500?:n yllättävä meno, kuinka näkyy taloudessanne?

  • Viestiketjun aloittaja köyhä muttei kipee
  • Ensimmäinen viesti
tiu
Alkuperäinen kirjoittaja PellekaijaPum:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
täällä on näköjään paljon isotuloisia... :eek:
No minä en ole mikään isotuloinen, mutta olen koko työssäkäyntihistoriani ajan säästänyt pikkusumman/kuukausi, niin se jeesaa aika tavalla =)
Samoin täällä. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. :)
 
Taina
Tällähetkellä näkyisi ja itkettäisi. Meillä oli kyllä säästössä pahanpäivän varalle rahaa yli 2000e, mutta tuli kaksi pahaa päivää kuukauden välein, ja ne meni. :/ Saataisiin maksettua kyllä 500e, mutta kyllä se näkyisi.
 
köyhä, mutta säästeliäs
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Alkuperäinen kirjoittaja PellekaijaPum:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
täällä on näköjään paljon isotuloisia... :eek:
No minä en ole mikään isotuloinen, mutta olen koko työssäkäyntihistoriani ajan säästänyt pikkusumman/kuukausi, niin se jeesaa aika tavalla =)

Me ei myöskään todellakaan olla isotuloisia (yksi palkka tulee, ja sekin matala), mutta kotoa jo opittu se, että sitä pahan päivän varaa on aina oltava! Sit kituutetaan rankemmin jos liian vähiin tippuu.
Meillä samoin. Mies töissä, minä kotihoidontuella ja iso asuntolaina. Silti on säästössä rahaa sen verran, että 500 eur ei tuntuisi missään. Mies ei ole suurituloinen todellakaan, mut sen mukaan eletään mihin on varaa. Olen ollut monta vuotta ennen lapsia töissä ja mies samoin ja on siis edelleen ja säästötilille on laitettu aina kun on jotain jäänyt yli kuukauden palkoista. Ihan pieniä summia kerrallaan, mutta vuosien varrella on siitä kertynyt kohtuullinen säästötili. Sellainen, että 500 eur voisi hyvinkin tarvittaessa nostaa sieltä.

Nää on just näitä omia valintoja. Me hankittiin lapset vasta lähemmäs 3-kymppisinä, ei kesken opiskeluiden niin kuin täällä monet tuntuu tekevän. Ensin ammatti, sitten vakituinen työ ja rahaa säästöön ja vasta sitten perhe. Sen ansiosta ei tarvii nyt kärsiä nälkää tai kolkutella sossun ovea, jos 500 eur yhtäkkiä tarvittais. Jokainen tekee kuten haluaa, mutta minä olen tyytyväinen tähän valintaan. Kamala ajatuskin, jos joutuisin nyt lasten kanssa miettimään mistä ruokaa pöytään...

 
Alkuperäinen kirjoittaja tiu:
Alkuperäinen kirjoittaja PellekaijaPum:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
täällä on näköjään paljon isotuloisia... :eek:
No minä en ole mikään isotuloinen, mutta olen koko työssäkäyntihistoriani ajan säästänyt pikkusumman/kuukausi, niin se jeesaa aika tavalla =)
Samoin täällä. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. :)
tuota, tuo 500e on mukuukauden tulot joten köyhäksi menisi jos miehen tuloilla 1100e pitäisi maksaa kuuden ihmisen ruuat, vuokra, sähkö ym laskut.
 
vieras
Aika huolentonta porukkaa, jos ei ole yhtään säästössä rahaa, vaikka on lapsia. Ehkä nykyään ajatellaan niin, että sossuun vaan, jos tarve vaatii. Mulla ja mun miehellä on molemmilla ollut sellainen kotikasvatus, että omillaan pitää yrittää tulla toimeen ja aina pitää olla rahaa pahanpäivän varalle eli pitää elää varojensa mukaan ja säästää vähästäkin, niin ei joudu heti pulaan, jos noinkin pieni summa kuin 500 eur pitää jostain tempaista.
 
Nisse
Vois kirpasta, ihan vaan siksi että on ylimääräinen meno. Ihan hyvin silti selvittäis, kun on muksullakin oma tili perustettu mistä voi sitten sairastapauksissa yms käydä nostaa rahat yksityiselle ennen ku vakuutusyhtiöltä saa takas. Millään muulla ei oo väliä paitsi sillä että muksun tilillä on rahaa jos sairastuu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika huolentonta porukkaa, jos ei ole yhtään säästössä rahaa, vaikka on lapsia. Ehkä nykyään ajatellaan niin, että sossuun vaan, jos tarve vaatii. Mulla ja mun miehellä on molemmilla ollut sellainen kotikasvatus, että omillaan pitää yrittää tulla toimeen ja aina pitää olla rahaa pahanpäivän varalle eli pitää elää varojensa mukaan ja säästää vähästäkin, niin ei joudu heti pulaan, jos noinkin pieni summa kuin 500 eur pitää jostain tempaista.
Eikä sossusta edes asuntovelallinen juuri sa mitään, luulen ma. Vuokraan vain tukevat

