5-vuotiaiden pihatappelut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lady of the lake
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lady of the lake

Vieras
Meidän pihassa on nyt useampi 5-vuotias poika ja "leikit" on alkaneet saada ikäviä piirteitä.Alkaa olla poikaliittoumia ja kaikki eivät mahdu leikkeihin.Tällä hetkellä oma poikani on ns.pannassa ja ilkeästi ilmoitetaan minunkin ollessa paikalla pojalleni ettei aleta sua.Tämähän nyt kuuluu normaalistikin lasten käyttäytymiseen vaikkakin tuohonkin voi mielestäni puuttua tarpeen mukaan.Suurin huolenaiheeni on se, että noiden poikien käytös tuntuu olevan todella pelottavaa ja uhkaavaa.Eilen kun ulkoilimme poikien kanssa tuossa pihallamme niin nämäpojat kävivät vähän väliä "nokkimassa" poikaani.Tällä tarkoitan sitä,että huutelivat jatkuvasti jotain ilkeyksiä ja ajelivat pyörillä todella läheltä.

Huutelut olivat seuraavanlaisia; "me ei enää koskaan aleta sua, jos tuut lähemmäs niin me ammutaan sut", "elä sekaannu meidän leikkeihin tai me tapetaan sut", "käydään hakemassa kotoa pyssyt ja ammutaan J***e".
Ja koko ajan minä olin lasteni vieressä, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta poikiin :o Sanoin heille, että jos eivät nyt lopeta niin lähdemme kaikki yhdessä selvittämään asiaa poikien vanhempien kanssa.Puhutin myös molemmat pojista ja toruin heitä.Tässäkin vaiheessa pojat tulkuttivat vielä vastaan! Kävi kuitenkin niin,että kuopukseni kaatui kolmipyörällään ja jouduimme lähtemään sisälle ja asia jäi siihen.Pojat hävisivät sillä aikaa pihasta.

Toisen pojista vanhemmat tiedän paremmin ja usein keskustelemme ulkona ja heidän lapsensa ovat samassa päiväkodissa omieni kanssa.Tiedän etteivät hyväksyisi tuollaista.Toisen vanhemmat eivät ole KOSKAAN ulkona enkä tiedä yhtään heidän periaatteistaan.Heidän lapsensa ovat usein vielä klo 23 ulkona, siis tämä 5v poika ja hänen ala-asteikäinen siskonsa.Tämä on jo herättänyt itsessäni epäilyä, että onkohan kotona kaikki kunnossa samoin kuin se ettei vanhempia näy koskaan missään!

Kysymys kuuluu; miten tässä asiassa pitäisi toimia ja miltä tämä teistä kuulostaa?Olenko ylireagoinut?!

et ole ylireakoinut, siis tuohan on pojilta ihan karseeta kielen käyttöä. ja tuon ikäisiltä. tuon perusteella en silti alkais tuomitsemaan, että jollakin ei ole perheasiat kunnossa. mä kutsuisin kaikkien lasten vanhlemmat ja lapset yhteen ja sitten pidettäs kunnon keskustelu tästä asiasta.

Et ole ylireagoinut. Ota asia puheeksi niiden vanhempien kanssa jotka tunnet. Lapsi mukaan jossain vaiheessa selvittelemään välejä kaverinsa kanssa.Mene rohkeasti myös toisen lapsen ovelle juttelemaan. Kun esität asian rauhallisesti ja syyttelemättä ja kuuntelet heidän käsityksiään ja ennen kaikkia lasten näkökulman asiaan niin saatatte saada uusia kavereita. :)

mun kaveri kertoili samanlaista että niiden pihoilla pojat kiusaa toisiaan ja kielenkäyttö aivan karseeta.kolme 5 vuotiasta oli pitäny yhtä maassa ja olivat potkineet ja vaikka mitä.
nämä lapset ovat kyllä lähes aina keskenään pihalla...vanhemmat kotona.

Juu, en aikonutkaan kirveen kanssa mennä vanhempien kotiovelle :whistle: Ennemminkin halusin tietää etten äiti-ihmisenä ylireagoinut.Minusta kanssa nuo jutut kuulosti aika rankoilta ja tuollainen käytös pitäisi kitkeä heti pois ettei siitä tule "sallittua".Tottakai se kirpaisee vieläenemmän kun sattuu oman lapsen kohdalle, mutta en antaisi omienikaan käyttäytyä noin toisia kohtaan ja puuttuisin kyllä välittömästi, jos korviini moista kantautuisi...

