5v. pojalla kuulos jotain vikaa.

• Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
En oo varma koska on alkanu ku toi on jo kauan ollu valikoivakuuloinen. Mutta viime aikoina oon todennu että se kuulee oikeesti huonosti. Mies tos tänään sille kuiskaten esitti kysymyksen useaan otteeseen, poika ei reagoinu mitenkään. Mä olin suurinpiirtein saman matkan pääs miehestä ja kuulin ihan hyvin miehen kuiskailun.

Lisäksi sillä on tasapainoskin ilmeisesti häikkää. Koko kesän ajan oon välillä rekisteröiny et se kaatuu kummallisen usein, en kuitenkaan oo sen kummemmin sitä pohtinu. Mutta yks päivä pihalle lähtiessään se ilmoitti "äiti, mä meen takapihalle ku sielä on nurmikko niin ei haittaa jos mä kaadun". Rupesin vaan pohtimaan että kuinkahan usein se oikeesti kaatuukaan, mulle asti taitaa tulla tiedoksi vaan ne kerrat ku tulee kipiää.

Onko kellää kokemusta/tietoa vastaavasta?

"HMMM"
Voi olla vahaa korvissa niin paljon että haittaa jo kuuloakin ja se voi haitata tasapainoaistia. Käykää terveyskeskuksessa jotta katsovat korvat ja huuhtovat vahan pois jos johtuu siitä. Neuvolassa voi käydä kuulotestissä jos ei johdukaan vahasta.

Onko ollut korvatulehduksia tai flunsaa, miten pitkää on ollut kuulo ja tasapaino-ongelmia, entä näköongelmia, onko lähisuvussa näkö ja kuulovammaisuutta ?

Kannattaa käyttää lääkärissä ja vaatia kunnon tutkimuksia jos ongelmat jatkuu pitkään.

Viimeksi muokattu:
HippuTAR
Vahaa ei oo, korvat katottu viime viikon keskiviikkona korvatulehdusepäilyn takia (ei ollu). Oltiin lekuris koko porukalla ku kaikilla oli flunssan takia jotain vikaa, en siinä sit ruvennu höpiseen tosta kuulohommasta.
Yksi korvatulehdus ollu tänä vuonna, keväällä. Viime vuodesta en muista mutta tais sillonki kerran olla.

Karkkipussi testiä en oo tehny :D

Tarkotus tosiaan varata aika neuvolaan kuulotestiin.

Kuinkas toi liimakorva, näkeekö lääkäri sen yleensä korvaan katsoessa? Sen tiedän että ainakaan aina ei näe ku tolla vanhemmalla pojalla selvis yllätyksenä molemminpuoln liimakorvat putkitukses.

HippuTAR
Onko ollut korvatulehduksia tai flunsaa, miten pitkää on ollut kuulo ja tasapaino-ongelmia, entä näköongelmia, onko lähisuvussa näkö ja kuulovammaisuutta ?

Kannattaa käyttää lääkärissä ja vaatia kunnon tutkimuksia jos ongelmat jatkuu pitkään.
Ei oo suvus kuulo eikä näkövammaisuutta.
Tosiaan yks korvatulehdus tänä vuonna. Flunssaa on viime viikot ollu enempi ja vähempi.
Mä väittäisin että sekä kuulo että tasapaino-ongelmat on alkanu alkukesästä. Tosta kuulosta pitkään ajattelin että se on tahallaan niinku ei kuuliskaan mutta alan nyt olla sitä mieltä ettei se ookkaan tahallista. Kaatuillu on koko kesän enemmän ku ennen mutta oon vaan ajatellu et on normaalia. Kunnes se sanoi ton kommentin että menee nurmikolle ku ei sielä haittaa jos kaatuu. Mulle se on tullu sanomaan vaan ne kaatumiset ku on tullu kipiää ja onhan niitäki ollu epäilyttävän paljon. Kerran täs näin ku se kaatu nurmikolla juostessaan ja se näytti omituiselta. Ei kompuroinut mihinkään vaan kaatu vaan ilman näkyvää syytä, niinku jalat ois jääny jälkeen.

