty, jos annat myös tippoina)

Meillä poika on 7kk ja on ollut aina huono juomaan maitoa. Nykyisin menee noin 4-5dl päivässä. Neuvolassa annettiin ohjeeksi että pitäisi yrittää sekoittaa maitoa ruuan sekaan. Meillä on käytössä tuttipullo, pitäisikin ostaa herralle nokkamuki ja kokeilla jos siitä joisi paremmin.

Mä just sain uppoamaan 170 ml maitoa kun ennen annettu nannia niin nyt annoin tuttelia ja sekoitin vähän hedelmäsosetta joukkoon...kiitoksia vinkeistä..pitää kokeilla sitä vauvajugurttia.

Alkuperäinen kirjoittaja MaryahR:
Kuulostanko ihan noviisilta, jos sanon nokkamuki? :x

Olen samaa mieltä, että voisi alkaa jo kokeilemaan/ harjoittelemaan nokkamukista tai taikamukista juontia.

Meillä poika kieltäytyi tuttipullosta 4 kk iässä. Aloitimme harjoittelemaan juontia taikamuksita ja aluksi kun taikamuksita juonti ei vielä sujunut niin käytin tuttipullon korkkia mukina. Meillä tosin helpottaa tilannetta se, että imetän vielä.

Nyt 7 kk iässä juo nätisti taikamukista ihan venttiilin kanssa. Aluksi juotin taikamukista ilman venttiiliä. Pari viikkoa sitten ihan huvikseni kokeilin miten poika olisi juonut tuttipullosta. Kun laitoin tuttipullon pojan suuhun niin hän oksensi.

Tänänn mennyt 420ml maitoa ja yksi purkki vauvajugurttia.Osaatteko viisaammmat vastata ett voiko sen purkillisen jugurttia laskea että se vastais esim velliä 200ml

Eli tyttö olisi juonut tänään 620ml maitovalmisteita??????

Mulle neuvolan täti sanoi että riittää jos maitovalmisteita syö/juo n.6dl.. Mää ainakiin oon kattonu että yhteensä saa maitovalmisteita ton verran enkä oo mitään prosentteja jogurtista laskenut..

Ja äitillä menee hermo jälleen kerran. Tämän päivän saldo 60ml jonka senkin pumppasin lapsen suuhun. sen jälkeen ei ole pullo kelvannut. Ihan kamalan raastavaa kyllä kun juomaan ei saa sitte millää. Sosetta on nyt vajaa 3prk syöny ja ihan kylmästi olen mummon sekamehua nokkiksesta tarjonnu, mut kyllä nyt kalkkitabletit taitaa olla tarpeen. Meillä käytössä vielä apteekin erityiskorvike neocate jota ei oikein kauheesti voi edes ruokiin sotkea, kun on aika karvasta ja sitten ei mene soseetkaan. Vauvajukurtteja ei voi antaa, kun maitopohjaisia. Eli täällä vasta pulassa ollaan...
Normipäivät olleet 4-5 dl mut nyt kyllä vedetty pohjat...
Toisaalta mietin myös tätä 6-7kk ikää, et jos jotkut vauvat alkaa vieroittaa itse itseään tuttipullosta ja sen takia ei haluta juoda... Tosin meil ei juoda nokkiksestakaan kun vettä.
Hammasta myös pukkaa, mut ei kyl ennen ole hampaiden teon yhteydessä pulloa hylännyt...

Kyllä vauvajogurtti on maitovalmiste. Kalsium määrä erot ei tosiaan oo kovin suuret korvikkeiden kans, ja esim. banaani puolukka jogurtissa on 40mg/100g.
Joten shenda 81 voit syöttää jogurtteja ja laskee sen siihen maitomäärään. =)

Meillä poika 5kk ja välillä tuo maitomäärä jää johonki n5dl vrk:ssa ja neuvolassa terkka sanoi että vähintään 7dl ois saatava menemään. Meillä poika ei varsinaisesti pullosta kieltäydy, mutta ei vain halua juoda. Yleensä pari desiä saa päivän aikana menemään siinä kun nukutan päikkäreille vaunuihin niin sillon se puoliunessa juo maitoa samalla kun heilutan vaunuja. Sitten teen illalla jauheesta kaurapuuron maitoon jollon tulee reilu desi maitosaldoon lisää. Samoten kasvissoseeseen lisään yleensä korviketta.

meillä kieltäytyi kans maidosta just nyt 6kk iässä..laitoin maidon joukkoon 1tl luumusosetta ja hyvin maistui maito..ja olen vesi pullolla antanut harjoitella itse juomista,yleensä suihkuttelee vesiä pitkin naamaansa :laugh:

Yhteistyössä