Mutta jos tulisi taloudellinen hätä ihan yhtäkkiä, niin pitäisikö asunto ensin myydä, että saisi lapsille leipää pöytään? eihän sitä asuntoa edes ihan hetkessä saa myytyä, joten luulisin, että tilapäistä apua saisi myös omistusasunnossa asuvat. En ole koskaan tarvinnut mitään sossutukia, koska elän varojeni mukaan, joten en tiedä miten asia oikeati on
 
weballergy
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Ketuttaisi käyttää säästöjä elämiseen
Hautaanko asti meinasit sitten niitä säästöjä säästää?
Ei mutta säästöillä "kuuluu" mun mielestä ostaa jotain kivaa kuten uusia huonekaluja muutaman vuoden välein, tai tehdä matka, tai muuta semmoista erityistä. Tosi kiva aatella siwan kassalle sapuskoja mättäessään että "tätä varten sitten säästin"
:eek: :eek: :eek:

Että "vittu on tää nii perseestä ku säästin, ja nyt on varaa ostaa ruokaa..."?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Ketuttaisi käyttää säästöjä elämiseen
Hautaanko asti meinasit sitten niitä säästöjä säästää?
Ei mutta säästöillä "kuuluu" mun mielestä ostaa jotain kivaa kuten uusia huonekaluja muutaman vuoden välein, tai tehdä matka, tai muuta semmoista erityistä. Tosi kiva aatella siwan kassalle sapuskoja mättäessään että "tätä varten sitten säästin"
no näinhän se on, mutta eikö kuitenkin ensisijaisesti pitäisi omia säätöjä käyttää, jos rahaa tarvii? Vaikka sitten ruokaan, onhan se välttämätöntä kuitenkin.
 
tiu
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja tiu:
Alkuperäinen kirjoittaja PellekaijaPum:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
täällä on näköjään paljon isotuloisia... :eek:
No minä en ole mikään isotuloinen, mutta olen koko työssäkäyntihistoriani ajan säästänyt pikkusumman/kuukausi, niin se jeesaa aika tavalla =)
Samoin täällä. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. :)
tuota, tuo 500e on mukuukauden tulot joten köyhäksi menisi jos miehen tuloilla 1100e pitäisi maksaa kuuden ihmisen ruuat, vuokra, sähkö ym laskut.
En minäkään tienaa enempää kuin kotihoidontuen (ei edes kuntalisää) ja miehen palkka on pieni. Olin kuitenkin jo ennen lapsia vuosia töissä (myös silloin kun opiskelin) ja samoin mies. Säästöön laittoimme palkoistamme, vaikka ne pieniä olivatkin. Ilman lapsia pystyi tinkimään elintasostaan ja nyt lapsiperheenä on sitten säästössä sen verran, että ei talous kaadu yllättäviin menoihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Ketuttaisi käyttää säästöjä elämiseen
Hautaanko asti meinasit sitten niitä säästöjä säästää?
Ei mutta säästöillä "kuuluu" mun mielestä ostaa jotain kivaa kuten uusia huonekaluja muutaman vuoden välein, tai tehdä matka, tai muuta semmoista erityistä. Tosi kiva aatella siwan kassalle sapuskoja mättäessään että "tätä varten sitten säästin"
Mutta kuuluuhan nekin sohvat sun muut matkat sun elämiseen jos niikseen tulee ;) :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tiu:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja tiu:
Alkuperäinen kirjoittaja PellekaijaPum:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
täällä on näköjään paljon isotuloisia... :eek:
No minä en ole mikään isotuloinen, mutta olen koko työssäkäyntihistoriani ajan säästänyt pikkusumman/kuukausi, niin se jeesaa aika tavalla =)
Samoin täällä. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. :)
tuota, tuo 500e on mukuukauden tulot joten köyhäksi menisi jos miehen tuloilla 1100e pitäisi maksaa kuuden ihmisen ruuat, vuokra, sähkö ym laskut.
En minäkään tienaa enempää kuin kotihoidontuen (ei edes kuntalisää) ja miehen palkka on pieni. Olin kuitenkin jo ennen lapsia vuosia töissä (myös silloin kun opiskelin) ja samoin mies. Säästöön laittoimme palkoistamme, vaikka ne pieniä olivatkin. Ilman lapsia pystyi tinkimään elintasostaan ja nyt lapsiperheenä on sitten säästössä sen verran, että ei talous kaadu yllättäviin menoihin.

just näin meilläkin
 

Yhteistyössä