:o

Siis voi kamala! :(

Kerran, kun vein lapsosiamme tarhaan ja lässyttelin siinä sitten jotain tyyliin: "Olettekos ulos menossa?" ihan toisen ryhmän lapsille, kun ihania ovat (ja rakastan lapsia, on pakko hymyillä ja vähän jutellakin ;) ) , niin eräs
4-5 vuotias poika mulkoili pahasti minuun ja tokaisi erittäin hitaasti:
"Jos vielä mulle puhut, niin revin SUN SILMÄMUNAT päästäs!! |O "

Minä olin vaan, että ahaa ja jatkoin matkaani... Kyllä varmaan pieni lapsi pelästyy, jos joku toinen lapsi noin karjuu tai uhkailee... :o

Ja samaisessa tarhassa oli kerran hoitaja ja kasa lapsia pihassa ringissä ja yksi lapsi itki aivan lohduttomasti... :'(
Ja hoitaja puhuu pienellä heleällä/hellällä äänellä yhdelle pojalle, joka ei katsonut edes hoitajaa silmiin, että:
"Miksi sinä menit toisen pään päältä saappaalla, kun näit, että toinen on kaatunut?"
Siis täh?!
Eikö tuossa tilanteessa voisi jo VÄHÄN korottaa ääntä ja käskeä katsoa hoitajaa silmiin ja jonkun moinen jäähy-rangaistus olisi paikoillaan? Huh, huh...

Niin on erilaisia hoitajia, onneksi meidän pojan ryhmässä on sellaisia hoitajia, jotka ilkeille osaa sanoa ja "rangaista"...

meillä on isompiakin poikia puhuteltu yhteisymmärryksessä toisen vanhempien kanssa (meillä aikuisilla oli pilke silmissä kun pojat oli niin vakavia ja virallisia sovintoa tehdessä ja asiaa käsiteltäessä)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
lukekaa se lappunen minkä saa neuvolasta 4- 5 vuotiaista. 5 vuotiaat puhuvat rumia tajuamatta mitä sanovat... kuuluu ikään tuo,

Tiedän senkin ja johonkin asti omakin ymmärrys asiassa riittää, mutta nyt meni mielestäni poikien jutut överiksi ettei nyt ihan tuollaisia huudella puuttumatta asiaan.Jos kuulisin omieni tuollaisia muille puhuvan niin aika vilkkaasti lähtis lapseni pyytelemään kanssani anteeksi toisilta lapsilta ja puitaisiin asia läpi.Iästä riippumatta en lasten suusta tuollaisia hyväksy!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
lukekaa se lappunen minkä saa neuvolasta 4- 5 vuotiaista. 5 vuotiaat puhuvat rumia tajuamatta mitä sanovat... kuuluu ikään tuo,

Joo ja just siksi lapsia tuleekin ohjata 'oikeisiin puheisiin' ja käytökseen, eikä antaa olla ja odottaa sitä päivää kun moinen ei enää kuulu kehitykseen. =)

Ajattelinkin kysyä, et oletteko Oulusta, mut niinpä näytit profiilin mukaan olevankin...täällä joko aletaan tai ei aleta:) no joka tapauksessa kamalaa tekstiä noilta penskoilta! Mun lapsen kesähoidossa oli myös tuon ikäisiä poikia, jotka latelivat tappouhkauksia tytölleni..Eli joko nää on samat pojat tai sitten se on täällä suurempikin ongelma.

Et ylireagoi.
Meillä on 5v poika ja jos kuulisin sen tuollaista suustaan päästävän niin ekaks pyörtyisin ja sitten pesisin suun Tolulla ja samalla miettisin seuraavaa sanktioita.
Eikä täällä noi pojan ikätoveritkaan tuollaista juttua heitä vaikka meno muuten saattaa olla aika raisua.

Et ylireagoi. On totta, että 4- 5 -vuotiailla pojilla on monilla "suuret puheet"
ja että puheisiin voi liittyä uhoamista ja isottelua hakkamisista jne.
Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö niihin pitäisi puuttua.

Minä itse puutun pihalamme pyörivien lasten puheisiin, jos ne alkavat olla liian "isoja". Ja toivon myös, että jos omat lapseni tuollaisia tai jotakin muuta ikävää /huolestuttavaa suustaan päästävät että joku sellaista kuullessaan puuttuu siihen ja mieluiten myös mainitsee minulle, mitä jälkikasvuni päästää suustaan. Minä varmaan kertoisin ainakin näille tutumille vanhemille asiasta.

Yhteistyössä