"Mie"
Veisin pojan korvalääkärille. Yleislääkäri ei kaikkea osaa huomata (lääkäristä toki riippuu). Neuvolan kuulotesti taas ei ole niin tarkka kuin kuuloasemilla tehdyt, joten senkin puoleen menisin suoraan korvalääkärin pakeille. Toki neuvolasta voi saada lähetteen, joa ei ole valmis/varaa mennä suoraan yksityiselle.

Kannattaa käyttää lapsi lapsiin erikoistuneella korvalääkärillä. Mun vauvalla on vähintään keskivaikea kuulovamma oikeassa korvassa. Kun lastenlääkärimmekään ei saanut kuulovastinetta, pääsimme pedaudiologisen poliklinikan asiakkaiksi ja heidän tutkimuksillaan saatiin diagnoosi. Nyt lapsella on ollut 3 päivää kuulolaite ja voi sitä ihmetyksen määrää.

Oho, viesti karkas. Piti vielä sanoa, että lapsiin erikoistuneella korvalääkärillä on paremmat tutkimusmetodit, kuin yleislääkäreillä.

Viimeksi muokattu:
Ainakin meillä pääsee kunnallisella puolella kuulontutkijalle ihan ilman lähetettä.Kaksi lastani on siellä käynyt(tosin lähetteellä).Tämän sanoi kuulontutkija itse ja näkyy kyllä nettisivuillakin.Toisella onkin kuulonalenema joka todettu Hus:sin kuulokeskuksessa.Sitä nyt seuraillaan vuosittain.

Vviiras
Meiän valikoivakuuloinen poika jäi kuulotestissä "kiinni". Toisen korvan kuulo oli alentunut huomattavasti. En tuota ennen ollu kiinnittäny huomiota ku siihen, että joskus keskittyy liian hyvin johonkin niin joutuu monesti sanoman. Kuulotesti kerralla katottiin korvat eikä ollu kuulema mitään häikkää.
Korvalääkärillä käytiin vajaan viikon päästä. Korva todella tulehtunut ja paineinen, painoi jo tärykalvoa. Saatiin hevoskuuri antibiottia ja silmätippoja korvaan. Lääkäri sano, ettei mitään mieltä tehdä kuulotestiä ennen kuin turvotus/paine ja tulehdus saatu hoidettua.
Jälkitarkastuksien ja uusinta tippojen jälkeen tehty kuulotesti oli normaali.

Että se tullehdus voi tosiaan jäädä muulta kuin korvalääkäriltä huomaamatta. Poika ei oireillut tulehdusta millään tavalla. Lätkätreeneissä pysy ihmeen huonosti pystyssä mutta en sitä yhdistänyt kuuloon. Tasapaino parantu ja treenit pysyttiin pystyssä parantumisen jälkeen :)

kuulovammasen äiti
En tiiä muuta ku että jos kaatuileekin, niin käytä lääkärissä. Ja kuulotesti on kuitenkin sen verran helppo tehdä, että vaadi se neuvolassa. Ja mikäli kuulovamma todetaan, niin elämä jatkuu.

Terveisin reippaan 10v ikäsen kuulovammasen lapsen äiti

kuulovammasen äiti
[QUOTE="Mie";30320795]Veisin pojan korvalääkärille. Yleislääkäri ei kaikkea osaa huomata (lääkäristä toki riippuu). Neuvolan kuulotesti taas ei ole niin tarkka kuin kuuloasemilla tehdyt, joten senkin puoleen menisin suoraan korvalääkärin pakeille. Toki neuvolasta voi saada lähetteen, joa ei ole valmis/varaa mennä suoraan yksityiselle.[/QUOTE]

Ei mutta kyllä siinäki näkee, kuuleeko lapsi mitään tai kuuleeko kaikki. Jos vain siis osaa keskittyä kuuntelemaan ja painaa sitä nappia. Ja tuossa iässä kyllä yleensä osataan.

Yhteistyössä